Spring naar bijdragen

Experiment Zuiverheid Gps Versus Smartfoon


Aanbevolen berichten

Vandaag naar RD meetpunt 260317(14) Larserpad geweest met een eTrex 10 en een Alcatel one touch 997d met android 4.04

 

Een half uur gemeten. Regelmatig een rondje gelopen om de gps-en te "ontregelen".

 

eTrex 10 maximale gemeten afwijking t.o.v. RD meetpunt:

Noordcoördinaat: -1 m; +2m

Oostcoördinaat: -1m; +4m

Nauwkeurigheid volgens Garmin: 2 meter. Dat is dus niet waar.

 

Alcatel max. afwijking:

Noordcoördinaat: -0 m; +2m

Oostcoördinaat: -0m; +5m

 

Het grootste deel van de tijd was de afwijking beduidend minder dan de maximale afwijking. Hierbij wekte de smarthphone de indruk iets nauwkeuriger te zijn. Opmerkelijk is wel dat de smartphone alleen een afwijking naar boven had. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de aangeleverde coördinaten van de meetpunten afgerond zijn op hele meters.

 

Ik heb veel vertrouwen in de eTrex. Mijn conclusie is dat de smartphone minstens zo nauwkeurig is in het open veld. Morgen komen we langs een ander meetpunt, kijken of ik ioHpeiH kan overhalen daar nog een meting te doen.

Goed plan, kan ik met de 60CSX ook een meting doen. En een Munzee plakken op het meetpunt ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goed, Dankzij Japiejoo Heb ik het een en ander kunnen voor bereiden voor morgen. Zo Heb ik een aantal Rd punten geladen die morgen op mijn route liggen. één is de hoek van een trafo huisje maar mijn favoriet is een brug die relatief vrij ligt van storingsbronnen anders dan bomen. (Namelijk 389529 Brug Schoonouwenseweg Stolwijk N51 57.939 E4 48.399) Mijn vraag is nu, Zit er nog een soort nagel o.i.d. wat het exacte punt aangeeft. Een brug is een te klein bouwwerk om zo af te leiden ui de coordinaten welke hoek je moet hebben. Tegelijk te groot om geen afwijking te hebben als je een verkeerd hoek pakt.

 

Morgen hoop ik hier wat voorlopige resultaten te plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, Dankzij Japiejoo Heb ik het een en ander kunnen voor bereiden voor morgen. Zo Heb ik een aantal Rd punten geladen die morgen op mijn route liggen. één is de hoek van een trafo huisje maar mijn favoriet is een brug die relatief vrij ligt van storingsbronnen anders dan bomen. (Namelijk 389529 Brug Schoonouwenseweg Stolwijk N51 57.939 E4 48.399) Mijn vraag is nu, Zit er nog een soort nagel o.i.d. wat het exacte punt aangeeft. Een brug is een te klein bouwwerk om zo af te leiden ui de coordinaten welke hoek je moet hebben. Tegelijk te groot om geen afwijking te hebben als je een verkeerd hoek pakt.

 

Morgen hoop ik hier wat voorlopige resultaten te plaatsen.

 

Als het de brug is die ik voor ogen heb heb je daar ook te maken met aardig wat ijzer. De mooiste punten liggen natuurlijk op heidevelden en andere open landschappen en worden aangegeven door RD-stenen:

 

Image179.jpg

 

Maar laat de metingen maar komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen bij vrijwel onbewolkt weer ben ik bij het RD-punt 319540 langsgegaan met een Samsung Galaxy S4 en een TomTom 940 Live. De laatste is uitgerust met de alom bekende Sirfstar III chipset. Om een goede meting te krijgen heb ik natuurlijk softwarematig even 'static navigation' uitgezet.

De resultaten zijn als volgt:

 

Ik heb de Galaxy S4 een gemiddelde laten maken van ruim 50 metingen en gedurende deze metingen de maximale afwijking tov het echte punt opgeschreven.

Het viel me op dat de smartphone heel stabiel bleef en gedurende al deze metingen maar 1 keer van waarde (+1 in oost coördinaat) versprong.

 

De TomTom was iets instabieler, en daarbij bedoel ik dat ie op een gegeven moment opeens een beetje begon te verlopen (-2 tot +3) maar kwam gemiddeld ook behoorlijk goed uit.

 

Samengevat ziet het experiment er bij dit meetpunt als volgt uit:

 

RD meetpunt 319540 (N52 08.570 E 4 42.128)

 

Samsung Galaxy S4

 

gemiddeld: N 52 08.570 E 4 42.128 (afwijking dus 0/0)

maximale afwijking (N 0/0; E 0/+1)

 

TomTom 940 live

 

Gemiddeld: N 52 08.569 E 4 42.128 (afw -1/0)

maximale afwijking: (N -1/+2 E -2/+3)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eTrex 10 maximale gemeten afwijking t.o.v. RD meetpunt:

Noordcoördinaat: -1 m; +2m

Oostcoördinaat: -1m; +4m

Nauwkeurigheid volgens Garmin: 2 meter. Dat is dus niet waar.

 

Die nauwkeurigheid die Garmin geeft is niet de maximale afwijking van een punt. Het is de EPE (estimated probable error) en dit, hoewel Garmin niet zegt hoe ze hem berekenen, is iets als '75% van de metingen valt binnen dit gebied', waarbij de 75% die ik nu zeg dus niet 75% hoeft te zijn bij Garmin, kan ook 50% of 95% of ... zijn. Lees hier meer: http://gpsinformation.net/main/epenew.txt

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

vandaag ben ik ook in het veld geweest. ik heb denk ik wel een meetpunt gevonden maar ik vond de afwijking toch wel groot. dit terwijl de gps toestellen redelijk eens gezind waren.

rd punt N51 57.939 E4 48.399

etrex 10 N51 57.941 E4 48.393

N51 57.941 E4 48.391

gps map62 N51 57.939 E4 48.389

N51 57.939 E4 48.390

samsung N51 57.943, E4 48.391

N51 57.943, E4 48.391

Foto-M8YFG6JC.jpg

bewerkt door Van Stolk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat er aardig wat interesse is en er zelfs al mensen aan de slag zijn gegaan (dat kan ik over mezelf nog niet zeggen). Ik ben van plan om een upload mogelijkheid te maken voor gpx files (en eventuele andere data) om zo alle data te verzamelen en ze (hopelijk) overzichtelijk te kunnen representeren. Ik zal een linkje posten als het zo ver is. Dus als je al iets hebt, gooi het nog niet weg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En een ander RD punt.

 

RD is N51 57.393 E4 49.725

e-trex kwam uit op N51 57.392 E4 49.723

gpsmap 62 op N51 57.392 E4 49.724

samsung N51 57.392 E4 49.726

Ik neem aan dat het busje hier in de muur het goede punt is. Een ander merkteken kon ik nergens vinden.

 

Foto-GEGIB6LF.jpg

bewerkt door Van Stolk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Van Stolk

Als je via de kaart op een meetpunt klikt, kom je op een pagina met meer informatie over het RD punt met vaak een omschrijving hoe hij eruit ziet. Ook kan je dan nog doorklikken naar foto's die vaak beschikbaar zijn. Dat helpt bij het zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, deja-vu toch wel weer in dit draadje. Precies 10 jaar geleden heb ik een periode fanatiek RD-punten gejaagd. Toen leefde het ook erg onder andere cachers. We waren zelfs een serieuze hulp voor het Kadaster want die zag mooi aan de hand van foto's welke meetpunten nog bestonden en welke inmiddels niet meer. Kadaster was destijds zelf ook bezig met updaten en vooral sterk inperken van haar meetpuntennetwerk omdat met de komst van GPS de metingen minder afhankelijk werden van "vaste" punten. Vroeger moest je vrij zicht hebben op een punt, tegenwoordig allang niet meer.

 

Daarna kwam er een soort radiostilte, de RD-meetpuntensite ging een tijdje plat en werd later weer opgetuigd. Inmiddels waren er ook al andere "kapers" op de kust en is op waymarking.com ook een onderwerp RD meetpunten waar je foto's kan uploaden en bekijken.

 

Ik weet niet hoe actueel de RDmeetpuntensite van geocaching.nl is. Valt me wel op dat er eigenlijk weinig is veranderd sinds 2004-2005. Vooral de groen niet bezochte meetpunten blijven hardnekkig aanwezig.

 

Er zijn nog 656 van de 5530 punten zoek

Maar wellicht geeft dit draadje een boost om de rest eens te gaan opzoeken. Meetpunten zijn toch weer wat anders dan Munzees. Je komt bij de meest fraaie gebouwen en uitgestorven bosvakken uit. En alles daartussen, snelwegen, bruggen, kanalen en spoorlijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een pagina gemaakt om tracklogs (.gpx files) te uploaden, samen met nog andere data zoals type, merk en model apparaat, software, referentiepunt, omstandigheden en wat ruimte voor extra eigen commentaar.

http://www.geocachingtoolbox.com/index.php?lang=nl&page=gpsVsSmartphone

Ik ben bezig om iets te maken om de tracklogs te kunnen analyseren.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn gpx bestanden nog een keer naar je verstuurd. Ik weet niet of je het een en ander al uit mijn post hier had gehaald. Je kan de mijn er waarschijnlijk makkelijk tussen uit vissen, als ik ergens toch een foutje heb gemaakt moet je het maar even laten weten.

 

Harm Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Van Stolk Beide files in prima staat ontvangen. Ik ga in het weekend kijken wat ik er mee kan en eens kijken of ik eindelijk tijd kan maken om zelf wat metingen te doen!

 

Ik heb wel even GPSLogger voor Android geprobeerd. Je kan veel dingen instellen, waaronder elke seconde een punt opslaan. In praktijk blijkt dat echter meer elke 2 seconde te zijn, maar verder lijkt dit goed te werken.

 

Ook heb ik even als test een analyse van die tracklog gedaan. Ik heb mijn telefoon voor het raam gelegd, binnen, dus totaal geen betrouwbare meting en ik heb ook geen referentiepunt uiteraard, dus ik heb het gemiddelde van de meting als referentie genomen voor de analyse.

Hier de tracklog op de kaart.

Hier een grafiek van de afwijking (meters) ten opzichte van het referentiepunt over tijd (300 metingen in dit geval).

Hier een boxplot van de afwijking ten opzichte van het referentiepunt over de hele track.

Hier een plot met de verdeling van de richtingen ten opzichte van het referentiepunt waarin de afwijkingen voorkomen.

Gemiddelde coördinaat: N52 20.439 E004 37.448 (RD: 102997 483910)

Gemiddelde afwijking [m]: 7.78
Standaard deviatie van de afwijking [m]: 5.14
Min afwijking [m]: 0.16
Max afwijking [m]: 25.35
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...