Spring naar bijdragen

Rupsen, Rupsen En Nog Een Rupsen


Malyenki

Aanbevolen berichten

Gek word ik er van, en nog nooit heb ik er zoveel gezien: RUPSEN.

Bij de wandeling van vrijdagmiddag waren we bedolven onder die krengen. Ze hangen aan draden midden over het pad, het voelt alsof je steeds door een spinnenweb heenloopt. De wandelingen worden er niet leuker op. Het lijkt wel een plaag.

 

Vandaag was ik het één en ander aan het uitzetten, maar op een gegeven moment gestopt vanweg de hoeveelheid ruspen steeds. Ze zaten tot ver onder m'n kleren.

Wie weet wanneer ze weer weg zijn??

 

Hieronder een plaatje van vrijdag 8 mei:

 

126ae1cc-bcd2-4547-86f7-4bbce2b93f9b.jpg

 

Geen rupsenplaag in Drenthe 04-05-2009

 

ASSEN - Het krioelt van de rupsen in de Drentse bossen, maar van een plaag wil boswachter Albert Henckel niet spreken.

 

Volgens boswachter Albert Henckel in het Dwingelderveld denken veel mensen dat er een rupsenplaag is, omdat de rupsen zich aan spandraadjes naar beneden laten zakken en daar komen de wandelaars en fietsers doorheen. Vorig jaar hadden de Drentse bossen meer te lijden onder de grote hoeveelheid rupsen, zegt Henckel.

 

Bovendien zijn de rupsen een uitkomst voor de vogels. Een rondgang langs de nestkastjes leert dat de Bonte Vliegenvanger op tijd terug is uit Afrika. Het vogeltje is al druk aan het broeden, zodat de jongen zich straks nog tijdig tegoed kunnen doen aan de rupsen.

 

 

 

Dus nog even wachten totdat de jonge Bonte Vliegenvangers de rupsen op hebben gegeten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Inderdaad, zowel rond Hilversum als vandaag in het bos rond Scherpenzeel vlogen de rupsen je aan alle kanten om de oren... ik voelde me op een gegeven moment bijna een coconnetje ingepakt door al die rupsendraadjes, brrrr :cry:

En is het jullie ook opgevallen dat die rupsen ontzettend veel lawaai maken? Het geknaag en gevreet gonst om je heen, alleen al daar werden we kriebelig van, je ziet die bomen bijna voor je ogen weggevreten worden. Die vogels moeten een beetje dooreten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ontdekt dat ze na een regenbui verdwenen zijn...

 

We hebben een paar caches in bossen gedaan en moesten ons eveneens een weg banen door de rupsenvitrages...

Dit was ook het geval bij 666, op maandag voegden de rupsen een extra dimensie toe aan deze toch al inspirerende cache.. Echter op dinsdag, toen het regende, waren ze allemaal als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijkbaar kunnen ze dan toch niet aan hun lichte draadjes blijven hangen.

 

Ik heb er trouwens thuis een paar aan de katten gegeven, die waren er erg blij mee... :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben die rupsen tegengekomen, zeer irritant. Maar rupsen worden vlindertjes en die zijn wel weer mooi! Nu weet ik trouwens ook waar dat geknirsper en getik vandaan komt tijdens het wandelen overal om mij heen. Dat zijn dus die vretende en poepende rupsen!

 

Trouwens, mijn bessenstruiken hangen stikvol bessen, maar zitten ook stikvol groene rupsen die de bladeren opeten. Heeft iemand hiervoor nog een biologisch middeltje, behalve rapen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1,5 week geleden hebben we een lang weekend in Drenthe gekampeerd en daar hing het ook vol met deze, vooral, groene rakkers.

Tijdens onze cachetocht "Borger: moord bij......."hadden we, als we ons mondje niet goed dichtgehouden hadden, heel wat eiwitrijke kruipertjes kunnen verorberen. ;)

Ach het is inderdaad zoals al eerder vermeld werd; het worden schitterende vlinders en dat kunnen er niet genoeg zijn, van die vrolijke kleurrijke fladdertjes :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ene jaar zijn er ook meer ruspen dan het andere jaar, dit hangt van heel veel dingen af. Vogels eten rupsen maar als hun voorkeur naar andere dieren uitgaan en hier zijn er genoeg van, laten ze de rupsen met rust. Bv de Steenuil eet graag meikevers, als deze niet te vinden zijn eten ze bv rupsen. Maar de meikever is al volop aanwezig en de rupsen blijven dan "hangen". Zo zou het met nog veel meer dieren kunnen gaan. BV muizen, als het een goed muizenjaar is enz.

Ik vind het juist bijzonder om te kijken naar die rupsen die er allemaal weer anders uitzien. Gisteren nog diverse exemplaren van mij afgehaald. Ze lijken bv allemaal groen, maar de een heeft een zwart streepje en de ander een witte. Of je hebt zwarte rupsen met oranje strepen. Erg mooi om naar te kijken.

Ik zie en heb liever rupsen in mijn gezicht, handen enz dan 1 keer in de hondepoep te trappen.

De rupsen horen bij de natuur en het duurt gelukkig maar een paar weken.

 

Sterkte voor iedereen die het vervelend vinden!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in de Veluwse bossen zitten ze ook massaal en vooral de Amerikaanse eik moet het ontgelden. Ik heb wel de indruk dat het er meer zijn dan vorig jaar. Echter, de broedende vogels varen er wel bij. Ze hebben op het ogenblik jongen en name de koolmees, waar we een nestje van in de tuin hebben, vliegen af en aan met rupsjes in de bek. Het is nu een kwestie van keuzes maken voor welke cache je wil gaan lopen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben die rupsen tegengekomen, zeer irritant. Maar rupsen worden vlindertjes en die zijn wel weer mooi! Nu weet ik trouwens ook waar dat geknirsper en getik vandaan komt tijdens het wandelen overal om mij heen. Dat zijn dus die vretende en poepende rupsen!

 

Trouwens, mijn bessenstruiken hangen stikvol bessen, maar zitten ook stikvol groene rupsen die de bladeren opeten. Heeft iemand hiervoor nog een biologisch middeltje, behalve rapen?

 

Wat je eraan kan doen is:

Zorgen dat je voldoende vogels in je tuin krijgt, mezen eten bv graag rupsen met name als ze jongen hebben. Broedende vogels hebben rupsen nodig om hun jongen groot te brengen.

Verder zijn er middelen maar dat is voor groottelers bestemd. Maar of je dat wilt wetende dat een rups in een paar dagen gedood wordt. Het gaat met bacterien die in de rups komen en zich daar vermeerderen en zo de rups uiteindelijk doden.

Dat de bladeren eraf gegeten worden hoeft op zich geen probleem te zijn, als de rupsen weg zijn gaat de plant gewoon door met groeien en bladeren maken. Het is alleen niet zo'n mooi gezicht.

Dus zorg voor preventie en dat je veel vogels in je tuin hebt. Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is de oplossing heel simpel, als je jezelf tijdens het cachen ergert aan de rupsen: ga je toeleggen op van die carpoolcaches. daar heb je geen last van rupsen hoogstens van fijnstof. En rupsen in de tuin? hoort erbij, laat de natuur lekker z'n gang gaan en over een tijdje heb je een tuin vol prachtige vlinders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor deze info Prof....

 

Ik vroeg me dus ook al af: ' komt dit goed?'

Zie hier in Drenthe compleet kaalgevreten bomen en vraag me dan af

of we nog weer mooie groene bomen kunnen zien later in 'het seizoen'...

Deze link geeft weer hoop want kale bossen zien we al genoeg in de winter!

Het is dus 'overlast' maar er is hoop en we gaan veel vlinders zien?

 

Groet'n uut Ass'n

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook wij zijn hier in het noorden veel rupsen tegengekomen. ik heb op een site gekeken, maar ik ben bang dat het toch nog erger wordt! straks krijgen deze rupsen brandharen en daar kun je je flink aan branden! erg vervelend, dus.

in juni gaan ze zich verpoppen (heb ik begrepen)

 

:rolleyes: maaike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...