Spring naar bijdragen

Garmin Oregon 650T, Toch Handig Zo'n Camera


Aanbevolen berichten

Beste Medeforummers,

 

Sinds een tijdje ben ik in het gelukkige bezit van een Garmin Oregon 650t. Toen ik hem kocht koos ik voornamelijk voor het grote interne geheugen van 4,4 GB, de losse accu-packs en de pre-installed Europese topografische basiskaart schaal 1:100.000. Dat er voor datzelfde geld ook nog een 8 MegaPixel camera in het apparaat zit was eigenlijk maar bijzaak omdat ik als hobbyfotograaf toch wel de beschikking heb over meerdere DSLR's en bijbehorende objectieven. Dan is zo'n ingebouwde camera eigenlijk een beetje overbodig omdat de kwaliteit meestal toch onder doet voor hetgeen je gewend bent met je DSLR. Ik heb dat bijvoorbeeld ook bij mijn smartphone, zelden komt daar, in mijn ogen, een mooie foto uit.

 

Tot we een tijdje geleden begonnen met GeoCachen. Ik heb in ons voorsteltopic al verteld dat we dat eigenlijk per ongeluk gingen doen en dat na het vinden van een aantal caches inderdaad ook bleek dat we dat eigenlijk toch wel geweldig vonden. Op GC.com werden de eerste caches gelogd met TFTC maar al lezende kwam al snel het besef dat een dergelijk log toch eigenlijk "not-done" is. Eenmaal terug in Nederland besloot ik van het log toch maar een passend verhaaltje te maken omdat ik me eigenlijk wel moreel verplicht voel t.o.v. de cachelegger die er toch maar weer iets van probeert te maken en ook vaak zijn best doet om die cache te onderhouden. Ook ontdekte ik al snel dat bij een fatsoenlijk log ook een foto hoort.

 

beaglebrosklein_zps9d32d415.jpg

Foto genomen met de Garmin Oregon 650t en bewerkt tot imitatie HDR met Adobe Photoshop

 

Maar goed dan heb je een logistiek probleem...

 

Tel maar eens op, een GPS, een tas met daarin allerlei rommel, goodies, cache EHBO - stuff om eerste hulp te verlenen bij een defecte of beschadigde cache enz. enz., en dan gaan onze twee Beagles ook nog altijd mee. Nou zijn Beagles waarschijnlijk de leukste en vooral liefste honden die er zijn, in mijn opinie in ieder geval wel, maar die beestjes hebben niet de eigenschap dat ze vaak tegelijkertijd dezelfde kant op willen zodat wandelen aan de lijn met deze viervoeters eigenlijk een continue drama is. Op de zeldzame momenten echter dat ze wel dezelfde kant op willen wordt het drama zo mogelijk nog een beetje groter omdat ze dan met hun kleine lijfjes en schokbetonnen pootjes een kracht weten te ontwikkelen waar zelfs een olifant van achteruit gaat lopen en er dus geen "houwen" meer aan is en je er gewoon, ook al ben je een grote vent van 100 kilogram, achteraan moet. Niet bepaald de meest meegaande types dus. Als je daarbij dan ook nog omwille van je fraaie log een DSLR wilt meeleuren met een of meerdere objectieven die je bij een bui regen ook nog een beetje safe moet op kunnen bergen dan snapt de goede verstaander wel dat je dan echt een probleem hebt. Het moet immers ook nog een beetje leuk blijven.

 

En dan ben je toch blij dat je voor een GPS hebt gekozen met een camera. Je stopt in het GPS een ongemakkelijk grote geheugenkaart zodat je niet alleen ruimte hebt voor kaartmateriaal maar ook voor foto's en je vertelt het GPS dat hij de foto's mag opslaan op die geheugenkaart. Na wat oefenen blijkt die camera echt heel behoorlijke foto's te maken die prima voldoen om ze voor een log te gebruiken, desnoods trek je ze nog even door Photoshop, en zeker niet onderdoen, vaak zelfs beter zijn dan de foto's uit de gemiddelde smartphone. Bovendien is deze camera schokbestendig, waterdicht en altijd onder handbereik. Een bui regen kan hij dus tegen, een keer tegen de grond vallen, geen probleem, ideaal dus voor het cachen. Daar komt ook nog bij dat de Oregon de foto's ook meteen volautomatisch van een zogenaamde GeoTag voorziet wat dus betekent dat de exacte locatie waar de foto gemaakt is in de EXIF data van de foto worden vastgelegd zodat je altijd de exacte locatie terug kunt vinden waar de foto genomen is. Ook in bijvoorbeeld BaseCamp wordt op de kaart getoond dat er foto's zijn op de locatie waar ze zijn genomen. Echt nodig, nee. Handig en leuk? Jazeker.

 

garmin_oregon600_page-camera_zpsc4b58865

Het camera-scherm van de Oregon

 

De foto's uiteindelijk toevoegen aan je log is verder ook een eitje. Omdat ik sowieso altijd gebruik maak bij het loggen op GC.com van veldnotities hangt mijn GPS toch al aan de PC en dan is het reuze handig om de foto's meteen uit het GPS zonder verdere extra handelingen aan het log te kunnen toevoegen, je plukt ze zo uit het GPS en voegt ze toe aan je log. Echt reuze gemakkelijk en handig.

 

De camera in het GPS blijkt dus bij het GeoCachen, vooral als je het spelletje een beetje wilt spelen zoals het in onze ogen hoort, zeer zeker een waardevolle toevoeging te zijn voor dat GPS die in mijn ogen zijn nut al wel heeft bewezen omdat ik bijna aan elk log wel een nette foto probeer toe te voegen behoudens die enkele keer dat ik wel eens vergeet er eentje te maken natuurlijk. Ik denk als ik een aparte camera mee zou moeten nemen of mijn smartphone zou moeten gebruiken ik toch minder vaak geneigd zou zijn een foto aan een log toe te voegen. Zo'n foto hoeft geen superstrakke plaat te zijn maar een behoorlijke foto voldoet vaak ruimschoots.

 

Kortom, als je overweegt een Garmin Oregon aan te schaffen om voornamelijk of in ieder geval regelmatig mee te GeoCachen en je hebt er de meerprijs voor over is het overwegen van een camera in het GPS zoals bijvoorbeeld bij de Garmin Oregon 650 en 650t zeker het overwegen waard. Het werkt in ieder geval prima.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat is mooi om te horen. In de Garmin 550T zit ook een camera ingebouwd, maar die heeft geen enkele toegevoegde waarde. Slecht beeld. Kan alleen in noodgevallen gebruikt worden. Vanaf de eerste cache hebben wij overal twee foto' s gemaakt, waarvan de beste verkleind tot ca 360 x 240 in gsak (notes) geplaatst wordt bij de betreffende cache. Dat doen we al zes jaar met een Canon compact camera, die we ooit voor 20 Euro van iemand overgenomen hebben. Die gaat gewoon in de jaszak , borstzak of broekzak en geeft voor het doel perfecte plaatjes, altijd beter dan welke telefoon of Garmin ook. Inmiddels hebben we er bijna 15000 foto's mee gemaakt en alhoewel het ding nog voornamelijk bestaat uit krassen werkt hij nog steeds uitstekend. De foto optie in de Garmin 550, alsmede de daar aanwezige topografische en niet routeerbare kaart van Europa hebben we altijd weggegooid geld gevonden. Het is dus goed te horen dat Garmin dat in de opvolger beter geregeld heeft. Heel veel plezier er mee!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Dan denk ik inderdaad dat de camera in de Oregon 650t toch wel een behoorlijke evolutie heeft doorgemaakt t.o.v. de camera in de 550t. Dat klopt ook wel lees ik net in de specs want waar de 550t een 3,2 megapixel camera aan boord heeft zit er in de 650t een exemplaar van maar liefst 8 megapixel en dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel.

 

Kijk TT, het zijn nog steeds geen plaatjes die kunnen wedijveren met het gemiddelde wat een DSLR produceert maar de kwaliteit is toch echt wel zeer acceptabel te noemen en is zeer zeker een stuk beter dan de foto's die door de gemiddelde smartphone geproduceerd worden. Je kunt de knoppen van de Oregon zelfs zo instellen dat de camera op die knoppen reageert zoals jij wilt en bovendien is in te stellen op welke knop hij moet reageren waar het de camera betreft. Met het touchscreen kun je gemakkelijk zoomen met twee vingers dus een mooie uitsnede van het te maken plaatje is ook zo gemaakt. Meestal gebruik ik de gemaakte foto's zelfs zonder nabewerking meteen in de diverse logs en dat terwijl ik al jaren in .raw fotografeer waarbij elke foto sowieso nabewerkt moet worden. Dus veel moeite zou het niet zijn om het wel te doen maar ik vind de kwaliteit zeer zeker acceptabel genoeg om hem te plaatsen bij een log.

 

Kortom, ik ben best tevreden met deze toegevoegde functionaliteit in de Oregon 650t.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt hartstikke goed. En ik moet ook zeggen, dat je twee beagletjes heel tevreden en scherp in de lens kijken.... Ik zal iemand in de kennissenkring eens vragen wat foto's te maken met het apparaat en deze toe te sturen. Dan heb ik snel genoeg door of het inderdaad een meerwaarde is. Vooralsnog heb ik alle redenen om aan te nemen, dat het zo is, gezien het voorbeeld. Misschien hebben andere forumdeelnemers met een Garmin 650 hier ook wel wat op te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien hebben andere forumdeelnemers met een Garmin 650 hier ook wel wat op te zeggen.

 

Hoi,

 

Dat zou inderdaad mooi zijn als anderen hun bevindingen met de de camera van de Oregon of de GPSMAP 62SC, die heeft meen ik een 5 megapixel camera, die dan weer net tussen de 550t en de 650t in valt, neer te schrijven.

 

Je hebt trouwens gelijk TT wat de topografische en niet routeerbare basiskaart betreft, dat voegt idd. weinig toe. Zeker niet als je de poeplap weer hebt getrokken om een dure topografische kaart aan te schaffen en dat vind ik voor de Benelux, waar je toch het leeuwendeel van de tijd cachend door zult brengen eigenlijk wel een must. Voor de landen waar ik minder vaak kom waag ik me gerust aan de gratis alternatieven die er zijn. De eerder genoemde basiskaart is niet echt bruikbaar om mee te cachen, het kan wel maar dan houdt het ook echt op.

 

Wat dan weer wel een leuke en in sommige gevallen handige optie is dat is de mogelijkheid om BirdsEye satellietbeelden te laden. Voor € 25,- per jaar heb je een abonnement bij Garmin en kun je satellietbeelden downloaden van het gebied waar je bijvoorbeeld gaat cachen en deze luchtfoto's dan als extra layer over je topo kaart leggen. In sommige gevallen is dat erg handig heb ik al een paar keer ondervonden omdat je dan daadwerkelijk bosjes en struiken op je GPS ziet. Heb je deze BirdsEye beelden niet nodig dan schakel je de layer gewoon uit en gebruik je verder weer de topo kaart.

 

Broodnodig om te cachen? Nee. Leuk en vooral handig? Jazeker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent enthousiast bezig, zo veel is wel duidelijk! Leuk. Wij hebben de CN Europa kaart en voor de Benelux de combinatie met de Topo Benelux pro kaart. Daar kom je een heel eind mee, zo niet overal..... Bovendien zijn de open source mappen veelal ook van uitstekende kwaliteit en meestal ook routeerbaar. Die combinaties van kaarten brengen je overal waar je wezen moet en daar schiet de ingebouwde kaart van Garmin een beetje tekort, vooral ook, omdat deze niet routeerbaar is.

 

De BirdsEye is een leuke toevoeging, maar totnutoe hebben we niet de indruk gehad iets te missen. Maar ook hier zouden de meningen van BirdEye gebruikers een waardevolle aanvulling op de discussie kunnen zijn. Ik wacht (samen met jou...) af..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben de CN Europa kaart en voor de Benelux de combinatie met de Topo Benelux pro kaart. Daar kom je een heel eind mee, zo niet overal..... Bovendien zijn de open source mappen veelal ook van uitstekende kwaliteit en meestal ook routeerbaar.

 

Hoi,

 

Hier voor wat de kaarten betreft dezelfde keuze. CN Europe om met de fiets of auto grofweg naar de omgeving van de cache te navigeren en dan even van profiel wisselen en verder op de Topo Benelux pro kaart. Voor wat betreft de open source kaarten die zijn inderdaad van uitstekende kwaliteit. Afgelopen zomer in Denemarken heb ik niets anders gebruikt, werkt prima.

bewerkt door BeagleBrothers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Denk er wel aan dat bij foto's van de Oregon en Smartphone, geotag informatie is opgeslagen en die ook wordt geupload op gc-com als je de foto toevoegd aan een log.

Als je dus een foto van het eindpunt van een multi of puzzel maakt, is het soms nodig om de geotag informatie uit de EXIF informatie te strippen om niet onbewust een spoiler te plaatsen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk er wel aan dat bij foto's van de Oregon en Smartphone, geotag informatie is opgeslagen en die ook wordt geupload op gc-com als je de foto toevoegd aan een log.

Als je dus een foto van het eindpunt van een multi of puzzel maakt, is het soms nodig om de geotag informatie uit de EXIF informatie te strippen om niet onbewust een spoiler te plaatsen.

Ssssssssst :oops::bangin::wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk er wel aan dat bij foto's van de Oregon en Smartphone, geotag informatie is opgeslagen en die ook wordt geupload op gc-com als je de foto toevoegd aan een log.

Als je dus een foto van het eindpunt van een multi of puzzel maakt, is het soms nodig om de geotag informatie uit de EXIF informatie te strippen om niet onbewust een spoiler te plaatsen.

Hoi,

 

Misschien even een handige tip in deze. Foto's gaan bij mij nagenoeg altijd even door Photoshop, die uit mijn DSLR omdat ze in camera raw worden geschoten en die uit de Oregon om ze even te croppen of op te pimpen. Als je dan kiest voor de optie opslaan voor web wordt er sowieso geen EXIF informatie mee opgeslagen dus ook geen locatiegegevens. Heb je dat probleem ook niet en ik maak ook nooit foto's in de directe omgeving van de cache. Ik ben door dat soort foto's van anderen al een keer of wat op het goede spoor gezet dus ben ik daar zelf erg voorzichtig mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...