Spring naar bijdragen

'EU moet gps-satellieten overnemen'


Aanbevolen berichten

BRUSSEL (ANP) - De Europese Unie moet de exploitatie van Europese gps-satellieten overnemen. Huidig EU-voorzitter Duitsland kondigde maandag daartoe een voorstel aan. De EU wil zo het project van 4 miljard euro redden.

 

De satellieten komen alsmaar niet van de grond, omdat een huidig consortium van grote bedrijven de exploitatie niet rond krijgt.

 

Nederland heeft zich steeds verzet tegen ideeën om van de satellieten een overheidstaak te maken. Toenmalig minister Gerrit Zalm (Financiën) vond dat vooral een taak voor het bedrijfsleven.

 

Inmiddels is nu ook zeker dat de satellieten niet voor 2011 de lucht in gaan. Het kostenplaatje wordt bovendien heel anders, zo heeft een woordvoerder van de Europese Commissie maandag gezegd.

 

Het uitstel raakt de Nederlandse plannen voor rekeningrijden. De overheid rekende erop gps-satellieten als techniek te kunnen gebruiken.

 

Het zogeheten Galileoproject omvat dertig navigatie-satellieten. Ze zouden de Europese tegenhangers moeten zijn van het huidige Amerikaanse systeem. Probleem is echter dat bedrijven moeten betalen voor de Europese gegevens en de Amerikaanse gps gratis is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wel fijn bijkomend voordeel dat de plannen van het rekening rijden enigzins dwars boomt. Maar natuurlijk jammer voor ons dat we tot zeker 2011 het zonder de Galileo satalieten moeten doen (zouden wij daar dan wel gratis gebruik van mogen maken :crybaby: )

 

Van mij mag de EU nu eens een keer het voorbeeld van de Amerikanen volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een raar verhaal dat je moet betalen voor de europese satelieten. Dat zal dan betekenen dat ze de signalen gaan encrypten of dat er een nieuwe standaard komt...

 

Ik hoop dat tzt de meeste apparaten met een Firmware upgrade om te bouwen zijn naar / compatible te maken met die nieuwe satelieten.. Ik neem nl. aan dat de groete bedrijven wel een licentie zullen nemen op de nieuwe standaard.

 

Wat is er gebeurt met Open Source en de EU... Maak je standaarden en je dus ook je satelieten gewoon Open!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De standaard nauwkeurigheid is juist gratis toegankelijk voor iedereen, en dat voldoet voor geocaching en auto-navigatie.

 

Het is de hogere nauwkeurigheid en extra services (geen idee wat ik me erbij moet voorstellen) waarvoor betaald moet worden. Bv landmeetkundige bedrijven hebben baat bij nauwkeurigheid tot op centimeterniveau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf het begin is Galileo geconcipieerd door de politici als een gezamelijk Europees project voor het bedrijfsleven. Geen belastinggeld er naar toe (nou ja een beetje dan voor de voorbereiding) en de zaak moet zelf zijn inkomsten regelen dmv. betaalde diensten of hoe dan ook.

Maar als het EU-basissignaal net zo gratis is als dat van de USA dan is het niet te financieren, zo zeiden deskundigen. Na heel wat jaartjes gaat nu de wal het schip keren. Galileo komt er niet als het afhangt van het bedrijfsleven. Dus komt de vraag: wil Europa de zaak gaan subsidiëren; niet alleen de aanloop maar ook de operationele kosten?

De kwestie van dat de USA de aan/uitknop van GPS in handen geeft wordt steeds minder een probleem. De economische schade aan beide economieën is vergelijkbaar groot als de zaak af gezet wordt.

Wat altijd nog kan gebeuren is een exclusief EU systeem met 5 satellieten in een langgerekte geostationaire elliptische baan. Dat doet Japan (en China) ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel fijn bijkomend voordeel dat de plannen van het rekening rijden enigzins dwars boomt. Maar natuurlijk jammer voor ons dat we tot zeker 2011 het zonder de Galileo satalieten moeten doen (zouden wij daar dan wel gratis gebruik van mogen maken ;) )

 

Van mij mag de EU nu eens een keer het voorbeeld van de Amerikanen volgen.

Jahoor, iedere keer meer voor het besturingsysteem betalen, gratis is niet zomaar gratis, mapsource draait niet onder linux,download hier een beter besturings systeem bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nederland heeft zich steeds verzet tegen ideeën om van de satellieten een overheidstaak te maken. Toenmalig minister Gerrit Zalm (Financiën) vond dat vooral een taak voor het bedrijfsleven.

 

Maar het wel willen gebruiken voor het rekeningrijden....

 

 

 

--------------------

 

216 dode fietsers in 2006, een stijging van 16%.

 

7460 fietsers in het ziekenhuis in 2006 op een totaal van 17.680, een stijging van 5% tov 2005.

 

Komt dat wellicht omdat ze hun licht overdag niet aan willen doen?? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel fijn bijkomend voordeel dat de plannen van het rekening rijden enigzins dwars boomt. Maar natuurlijk jammer voor ons dat we tot zeker 2011 het zonder de Galileo satalieten moeten doen (zouden wij daar dan wel gratis gebruik van mogen maken ;) )

 

Van mij mag de EU nu eens een keer het voorbeeld van de Amerikanen volgen.

Jahoor, iedere keer meer voor het besturingsysteem betalen, gratis is niet zomaar gratis, mapsource draait niet onder linux,download hier een beter besturings systeem

 

er zijn toch genoeg open source tools die vergelijkbaar werken (neem ik toch aan?)

mijn vrouw zojuist een (2e hands) laptop cadeau gedaan en maar eens kijken of we daar ook op kunnen cachevoorbereiden...

 

 

terug on-topic:

 

de basis is idd voldoende.. maar wat is dat DGPS dan? in mijn beleving is dat met een "grond" basis station aka steunzender...

 

Ik dacht dat het oude GPS systeem (voor in de auto met gyroscoop) een "willekeurigheid" in afwijking ingebouwd had waardoor het niet heel erg bruikbaar was behalve voor GI-joe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nederland heeft zich steeds verzet tegen ideeën om van de satellieten een overheidstaak te maken.
Het uitstel raakt de Nederlandse plannen voor rekeningrijden.

Hmm... klinkt vreemd, niet willen betalen, wel willen gebruiken?

 

Ik kan mij er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen waarom dit voor bedrijven interessant is om in te investeren. Bedrijven die navigatie apparatuur maken kunnen gratis signalen van de USA gebruiken, voor hen heeft het dus geen enkel nut om hier iets voor te betalen. Voor wie wel? moet ik denken aan landmeters enzo?

 

Van mij mag hier best wat belastingsgeld voor gebruikt worden (welgeteld 80ct per persoon). Een beetje onafhankelijkheid van de USA kan geen kwaad.

 

 

Jahoor, iedere keer meer voor het besturingsysteem betalen, gratis is niet zomaar gratis, mapsource draait niet onder linux,download hier een beter besturings systeem

 

Was deze reactie echt op deze thread bedoeld?

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat die satelieten geen van beide draaien, en mapsource vast ook niet ;)

bewerkt door team simpson
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan mij er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen waarom dit voor bedrijven interessant is om in te investeren. Bedrijven die navigatie apparatuur maken kunnen gratis signalen van de USA gebruiken, voor hen heeft het dus geen enkel nut om hier iets voor te betalen. Voor wie wel? moet ik denken aan landmeters enzo?

 

Het zouden inderdaad landmeters kunnen zijn, die gedetailleerde informatie willen verkrijgen via het Galileo-systeem; of energiebedrijven, vervoersbedrijven, touristenbranche, enz.

 

Hier een overzicht van civiele applications die men met Galileo voor ogen heeft.

 

Zie ook:

- Environment

- Road

- Rail

- Aviation

- Public transport

- Maritime

- Energy

- Telecommunications

- Finance, banking, insurance

- Civil engineering

- Agriculture and fisheries

- Civil protection

- en nog wat pilotprojects

 

Ik denk dat de (commerciële) toepassingsmogelijkheden nu wel helder zijn he?

 

Video: GALILEO - The European initiative

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

de basis is idd voldoende.. maar wat is dat DGPS dan? in mijn beleving is dat met een "grond" basis station aka steunzender...

..........

Ik dacht dat het oude GPS systeem (voor in de auto met gyroscoop) een "willekeurigheid" in afwijking ingebouwd had waardoor het niet heel erg bruikbaar was behalve voor GI-joe!

DGPS werkt met een ontvangsstation, bijvoorbeeld bij een haven, met een bekende positie.

Dit meet de positiefout, en geeft dat per radio door.

Het is eigenlijk alleen goed bruikbaar als de ontvanger een goed zicht op de hemel heeft, zodat hij dezelfde satellieten ontvangt als het station. Niet voor gebruik op het land dus, waar de satellieten kunnen worden afgeschermd.

Maar sinds selective availability is uitgeschakeld (1 mei 2000) heeft het niet zoveel zin meer.

..........

Dat is dus de willekeurigheid die je aanhaalt. Het was echter net andersom. De willekeurigheid (ca. 100 m) zat in het GPS-systeem, en daarmee was het onvoldoende precies voor autonavigatie. Dat werd gepareerd door via afgelegde weg, richting en kaartvergelijking te bepalen waar je je bevond, waarbij GPS gebruikt werd om het systeem te kalibreren, en ook om de mogelijke positie tot een klein gebied te beperken.

Je zag dan ook dat als je op een kruising afsloeg je positie daar naartoe sprong.

Eerst was ongeveer bekend waar je was, en op het moment van afslaan weet het toestel dat je precies op de kruising bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jahoor, iedere keer meer voor het besturingsysteem betalen, gratis is niet zomaar gratis, mapsource draait niet onder linux,download hier een beter besturings systeem

 

Was deze reactie echt op deze thread bedoeld?

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat die satelieten geen van beide draaien, en mapsource vast ook niet ;)

Dat schiet lekker op, selektief knipwerk! :blink:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jahoor, iedere keer meer voor het besturingsysteem betalen, gratis is niet zomaar gratis, mapsource draait niet onder linux,download hier een beter besturings systeem

 

Was deze reactie echt op deze thread bedoeld?

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat die satelieten geen van beide draaien, en mapsource vast ook niet ;)

Dat schiet lekker op, selektief knipwerk! :blink:

 

Toch heb ik zo'n vermoeden dat er geen windhoos draait op die satelieten maar een *nix variant (persoonlijk zou ik voor Minix 3 gaan als ik een sateliet moet aansturen...

 

< einde trollenvoer>

 

Het was zelfs op het nieuws gisteravond.... Ik hoop dat er wel wat moois uitkomt in 2011.. En wellicht een mooie koppeling tussen de dedicated systemen van Europa, azië en Amerika..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jahoor, iedere keer meer voor het besturingsysteem betalen, gratis is niet zomaar gratis, mapsource draait niet onder linux,download hier een beter besturings systeem

 

Was deze reactie echt op deze thread bedoeld?

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat die satelieten geen van beide draaien, en mapsource vast ook niet ;)

Dat schiet lekker op, selektief knipwerk! :blink:

 

het zou prettig zijn jdb als er ook eens een topic was waar je wel ontopic bleef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...