Spring naar bijdragen

Gps-R Vs. Telefoon


Aanbevolen berichten

leuk dat je gaat cachen met een mobiel maar

gaan leggen met een mobiel zit snel een afwijking in zie bij deze cache http://coord.info/GC4W1XY

met een GPS na gemeten 13 meter afwijking ,hier kunnen probbelemen me komen schade /vaniling waar mens denk dat er een cache ligen

en alles over hoop trekken/graven

 

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=06037284-1ba1-445f-aab4-2c369966855b

 

 

Als ik dit met mijn Galaxy S4 zou meten, zou ik dan geen 13 meter afwijking hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

leuk dat je gaat cachen met een mobiel maar

gaan leggen met een mobiel zit snel een afwijking in zie bij deze cache http://coord.info/GC4W1XY

met een GPS na gemeten 13 meter afwijking

 

Dit is dan toevallig met een mobiel gebeurd, maar dat heeft er niks mee te maken. Er zijn ook genoeg caches die wel met een GPS worden ingemeten en ook een (grote) afwijking hebben. Je moet wel goed inmeten natuurlijk en dat houdt in GPS rust gunnen op de locatie, een (groot) aantal metingen middelen, etc., etc. Dus dat heeft niet per definitie iets te maken met een locatie bepalen met een mobiel. Zoals ook al in een aantal andere draadjes besproken, de huidige generatie telefoons hebben een prima GPS aan boord, maar je moet er wel goed mee omgaan, maar dit geldt natuurlijk ook voor een 'gewone' GPS.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ConstellationGPS.gif

 

En op meerdere dagen meten. Elke dag staan de satellieten weer anders en geven je een ander coördinaat. Reken het gemiddelde uit van al die metingen en je zit goed. Nee, ik moet zeggen: het best.

Om een indruk te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GPS chips van telefoon en GPSr doen niet voor elkaar onder, al zullen er zowel goede als slechte telefoons en goede en slechte GPSr apparaten zijn. Dat geldt ook voor de software. Het leuke van een telefoon is dat je nog iets te kiezen hebt mbt de software. Voor de nauwkeurigheid speelt verder de antenne nog een rol. In een telefoon is over het algemeen niet voldoende ruimte voor een polarisatie gevoelige antenne, wat maakt dat reflecties meer storen. In het open veld heb je daar geen last van, maar in de stad, of onder een bladerdek kan dat wel schelen. Overigens heeft ook lang niet iedere GPSr zo'n antenne.

 

Verder heb je ook bij telefoons zowel fragiele als robuuste types, dus dat maakt ook al niet zoveel uit. De batterij duur is over het algemeen bij een GPSr wat beter. Ik kan 2 dagen op een batterij setje doen van mijn Garmin eTrex Vista HCX, en maar een paar uur met mijn water- en stofdichte, stoot- en krasvaste Motorola Defy (met Android 4.2) als ik continu het scherm aanheb. Dat heeft ermee te maken dat ik overdag geen verlichting van het scherm van de GPSr nodig heb, terwijl de telefoon juist overdag veel verlichting nodig heeft en juist die verlichting kost stroom. Voor veel caches is die paar uur wel voldoende, maar ik houd wel graag wat reserve.

 

Het is gemakkelijk een slechte telefoon te vergelijken met een goede GPSr, of omgekeerd, daar is altijd wel een voorbeeld voor te vinden. Verder speelt ook gewoonte en technisch inzicht een rol. Ik ben zelf zo'n 7 jaar geleden begonnen met een GPSr, maar ik merk dat het wel handig is een telefoon erbij te hebben. Ik merk dat ik langzamerhand de GPSr steeds minder gebruik. Het ad-hoc vinden van een cache gaat heel goed met alleen de telefoon. Alleen voor grote geplande tochten neem ik de GPSr nog mee, omdat ik meer vertrouwen heb in de batterij en in de nauwkeurigheid onder slechte omstandigheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:offtopic: Heren, heren…….waar zijn we mee bezig ( don’t shoot the messenger! ) :oops:

We weten toch allemaal(?):

- Dat er goede en minder goede GPS’n zijn,
- Dat het nulpunt van mijn GPS, niet het nulpunt van jouw GPS hoeft te zijn,
- Dat het nulpunt van mijn aaifoon, niet het nulpunt van jouw GPS hoeft te zijn,
- Dat het nulpunt van mijn GPS, niet het nulpunt van jou aaifoon hoeft te zijn,
- Dat het nulpunt van mijn aaifoon, niet het nulpunt van jou aaifoon hoeft te zijn,
- Dat iedere GPS wordt beïnvloed door o.a. bomen, water en regen,
- Dat het nulpunt van vandaag, niet het nulpunt van morgen hoeft te zijn,
- Dat er CacheOwners zijn, die de cache niet op het nulpunt leggen,
- Dat er Tradi’s zijn, die alleen voor de punten zijn. Waarbij het niet nodig is om te zoeken ( hoezo nulpunt? ),
- Dat er Tradi’s zijn, waarbij je beslist het nodige moet doen en soms ook behoorlijk moet zoeken,
- Dat er bij GC een regel is, die iets zegt over 32 meter,
- Dat er hints zijn, waar je wat aan hebt,
- Dat er hints zijn, waarbij soms de stoom uit je oren komt,
- Dat, ondanks dat het rocket science is, je de laatste meters beter niet op je GPS moet kijken,
- Dat CacheOwners ( over het algemeen ) liever geen spoilers zoals locatiefoto’s, coördinaten, oplossing, .. in een log zien,
- Dat we dit allemaal voor de hobby doen ( een enkele dwang neuroot daargelaten ),
- Dat we regels van dit spelletje, allemaal anders interpreteren.
- Dat we ( gelukkig ) niet allemaal van hetzelfde type cache houden,
- Dat, met zoveel mitsen & maar’en, het toch een leuk spelletje is.

- Dat .............

 

Mocht je, ondanks het bovenstaande, toch bijna ontploffen omdat je de cache niet kan vinden:

 

Als de Gps-pijl weer eens blijft tollen en je, door woede en wanhoop gedreven, bijna je GPS het bos in slingert, denk dan…..heeft de Cache-legger ook op die ‘draaikont’ gelet, toen hij de cache verstopte? :bag:

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens de laatste meters vertrouw je op intuïtie, of wat geocachers van oudsher The Force noemen. Ik ken zelfs geocachers die een cachepagina en de topokaart van het gebied bestuderen om vervolgens de complete route te lopen en de cache te vinden zonder hun GPSr te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....Ik ken zelfs geocachers die een cachepagina en de topokaart van het gebied bestuderen om vervolgens de complete route te lopen en de cache te vinden zonder hun GPSr te gebruiken.

Knap hoor, ik zou het niet kunnen. Na een kilometer ( of zo ) heb ik misschien nog wel de richting, maar de kaart in m'n hoofd is dan allang 'op'. En......na een middag wandelen, vind ik graag de cache en verdien graag het daarbij behorende puntje.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2005 liep ik rond met een GPSr aan een koortje om mijn hals, die met een kabeltje was verbonden met een PDA in mijn linker borstzak. Op de PDA stond allerlei nuttige software, zoals OziExplorer met actuele en historische topokaarten. Uit mijn rechter borstzak stak een mobiele telefoon (voor noodgevallen). Een schoudertas bood ruimte aan mijn camera's.

Tegenwoordig gebruik ik nog slechts één apparaat. Met dat apparaat kan ik navigeren, topokaarten bekijken, buienradar raadplegen, cachebeschrijvingen lezen, telefoneren, praktische hulpprogramma's gebruiken, aanvullende informatie over (natuur)historische bezienswaardigheden opvragen, fotograferen en filmen, aantekeningen voor het logje maken danwel memo's inspreken, CloudCachen en een tafel reserveren in een restaurant om het spitsuur te overbruggen. In mijn linker borstzak zit een (kleine) reserve-accu en uit de rechter borstzak steekt een Marsreep.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is het tegenwoordig niet eens meer telefoon vs gps.

 

Maar de gps vind je tegenwoordig ook (met andere extra's):

in een zonnebril: http://vimeo.com/66222529#at=12

in de voorruit van de auto: http://abcnews.go.com/blogs/technology/2013/07/new-device-displays-directions-right-on-windshield/

in smartwatches, etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...