Spring naar bijdragen

Gps-R Vs. Telefoon


Aanbevolen berichten

Allereerst: Ik dacht dat dit de beste plek was op een dergelijk draadje te posten, verplaats maar indien nodig.

 

Omdat de discussie hierover in een ander draadje verwijderd is door de Mod, wilde ik hem hier toch graag opstarten.

Wat is in jullie optiek beter om te cachen: Smartphone of GPS-r?

 

Zelf gebruik ik over't algemeen mijn Dakota 20, soms vergezeld door mijn LG Nexus 5.

In sommige gebieden is de een wat accurater, in sommige de ander.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bij mij lag de etrex 30 redelijk te verstoffen vanaf dat ik een xperia acro s had, dus besloot ik de etrex te verkopen. Ik heb er nog steeds geen spijt van! M'n xperia z icm een usb-otg-adapter + ANT+-ministick zorgt er voor dat ik zelfs chirps kan uitlezen. M'n telefoon is waterdicht en redelijk stootvast, batterij is zo op te laden met een power-pack en bovendien is 1 volle batterij over het algemeen voor mij wel genoeg voor een hele dag cachen, helemaal sinds ik ook nog een Pebble smartwatch heb, die met een pijl en cijfertje me kan vertellen welke kant ik op moet en hoe ver, wat flink wat telefoon-batterij bespaart.

 

Het is persoonlijk wat je het prettigste vindt: een snelle telefoon, waarmee je de listing snel en goed kunt zien en zelfs makkelijk kunt refreshen, of een tragere maar robuustere gpsr, of een combinatie van die twee. Huidige telefoons zijn niet meer per definitie slechter qua gps dan een gpsr, zoals enkele jaren geleden. Zowel in bos als in bebouwde kom versloeg mijn xperia de etrex 30 als het ging om het vinden van de cache (waarvan 1 overigens 100% zeker met een garmin ingemeten was!). M'n etrex weigerde de juiste richting op te wijzen in de laatste tien meters, m'n telefoon wees wel de goede kant op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegenwoordig zijn de GPS chipjes best wel accuraat en worden zowel in een smartphone als in GPS-r gebruikt. Je Garmin zou dus dezelfde hardware onder de motorkap kunnen hebben als een smartphone [:D]

 

Het is dus de software die bepaald hoe de ruwe ( NMEA ) data gebruikt wordt en aan jou de info weergeeft op je apparaat.( hoeveel prio geeft jouw smartphone processor aan de GPS chipdata tov de andere apps...)

 

Die nauwkeurigheid info neem ik regelmatig met een korreltje zout, soms geeft mijn etrex30 een cache beter op GZ weer dan mijn Galaxy S3 en soms weer andersom.

Net met welke afwijking de cache is ingemeten, met daarbij opgeteld de afwijking van mijn Garmin/telefoon.

 

Je kan ook last hebben van multipad fading, d.w.z. je ontvangstdata komt rechtstreeks je ontvanger binnen maar ook tijdvertraagt via reflecties ( bossen, gebouwen )

De hardware en software moet daar ook iets mee doen om te corrigeren. ( Forward error control misschien? )

 

Wie weet het en maakt ons wijzer? :xmas::thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er af en toe teveel in óf óf wordt gedacht. Terwijl tegenwoordig de apparaten niet veel voor elkaar onder doen.

 

In ieder geval is de nauwkeurigheid inmiddels vaak gelijk, omdat de GPS-hardware hetzelfde is.

Persoonlijk heb ik nog een voorkeur voor een GPS (Dakota 20) omdat ik die nu eenmaal heb en geen smartphone. Het uithoudingsvermogen qua batterijen en robuustheid zijn een pré.

Een smartphone, zeker in combinatie met mobiel internet, heeft het voordeel dat je de actuele listing hebt, inclusief foto's. Dat papierloze aspect vind ik een groot voordeel. De accuduur is nog een verbeter-issue.

 

Af en toe ga ik samen met Twentse Mug op stap: ik met GPS, hij met smartphone. Zo vullen we elkaar aan. Beter gezegd, in het veld moet je ook af en toe leren niet enkel op je apparaat te turen. Gewoon genieten van natuur en landschap, goed kijken en het logisch verstand gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn voorkeur ligt ook bij de smartphone. Heb zelf de Galaxy S4 en dat bevalt uitstekend. 7 uur probleemloos cachen met GPS continu aan.

Vooral de combinatie met mobiel internet vind ik fijn alsmede de display. Wanneer ik zo nu en dan een gewone GPS in de handen gedrukt krijg valt me op dat ik die kaarten volstrekt onduidelijk vind terwijl ik gewoon met satellite view van google maps loop.

Bijkomstig voordeel is natuurlijk dat allerlei software tooltjes gewoon geinstallleerd staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn begonnen met cachen met mijn sony/ericsson neo. Dat ging goed maar vaak toch te veel het heen en weer gekregen.... vooral onder de bomen. Toen een Garmin aangeschaft, die werkt prima maar ook daar worden we soms van het kastje naar de muur gestuurd. Tegenwoordig heb ik een sony xperia s en die werkt ook prima. Mijn man gebruikt de garmin en ik pak toch mijn telefoon erbij, heb wel onbeperkt internet, wat wel handig is. Ook wij hebben een power pack bij ons maar we hebben hem zelden nodig gehad.

Ik denk dat een gps vooral handig is voor ons, als wij naar het buitenland gaan, daar hebben wij vaak geen onbeperkt internet en dan is de gps in het voordeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn uit China geïmporteerde smartphone (Cubot gt99) heeft een waardeloze gps maar dat wist ik al van tevoren. Daar staan chinese telefoons bekend om. Ik vraag me trouwens af hoe dat met de Huawei is, die hier wel goed verkocht wordt.

 

Mijn smartphone is verder een prima ondersteuning voor mijn Dakota 20. Nu helemaal geen papier meer nodig, ook fotocaches zijn tot nu toe zo prima te doen. Ik zou niet meer zonder die combi willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn telefoon kan alleen maar bellen, dus ik ben blij met mijn GPS. Mijn partner heeft wel een telefoon met alle toeters en bellen. Of ze even nauwkeurig zijn weet ik niet, soms is de een beter, soms de andere. Geldt trouwens ook voor verschillende modellen GPSsen.

Wat ik wel veel fijner vindt is het scherm van mijn Etrex 20, met goed weer veel beter te zien dan het scherm van de telefoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik liever mijn Oregon 450t dan mijn Samsung Galaxy S3.

Onder optimale omstandigheden zijn ze misschien even goed, maar zodra het wat ruwer wordt hou ik mijn telefoon liever in mijn zak. De Oregon kan veel beter tegen regen, sneeuw en vorst. En ik heb het gevoel dat de Oregon toch beter presteert onder nat bladerendek. Bovendien gaan de batterijen langer mee en zijn ze makkelijk te verwisselen.

Wat ook meetelt is dat ik de Oregon in een hoesje aan een portofoondraagband om mijn schouder heb hangen zodat ik altijd mijn handen vrij heb. De telefoon moet ik altijd uit mijn zak halen.

De telefoon is een mooie aanvulling om vragen op te zoeken of de laatste logjes te bekijken. In het binnenland dan, in het buitenland staat dataverbinding uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fotogravinnetje, zou je me kunnen vertellen waar ik bvb. die ANT kan vinden?

Heb sindskort een USB-OTG en de "nieuwe" functie met chrip wil ik graag kunnen benutten.

 

En trouwens:

De Monterra (en sommige andere nieuwe GPS-r'en) beginnen meer en meer op smartphones te lijken.

Wanneer komt de eerste GPS met SIM-kaart?! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb deze. Op je telefoon heb je dan minimaal nog deze apps nodig:

ANT+ radio service

ANT+ usb service

ANT+ plugins

En om (o.a.) chirp uit te kunnen lezen: ANT+ plugin sampler

 

Het kost soms een paar pogingen om de info daadwerkelijk te downloaden, dus je moet wel wat geduld hebben. Een Garmin doet het sneller en soepeler. Maar als je alleen een telefoon hebt en toch al zo'n ANT+ stickje (heb ik gekocht voor m'n hartslagband), dan is het voor die enkele chirp-cache een prima oplossing, vind ik

bewerkt door Fotogravinnetje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben begonnen met mijn telefoon en na zo'n 200 founds vond ik dat het tijd werd om een 'echte' cacher te worden ;-)

Ik heb een Garmin Dakota 20 gekocht en.. Ik begrijp er weinig van. Het gebruik vind ik lastiger, omslachtiger, moeilijker en onduidelijker. Ofwel, ik gebruik eigenlijk altijd mijn telefoon en heb er weer bijna 200 bij. Ik neem de Garmin eigenlijk af en toe mee met de gedachte 'stel dat', maar gebruik 'm liever niet. Beide heeft zo zijn voor- en nadelen denk ik.

 

Ik begrijp wel dat er cachers zijn die zo gewend zijn aan de gps het 'not done' vinden om te cachen met de telefoon. Ik ben het er mee eens dat een cache vinden op een gps veel moeilijker is dan met de smartphone, meer het 'echte' werk zeg maar.

Conclusie, voor mij werkt de telefoon het beste, ik heb beide systemen voor de zekerheid en die combi bevalt prima!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een cache vinden op een GPS is moeilijker?

Nu ben ik benieuwd, wat is het verhaal hierachter?

Heeft iemand je ooit al eens in't veld laten zien hoe het werkt? Dat helpt in de meeste gevallen een hele hoop.

 

Ik heb namelijk het idee dat een cache vinden met de GPS net zo lastig/makkelijk is als met de telefoon, je moet alleen wel je GPS kunnen beheersen/gebruiken.

Dan ligt het nog aan de nauwkeurigheid en hoe scherp je ogen zijn, en alleen dat eerste verschilt nog per apparaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...