Spring naar bijdragen

Hoeveel Procent Van De Cachers Gebruikt Gsak


  

282 leden hebben gestemd

  1. 1. gebruik je GSAK



Aanbevolen berichten

GSAK? Neen.

 

Ik draai een PQ van de plaats waar we naar toe willen gaan.

Deze gpx lees ik in in een eigen gemaakt AWK script en er komt een keurig nette boom van HTML bestanden uit (JAJAJA geen PDF meer - maar dat kan nog steeds), met alle WPS, hints, 5 laatste logs, afstand en hoek vanaf midden vd PQ, lengte vd tocht (multi en indien aangegeven - mag zelfs in tekst), alle plaatjes erbij, inclusief de spoilers, attributen, TBs en Coins, of het een PMO cache is, aantal founds/DNF/..., status vd cache, alles dus !!!! En, ik kan kan het op een eigen breedte in HTML zetten, zodat het prima (perfect) te lezen is op de iPod !!

 

En, volledig naar eigen believen aan te passen en te tunen. Van niemand afhankelijk. :thumbup:

 

Edit: ja, dus ook de moelijkheidsgraad en terrein, grootte cache, cache-owner en datum online

bewerkt door De GEO Ridders
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan niet programmeren, dus zelf een database schrijven is voor mij geen optie. Maar GSAK onder de knie heb ik wel (al zeg ik het zelf). Ik gebruik GSAK in combinatie met een Oregon. Verdere randapparatuur heb ik niet (dus ook geen telefoon met internet). In GSAK gebruik ik wel een aantal macro’s (zie een ander draadje op dit forum), maar alleen degene die te zijn downloaden van gsak.net. Want programmeren kan ik niet.

 

Verder gebruik ik GSAK voor:

- Het oplossen van mysteries en multi’s. Ik bewaar ook aantekeningen van hoe ik iets heb opgelost. Soms zie je puzzels voorbij komen die dezelfde gegevens nodig hebben of als één van mijn puzzelmaatjes ergens niet uit komt, dan kan ik nog zien waar ik iets vandaan heb gehaald. Ik los in de winter heel veel puzzels op. Soms zet ik in mijn aantekeningen ook extra aanwijzingen die ik in de logs heb gelezen of op de cachepagina. Die kan ik in het veld weer lezen. Dit vind ik handig, omdat tussen het oplossen en vinden vaak een grote tijd zit.

- Gegevens overladen naar gps. Ik laad alleen opgeloste mysterys, traditionals en earthcaches van de gebieden die ik regelmatig bezoek (Amsterdam, Utrecht, Arnhem). Ik kan op de kaart van mijn gps al zien of iets een micro is of niet. Die sla ik vaak graag over.

- Soms gebruik ik een macro in GSAK om de spoilerfoto's van de cachepagina op mijn GPS te zetten.

- Als ik niet ga cachen in mijn “standaard gebied”, print ik vaak via GSAK een kaartje van het gebied waar ik die dag ga cachen. Dus zonder multi’s die ik niet van plan ben te doen en met de mystery op de juiste plek aangegeven.

- Statistieken vind ik geinig maar is meer een extraatje.

- Het liefste loop ik multi’s, maar die gaan nog gewoon uitgeprint in de tas.

Loggen doe ik via field notes op de .com site. Via GSAK vind ik nog steeds wat omslachtig en ik heb nog geen snelle manier gevonden.

Wanneer ik via .com een pocket query zou draaien, krijg ik veel te veel gegevens die ik niet wil hebben en wat ik wel wil weten, zie ik niet. Het finetunen van GSAK naar je eigen smaak kost wat tijd. Maar nu ik het eenmaal onder de knie heb, scheelt het me ook heel veel tijd die ik graag gebruik voor andere dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder GSAK kan ik wel stoppen.

Er zitten 19473 Nederlandse caches in plus alle caches die ik in het buitenland heb gevonden (totaal 19656). Vanuit GSAK maak selecties aan die ik naar de diverse GPSr's kan sturen. Naar mijn 60CSX gaan ze met hint en met de maat van de cache. Meer hoef ik voor trad's en opgeloste Mysteries meestal niet te weten. Multies print ik nog steeds. De teksten neem ik mee ook nog op de PDA in HTML.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit de testversie als 'must have' op mijn pc gezet. Vorig jaar voor mijn vakantie naar Engeland voor die paar euro's toch maar een levenslange (!) licentie aangeschaft. We wisten namelijk niet of we op de camping in onze stacaravan een internet verbinding zouden hebben. Die hadden we, dus is mijn gebruik van GSAK helaas beperkt gebleven tot het laden van een database met alle tradi's van in en rond de Dartmoor.

Toch heb ik door mijn eigen eigenwijzigheid nog niet de moeite genomen om de uitgebreide helpfiles door te nemen en het programma is - zoals al regelmatig in dit draadje aangegeven - niet geheel 'intuïtief' geprogrammeerd. Je moet echt behoorlijk investeren in tijd om 'm door te krijgen, maar dan word je waarschijnlijk een liefhebber zoals elke cacher die het programma wél door heeft...

Toch is er voor mij nog een lichtpuntje. Een van de cachers van het groepje waar ik regelmatig mee op stap ga, heeft me aangeboden 'ns een avondje te gaan zitten en me tekst en uitleg te geven. Ik moet die afspraak nog steeds nakomen, maar heb wel het idee dat ik er daarna een stuk meer mee ga werken.

 

Groet, Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik GSAK eigenlijk altijd. Ongetwijfeld niet alle mogelijkheden die het programma heeft, maar de basis is tot nu toe voor mij voldoende. Inlezen van PQ's en filteren van caches van de omgeving waar ik op dat moment heen ga. Ook gecorrigeerde coordinaten van opgelost mysteries vind ik handig om toe te voegen. Naast mijn nog te doen Nederlandse database maak ik per vakantietrip een aparte database aan. Daarnaast heb ik een aparte founds database.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet zonder GSAK.

klik: de database met alle Nederlandse caches wordt ge-update

klik: alleen de vindbare caches blijven over (niet-gevonden, niet gearchiveerd, niet temporary unavailable, geen niet-opgeloste puzzels. Van de ogpeloste puzzels komen de gecorrigeerde ccordinaten mee).

handmatig: coordinateninvoeren of cache selecteren als middelpunt voor een cache-dag of vakantie

klik: verzend de 1000 dichtstbijzijnde caches naar de Oregon, sla de additional waypoints op als POI (daar zit nl geen limiet op), vul de icoontjes aan met info zoals: is het een micro, zijn er TBs aanwezig, etc. Spoilerfotos komen ook mee.

 

KLAAR

 

optioneel: beschrijvingen als HTML naar de telefoon verzenden (handig voor paperless caching in het buitenland) of de databases verzenden naar GDAK (op android telefoon). En voor de hobby statistiekjes maken.

 

Het is zelfs mogelijk om je fieldnotes via GSAK naar GC.com te sturen. Dat is handig, dan is je database meteen bijgewerkt en zijn de logjes voorzien van een volgnummer voor eht aantal gevonden caches en de jusite tijd. Ook kun je dan op je computer of-line het logje schrijven i.p.v. online bij GC.com. Daar heb ik al eens op zitten vloeken als hij mijn uitgebreide log kwijtmaakte.

 

Ja ik maak zwaar gebruik van macros. Die maken GSAK een nog krachtigere tool. Ik bedenk me nu dat ik de genoemde 3 klikken waarschijnlijk wel in een macro kan onderbrengen, zodat er maar een klik overblijft.

 

Zonder GSAK cachen, dat is pas omslachtig en tijdrovend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik het ongeveer een maal in de maand voor mijn PDA en GPS en Mapsource.

In mijn PPA staan de cache in htlm en foto`s en voor de rest kan ik er niet zo veel mee want ik vind nergens een goede eenvoudige handleiding, zo zou ik wel een willen weten of je bij het laden in je GPS ook kunt laten zien of het een multi en een traditionele cache is

 

Op de vakantie vind ik het makkelijk in mijn PDA want inderdaad je ik vaak om op punten terecht te komen waar je anders niet zo maar terecht zou komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

allemaal bedankt voor jullie antwoord ik ben er weer wat wijzer van geworden en ik zal zeker wat van de bovenstaande dingen zelf gaan proberen want ook ik gebruik GSAK niet voor de helft van wat het allemaal kan.

 

Stomme vraag meteen is er geen Nederlandse versie van GSAK te krijgen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vind ik een goede vraag! Voor veel mensen zal het toch al best wel ingewikkelde programma alleen nog maar ingewikkelder aandoen, omdat bepaalde begrippen niet zo gemakkelijk begrepen worden. Een vertaling in het Nederlands zou dan kunnen helpen.

 

Er zal dus een Nederlander moeten opstaan, die zich met de maker van het programma in verbinding stelt en vraagt of de mogelijkheid bestaat een taalmodule toe te voegen. Maar misschien is dit al lang gebeurd. Ik heb geen idee eigenlijk. Wie wel???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vind ik een goede vraag! Voor veel mensen zal het toch al best wel ingewikkelde programma alleen nog maar ingewikkelder aandoen, omdat bepaalde begrippen niet zo gemakkelijk begrepen worden. Een vertaling in het Nederlands zou dan kunnen helpen.

 

Er zal dus een Nederlander moeten opstaan, die zich met de maker van het programma in verbinding stelt en vraagt of de mogelijkheid bestaat een taalmodule toe te voegen. Maar misschien is dit al lang gebeurd. Ik heb geen idee eigenlijk. Wie wel???

 

De auteur van GSAK heeft kort geleden laten weten dat het 'op de lijst staat' maar dat nog niet bekend is wanneer GSAK in andere talen zal verschijnen. Vertalers voor Nederlands hebben zich ook al aangemeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik gebruik GSAK naar volle tevredenheid terwijl ik misschien nog geen 50% procent van de mogelijkheden benut.

 

Is er een optie om caches op een kaart te zien in GSAK? Tot nu tot zie ik steeds maar 1 cache (+add wp's) op het kaartje. Ik zou graag (net als op de .com site) de caches via een kaartje willen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er een optie om caches op een kaart te zien in GSAK?

 

Hiervoor gebruik ik deze macro Google Map V3 macro maar dan moet je wel verbinding met internet hebben. Zonder internet kun je een GPX exporteren en die openen in Mapsource of Basecamp.

bewerkt door Helene
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...