Spring naar bijdragen

Experiment Zuiverheid Gps Versus Smartfoon


Aanbevolen berichten

Uit het Gps-R Vs telefoon topic de spin-off.

 

 

Inmiddels al weer een tijdje geleden is er hier op het forum het idee geweest om eens op een meetpunt van het kasaster de GPS en de telefoon naast elkaar te leggenen te kijken hoeveel de afwijking nu eigenlijk is. En wie er beter presteert. De telefoon of de GPS.

Die vraag heeft mij sinds dien toch bezig gehouden. Puur uit nieuwsgierigheid. Ik zou dit best eens ook op een wat grotere schaal willen proberen. Nu heb ik zelf best een idee hoe we dat met meerdere GPS bezitters kunnen testen. We hoeven hiervoor niet eens een event te organiseren.

Immers als alles 100% goed zou werken zouden we alle de zelfde afwijking zien. Een x aantal meter op een bepaalde koers. Mits we alle ongeveer tegelijk meten zodat we alle de zelfde satellieten zien.

Iedereen kan dus op een eigen meetpunt staan.

 

Zijn er nu naast mij nog meer cachers die dit wel een leuk experiment vinden of ben ik hierin de enige?

 

 

Interessant en leuk idee. Maar als je een betrouwbaar resultaat wilt hebben, dan moet je het grootschalig aanpakken. Dus veel deelnemers en op verschillende dagen op verschillende plaatsen metingen verrichten. En op zowel dezelfde tijd als op verschillende tijden.

Is dit een goede of minder goede suggestie?

 

 

 

Als ik mijn eigen gps vergelijk met mijn eigen smartphone op mijn eigen RD-meetpunt op mijn eigen tijdstip, dan weet ik genoeg. Ik zal daarvan hiervan hier verslag doen. Als anderen dat ook doen dan moeten we ook het grotere plaatje duidelijk kunnen krijgen, lijkt mij.

 

 

In dat andere draadje was ik er ook in geïnteresseerd, dus nu ook natuurlijk.

 

 

Er moet dan nog wel even een (eenduidige) manier worden vastgesteld om de data achteraf te kunnen vergelijken. In het andere draadje had ik al geopperd om een 'tracklog' te maken, waarin bijvoorbeeld elke seconde de locatie op wordt geslagen. Zo kan je ook iets zeggen over hoe stabiel de locatie blijft en of hij niet alle kanten op springt. De gemiddelde locatie en de standaarddeviatie is dan ook eenvoudig uit te rekenen en dus ook de afwijking van het RD punt.

 

 

 

Ik vind het ook wel leuk om mee te doen. Ik zou naast een bepaling van de nauwkeurigheid op een RD-punt met goed zichtbare satellieten ook praktijksituatie willen onderzoeken. Bv. nauwkeurigheid onder bladerdek, nauwkeurigheid tijdens de benadering van een waypoint of snelheid waarmee de positie wordt aangepast tijdens het langzaam bewegen rond een waypoint.

 

 

Start een nieuw draadje!
Leuk experiment.
Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Leuk dat dit onderwerp hier zo toch zo leeft.

 

Ik denk echt niet dat het in eerste instantie nodig is gelijk er een samenkomst van te maken. Maar wie weet over een paar weken ter afsluiting als het weer lekker weer is. Het lijkt mij best leuk eens wat mensen van hier te ontmoeten.

 

Ik denk dat we eerst eens moeten kijken welke voorwaarde we voor ons zelf willen stellen. Wat willen we weten.

Ik zelf denk dan aan de precisie bij met maken van waypoint’s dus het drukken op markeren en meer niet.

De precisie bij het vinden van een waypoint hoeveel zweeft je gps in het rond. We kennen allemaal de weer war van lijnen op de tracklog terwijl de GPS stil op een tafel ligt.

En de precisie bij het inmeten van waypoint’s. Wat meten we als we de GPS een punt laten middelen.

 

Dit bovenstaande dan uitgevoerd op een punt waarvan de coördinaten zijn vastgesteld door het kadaster zodat we een referentie punt hebben waaruit we meten. Redelijk tegelijk zodat we allen de zelfde satellieten zien. Met zoveel mogelijk toestellen.

 

Dit dan enkele keren met een zekere ruime tijdsinterval.

 

Ik zelf zou kunnen werken met:

 

Een map62S Tot een paar dagen terug een van de troeven van Garmin.

Een etrex10 deze bied glonass ondersteuning in tegenstelling tot de Map62

En een samsung Telefoon met GPS.

 

Wie heeft er aanvullingen?

bewerkt door Van Stolk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Samsung Galaxy S3 mini en een GPSMAP60CSx die ik aan een test kan onderwerpen.

 

Ik denk dat je met een tracklog maken op de locatie, bij een RD punt, je alle dingen die Van Stolk noemt kan bepalen.

- Een waypoint maken, drukken en markeren. Dit is een random punt uit die tracklog en in essentie hetzelfde als het tweede puntje van de opsomming.

- De precisie bij het vinden van een waypoint hoeveel zweeft je gps in het rond. Is de afwijking van je hele tracklog ten opzichte van het RD punt (je kan bijvoorbeeld een boxplot maken van hoeveel ieder punt van de tracklog afwijkt van het RD punt).

- Wat meten we als we de GPS een punt laten middelen. Dit is het gemiddelde van je tracklog (of een deel ervan, afhankelijk van hoeveel punten je wil hebben).

 

Al deze dingen zijn vrij eenvoudig uit een tracklog te bepalen, dus dat is geen probleem.

 

Toevoeging: Het is dan wel essentieel om de tracklog in te stellen op een tijdsinterval, 1 seconde bijvoorbeeld. Instellen op afstand of 'auto' zal niet werken natuurlijk.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn voorkeur is een event maar vooraf even brainstormen hoe je het aanpakt. Bijvoorbeeld:

* vaststellen wat het kennisniveau is van de deelnemers

* leren begrijpen hoe de gps werkt en hoe je de punten meet

* het probleem analyseren, wat wil je meten. dat kan aan de hand van specifieke opgaven of omschreven testen

* metingen uitvoeren

* resultaten verzamelen

* nieuwe inzichten verwerken in resultaten en tabellen

* de geleerde lessen evalueren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....Ik zelf denk dan aan de precisie bij met maken van waypoint’s dus het drukken op markeren en meer niet. De precisie bij het vinden van een waypoint hoeveel zweeft je gps in het rond. We kennen allemaal de weer war van lijnen op de tracklog terwijl de GPS stil op een tafel ligt.

En de precisie bij het inmeten van waypoint’s.....

Zeer interessant onderwerp, met hopelijk praktijk voorbeelden. Ik ben echt benieuwd hoe goed de GPS is ten opzichte van een smartphone.

 

Ik hoop echter niet, dat hierdoor alle caches direct onder het nulpunt gaan liggen ( ondanks de afwijking van mijn GPS ). Dat beetje zoeken hoort er toch echt bij ( vind ik ).

 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

 

Ik hoop echter niet, dat hierdoor alle caches direct onder het nulpunt gaan liggen ( ondanks de afwijking van mijn GPS ). Dat beetje zoeken hoort er toch echt bij ( vind ik ).

 

 

Daar zou ik niet bang voor zijn. De nauwkeurigheid van het huidige GPS systeem is niet beter dan enkele meters. Dat is nog een beetje te verbeteren door dagenlang te middelen, maar die tijd heb je niet als je de cache zoekt. Dus blijft de onnauwkeurigheid op het moment dat je zoekt gewoon slechter dan een paar meter, zelfs als zou je het nulpunt exact kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het eerste praktische probleem waar ik tegen loop is, Waar vind ik een vastgesteld coordinaat? Het tweede is, waar vind ik een app voor mijn telefoon die het een en ander kan bij houden?

 

 

Mijn voorkeur is een event maar vooraf even brainstormen hoe je het aanpakt. Bijvoorbeeld:

* vaststellen wat het kennisniveau is van de deelnemers

* leren begrijpen hoe de gps werkt en hoe je de punten meet

* het probleem analyseren, wat wil je meten. dat kan aan de hand van specifieke opgaven of omschreven testen

* metingen uitvoeren

* resultaten verzamelen

* nieuwe inzichten verwerken in resultaten en tabellen

* de geleerde lessen evalueren

 

*vaststellen wat het kennisniveau is van de deelnemers

* leren begrijpen hoe de gps werkt en hoe je de punten meet

 

Ik neem aan dat de mensen die hier aan geocache doen wel enig kennis van zaken hebben. Het moet wel in je intresse gebied liggen om te weten hoe je moet navigeren met een GPS en wat de mogelijkheden zijn. Anders begin je ook niet aan deze hobby.

 

* het probleem analyseren, wat wil je meten. dat kan aan de hand van specifieke opgaven of omschreven testen

 

Laten we eens beginnen met het kijken wat nu echt de afwijking is. Kortom hoeveel meter zitten we er naast en in welke richting. Dan zouden we vanzelf de verschillen tussen de divere toestellen moeten gaan zien lijkt mij.

 

De rest van je lijst is nog even twee stappen verder denk ik.

 

Hoe willen we het doen.

 

Centaal dus meerdere events ergen in het midden van het land.

Decentraal ieder bij een punt dicht bij zijn eigen woning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in 2002 was er al een soortgelijk event waar verschilende GPSsen de nou keurigheid werd getest op een door landmeters gecontroleerd punt

de Kabouterschool GC79B8

ik kan me nog wel herinneren dat die steenkolen GPSsen toen al aardig nauwkeurig waren

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het eerste praktische probleem waar ik tegen loop is, Waar vind ik een vastgesteld coordinaat? Het tweede is, waar vind ik een app voor mijn telefoon die het een en ander kan bij houden?

 

De RD meetpunten kan je hier vinden, zowel op de kaart als een lijst in Excel.

 

Het tweede punt was ik ook naar op zoek. Ik was als eerste op zoek naar een tracklogger voor Android. Dit (GPSLogger) leek de beste optie, dus die heb ik erop gezet, maar ik heb hem nog niet kunnen testen.

 

Dan het practische aspect.

Zou het iets zijn om eerst decentraal wat data te verzamelen. Om zo een beetje te experimenteren wat we willen verzamelen. Dan die data analyseren en bedenken wat we eigenlijk willen analyseren, waar zijn we naar op zoek.

Als alles duidelijk is kan er nog altijd een event komen waarop veel mensen tegelijk dezelfde metingen doen.

 

Ik heb twee 450 en in het veld geven ze nooit het zelfde coordinaten aan dusss

Heeft zoiets wel zin een test ?

Dit is toch juist een reden om zo'n test te doen. Dan kan je zien hoeveel ze nou werkelijk afwijken. Een instantane afwijking, dus op het moment dat je op beide toestellen tegelijk kijkt, is een logische afwijking (ruis op het signaal), na een middeling over een aantal metingen is het weer een ander verhaal. Dus het is niet alleen interessant om te vergelijken met telefoons, waar op geconcentreerd wordt, maar ook gewoon verschillende GPSen (merken, modellen). Wat mij betreft is alles welkom. Hoe meer data hoe beter.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nauwkeurigheid van het huidige GPS systeem is niet beter dan enkele meters.

 

 

Dat geldt voor onze hobby-apparatuur. Met professionele ontvangers bedraagt de nauwkeurigheid enkele centimeters. Overigens zal dit experiment slechts onduidelijke resultaten opleveren, die van uur tot uur verschillen. Je vergelijkt GPS-ontvangers met GPS-ontvangers en er zijn veel te veel factoren en variabelen die de metingen beïnvloeden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Je kan het ook zien als hele duidelijke resultaten, dat ze allemaal een afwijking hebben, maar dat het niet zo veel verschilt verder. Dat is mijn persoonlijke verwachting.

Maar zonder verder op de zaken vooruit te lopen, de oorsprong van dit experiment zat hem in een draadje waar beweerd werd dat een telefoon, vanwege de grote afwijking, niet in de schaduw kon staan van een GPS. Aangezien daar verder geen argumenten bij gegeven werden en er ook veel mensen tegen dit statement waren, werd een vergelijking van apparaten als idee geopperd. Dat wordt hier verder uitgewerkt en ik denk dat je daar wel duidelijke resultaten uit kan halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan het ook omkeren, leg een cache neer met een vast verankerd punt of bij een kadastersteen.

Laat elke cacher op de exact dezelfde plek (duidelijk markeren) een meting doen (bijvoorbeeld 30 seconden gemiddelde meting) en zijn gevonden waarden met type/soort gps-toestel in het logje vermelden.

Zie je gelijk de EPE van je de ooit ingemeten cache. Maar ik vermoed dat alles aardig dicht bij elkaar blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...