Spring naar bijdragen

Basiswaarden?


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

In dit draadje wordt gesproken over de ontwikkeling van de basiswaarden.

Voor de leesbaarheid staat de laatste versie hier:

 

Basiswaarden voor geocachers.

De punten hieronder zijn niet als regels bedoeld.

Ze zijn geschreven om je een richtlijn te geven hoe je kunt geocachen, en daarbij mee kan helpen om de hobby, (want dat is het), te laten bestaan.

 

GEHEIM

Geocachen is een geheime hobby. Laat “niet geocachers” (dreuzels) niet zien wat je doet. Dat voorkomt verdwijnen van de caches.

 

WIE

Geocachen kan en mag iedereen op zijn/haar eigen wijze beoefenen, laat anderen daarom in hun waarde, ook al cachen ze anders dan jij.

Geocachen is voor iedereen. Houdt daar rekening mee als je logjes, goodies en cachepagina’s plaatst. Zorg ervoor dat je anderen niet in gevaar brengt of kwetst door jouw inbreng.

 

ZOEKEN

Respecteer je omgeving en de regels van het gebied, wees er zuinig op. Blijf zo veel mogelijk op de paden, neem troep mee (CiTo). Je hoeft niet te graven. Ook is het niet nodig om verbodsborden en dergelijke te passeren. Er is vaak veel overleg nodig geweest voor toestemming; breng die toestemming niet in gevaar.

 

VINDEN

Wees zuinig op een cache, maak deze voorzichtig open en dicht, maak inhoud eventueel schoon, dek de cache weer toe, op dezelfde plaats waar je deze hebt gevonden.

Ruil goodies als je het leuk vind; dat is niet verplicht. Als je wat meeneemt wordt verwacht dat je weer iets terug stopt van minstens dezelfde waarde.

Trackable items zijn gemaakt om te reizen, neem ze alleen mee als je ze op redelijke termijn (richtlijn 2 weken) weer verder kan brengen. Retrieve een trackable. Wacht een weekje als een TB volgens de tb-pagina niet in de cache zit. De cacher die deze in de cache gedropt heeft, heeft misschien geen internetverbinding bij de hand.

 

LOGGEN op internet

Cacheleggers en andere geocachers waarderen een log waarin je beschrijft wat je hebt beleefd, bij voorkeur meer dan "gevonden". Schrijf ook even of je de hint hebt gebruikt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iets over de plaats of de geocache verraadt. Dat geldt ook voor foto’s die je plaatst.

Geef eerlijk je mening in je logs maar bij voorkeur op een opbouwende manier, het is jouw hobby maar ook die van degene waar je aan schrijft.

Schrijf een not-found als je de cache niet hebt gevonden. Ook als je verwacht dat de cache er wel ligt. Eigenaren kunnen aan not-founds zien hoe moeilijk hun cache is. Schrijf een note als je iets wil meedelen. Wees zuinig met het plaatsen van “needs maintenance” en “needs archived” meldingen. Daarmee zet je eigenaren onder druk. Needs maintenance meldingen worden apart op de cachepagina aangegeven. Needs archived meldingen gaan ook naar de reviewer. Met een note of persoonlijk bericht geef je de eigenaar de kans om het probleem op te lossen.

 

ZELF PLAATSEN

Voel je niet verplicht om caches te plaatsen. Er zijn er genoeg in Nederland. Sommigen vinden het plaatsen leuk, anderen vinden zoeken leuk. Vraag jezelf af, als je een cache gaat plaatsen, of jij het een leuke/mooie cache zou vinden. Zoek eerst alle bestaande geocaches in het gebied waar je wil plaatsen, om te voorkomen dat je te dicht bij een andere cache komt. Gebruik de checklist.

 

GENIET

Vergeet niet om te genieten. Het is een hobby 

 

 

Het draadje begon met deze tekst:

 

Hoi,

in verschillende draadjes wordt steeds weer gepraat over basiskennis en waarden van geocachers.

Wat dat precies is wordt niet duidelijk, mij althans niet.

Misschien helpt het om starters (en anderen?) informatie aan te reiken.

Op geocaching.com staat een brochure maar dat is erg veel tekst.

En gaat vooral over wat je doet, niet over hoe iemand zich gedraagt.

Daarom doe ik een poging om de basiswaarden in 10 stappen te formuleren.

Ze zijn niet bedoeld als starre regels.

 

Willen jullie meedenken?

 

1 Respecteer je omgeving, wees er zuinig op, ook op de caches.

2 Respecteer de regels van het gebied waar je bent, blijf op de toegestane paden.

3 Geocachen is voor iedereen, houdt daar rekening mee als je caches, logjes en goodies plaatst.

4 Geocachen kan en mag iedereen op zijn/haar eigen wijze beoefenen, laat anderen daarom in hun waarde, ook al cachen ze anders dan jij.

5 Cacheleggers en andere geocachers waarderen een log waarin je beschrijft wat je hebt beleefd, bij voorkeur meer dan "gevonden".

6 Trackable items zijn gemaakt om te reizen, neem ze alleen mee als je ze op redelijke termijn weer verder kan brengen.

7 Van niemand wordt verwacht dat hij/zij caches gaat plaatsen. Sommigen vinden het plaatsen leuk, anderen vinden zoeken leuk.

8 Geef eerlijk je mening in je logs maar bij voorkeur op een opbouwende manier, het is jouw hobby maar ook die van haar/hem.

9 Vraag jezelf af, als je een cache gaat plaatsen, of jij het een leuke/mooie cache zou vinden.

10 Geniet.

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een goed rijtje dacht ik zo, misschien is Team Nessa's suggestie wel goed om toe te voegen. We zijn ondertussen met drie nieuwe beginners wezen cachen, en dat ongezien loggen is niet altijd van zelf sprekend heb ik gezien [en daar hebben we ze natuurlijk wel op gewezen]...maar wel belangrijk

 

 

en toen was je me net voor........

bewerkt door post@co
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien aan die log-optie ook toevoegen: Als het loggen niet ongezien lukt, probeer de cache ongezien te pakken, loop een stukje weg en beschrijf de logrol op een andere plek. En stop daarna de cache weer ongezien terug.

 

Andere extra optie? Veel leggers waarderen het ook als je in log beschrijft of je de hint heb gebruikt.

 

PS. Deze 2 aanvullingen zijn dus van mezelf waar ik hier (ben zelf ook nog een beginner) ook al een vraag over gesteld heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk initiatief. Het lijkt een beetje op het lijstje dat Geopatra in zijn cachebeschrijving zet.

 

Misschien drie vervangen door: geocachen is een stiekeme hobby. Zorg dat je niet opvalt bij het zoeken, log voorzichtig

Zeven vind ik ook niet zoveel toevoegen ten opzichte van negen. Ik zou er een andere van maken: Respecteer de cachelegger: lees de beschrijving volledig door, houd je aan zijn instructies, behandel wp's met zorg en plaats de cache zorgvuldig terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal 1 en 2 samenvoegen tot een item over respect.

7 en 9 samenvoegen tot een item over caches leggen.

Dat geeft ruimte voor "cachen is een stiekeme hobby" of iets in die richting

3 vind ik wel belangrijk; helpt om niet kindvriendelijke goodies, disciminerende logs en dergelijke te voorkomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 Geocachen kan en mag iedereen op zijn/haar eigen wijze beoefenen, laat anderen daarom in hun waarde, ook al cachen ze anders dan jij.

 

Aangehaald puntje mag van mij aangescherpt worden. Het - nuttige en helaas niet overbodige - lijstje is immers juist bedoeld om de bandbreedte van het gedrag van cachers te beperken door uitwassen te bestrijden zodat we allemaal weer hetzelfde spelletje spelen.

Ik denk dat er volstaan kan worden met "laat anderen in hun waarde" ... maar goed ... waar geldt dat niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen het zelfde spelletje spelen zal niet lukken. De een gaat voor de puntjes, de ander voor de betere multi's. Maar het lijkt me dat deze basiswaarden er zijn om elk spelletje goed te kunnen spelen, niet om regels op te leggen. Persoonlijk vindt ik het wel goed dat je zegt dat iedereen het op zijn/haar manier mag doen, maar dat je toch rekening moet houden met een aantal algemene "regels"

bewerkt door post@co
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...