Spring naar bijdragen

Heeft De Handheld Gps Nog Toekomst?


Diederikus

Toekomst dedicated gps  

112 leden hebben gestemd

  1. 1. Als het apparaat waarmee je nu cachet het zou begeven, wat zou je dan aanschaffen?

    • Een handheld GPS
      91
    • Een smartphone
      10
    • Iets anders
      0
    • Niets
      0
    • (nog) Geen idee
      3
    • Beide
      8
    • Anderszins
      0


Aanbevolen berichten

Geoman zei:

 

Verrassende tussenstand.
Waarschijnlijk zitten alle smartphonende cachers op Facebook ;-)
In het wild kom ik bijna alleen maar dit type cacher tegen, vandaar deze poll.

Dacht werkelijk dat ik met mijn 60csx tot een uitstervend ras behoorde.

 

Een poll met beperkte keuzes en jezelf als enige met de mogelijkheid om commentaar toe te voegen levert misschien minder informatie op dan je verwacht had?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik zal ook altijd een handheld blijven gebruiken. Mensen die ik ken beginnen met een smartphone, echter als ze het leuk vinden kopen ze meestal een handheld. Een smartphone is handig om soms dingen op te zoeken.uit te rekenen. Als je af en toe wat verder weg van de beschaving loopt en net zo vaak op je handheld kijkt als ik dan is een smartphone wel heel erg snel leeg en met 2 sets AA kom ik al snel een dag door.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruk een GPSMap 64st en mijn iPhone waarop GCBuddy en de geocaching app om onderweg gegevens en te berekenen (woordwaarde e.d.) op te slaan en formules te laten uitrekenen bijvoorbeeld bij Bonussen en multi's. Hierdoor cache ik nagenoeg paperless.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik ga cachen, gebruik ik soms mijn smartphone (omdat ik de app handig vind met alles wat hij verder ook nog kan) en soms doe ik er de handheld ook nog bij (omdat de batterij zo lekker lang meegaat terwijl het scherm aanblijft). Bovendien hebben we ook nog een GPS in de autonavigate en in de fietsnavigatie. Voor grotere afstanden gebruiken we ook die om in de buurt van een cache te komen.

De vraagstelling is me onduidelijk. Welke van de deze apparaten wordt bedoeld met "het apparaat waarmee je nu cachet"?

Mijn smartphone? Ik zou niet meer zonder smartphone willen, maar dat heeft slechts gedeeltelijk met cachen te maken.

De handheld? Ik zou er een tijd zonder kunnen, maar ik weet niet of ik dat op den duur kan volhouden.

De overige navigatie apparatuur? Ook die wordt misschien vervangen, maar ook dan is cachen niet de belangrijkste reden.

Voor mij is deze poll niet goed in te vullen. Ik doe het dan ook maar niet.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begonnen met een Etrex en nu nog steeds een Etrex, met een fijne joystick. Waterdicht, robuust, 25 uur accutijd en al talloze malen gevallen. Maakt het trouwe beestje allemaal niets uit. Kan nooit een smartphone tegenop. Soms gebruik ik wel een offline app in het bos, mocht iemand weer zo'n onnodige kruispeiling o.i.d. in de strijd gooien.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mijn Etrex 20 er onverhoopt de brui aan zou geven, dan zou er zeker weer zo eentje komen. Alleen al om de hierboven door Barry genoemde redenen.

 

Maar ik snap wel waarom vooral nieuwe cachers in eerste instantie voor de smartphone-app kiezen. Zeker als je bedenkt dat je daarmee direct naar een cache kunt gaan zoeken zonder dat je die eerst in je gps hoeft "te prutsen". Want zo wordt dat in het begin toch wel ervaren, denk ik zo.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mijn 64s defect zou raken, zou ik toch direct weer een handheld-GPS kopen. Afgezien van alle technische voordelen, vind ik het wandelen met de gps ( in de hand ) toch veel fijner, dan met je mobiel in je hand.

Misschien ligt het eraan hoe je dagelijks met je mobiel omgaat? Ik kan me voorstellen dat personen die 24/7, dag-in dag-uit, iedere minuut van de dag hun mobiel 'raadplegen', een gps juist vreemd vinden.
Zo gezien, ben ik dus van de iets andere/oudere generatie, die zo'n mobiel wel handig vindt, maar het niet zien als een eerste levensbehoefte.

Ik vind o.a. het lopen met een gps veel fijner, eenvoudig omdat die beter in je hand past en deze een koord heeft. Want als ik ‘m even niet nodig heb, dan laat ik ‘m los. Het is tenslotte ook alleen maar een hulpmiddel.
Tevens zijn de batterijen eenvoudig te vervangen en waardoor een gps altijd en direct te gebruiken is, zonder dat je iets moet plannen m.b.t. gebruikstijd.

Hét nadeel van een mobiel als gps vind ik, dat deze basis functies heeft, die mijn poging om te onthaasten en te ontstressen juist negatief zou kunnen beïnvloeden.
Het enige ( m.b.t. geocachen ) waarvoor ik een mobiel wel handig vind, is dat er C:Geo opstaat. Die gebruik ik dan alleen, als er op de papier versie gegevens en/of data mist of om de logs door te lezen als we de cache niet kunnen vinden.
Natuurlijk is een mobiel soms ook handig, b.v. om oplossingen te zoeken voor ( in onze ogen onnodig moeilijke ) vragen en zo de wandeling te kunnen vervolgen.

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het aanmaken van dit topic. :thumbsup:
De reacties op de eerder aangemaakte poll stonden per abuis uit.

 

Een keuze uit drie was overigens een bewuste.
Het was de bedoeling een duidelijk wel/niet antwoord te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kies voor een handheld gps omdat ik de smartphone veel te kwetsbaar vind (ik laat veel vallen) en ik begrijp dat deze soms toch wat meer mogelijkheden heeft (Bijvoorbeeld overschakelen op een ander coordinaatstelsel).

Er zijn echter wel steeds meer geocaches waar je een app voor nodig hebt. (Bijvoorbeeld om QR codes bij waypoints te lezen).

De smartphone bij je hebben is daarom handig, maar die hoeft alleen aan wanneer je hem nodig hebt, want ik hoef niet gebeld te worden in het bos en navigeren met een geocaching app doe ik niet.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot nu toe heb ik nog geen smartphone nodig gehad om te cachen. cgeo staat er wel op voor testdoeleinden voor OC.

Werk het liefste met de ouderwetse GPS en een papieren cachebeschrijving. Het meeste kun je van tevoren invoeren in de GPS en tijdens het cachen aantekeningen maken op de papieren afdruk. Bij thuiskomst kan er gelogd worden met de eventuele aantekening en in een map gestoken worden.

 

Noem me ouderwets maar dit is voor mij nog steeds de mooiste manier van cachen :yes:

 

Edit.

De smartphone gebruik ik voornamelijk tijdens het cachen om foto's te maken.

bewerkt door harrie
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik altijd mijn zeepje (Dakota 20).

Heerlijk handzaam ding, waterdicht, paar oplaadbare batterijen mee en je kunt vrijwel onbeperkt op pad.

De smartphone is handig ivm allerlei appjes en decodeerprogjes.

Maar cachen met de smartphone?

Ik heb het wel eens geprobeerd maar vind het helemaal niks.

En natuurlijk gaat er altijd een papieren uitdraai mee van de multi of mystery.

Antarctica

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik alleen de smartphone. Heb geen 2 apparaten nodig. Heb nog wel eens een Oregon 650 gekocht maar vond deze aanzienlijk minder prettig werken, het beeldscherm te klein, en het kaartmateriaal minder duidelijk dan google maps met satellite view. Kortom deze maar bij moeders de vrouw op de fiets gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...