Spring naar bijdragen

Wat Doen Jullie Tegen Teken En Hoe Kan Ik Ze Veilig Verwijderen?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

Teken schijnen op transpiratielucht af te komen, heb ik me laten vertellen. Alleen een beetje gek, want onze hond zweet alleen via tong en voetzooltjes, maar zit altijd onder de teken. Hij is sterk behaard, dus lang niet alle teken krijgen we "preventief" met een fijne kam te pakken. Zelfs geregeld een pluk anti-vieze-kriebel-en-springbeestjesspul werkt lang niet altijd.

Vroeger had een van ons een groen beroep, d.w.z. vanuit observatiehutten gedrag van dieren inventariseren. Ondanks het gebruik van deet "renden" de teken lustig over lijf en leden, en soms beten die beestjes zich vast. In die tijd hadden we een huis met een bad. 's Avonds rugzak en alle kleding in bad en de volgende ochtend konden we hordes teken oprapen. Kleding meteen in de wasmachine hielp niet altijd. Sommige teken bleken wasmachinebestendig en zag je zelfs na een kookwas nog levend terug. Brrrr.

Vanochtend voelde ik ineens een teek over mijn arm kriebelen, nadat ik de krant uit de brievenbus had gehaald. Om de brievenbus staan geen struiken heen. Wel moeten we er nog gras bij weg striemen. Kennelijk had de teek zich via een grasspriet een weg gebaand tot in de brievenbus en de krant als lift gebruikt naar een nieuw logeeradres.

Met de ziekte van Lyme moet je zeker niet spotten. Een kennis van ons heeft er een paar jaar terug antibiotica voor gehad, maar is nooit meer helemaal de oude geworden.

In Duitsland staan her en der in bossen waarschuwingsborden (Achtung! Zecken). Plaatselijk krioelt het er van de teken.

Beetje off topic - een ander gevaar vormen kadavers, zeker met dit warme, vochtige weer. Gisteravond las ik wat logs van cachers, die een dood dier half op en half naast een cache hadden aangetroffen en desondanks de logrol hadden gepakt om te loggen (GC3W8FJ). Oef, als dat maar goed gaat. Een kadaver is een bron van ziekteverwekkers en als je pech hebt, word je er letterlijk doodziek van en kan je familie na een poosje een uitvaart gaan regelen.

Teken kun je tijdens het cachen niet vermijden, een kadaver wel. Voor een kruisje in de statistieken hoeft er geen kruisje achter onze naam, als jullie begrijpen wat wij bedoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het ziet er niet uit, maar ik stop mijn broekspijpen altijd in mijn sokken.

Teken, die via je schoenen naar boven kruipen kunnen zo niet zo makkelijk op de huid terecht komen.

Waterdicht is het niet, maar helpen doet het wel ;-)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk ook een keuze van de cacher zelf, bij veel caches weet je van te voren dat het risico hoog is.

Afgelopen vrijdag nacht deden wij deze nacht cache http://coord.info/GC3RREY en ondanks vele drastische maatregelen die we namen om zo min mogelijk teken en muggen beten op te lopen

Stond de teller bij ons beide na grondige inspectie op ruim 50 stuks, na een hete douche een heet bad schuren met washand en grove spons en het niet meer dragen van de zelfde kleding stond de teller 24 uur later weer op 12 stuks en 48 uur later na nog meer wasbeurten werden er toch nog 3 verwijderd.

Dus voorkomen is volgens mij bijna onmogelijk bepaald terrein vermijden werkt waarschijnlijk stukken beter. :wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk ook een keuze van de cacher zelf, bij veel caches weet je van te voren dat het risico hoog is.

Afgelopen vrijdag nacht deden wij deze nacht cache http://coord.info/GC3RREY en ondanks vele drastische maatregelen die we namen om zo min mogelijk teken en muggen beten op te lopen

Stond de teller bij ons beide na grondige inspectie op ruim 50 stuks, na een hete douche een heet bad schuren met washand en grove spons en het niet meer dragen van de zelfde kleding stond de teller 24 uur later weer op 12 stuks en 48 uur later na nog meer wasbeurten werden er toch nog 3 verwijderd.

Dus voorkomen is volgens mij bijna onmogelijk bepaald terrein vermijden werkt waarschijnlijk stukken beter. :wistling:

Jeetje, wat een griezelverhalen. Kruip je in je blootje door het struikgewas of zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na verschillende dingen geprobeerd te hebben gebruik ik tegenwoordig deze. Wordt geleverd in twee maten in één verpakking. Eindelijk iets dat ook werkt voor de kleinste teken. Gekocht bij de dierenwinkel.



Vorig jaar Lyme opgelopen. Ik doe nu alleen nog stadscaches en dan alleen wanneer het vriest.

Maar serieus, ik ben niet geheel genezen en ben nu wel heeeeeeeeeeel voorzichtig geworden.

Bij de eindcache van zw liep er ook eentje over mijn rugzak, dus uitkijken daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had vroegen ook veel teken als ik buiten was geweest. Ik gebruik nu de Skudoanti teken zendertje. Deze zomer voor het derde seizoen. Sinds het ding aan mijn rugzak hangt heb ik geen teken meer gehad.

 

http://www.skudo.co.za/index_files/Page592.htm

 

Het werkt echt perfect. Ik gebruik eigenlijk de skudo pet. Dat is hetzelfde ding alleen is de behuizing anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik dan wel weer heel erg leuk vind in die advertentie..... Men prijst iets prachtigs aan en laat twee wandelaars in korte broek en korte mouwen door de bush lopen... Ik zou toch zeggen.... Les 1: Probeer waar mogelijk lichaamsdelen te bedekken..... Maar misschien willen de verkopers hiermee tot uitdrukking brengen, dat je wat hun betreft best even in het hoge gras kunt kroelen, zolang je je zender maar om.... Ja om wat??? hebt hangen..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij hangt aan mijn rugzak. Het dingetje is niet groter dan een knikker. Sinds ik het ding heb doe ik verder niets extra's meer. Ik ga ok gerust in de korte broek cachen in de bossen. Ik controleer nog wel als ik terug ben maar ik vind niets meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had vroegen ook veel teken als ik buiten was geweest. Ik gebruik nu de Skudoanti teken zendertje. Deze zomer voor het derde seizoen. Sinds het ding aan mijn rugzak hangt heb ik geen teken meer gehad.

 

http://www.skudo.co.za/index_files/Page592.htm

 

Het werkt echt perfect. Ik gebruik eigenlijk de skudo pet. Dat is hetzelfde ding alleen is de behuizing anders.

Is dat apparaatje verkrijgbaar in Nederland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik had vroegen ook veel teken als ik buiten was geweest. Ik gebruik nu de Skudoanti teken zendertje. Deze zomer voor het derde seizoen. Sinds het ding aan mijn rugzak hangt heb ik geen teken meer gehad.

 

http://www.skudo.co.za/index_files/Page592.htm

 

Het werkt echt perfect. Ik gebruik eigenlijk de skudo pet. Dat is hetzelfde ding alleen is de behuizing anders.

Is dat apparaatje verkrijgbaar in Nederland?

 

Inmiddels gevonden: http://www.superpet.nl/voor-t-baasje/100736-skudo-human.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik had vroegen ook veel teken als ik buiten was geweest. Ik gebruik nu de Skudoanti teken zendertje. Deze zomer voor het derde seizoen. Sinds het ding aan mijn rugzak hangt heb ik geen teken meer gehad.

 

http://www.skudo.co.za/index_files/Page592.htm

 

Het werkt echt perfect. Ik gebruik eigenlijk de skudo pet. Dat is hetzelfde ding alleen is de behuizing anders.

Is dat apparaatje verkrijgbaar in Nederland?

 

Ja hoor: http://bit.ly/13UQ1O1

 

[edit]

Inmiddels heb jezelf al gegoogeld zie ik...

bewerkt door wolojoli
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de site van tekenradar.nl adviseert men DEET te gebruiken. Maar ik heb echt geen zin om dat te doen.

 

Elk jaar vang ik wel een of meerdere teken op m'n lijf, de ene keer nog loslopend, de andere keer al vastgebeten. Dit jaar al een wandelaar en een bijtertje gehad. :mellow:

 

Ik zorg ervoor dat ik meestal een lange broek draag en vaak ook lange mouwen. De goede ourdoorkleding is dan nog vrij comfortabel. Maar ik heb ook al diverse keren gehad dat ik een teek op mijn handen had, na het met de handen zoeken/ pakken van een cache.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...