Spring naar bijdragen

Teken ... Opletten Geblazen!


Aanbevolen berichten

Ondanks het gebrek van een winter vorig jaar, het prachtige voorjaar en de warme zomer slechts een handvol teken ontdekt dit jaar. Ben evenveel in het bos geweest als andere jaren. Andere jaren vele tientallen teken verwijderd. Theorie en praktijk zaken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Had van een boswachter ooit eens begrepen dat zachte winters niet betekent dat er meer overlast is van ongedierte/insecten. Natuur regelt zichzelf, als er een toename is (meer voedsel) kunnen de vogels extra leg doen. Nog meer theorie en praktijk zaken ; )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of het is toeval of we hebben een middel tegen teken gevonden.

Vanaf het voorjaar gebruiken we dit middel en tot op heden hebben mijn vrouw en ik geen teek hoeven te verwijderen, dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Vorig jaar heb ik diverse teken moeten verwijderden, praktisch na elke wandeling ontdekten we er wel een of meer.

 

We hebben het middel bij de apotheek gekocht , genaamd Anti Tick van care plus.

Het stinkt enorm maar schijnbaar helpt het de teken te verjagen.

 

gr. Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had van een boswachter ooit eens begrepen dat zachte winters niet betekent dat er meer overlast is van ongedierte/insecten. Natuur regelt zichzelf, als er een toename is (meer voedsel) kunnen de vogels extra leg doen. Nog meer theorie en praktijk zaken ; )

Dat denk ik ook. Vandaar dat al die meldingsites ook zo nutteloos zijn. Er zit zoveel verloop in en het kan per regio diverse oorzaken hebben. Dat er nu meer teken blijken te zitten, komt vast dat ik vroeger nooit een melding heb gemaakt van de honderden teken die ik ontdekt had. ;-) Er is nu alleen meer aandacht voor, maar dat er een toename is durf ik te betwijfelen. Men let er alleen meer op.

Of het is toeval of we hebben een middel tegen teken gevonden.

Vanaf het voorjaar gebruiken we dit middel en tot op heden hebben mijn vrouw en ik geen teek hoeven te verwijderen, dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Vorig jaar heb ik diverse teken moeten verwijderden, praktisch na elke wandeling ontdekten we er wel een of meer.

 

We hebben het middel bij de apotheek gekocht , genaamd Anti Tick van care plus.

Het stinkt enorm maar schijnbaar helpt het de teken te verjagen.

 

gr. Gerrit

 

En waar worden de teken dan naar verjaagd? Naar boven of naar onderen? Hoe weten teken de weg dan? Wat doet het middel overigens met jullie op de lange termijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot mijn 60ste nooit een teek gehad. Daarna wel en gelijk Lyme.

Sinds die tijd enigszins panisch.

Lange kousen over broek, hemd in broek en hoog gras, bosbessenstruiken en ander tekengevoelig gewas zoveel mogelijk ontwijkend.

Dit jaar geen teken gehad.

Toch waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Dit kende ik nog niet.

Laatst heb ik gelezen dat aangeraden wordt om naar de huisarts te gaan na een tekenboek en preventief een korte antibioticakuur te doen. Ik weet niet of dit in de richtlijn staat.

Nu wordt ik ook wel een paar keer per seizoen gebeten en wiegenliedje ben ik er niet zo voor om iedere keer een kuurtje te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken die verhalen ook en heb het er wel eens met mijn huisarts over gehad, maar die is daar ook helemaal niet voor. Ik ook niet trouwens.

 

Ook ik word een paar keer per seizoen gebeten (3 weken geleden nog weer toen ik in korte broek ben wezen geocachen), en gelukkig heb dat in de regel snel in de gaten, zodat ik het beestje in de regel snel kan verwijderen.

Dan met wat medicinale alcohol schoonmaken en even in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga niet meer op mijn tablet typen, die eigenwijze woordkeuze (wiegenliedje?). Dat je er nog wijs uit kon Peetee.

Ik heb de richtlijn even opgezocht. Preventieve antibiotica heeft geen zin, alleen als je een teek langer dan 24 uur op je lichaam had. Maar dan moet de kuur binnen 72 uur starten.

Zelf controleer ik altijd wel na een dag buiten, maar ben toch een keer besmet geweest. We hadden een teek verwijderd en een dag later zat er weer een teek op dezelfde plek, waar vandaan was ons een raadsel. Is mij al twee keer gebeurd, dus ik heb er een gewoonte van gemaakt om ook twee dagen te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Preventief een kuur lijkt me niet verstandig om resistentie te voorkomen. En daarnaast word ik ook niet vrolijk van de bijwerkingen van een kuur.

Onlangs had ik helaas wel een rode kring om een tekenbeet heen (te laat verwijderd). Dus dat werd een kuur. Maar man o man, wat was mijn buik van streek zeg. De rode kring trok binnen een paar dagen gelukkig weg.

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...