Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

Het valt mij op dat tegenwoordig meer caches op oninteressante plaatsen liggen. Een micro achter een verkeerbord of een kistje in een stinksloot. Waarom? Geocaching, ooit bedacht om mooie locaties te delen met de medemens, opgaan in de natuur. Een cache kun je toch gewoon een mooi plekje geven? Een plekje wanneer hij bezocht word de vinder denkt "Best mooi hier", een Multi die gelopen wordt in een mooie omgeving en wanneer je de cache hebt gevonden, je het jammer vind dat de mooie wandeling er alweer op zit.

 

Nee, ik heb het idee dat tegenwoordig meer gekeken wordt naar de puntentelling. Een micro achter een bord, of erger nog, de carpoolcaches, die sla ik liever over.

 

Laatst heb ik een cache geplaatst op een (naar mijn idee) mooie locatie. hmmm nee niet naar mijn idee, het IS een mooie locatie, hoewel daar altijd meningsverschillen over mogelijk zijn.... Maar goed wat gebeurt er? Binnen een half uur nadat hij online kwam 6 "geocachers" die langskwamen. Auto zo dicht mogelijk bij de cache parkeren, als een g*k naar de cache om hem maar als eerste te loggen??? Naam opschrijven en weer weg. Hebben we nog wel oog voor de omgeving?

 

Laat mij maar de mooie caches lopen, waarvan ik thuis denk "die ga ik nog een keer doen"!

 

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij zijn er juist om die reden mee begonnen dit jaar om mooie plaatsen te ontdekken waar we anders nooit zouden komen..

Onze eerste cache hebben wij in januari van dit jaar gevonden en nu zitten wij nog maar op 373 stuks waarbij vergelijkbare nieuwelingen op ruim 1.000 stuks en meer zitten.

 

Ter promotie van ons ons dorp hebben wij er inmiddels 7 caches weggelegd en dan zie/hoor/lees je logs in de trend van "Snelle oppikker, nummer zoveel van vandaag", maar gelukkig lees je logs van mensen die de omgeving waarderen en er een fotootje bijplaatsen.

 

Moraal van het verhaal: wij gaan cachen om met de omgeving kennis te maken, niet om puntjes te scoren!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, over de aantallen denkt iedereen anders. Na ruim 10 jaar heb ik bijna 700 caches gevonden. Voor mij is iemand met meer dan 200 per jaar als snel iemand die er vooral veel wil vinden en niet zo zeer bijzondere. Ik kan ne voorstellen dat iemand met 300 gevonden caches in een jaar daar anders over denkt. Belangrijke reden voor mij om te cachen is dat je het overal ter wereld kunt doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe aan stofzuigen, en als je stofzuigt vind je gek genoeg veel stof.... maar ook vaak genoeg iets wat je toch ineens aanstaat. En zolang dat vaak genoeg maar zo blijft ga ik lekker op deze wijze door.... vind er in sommige maanden meer dan jullie in een jaar ;)

 

Maar wat ik me in het algemeen probeer van te weerhouden is te oordelen over jan en alleman, wil jij alleen de twee beste ter wereld vinden ieder jaar ... en geniet je daarvan best :) wil je er 10.000 in een jaar vinden met een lager mooiheidsgemiddelde ga lekker je gang...

 

 

En zo is het ook met caches leggen, ja niet alles is van hoge kwaliteit en dat is mijn inziens geen probleem want er worden genoeg filteropties geboden om als je dat wil alleen het moois na te jagen...

bewerkt door front-nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter promotie van ons ons dorp hebben wij er inmiddels 7 caches weggelegd

Ik ken jullie dorp niet, maar het moet er wel prachtig zijn! Ik kan me geen dorp bedenken waar het op maarliefst 7 verschillende plaatsen de moeite waard zou zijn om een cache te leggen vanwege de mooie omgeving. Jullie schrijven dat alsof dat heel normaal is, maar 7 caches in 1 dorp vind ik verschrikkelijk veel.

 

Dit is natuurlijk een beetje cynisch, maar het punt is dat 'mooi' en 'de moeite waard' heel subjectief zijn. En 'veel/weinig' blijkbaar ook, want 'nog maar 373'!?! Dat is meer dan 1 per dag!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had er vorige week nog een gesprek over met iemand uit Duitsland. Daar schijn je geen toestemming te hoeven vragen om een cache te leggen, hoewel het nu aan het veranderen is. En terecht. Alhoewel, ik denk dat de helft in Nederland ook maar een naampje verzint hoor...

 

Het is totaal uit de hand gelopen, iedereen gooit maar wat neer. Wat te denken van de overlast in de natuur? De meesten pakken de auto voor een cache, lekker milieuvriendelijk... Mensen die nog nooit een bos gezien hadden, vliegen nu op het eerste het beste potje af. Dit kan zo natuurlijk niet langer doorgaan, het houdt een keer op. Vroeger was het beter inderdaad... Het is begonnen met genieten, de ervaring... en die caches zijn er nog genoeg inderdaad. Maar het wedstrijdelement is om de hoek komen kijken en daar gaat het weer om aantallen, snelheid (FTF) en wat nog meer. Dus worden er minder kwalitatieve caches gepubliceerd, juist, voor dat doel. Geocaching gaat een, en heeft in verschillende gemeentes al een hele slechte naam gekregen. In deze vorm zal het zeker ophouden, verknalt door de massa.

 

Ik denk dat het de richting van de bliep bliep generatie opgaat, lopend en al turende naar je iPad schermpje door het bos. Wat velen dagelijks toch al doen. Genietend van de continu straling in de ether... heerlijk... Wat een armoede toch 2014.

 

Ik ga zo een heerlijk ouderwetse boswandeling maken, op een plek waar ik niemand tegenkom, waar geen caches liggen. :wink2:

bewerkt door Barry
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zal niet meevallen Barry! Ik heb juist het idee dat er inmiddels in Nederland zoveel caches liggen, dat er nog nauwelijks een stukje bos over is waar helemaal niets ligt. Ook als het zo lijkt, ligt er waarschijnlijk wel een mystery. Daarom denk ik wel eens dat het tegenwoordig ook enorm lastig is om nog iets interessants te leggen. Alle gebieden waar je een mooie multi zou kunnen leggen zitten al vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zal niet meevallen Barry! Ik heb juist het idee dat er inmiddels in Nederland zoveel caches liggen, dat er nog nauwelijks een stukje bos over is waar helemaal niets ligt. Ook als het zo lijkt, ligt er waarschijnlijk wel een mystery. Daarom denk ik wel eens dat het tegenwoordig ook enorm lastig is om nog iets interessants te leggen. Alle gebieden waar je een mooie multi zou kunnen leggen zitten al vol!

 

Ik denk dat je constatering terecht is. Ik heb jaren geleden al eens voorgesteld om caches na verloop van tijd (bv. na 5 jaar) te laten verlopen, zodat er na verloop van tijd weer ruimte komt. Dat voorstel werd toen afgeschoten, maar ik denk nog steeds dat het nog niet zo'n gekke gedachte is.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat je aardig goed zit Aragorn... Laat ik dan maar van de gedachte genieten dat er ergens nog niets ligt. Wat Petee zegt, is helemaal niet zo'n gek idee. En iedereen die meedenkt kan dit natuurlijk direkt al uitvoeren. Maar ook het leggen van caches is deels egostreling, net als het vinden daarvan, daarom denk ik niet dat velen daarom zomaar ruimte maken voor anderen. Maar ik weet dat er mensen zijn die een ander wel wat gunnen en een kwalitatief betere cache de ruimte willen geven. Hopelijk gaat geocaching weer die richting op.... genieten en ontwikkeling in de goede zin van het woord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een beetje een dejavu gevoel.

Komen we straks weer met de authentieke caches en het kwaliteitsdiploma?

 

Het is toch simpel.

Als je mooie caches wilt doen, dan ga je er even voor zitten en selecteer je de juiste caches via de cachelisting, favo's of zoiets: http://project-gc.com/Maps/whatshot/?country=Netherlands&submit=Filter de juiste doelen er uit.

En als je puntjes wilt pakken....dan doe je het anders...

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me geheel in de bijdrage van Heracross vinden. Ik vraag me ook af hoe iemand die in 4 1/2 jaar slechts 10 caches heeft gedaan tot zo'n stelling kan komen. Welke van die 10 caches bevat dan een micro in een verkeersbord of kist in een stinksloot|?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een beetje een dejavu gevoel.

Komen we straks weer met de authentieke caches en het kwaliteitsdiploma?

 

Het gaat mij niet om de vraag of er wel of niet genoeg kwaliteitscaches zijn, want kwaliteit is inderdaad o.a. een kwestie van smaak. Ik reageerde op de opmerking dat in veel gebieden al zoveel caches liggen dat er eigenlijk geen plaats is voor nieuwe. Als caches na een maximaal aantal jaren geruimd zouden worden, dan zou dat ruimte scheppen voor nieuwe caches, en nieuwe ideeën.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...