Spring naar bijdragen

Aangehouden Tijdens Geocaching


CeesCees

Aanbevolen berichten

Dank wederom voor de diverse reacties en tips/adviezen. Wel even geschrokken van de beschuldiging dat ik zit te liegen/overdrijven gevolgd door een mij onduidelijke discussie over ziektekosten verzekeringen?? Geen idee waar dat over gaat. Maar volgens mij is het hier verder ook niet relevant. @Barny, je mag het niet geloven en mij voor aansteller uitmaken (heb ik zelf niet ook meermaals gezegd dat het met ratio weinig te maken heeft en dat ik zelf ook wel weet dat mijn gevoel overtrokken is?). Maar waarom zou ik in vredesnaam zoiets verzinnen?? Vind het ook een tamelijk ongepaste opmerking die het er voor mij niet bepaald gemakkelijker op maakt (was een flinke stap voor mij het hier te melden namelijk, mede uit angst voor juist dit soort reacties). Verder wil ik het hier ook niet meer over hebben en ontopic blijven.

 

Ik denk zelf dat ik de hobby ook gewoon weer op moet pakken en de angst/onzekerheid onder ogen moet zien. Dat wist ik eigenlijk ook wel, daarom kwam ik hier ook. Met de vraag HOE ik dat het beste kan doen. Ik heb een aantal goede adviezen gezien. Ik ga zeker kijken of ik eens met anderen op pad kan en zal ook eens op zoek naar caches in de natuur ipv de stad. Voor mij is dat redelijk nieuw. Heb enkele geocaches in de natuur gedaan en vond die nooit heel erg leuk. Terwijl ik veel caches in de stad geweldig vond. Maar goed, nu doe ik helemaal niks - dus het kan enkel beter worden! ;) En misschien had ik wel gewoon pech met de paar natuur caches die ik gedaan heb (waarschijnlijk wel!).

Wat betreft het vinkje. Hoe dan ook: niet zetten. Volgens de jurist die ik gesproken had zou ik hem eigenlijk echt wel moeten zetten. Maar dat doe je dus gewoon niet. Levert altijd gedoe op en tenzij je bij de politie oid solliciteert is het toch niet te controleren (en gebeurt dat op de 1 of andere manier wel dan kun je prima aangeven dat je het niet wist - zie maar de verwarring hier over het vinkje - de vraagstelling daarbij is zo ontzettend vaag...).

bewerkt door CeesCees
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

CeesCees, als je natuurliefhebber bent kunt je veel plezier beleven aan natuurcaches. Die zijn er trouwens ook in soorten en maten. Simpelweg coördinatenplaatjes zoeken, het welbekende schroeven tellen onderweg, of ingenieus bedachte WPs. Ook als je van plekken met een bijzonder verhaal houdt (zoals je in de bebouwde kom regelmatig tegenkomt) zijn er natuurcaches met die insteek.

Tip: hoe langer de route, des te minder kans op pottenkijkers. Heel korte rondjes zijn vaak ook favoriet bij hondenuitlaters. Bij een lange route merk je snel wanneer je in de buurt van een parkeerplaats komt, op 1 km afstand wordt het aanmerkelijk drukker.

 

Veel succes en plezier met het voortzetten van deze leuke hobby!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf ben ik meerdere keren bij het geocachen door de politie aangehouden. Er is wel eens een tas onderzocht en op een andere plek ook nog 1x gefouilleerd. Als je dat vaker overkomt doet je dat niet zoveel meer denk ik. Op de Amerikaanse geocaching podcasts is het thema LEO-encounters (zoals ze dat daar noemen) regelmatig aan de orde geweest. Een bizarre ervaring was dat ooit een complete politiebus vol agenten op me afkwam bij een microotje onder een kastje midden op een grasveldje in een park. Bus reed vanaf de weg het talud af. Het beste wat je kunt doen is proberen uit te leggen wat je aan het doen bent en hopen dat ze het snappen. Ook in dit geval reden ze gewoon weer weg. En leuke ervaringen heb ik ook gehad, een motoragent die de politie-centrale enthousiast het het geocachen ging uitleggen na mijn uitleg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit moet ik toch even kwijt, het lijkt wel of er enigszins sprake is van discriminatie. Blijkbaar is een man die alleen op pad is, bij voorbaat verdacht!

In alle jaren dat ik aan geocaching doe, 14 jaar dus, ben ik (meestal als vrouw alleen cachend) nog nooit aangehouden of zelfs maar bekeken door politie. Whatsapp-groepen vinden een vrouw alleen waarschijnlijk ook niet erg verdacht. Hoogstens krijg je opmerkingen van voorbijgangers, of je iets kwijt bent of de weg niet weet?

Heren, is een pruik en wat opvulstukjes op de juiste plekken dus een oplossing??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je wel een punt hebt, Team Aragorn. Ik wil niet zeggen dat een man die alleen op pad is meteen verdacht is, maar hij is dat wel eerder dan een gezin of een stel. Maar daarnaast maakt het ook zeker uit hoe je je gedraagt, en of men jouw aanwezigheid op de betreffende plek ergens uit kan verklaren.

 

Ik geloof niet dat een pruik en wat opvulstukjes mij veel zou helpen (105kg bij 2 meter lengte). Ik denk dat men dan meteen de politie belt. :bag:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij dachten ook een keer te worden aangehouden tijdens een nachtelijke zoektocht naar een nano aan een bankje. Politiewagen stopt. Raampje gaat open. "Kunnen jullie 'm vinden?"

En het lijkt me een uitermate vervelende ervaring!

Sterkte ermee, gun jezelf de kans erover heen te komen. Dat lukt vast en dan wordt het weer genieten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad ben je als man alleen in de huidige samenleving al vrij snel verdacht.... Heel triest, maar ergens (helaas!) ook wel weer begrijpelijk. Ik heb door deze discussie wel weer enthousiasme terug merk ik. Vooral ook omdat ik dus echt niet de enige blijk te zijn - ook al was het in mijn geval wel meteen heel bizar extreem... Ik bedoel, achteraf bezien slaat het ook echt helemaal nergens op dat je door een melding vanuit een buurtpreventie app gewoon de cel in gegooid wordt! Geeft temeer ook aan dat die hele buurt preventie apps verschrikkelijk zijn. Mogen van mij oprecht verboden worden. Maar ja, de overheid en politie stimuleren het juist met aanleveren van leuke bordjes en wijkagenten die deelnemen aan de app. Geeft enkel meer angst, meer onrust. En dus bizarre situaties waar gewone voorbijgangers ineens als verdacht gezien worden omdat ze een straat twee keer heen en weer lopen.

Hoe dan ook. Ik ben m'n ei even kwijt. Lucht toch al op. Wist al feitelijk dat mijn gevoel overtrokken was, maar ja. Gevoel stuur je niet - dat is ratio. Maar merk nu ik er over gepraat heb en ervaringen van anderen gehoord heb het gevoel ook zijn scherpe randje wat meer kwijt is. Had dit eerder moeten doen!
Heel erg bedankt allemaal. Ik ga denk ik binnenkort maar eens op zoek naar een geocache in de buurt. Kijken of ik het plezier er weer in kan vinden. Thx.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede zaak CeesCees, dat je het maar weer eens gaat proberen! :thumbsup:

 

Daarom ter afsluiting nog maar even een waargebeurd verhaal uit de oude doos (Juli 2002): een log van Lady & de Vagebond (een stel!) gemaakt tijdens het lopen van Kreeft - Cancer. Al was het maar om aan te geven dat er niets nieuws onder de zon is wat dit soort akkefietjes aangaat:

 

 

Found it

18 Jul 02

Onze vierde hunt van deze middag zou uitlopen op een confrontatie met een overspannen ijsverkoper.We zullen hieronder, ter waarschuwing, even een foto van deze achterdochtige kwibus plaatsen.
Op weg naar de cache werd ons de weg versperd door een boos kijkende man. “Wat moeten jullie daar!” riep hij luid. “O, we wandelen gewoon een stukje”, repliceerde Lady gevat . “Niks mee te maken, wegwezen hier! Loop naar de donder!” schreeuwde de man. Vagebond wees de man op het groene bordje van Staatsbosbeheer “Maar, goede man, we mogen hier toch wel een stukje wandelen?”. “Wandelen? Onzin! Opgedonderd hier! Stelletje milieuactivisten!!”. Opnieuw probeerde Vagebond de man tot kalmte te manen: “Beste man, maak je nou ziet zo kwaad. Wij wandelden gewoon een stukje, we zijn echt geen milieuactivisten”. Deze, op rustige wijze uitgesproken woorden, zouden op de meeste mensen een kalmerend effect hebben gehad. Zo niet op onze ijscoman. Hij ging nu met gebalde vuisten vlak voor Vagebond staan en schreeuwde, met overslaande stem en wijd opengesperde ogen “jij bent als Volkert van der G.!! Ik ga meteen iemand halen!”. We zagen hoe hij met grote passen weg beende en hulp ging halen. Snel wegwezen leek aantrekkelijk, maar... de cache leek dat op slechts enkele meters afstand eveneens. En ach, je bent Geocacher of je bent het niet, dus we besloten de cache bliksemsnel te gaan opsporen. Onze haast verklaart de ultra-korte log in het cachelogboekje. Toen we terugkwamen bij onze auto, naderde met grote snelheid een auto, inclusief aanhanger met strobalen. De bebaarde bestuurder zette met zijn combinatie onze auto klem en kwam boos kijkend op ons af. “Wat is de bedoeling?” vroeg de achterdochtige schapenboer. “Wij hebben een stukje gewandeld”, reageerde Vagebond koeltjes. “Zijn jullie dan geen milieuactivisten?” vroeg de schapenboer terwijl hij spiedend de inhoud van onze auto bestudeerde. “Welnee”, verzuchtte Vagebond, “waarom denkt iedereen dat vanmiddag toch? Zopas werden we ook al belaagd”. “Weet je wat”, sprak baardmans op ineens veel kalmere toon, “rij maar even achter mij aan dan leg ik het jullie wel even uit”. We hebben de gevolgd tot een boerderij in de buurt. Daar aangekomen legde hij ons uit dat hij een schapenboer was en 225 schapen in bezit had. Nu had hij de afgelopen tijd ‘wat problemen gehad’ met de politie, de AID en de Dierenbescherming vanwege ‘achterstallig onderhoud’ aan zijn kudde. Hij was ook wat wild met de antibioticaspuit in de weer geweest en vreesde nu dat dierenactivisten hem zouden betrappen, foto’s van zijn ‘slechte schapen’ als bewijs zouden maken en hem zouden aangeven bij de Dierenbescherming. Over die boze ijscoboer merkte hij op “tja, die is niet helemaal in orde” en daarmee was voor hem de zaak afgedaan en gingen we ieder ons weegs. Het was een spannend uurtje, maar we hadden nog voldoende energie over voor een bezoek aan Poepenhemeltje.

Leermoment 1: wie lijkt op Volkert van der G. of op milieuactivisten in het algemeen (?), doet er goed aan deze cache, of in elk geval de boze ijscoman, te mijden. Een vermomming als ijscoman of schapenboer werkt in deze buurt vermoedelijk het beste.

Leermoment 2: zorg dat de ijscoman niet ziet waar de cache verstopt is want anders wordt ‘ie mogelijk verwijderd (de cache, niet de ijsboer). Die ijscoman woont schuin tegenover de ingang van het bospad en volgt soms stiekem wandelaars die het pad betreden. Kijk dus af en toe ‘es even over je schouder...

Lady & de Vagebond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...