Spring naar bijdragen

Startershandleiding Van Sgn


Geo-Hoppers

Aanbevolen berichten

Ze hebben alle screenshots in het Engels, terwijl de Nederlandstalige er ook zijn.

Ze zijn de nieuwe beoordelingen van caches vergeten.

En reclame maken voor eigen zaken is ook niet je van het.

Maar er zal best nog wel wat meer aan rammelen, heb ook niet alles gelezen, omdat het begin al aardig tegenviel.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@ christoffel 2010; Tjonge wat laat jij je kennen zeg.

Er zijn hier forumgebruikers en teamleden hard aan het werk geweest om voor startende cachers iets te maken.

Natuurlijk valt er hier en daar wel wat aan te verbeteren en zal er af en toe iets bijkomen of vernieuwd moeten worden.

 

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen vragen naar de motivatie van de keuze om bijvoorbeeld de Engelse screenshots te nemen etc.

Wellicht is de opmerking van Twin Peaks over positieve feedback wel een hele goeie.

Ik zou zeggen zoek het begrip eens op met Google, want wat jij doet is alleen maar kritiek geven om het kritiek geven.

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bekend dat Remunj (christoffel2010) geen warme gevoelens meer heeft voor gc.nl

Dat uit zich in dergelijke commentaren.

Maar 1 opmerking hierover; don't feed the trolls :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha fijn....POSITIEVE feedback....daar kunnen ze vast wel iets mee :)

Met alleen positieve feedback kunnen de makers de handleiding niet verbeteren. En je kan het nooit zo maken dat iedereen er positief over is en omdat dat niet zo is zijn er op een forum altijd wel een paar mensen die dat gewoon zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je helemaal gelijk in Waldio,en zo zie ik het ook.

Ik noem het niet voor niets POSITIEVE feedback.

Ik vind namelijk elke vorm van feedback positief.

De manier waarop het gebracht wordt, daar kan imho nog wel eens iets aan verbeterd worden. Het is de toon die de muziek maakt, zegt men wel eens.

Maar goed, dat zou ook nog aan sociale-, of taal-, of andere vaardigheden kunnen liggen, of aan hoe je er op welk moment instaat, hoe mensen tegenover elkaar staan etc.

Zo kan ik soms ook een beetje zuur reageren.....en ja...dat hangt bij mij soms ook af van op wie ik reageer.

Zeker als men het onder een andere nickname weer nodig vindt om hier "kritisch" te gaan lopen doen over goedbedoelde initiatieven.

Ik heb niets tegen kritiek, maar soms kijk ik daar wel heel snel doorheen. Afijn, de meeste lezers hier hebben gelukkig ondertussen ook wel door hoe bepaalde personen zich in de kaart laten kijken. Ook altijd leuk om te zien, hoe ze elkaar "opvolgen" , dan wel napraten of aanvullen.

Net eksters.....als je er eentje hoort, zijn de anderen nooit ver weg.

 

Nogmaals, de opmerkingen zijn wellicht terecht, maar dat zou ook wat ehhh..."positiever" gebracht kunnen zijn. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je weet hoe je op een goede manier feedback kunt geven, kun je op een positieve manier aangeven wat er verbeterd kan worden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen: Feedback is zeker welkom.

Er zijn keuzes gemaakt waar iedereen best wat van mag vinden maar het hoeft dan niet meteen te worden afgedaan als "rammelt aan alle kanten".

 

De keuze voor engelse screenshots is bewust gemaakt.

Het vergt voor starters weer extra handelingen op .com om naar nederlands te schakelen.

Veel starters zullen dus een engelstalig website te zien krijgen.

En daar hebben wij bij aangesloten door ook engelstalige schreenshots te plaatsen.

En bovendien is .com nog niet helemaal veertaald, wat voor verwaring kan zorgen.

We hebben getracht om het voor de starters zo eenvoudig mogelijk te houden.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi en duidelijk document :thumbup: ! Ik heb niet alles doorgelezen en aan geklikt (zo van 'werken de links wel?'). Maar zodra we weer iemand op sleeptouw nemen, om te laten zien wat GeoCaching is, zal ik zeker verwijzen naar dit document.

 

Ps. Misschien is de naam van het document aan te passen. Als ik nu op 'Save as' klik wordt de naam "Geocaching.nl_folder_definitief[1].pdf". Iets van "Geocaching.Nl.2011.Pdf" of "Geocaching.Nl.SGN.2011.Pdf" zo mooier zijn :yes: .

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het plaatsen van deze versie, wisten we eigenlijk al dat er zeer kleine wijzigingen zouden moeten volgen, maar we wilden ook niet langer wachten. Er is enorm veel tijd en menskracht in dit stuk gaan zitten, die vele verschillende gezichten heeft gekend. Er is over van alles en nog wat gediscussieerd en nagedacht en er zijn beslissingen genomen en knopen doorgehakt.

Dit wil niet zeggen, dat een stuk dan 100% goed en foutloos is, ondanks dat we er anderen naar hebben laten kijken, om commentaar hebben gevraagd en er geredigeerd is door derden.

Op grote lijnen zal het stuk niet meer veranderen, er moet gewoon een keer een eind aan komen.

Wat we echter graag zien, zijn de opmerkingen en aandachtspuntjes zoals ze tot op heden door een aantal goedwillende forumbezoekers zijn aangedragen.

Dat zijn zaken waar we iets mee kunnen en waar we ook zeker naar zullen luisteren.

Er komt dus nog wel een tweede versie, waar die punten in worden meegenomen. Blijf ze dus vooral aan ons melden, want vele "ogen" maken licht werk. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk zo'n document. Ik moet wel eerlijk zeggen dat onze beginfase van geocachen juist mede zo leuk was omdat er zoveel viel te leren en uit te zoeken. Niet iedereen wil alles door zo'n document voorgekauwd krijgen, maar die mensen hoeven het document dan ook niet te lezen natuurlijk. Misschien zou je daarom wel de "gedragsregels" ook prominent op een andere plaats willen publiceren?

 

Inhoudelijk is het een leuk document. Kan vast van alles aan verbeterd worden maar je moet altijd durven om versie 1.0 te publiceren. Hulde dus :thumbup:

Een paar inhoudelijke opmerkingen:

 

  • 3.4 Mysterie Cache: Heel vaak is een mysterie het begin van een wandling langs meerdere punten. Wij noemen die altijd de "multi-mysterie" of "mysterie-multi". Het document suggereert een beetje dat mysteries na oplossen reduceren tot oppikker (of nog met een projectie).
  • 5.7 Cache Gevonden: De tekst stapt van het fysiek loggen, meteen over op het internet loggen. Daar zit natuurlijk nog wel een heleboel tussen. Ik denk dan aan het netjes terug verstoppen van de cache en cache-in-trash-out.
  • 6.4 Trackables: Ipv grabben na een week zou ik uitleggen dat je een watch kunt zetten en de huidige bezitter kunt mailen. Grabben is in feite "not done". Op verschillende plaatsen in het document worden deze "not done" zaken benadrukt. Dat is juist heel goed voor nieuwelingen. Zou ik dus hier ook doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk zo'n document. Ik moet wel eerlijk zeggen dat onze beginfase van geocachen juist mede zo leuk was omdat er zoveel viel te leren en uit te zoeken.

 

Deze handleiding markeert inderdaad het onherroepelijke einde van de pioniersfase van het geocachen, maar doet in die zin wel recht aan de werkelijkheid waarin ons aller hobby ook geen marginaal geklungel meer is.

 

Over de handleiding zelf: petje af! Natuurlijk zijn hier en daar nog wat puntjes op de i te zetten, maar ik neem aan dat het een levend document is dat wordt aangepast om aansluiting te houden bij de telkens veranderende wereld zodat die puntjes er ongetwijfeld wel komen.

 

Nogmaals: complimenten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De handleiding ziet er inderdaad goed uit! Mooi werk! De mensen die daar mee bezig zijn geweest hebben wat mij betreft iets moois afgeleverd!

Voor velen is een stuk van het spel, uitzoeken hoe het werkt. Veel is ook inderdaad wel te vinden op de fora en diverse sites.

 

Toen ik een paar van de bovenstaande reacties las moest ik even aan een spontane ontmoeting met een ouder stel een week of twee geleden terug denken.

Ik had een visje gehaald en zag op de parkeerplaats een ouder stel de auto parkeren. De bij rijdster had een gps in de hand en uitdraaien van .com. Dus een babbeltje gemaakt.

Ze waren inmiddels een paar jaar aan het cache, hadden een stuk of 40 founds en vermaakten zich er prima mee.

 

Met hen gesproken over site en forum etc. Daar kwamen ze niet, ze waren al blij dat manlief de caches kon uitdraaien en dat ze konden loggen etc. zodat ze hun spel konden spelen.

Dat gebeuren van internet was gewoonweg wat te ingewikkeld en hebben daar ook niet zoveel mee.

 

De meeste onder ons zullen vast wel behendig genoeg zijn om hun antwoorden op internet te verzamelen. Dit is dus niet voor iedereen zo blijkt maar weer uit bovenstaande voorbeeld.

Ik denk dat juist voor deze groep mensen een kant en klare handleiding die ze uit kunnen printen en eens rustig door kunnen nemen erg handig, en een welkome aanvulling, kan zijn.

 

Dat er nog wat puntjes op de I moeten worden gezet, en dat er vermoedelijk door de ontwikkelingen misschien nog wel een paar versies zullen volgen is niet meer dan logisch.

Ik vind het in ieder geval fijn dat de werkgroep dit mooie stukje werk heeft afgeleverd!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg goed opgezet document!

Duidelijke uitleg van wat cachen inhoudt (hoewel de stukjes over het online gebeuren zoals Cernunnos zegt al wel wat voor 'internetgevorderden' is).

 

Het stukje bij het daadwerkelijk zoeken van de cache is nogal kort:

Ik weet uit mijn eigen ervaring (ik ben een klein jaartje geleden pas begonnen) dat je je bij de eerste stash die je aantreft niet op je gemak voelt, bekeken voelt (ook al heb je het meest rustige plekje gevonden wat er in Nederland te vinden is) en het daarom vaak al snel wilt opgeven als je hem niet gelijk ziet liggen.

Zo zijn wij bij de eerste paar caches wel drie keer terug geweest omdat ik

- niet precies wist wát ik moest zoeken

- niet precies wist hóe ik moest zoeken en

- iedereen die toevallig langs kwam naar mijn idee aan het kijken was wat ik aan het doen was, een beetje het voortuincache-gevoel dus.

 

Ook nadat we een stuk of 5, 6 caches gevonden hadden en de volgende zich niet openbaar wilde maken, was er bij ons een stukje teleurstelling: Is dit wel een geschikte hobby voor ons, heb ik voor niets zo'n duur GPS apparaat aangeschaft? Inmiddels weet ik nu wel beter ;-)

 

Wat mij betreft kan het stukje 5.5 Op stap, dus wel geplitst worden in 'Op stap' tot je in de buurt bent en 'Het zoeken' wanneer je daadwerkelijk de graspollen opzij gaat halen.

Er kan wat duidelijker verteld worden dat het helemaal niet vreemd is om de eerste keer niets te vinden.

Dat je het beste kan zoeken naar dingen die niet thuishoren in de omgeving, een steen of paaltje bijvoorbeeld. Of zoals mijn zoontje van 6 vaak zegt: 'Als ik een cache zou zijn, waar zou ik mezelf dan verstoppen?'

Ook dat je contact kan opnemen met de CO wanneer de hint je ook niet veel verder brengt of zelfs 'niet nodig' aangeeft en je toch werkelijk geen idee hebt waar dat ding dan zou moeten liggen.

Vooral het contact opnemen met de - gelukkig welwillende - hulp van de CO deed het voor ons: de keer daarna was het raak!

 

Nog een klein ander puntje: veel mensen nemen een uitdraai van de cachepagina mee wanneer de op pad gaan. Gewoon op print klikken in je browser en je krijgt een stapeltje velletjes waarop je in het veld merkt dat je er weinig of niets aan hebt omdat de tekst niet helemaal op papier staat, de opmaak klopt gewoon niet en daarom wordt een stuk van de tekst afgedekt door de twee zijbalken.

Er is een heel eenvoudige manier om een mooie afdruk te krijgen: in het schermvoorbeeld is als onderste regel nog net 'Print' te zien: zonder, met 5 of met 10 logs. Wanneer je op deze link klikt, dan krijg je een printervriendelijke pagina die er op papier een stuk overzichtelijker uitziet.

 

Verder complimenten voor het stuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...