Spring naar bijdragen

Waar kan ik Cache Pagina's (terug)vinden?


Broosha

Aanbevolen berichten

Aangezien ik mijzelf zeker als newbie beschouw op dit forum kijk ik er ongetwijfeld overheen maar hoop wat tips te krijgen van de die hards.

 

Ik maak (net zoals jullie allemaal denk ik) gebruik van de geocaching.com pagina en de geocaching.nl Op de een of andere manier werken deze pagina's volgens mij samen.

Op de.com pagina heb ik keurig mijn thuis locatie kunnen invoeren. Met een knopje "GO" kan ik direct een overzicht krijgen van alle caches in mijn buurt.

 

Op de .nl pagina kan ik een kaart tevoorschijn toveren en als een ezeltje prik een cache punt kiezen. Als ik daar in de brij van stippen een cache weer terug zou willen vinden , bijvoorbeeld om te loggen, moet ik echter weer via de .com site doen. tenzij ik weer graag ezeltje prik speel natuurlijk.

 

Ergo, mis ik iets of is het de bedoeling dat verschillende zoek functies, die beide gebruikt worden, op verschillende geocache pagina's verspreid staan. Dat lijkt niet handig. Waarom kan ik bijvoorbeeld op de .nl pagina niet ook een cachenaam opgeven ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Op mijn cache pagina kun je links onderin bij hide and seek a cache de naam van de cache invoeren. Dan kom je op de cachepagina van de desbetreffende cache. Of als je het GCnummer van de cache weet kun je die bij waypoint invoeren. Denk dat je dat bedoelt???????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Geocaches zijn opgeslagen in de datbase van Geocaching.com.

Het kaartje met de stippen op geocaching.nl linkt naar die database. Je komt dus daar uit via de stippen.

Het is een toegevoegde funktionaliteit, waarbij je ook op eigen voorkeuren kan zoeken, maar niet op Cachenaam of nummer.

Je kunt op geocaching.com op meerdere manieren zoeken, o.a. op GC nummer.

 

Zonder allerlei geavanceerde tools te hebben doe ik het volgende: Ik zet de caches die ik heb uitgezocht gewoon bij mij favorieten. Kan ik ze direct daar vinden om te loggen. Na het loggen verwijder ik ze uit mijn favorieten.

Je kunt ook de hele pagina van caches in de buurt bij je favorieten zetten.

 

Je kunt bij het loggen ook direct naar Geocaching.com en de GC nummers van de caches uit de GPS intypen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien ik mijzelf zeker als newbie beschouw op dit forum kijk ik er ongetwijfeld overheen maar hoop wat tips te krijgen van de die hards.

 

Ik maak (net zoals jullie allemaal denk ik) gebruik van de geocaching.com pagina en de geocaching.nl Op de een of andere manier werken deze pagina's volgens mij samen.

Op de.com pagina heb ik keurig mijn thuis locatie kunnen invoeren. Met een knopje "GO" kan ik direct een overzicht krijgen van alle caches in mijn buurt.

 

Op de .nl pagina kan ik een kaart tevoorschijn toveren en als een ezeltje prik een cache punt kiezen. Als ik daar in de brij van stippen een cache weer terug zou willen vinden , bijvoorbeeld om te loggen, moet ik echter weer via de .com site doen. tenzij ik weer graag ezeltje prik speel natuurlijk.

 

Ergo, mis ik iets of is het de bedoeling dat verschillende zoek functies, die beide gebruikt worden, op verschillende geocache pagina's verspreid staan. Dat lijkt niet handig. Waarom kan ik bijvoorbeeld op de .nl pagina niet ook een cachenaam opgeven ;)

 

Dit is iets wat inderdaad razend onduidelijk is, maar waar het op neerkomt is dat je geocaching.nl _nooit_ nodig hebt, je kan alles met geocaching.com doen.

 

Het is inderdaad correct dat geocaching.nl en geocaching.com samenwerken: geocaching.nl heeft een kaartje waarop je door kan klikken naar geocaching.com. Maar let op: geocaching.com heeft zelf ook zo'n kaartje, met (min of meer) dezelfde functionaliteit: je kunt (onbeperkt) inzoomen, cache types wegfilteren, je gevonden caches wegfilteren, etc. De kaart van geocaching.com heeft het voordeel dat hij wereldwijd werkt (die van geocaching.nl niet); die van geocaching.nl heeft iets andere filter mogelijkheden die soms wel praktisch zijn, zoals bijvoorbeeld "zoeken op gewaardeerde caches".

 

De kaart op geocaching.com vind je hier: http://www.geocaching.com/map/

 

Het zou voor beginners best handig zijn als dit onderscheid beter duidelijk werd gemaakt, ik herinner me nog hoe vreselijk onduidelijk ik de relatie tussen geocaching.nl en geocaching.com ervaarde. Ook het kaartje op geocaching.com zou best duidelijker vermeld kunnen worden (je vind het normaal door vanaf de hoofdpagina op "hide & seek a cache" te klikken en daarna op "search with Google maps"). En tenslotte helpt het niet echt dat geocaching.nl _twee_ types kaart in de aanbieding heeft: een razend slechte die je maar een stapje kan inzoomen (die gebruik je waarschijnlijk op dit moment), en eentje waar je wel handig onbeperkt kan inzoomen. Die eerste zou langzamerhand trouwens best eens verwijderd mogen worden lijkt me.

 

Wat ook nog een methode is om caches terug te vinden, is door de speciale geocaching search engine extensions voor Firefox te installeren (moet je wel Firefox gebruiken natuurlijk). Dan kun je in de searchbox, rechtsboven, gelijk een GC-nummer of naam intikken en krijg je direct die cache pagina te zien. Ik heb alleen geen idee meer waar ik die destijds gedownload had - misschien weet iemand anders dat?

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker...

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle replyers zeer bedankt voor de hints. Jullie hebben mij voldoende nieuwe inzichten gegeven om zelf weer verder te kunnen stoeien.

Wat uiteindelijk de prettigste manier van werken zal worden is ongetwijfeld voor ieder persoonlijk en een zaak van "gewoon doen".

 

De samenwerking tussen .com en .nl is in ieder geval bevestigd en verduidelijkt. Of er voldoende reden is voor moderators resp. site beheerders om e.e.a. ook zonder forum vragen duidelijker / inzichtelijker te krijgen laat ik graag aan hun deskundigheid over.

 

Nogmaals allen bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook nog een methode is om caches terug te vinden, is door de speciale geocaching search engine extensions voor Firefox te installeren (moet je wel Firefox gebruiken natuurlijk). Dan kun je in de searchbox, rechtsboven, gelijk een GC-nummer of naam intikken en krijg je direct die cache pagina te zien. Ik heb alleen geen idee meer waar ik die destijds gedownload had - misschien weet iemand anders dat?

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker...

 

 

Hans

 

Beste Hans aka CeilingCat,

 

De plugin die je opmerkt heb ik inmiddels gevonden dankzij jou tip! Je vindt m HIER

De download die je vervolgens zoekt is Geocaching - smart Quicksearch en-WW (boulter.com)

 

Uitstekende tip!

bewerkt door Broosha
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of er voldoende reden is voor moderators resp. site beheerders om e.e.a. ook zonder forum vragen duidelijker / inzichtelijker te krijgen laat ik graag aan hun deskundigheid over.

 

Nogmaals allen bedankt.

 

 

Gelukkig kun je met bovenstaande tips verder met geocachen. En dat is toch het voornaamste niet waar. :blink:

Het is inderdaad zo dat je deze site niet nodig hebt de geocaches te kunnen vinden. Daarvoor kun je het met Geocaching.com alleen af. De DHZ funktie op deze site is een extra service.

 

Op het forum wordt, in diverse topics, vermeld dat het team bezig is met het neerzetten van een vernieuwde site. Verder dat dit ook de nodige tijd in beslag neemt. Ook in de laatst toegezonden nieuwsbrief wordt dit vermeld. Het verbeteren van de zoekfunktie heeft zeker de aandacht. Hopelijk wordt dan e.e.a. wat makkelijker te vinden, maar ook dat zal inderdaad weer afhangen van persoonlijke voorkeuren.

Af en toe wat topics doorlezen helpt echter ook in het je weg vinden, want er staat veel informatie en kennis en ervaringen van geocachers, waar je je voordeel mee kan doen.

Veel plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb toch liever niet dat .nl de traditionele kaarten verwijderd, want op googlemaps hangt mijn pc binnen no time en inzoomen kan ik dus 0x en met de oude kaart tenminste 1x.

 

groetjes GeoVlinder

 

Dat is dan ofwel een hele oude computer (386?), ofwel eentje die onder de virussen en spyware zit... Maar voor de rest van geocachend Nederland is het misschien toch een idee om de oude kaart niet meer de default te maken?

 

Het verbaast me nogal dat je die kaart uberhaupt bruikbaar vind, op de meeste plaatsen liggen de caches zo dicht bij elkaar dat je de onderliggende caches niet eens selecteren kan...

 

Welke browser gebruik je? Heb je wel eens een andere geprobeerd? Hoeveel geheugen zit er in je computer?

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb toch liever niet dat .nl de traditionele kaarten verwijderd, want op googlemaps hangt mijn pc binnen no time en inzoomen kan ik dus 0x en met de oude kaart tenminste 1x.

 

groetjes GeoVlinder

 

Dat is dan ofwel een hele oude computer (386?), ofwel eentje die onder de virussen en spyware zit... Maar voor de rest van geocachend Nederland is het misschien toch een idee om de oude kaart niet meer de default te maken?

 

Het verbaast me nogal dat je die kaart uberhaupt bruikbaar vind, op de meeste plaatsen liggen de caches zo dicht bij elkaar dat je de onderliggende caches niet eens selecteren kan...

 

Welke browser gebruik je? Heb je wel eens een andere geprobeerd? Hoeveel geheugen zit er in je computer?

 

 

Hans

 

 

 

Ik stel voor dat bovenstaande vragen, zo nodig met een PB beantwoord worden. Er zijn meer mensen met een voorkeur voor een oude kaart, maar waarschijnlijk hebben de programmeurs al verschillende overwegingen voor deze funktionaliteit in de nieuwe site.

Vind je het onderwerp een discussie waard, mag ik je dan verzoeken om een nieuw topic in het subforum "deze site" te openen?.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien heb je hier iets aan. Het is eigenlijk bedoeld voor de reviewers maar het is een open pagina: http://www.geocachingadmin.com/search.pl

 

Vergeet niet dat een geocache maar een naam heeft en dat is alleen maar het GCnummer.

 

De "naam" die de eigenaar aan de cache hefet gegeven is geen naam maar een nickname. Je hebt er ook niets aan. Ten eerste moet je het bij je zoektocht exact overnemen , met de kans op een klein schrijffoutje en ten tweede kan en mag de eigenaar deze nickname wel 100x per dag wijzigen. Het GCnummer is de enige naam van de cache en die is per cache uniek en niet te wijzigen en daarbij lekker kort.

 

Vervelend is dat geocaching.com het een Waypoint noemt. Maar op bewuste linkje kun je dus het goed invoeren en volgens mij kun je de rechterkolom aan je eigen wensen aanpassen. Ik wel in ieder geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip voor hen die iGoogle gebruiken (de Google startpagina met zelf te configureren gadgets). Ik heb daarop de "Geocaching Quick Launcher Gadget" staan. Daar kan ik de naam van een cache invullen of een deel van de naam, en dan verschijnt de resultatenpagina van de geocaching.com search functie. Erg handig als je de naam van de cache niet meer precies weet. Voor mij is dit het snelste 4-clicks pad naar een cachepagina:

(1) start browser, iGoogle is mijn start pagina,

(2) (deel van) cache naam invoeren,

(3) de juiste cache uit het search results lijstje zoeken,

(4) en daar is de pagina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...