Spring naar bijdragen

Mooi Plekje Naar De Filistijnen


hneel

Aanbevolen berichten

Wat zonde zeg. Ik kwam laatst hier in de buurt dit plekje tegen.

 

20111128_103741%20(Small).jpg

 

Ik dacht: mooi plekje voor een cache. Bovendien vlak naast een carpoolplaats. Normaliter hou ik niet zo van carpoolcaches, maar met zo'n uitzicht er bij wordt het toch wel interresant.

 

Kom ik vanochtend nog eens kijken, ziet het er plots zo uit:

 

20120109_101139%20(Small).jpg

 

Alle bomen gekapt... :eek:

 

En er stond een bordje bij van Staatsbosbeheer:

 

20120109_101112%20(Small).jpg

 

Tja, ze zullen het zeker wel beter weten dan ons... Maar toch heb ik er mijn vraagtekens bij.

Als je de natuurlijke vijanden van een bepaalde soort weg haalt, gaat die soort dan geen plaag vormen? Zoals op dit moment bv ook de ganzen al een plaag vormen voor de boeren. Is natuurbeheer juist niet het in stand houden van het natuurlijk evenwicht? Maken die roofvogels ook geen deel uit van de natuur? Sterven die straks niet uit? En de bomen, is dat geen natuur? En hebben die 'gewone' vogels intussen niet al genoeg terrein? Hier vlakbij in Zeeland zijn met het Plan Tuureluur al duizenden hectares vogelgebied aangelegd. En straks moet de Hedwigepolder er ook nog aan geloven; voor de vogels... Ik heb er zo mijn vraagtekens bij.

 

Afijn, ik vind het inmiddels niet meer zo'n mooi plekje, en mijn wil om hier een cache te leggen is nu wel vergaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan me voorstellen dat je hier geen cache weg moet leggen. Snap ook de logica niet om dit te doen, maar goed, ze weten het natuurlijk altijd beter dan dat wij het weten... Normaal als je een cache wilt leggen ben je bang dat er misschien in de tijd dat jij er mee bezig bent iemand anders een cache plaatst, nu moet je bang zijn dat niet heel de omgeving wordt neergehaald :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, het ziet er inderdaad wat treurig uit en ook ik snap de gedachte achter ingrepen in de natuur niet altijd zo goed.

Echter, de boswachters zijn meestal een stuk vaker in een natuurgebied dan ik en observeren daar wat ik slechts oppervlakkig waarneem.

Zo'n bomenkap valt dan meteen op en het verdwijnen van allerlei weidevogels (zie de reden voor de kap op het bordje) is veel minder direct waarneembaar.

Misschien horen die weidevogels wel veel "oorspronkelijker" in dit gebied dan die bomen, ik weet het niet.

Alles wat wij zien is de kale aanblik van wat eerder een mooi plekje was (voor een carpool cache bij een parkeerplaats die er ook oorspronkelijk niet hoorde, dat dan weer wel... ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn gedachte is een beetje dezelfde als die van Sivota.

 

Ik wil dus niet flauw doen, maar het strakke rijtje bomen op de bovenste foto is vast geen werk van de natuur.

Dat is ooit door mensen aangeplant.

 

Ik zou dus zeggen, die bomen waren er eerst niet en met het verwijderen ervan is het natuurlijk evenwicht nu weer hersteld.

Aan de andere kant is het zo, dat die weides er waarschijnlijk ooit ook niet waren, maar dat het ooit wellicht woeste gronden, met zand, heide of natuurbos was.

 

Wat is dus oorspronkelijk en wat is dus natuurlijk evenwicht?

 

Het is dus maar hoe je ertegenaan kijkt.

 

Neemt niet weg, dat ik persoonlijk ook liever tegen het rijtje bomen had aangekeken ;)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de andere kant is het zo, dat die weides er waarschijnlijk ooit ook niet waren, maar dat het ooit wellicht woeste gronden, met zand, heide of natuurbos was.

 

Wat is dus oorspronkelijk en wat is dus natuurlijk evenwicht?

 

Interessant gedachte-exeriment, want op de bekendmaking van SBB is te lezen dat het gaat om de St Anthoniegorzen en als ik mij juist heb laten informeren is dit gebied drooggevallen na voltooiing van de Philipsdam ... als het gebied terug gebracht zou worden in de oorspronkelijke staat dan zou het een vijf sterren carpoolcache met scuba diving-attribuut zijn! Wat wij in Nederland natuur plachten te noemen valt in verreweg de meeste gevallen onder de noemer cultuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:blush: oops... ik had me niet echt verdiept in de geografische ligging van de bewuste lokatie op de foto.

 

In dat geval zijn termen als "oorspronkelijk" en "natuurlijk evenwicht" natuurlijk ook onzinnig, haha.

 

Wel grappig dat men zich druk maakt over het beheer / behoud van de vogelstand in een zo belangrijk weidevogelgebied, terwijl het in het (ver) verleden dus ook nooit weidevogelgebied is geweest (hooguit watervogelgebied)

 

Het beheer van gebieden en soorten is due gewoon onderhevig aan datgene wat de mensen / "natuurbeheerders" er op enig moment mee willen en heeft weinig met oorsprong te maken, maar gewoon met wat willen wij wel en wat willen wij niet, zonder dat de natuur daar zelf de vrije hand in heeft.

 

Per generatie "natuurbeheerders" verschillen die ideeen wellicht ook weer. e.e.a wellicht afhankelijk van wat men op dat moment "voortschrijdend inzicht" noemt.

 

"Natuur" beheer.......altijd lastig ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daar gaat het dus om, voortschrijdend inzicht dat steeds weer verandert. De een kiest voor bomen en de ander voor vogels. Ik kies voor veel bomen en veel vogels. Het plaatsen van een carpoolcache is daar ondergeschikt aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het plaatsen van een carpoolcache is daar ondergeschikt aan.

 

Tja...ik weet dat niet zo net.

 

Carpoolcaches vervullen een heel belangrijke functie in het beheer van de natuur.

Ze zorgen er namelijk voor, dat cachers die van niet al te ingewikkelde of fysiek vermoeiende caches houden, of deze om allerlei (legitieme) redenen niet kunnen doen, toch aan hun trekken kunnen komen, zonder daarbij (banden)sporen achter te laten in diezelfde zo nijver gekoesterde natuur.

 

Als zo'n carpoolcache dan ligt op een plek, waar je kunt genieten van een geweldig uitzicht op diezelfde natuur, zonder dat je die natuur daadwerkelijk hoeft te betreden, is dat mooi meegenomen, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het plaatsen van een carpoolcache is daar ondergeschikt aan.

 

Tja...ik weet dat niet zo net.

 

Ik denk dat Odlanger bedoelt dat er op planologisch niveau weinig nagedacht wordt om mogelijkheden te creëren waar wij onze filmkokertjes kunnen neerleggen. Als het gaat over woonruimte, arbeidsplaatsen, transport en - oh wat typische Nederlands - droge voeten dan worden wij geocachers al snel over het hoofd gezien ... dat is de prijs van onze aangeboren onopvallendheid.

 

Edid: D of T blijfd lasdig

bewerkt door Triskelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het plaatsen van een carpoolcache is daar ondergeschikt aan.

 

Tja...ik weet dat niet zo net.

 

Carpoolcaches vervullen een heel belangrijke functie in het beheer van de natuur.

Ze zorgen er namelijk voor, dat cachers die van niet al te ingewikkelde of fysiek vermoeiende caches houden, of deze om allerlei (legitieme) redenen niet kunnen doen, toch aan hun trekken kunnen komen, zonder daarbij (banden)sporen achter te laten in diezelfde zo nijver gekoesterde natuur.

 

Als zo'n carpoolcache dan ligt op een plek, waar je kunt genieten van een geweldig uitzicht op diezelfde natuur, zonder dat je die natuur daadwerkelijk hoeft te betreden, is dat mooi meegenomen, toch?

 

En dat is ook weer waar. Zo zie je maar, iedereen heeft zijn eigen invalshoek en iedereen heeft gelijk. Iemand die graag carpoolcaches zoekt, kan bij toeval worden geconfronteerd met gecultiveerd landschap en hopelijk genieten van wat de natuur daar zelf mee heeft gedaan.

Ik heb daarentegen geen carpoolcache nodig om van het landschap te genieten. In fysiek opzicht is niet iedere cache voor me weggelegd, maar ik spaar energie op om af en toe eens een cache te doen die mij de moeite waar lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...