Spring naar bijdragen

Geocoins en Travelbugs; Hoe te handelen?


Spok en Okki

Aanbevolen berichten

Met de zoekfunctie heb ik helaas geen antwoord kunnen vinden en waarschijnlijk is het een ontzettende newbievraag.

 

Vandaag vonden wij onze tweede cache en erin zat een plastic zakje met enkele munten. 1 munt was een herkenbare geocoin met op papier een opdracht (hij wilde naar Tailand). Verder zaten er nog 3 munten in, kleine muntjes waarvan 1 een gewone 50 eurocent was, en 3 geplastificeerde kaartjes met daarom teksten als: Travelbug enzovoort. Konden we verder geen wijs uit, welk kaartje hoort nu bij welke coin etc?

De munt die naar Tailand moet had een nummer (3 letters, 3 cijfers), maar dat nummer bestaat niet? (ik heb het proberen op te zoeken op geocaching.com)

Nu zijn er pasgeleden meerdere cachers bij deze cache geweest, misschien kunnen zij iets meer over deze munten vertellen? Het gaat op de cache: De kleuter nummer GCND2R.

 

Iedereen bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij klopt er niet veel van, er is een wedstrijd gaande wat met coins werkt en die moeten in nederland blijven en niet naar Thailand zoals julle zeggen. Kijk voor meer info op www.geocoinrace.nl tenminste als je die bedoeld. De bedoeling is dat de coin in zo snel mogelijke tijd alle provincies van nederland moet aan doen , dus in nederland moet blijven.

 

Dat is wat ik van die coins weet omdat ik er gister zelf een heb gevonden en weer heb verplaats.

 

Groet,

 

Team RTV Remco, Tamara en vince

bewerkt door Remco en Tamara
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het gaat om deze US geocoin. Het gaat om TBTM47

 

Zo te zien heeft deze een missie en het bijhorende muntje hoort erbij denk ik

 

5e4fc86c-7ac3-4c4c-a1dd-769f1eac6b04.jpg

 

gewoon loggen en de munt verder op weg helpen

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spok en Okki:

 

Als je op de cache pagina rechtsboven kijkt zie je een tabel met als titel : Inventory

Daar staat de Geocoin tussen (50 Baths), als je die aanklikt kom je op de Pagina van de coin. Vervolgens kun je daar rechtsboven kiezen voor "Found it? Log it!". Dan heb je die code nodig die op de munt staat

Tevens staat er in de beschrijving dat de coin samen met een muntje met een gat erin reist. Wat de rest van de muntjes erbij moet? ik weet het niet.

 

@ Remco en Tamara: Het klopt dat er een Geocoinrace gaande is, maar niet elke munt maakt daar deel vanuit. Sterker nog, de coinrace is gestart om wat meer munten aan het bewegen te krijgen. Zie een Geocoin net als een Travelbug. Vind je hem, dan kun je hem loggen en weer in een andere cache stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Als ik hier nog even op mag doorvragen: wat is dan precies het verschil tussen een geocoin en een travelbug? Ik weet dat TBs een missie hebben om van A naar B te komen (op welke manier de "bezitter" dan ook maar wenst).

 

Sommige geocoins hebben eveneens die missie, maar hier op het forum zie ik ook berichten over geocoin verzamelingen en geocoin-verzamelalbums? Mag je ze dan houden? Daarmee blokkeer je toch de missie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hier nog even op mag doorvragen: wat is dan precies het verschil tussen een geocoin en een travelbug? Ik weet dat TBs een missie hebben om van A naar B te komen (op welke manier de "bezitter" dan ook maar wenst).

 

Sommige geocoins hebben eveneens die missie, maar hier op het forum zie ik ook berichten over geocoin verzamelingen en geocoin-verzamelalbums? Mag je ze dan houden? Daarmee blokkeer je toch de missie?

 

In feite hebben geocoins inderdaad eenzelfde functie als travelbugs. Met het verschil: een travelbug is een plaatje wat je aan een item hangt dat je de wereld wilt laten rondgaan (of een specifiekere missie). Geocoins zijn het rondreizende item zelf en kunnen net als travelbugs een missie krijgen. Echter deze coins zijn vaak zo mooi dat mensen die ook willen sparen: mensen kiezen er dan voor hun eigen geocoin niet te laten reizen. Maar als een geocoin eenmaal aan het reizen is en in een cache gevonden wordt dan mag de vinder deze niet houden! Je moet dus eigenaar zijn wil je een geocoin in een verzamelalbum stoppen. Dus vind je een coin mooi dan moet je proberen deze zelf aan te schaffen (was het maar zo dat iedereen dat dan ook braaf zou doen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mag een coin nooit houden. De coins in verzamelmappen zijn van degene die ze kopen en willen bewaren. De coins in de caches moeten verder reizen met of zonder speciale missie. Soms liggen er coins in die verplicht in de cache moeten blijven (dat staat er dan bij), deze mag je discoveren, dat staat in hetzelfde rijtje als waar je je log schrijft. Dan laat je de coin in de cache maar schrijft het nummer op om thuis je log te schrijven. Je krijgt hem dan wel in je cachelijst te zien en een icoontje bij je trackables.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hier nog even op mag doorvragen: wat is dan precies het verschil tussen een geocoin en een travelbug? Ik weet dat TBs een missie hebben om van A naar B te komen (op welke manier de "bezitter" dan ook maar wenst).

 

Sommige geocoins hebben eveneens die missie, maar hier op het forum zie ik ook berichten over geocoin verzamelingen en geocoin-verzamelalbums? Mag je ze dan houden? Daarmee blokkeer je toch de missie?

 

Een Travelbug, de naam zegt het eigenlijk al, wil gewoon altijd reizen. Dat betekent, dat wanneer je deze vind en meeneemt je de TB kunt loggen (via trackable items optie in ‘mijn cachepagina’) Hierna laat je deze TB zsm weer in een andere cache achter.

Elke TB tag (dat alu plaatje met de code) ziet er verder altijd hetzelfde uit, alleen de eigenaar hangt vaak aan het kettinkje een item dat een doel heeft.

Een geocoin is iets wat door eigenaars kan worden verzameld (die stopt hij/zij dan in een mapje of album), maar kan ook net als een TB op reis worden gestuurd.

Geocoins zijn dus al mooi van zichzelf. :dribble: Als je een geocoin vindt gaat het verder net als met een TB.

Geocoins en TB’s hebben een eigenaar en deze trackable items mag je dus nooit in je bezit houden.

Bewonder ze, log ze en stuur ze weer de wereld in via een andere cache. :thumbup:

 

Veel plezier verder!

bewerkt door Axel-F
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hier nog even op mag doorvragen: wat is dan precies het verschil tussen een geocoin en een travelbug? Ik weet dat TBs een missie hebben om van A naar B te komen (op welke manier de "bezitter" dan ook maar wenst).

 

Sommige geocoins hebben eveneens die missie, maar hier op het forum zie ik ook berichten over geocoin verzamelingen en geocoin-verzamelalbums? Mag je ze dan houden? Daarmee blokkeer je toch de missie?

 

 

Goede vraag! En moeilijk om een duidelijk antwoord te geven, maar ik probeer het toch.

 

Coins zijn evenals TB's te loggen op .com, en er is eigenlijk niet heel veel verschil met TB's wat betreft de tracking & zo. Vaak worden coins geslagen als een soort van fysieke herinnering aan een gebeurtenis (of een persoon!), zoals bv een geocachers event. Je kan dan zo'n coin kopen en wordt dan de eigenaar. Ook kan je zelf coins laten slaan.

 

Het is aan de eigenaar om te beslissen of hij/zij de coin wil laten reizen of zelf bij zich houden (of een verzameling aan te leggen-let wel, van EIGEN coins!).

 

Wij hebben wel eens geocachers ontmoet die een coin bij zich hadden en deze niet lieten reizen, maar alleen lieten "discoveren" door cachers die zij ontmoetten. (Overigens zijn er ook TB's van die aard en zelf (grandfathered) caches, maar nu dwaal ik af :dribble: .)

Eh, deze korte uitleg doet het fenomeen geocoin ongetwijfeld tekort. Er zijn vast cachers die hier nog veel meer over hebben te vertellen..... :thumbup:

 

 

 

 

Edit: Aha, terwijl ik met mijn 1-vingersysteem aan het typen was waren er al meer respondanten. Nou ja, info genoeg......

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Hoe zit het met het "grabben" van TB? Ik begrijp dat nog niet helemaal. Het lijkt erop dat mensen hem digitaal pakken, terwijl hij er virtueel niet is? En dat er dan wordt gevraagd hem te "retrieven"? Hoe zit dat?

 

Want ik had het net door hoe het werkt, en dan ben ik nu bang dat ik tegen iets aanloop en niet weet wat ik moet doen als ik zoiets tegenkom...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit het met het "grabben" van TB? Ik begrijp dat nog niet helemaal. Het lijkt erop dat mensen hem digitaal pakken, terwijl hij er virtueel niet is? En dat er dan wordt gevraagd hem te "retrieven"? Hoe zit dat?

 

Want ik had het net door hoe het werkt, en dan ben ik nu bang dat ik tegen iets aanloop en niet weet wat ik moet doen als ik zoiets tegenkom...

 

Het is heel eenvoudig.

 

Om e.e.a. makkelijk te lezen: Tb = Tb/Coin/…..

 

- Vind je een Tb in een cache én volgens de website Geocaching.com zit die Tb ook in dié cache: dan retrieven

 

- Vind je een Tb in een cache én volgens de website GC-com zit die Tb in een andere cache: dan grabben

 

Het kan natuurlijk ook gebeuren, dat een Tb ( volgens de website GC-com ) nog in de handen is van een Geocacher, terwijl de Tb gewoon in een cache ligt. In dit geval moet je even op letten. Het kan namelijk zijn dat de betreffende Geocacher nog geen tijd heeft gehad om de Tb te droppen ( weekendje/weekje op vakantie, vanmorgen de Tb gedropt en nu nog bezig met andere caches,..... ). In dit geval, moet je enkele dagen wachten om de betreffende Geocacher de tijd te geven. Mocht e.e.a. te lang duren ( hoelang: hiervoor is geen richtlijn ) dan kan je: een mailtje sturen of de Tb grabben.

 

T.z.t. zal het je zelf, vast wel een keer overkomen, dat een Tb uit je ‘handen’ wordt gegrabt . Dán snap je het bovenstaande dilemma: wachten of grabben

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoelde eigenlijk een trackable, maar ws geldt het ook voor de coins. Sorry voor het gebruik van de verkeerde afkorting, maar daarvoor ben ik op dit gedeelte van het forum he ;-)

 

1. Eitherway, ik begrijp je voor 90%... hoe leg ik dit uit.... als je een "tb" hebt, dan log je toch dat hij uit die cache is? Of dat je hem hebt, of hoe je dat ook noemt? Want hoe kan het dat je er eentje vindt, terwijl hij in een andere ligt?

 

2. Waarom zou iemand een coin laten liggen maar wel op de website aangeven dat hij in zijn handen is? Kun je dan niet beter of hem wel meenemen en dus na je vakantie droppen? Of -en dit zal wel geen optie zijn voor de hard core cachers- dikke pech, coin laten liggen want ik kan hem niet binnen afzienbare tijd verplaatsen?

 

Ik cache niet zo heel vaak en nu heb ik haast de neiging om van te voren goed te kijken of er een coin ofzo inzit en hem maar over te slaan voordat ik iets verkeerd doe, of hem lang in mijn bezit heb, of wat er digitaal nog meer kan gebeuren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoelde eigenlijk een trackable, maar ws geldt het ook voor de coins. Sorry voor het gebruik van de verkeerde afkorting, maar daarvoor ben ik op dit gedeelte van het forum he ;-)

 

1. Eitherway, ik begrijp je voor 90%... hoe leg ik dit uit.... als je een "tb" hebt, dan log je toch dat hij uit die cache is? Of dat je hem hebt, of hoe je dat ook noemt? Want hoe kan het dat je er eentje vindt, terwijl hij in een andere ligt?

 

2. Waarom zou iemand een coin laten liggen maar wel op de website aangeven dat hij in zijn handen is? Kun je dan niet beter of hem wel meenemen en dus na je vakantie droppen? Of -en dit zal wel geen optie zijn voor de hard core cachers- dikke pech, coin laten liggen want ik kan hem niet binnen afzienbare tijd verplaatsen?

 

Ik cache niet zo heel vaak en nu heb ik haast de neiging om van te voren goed te kijken of er een coin ofzo inzit en hem maar over te slaan voordat ik iets verkeerd doe, of hem lang in mijn bezit heb, of wat er digitaal nog meer kan gebeuren...

1) Ja (retreived from cache). Als iemand een achterstallige tb-boekhouding heeft, kan het dat de cache nog "virtueel" een paar stappen achter loopt.

Scernario-schets: Ik vind ergens een TB en drop het even later in een andere cache, maar ik vergeet dit online (dus virtueel) te doen. Dan zie jij virtueel dat de TB nog op de initiële locatie ligt, terwijl jij hem in real life op een andere locatie hebt gevonden.

 

2) Laten liggen en virtueel in handen is een vreemde combo. Elders plaatsen en nog steeds in handen is wat hierboven staat. TB-meeneem-keuze is voor iedereen anders. Ik moet eerlijk toegeven: Er liggen hier 3 TB's voor mijn neus, maar vanwege de gezondheid en het weer, liggen deze er al een tijdje. Eigenlijk had ik ze niet mee moeten pakken, maar met wat goede communicatie tussen mij en de eigenaar, was het nog niet zo erg. Zij zijn op de hoogte dat ik ze bewust nog bij me heb en vinden dat blijkbaar geen probleem. Een eigenaar was zelfs blij dat ik zo eerlijk was om even te mailen.

 

Het liefst moven TB's binnen een weekje ofzo weer door. Kan dat niet, dan is het kiezen: hou ik hem een weekje langer, of blijft ie liggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu jij ze dus in handen hebt (netjes dat je de eigenaar even mailde) is hij no way te vinden voor anderen, right?

 

En dat grabben is dus eigenlijk dat persoon A hem wel heeft verplaatst, maar de boekhouding nog niet heeft gedaan... En als persoon B hem dus in no time erna pakt is dus gewoon niet leuk. Want je kunt zien dat iemand anders ermee bezig is als ik je goed begrijp. Dus dat je ook geen lol hebt erin als persoon A.

 

Wanneer moet persoon B hem dan retrieven van persoon A?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...