Spring naar bijdragen

(te grote) afwijking van m'n GPS


yvonneGPS

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe GPS: de Garmin GPS 60. Een leuk ding met veel opties.

Alleen als ik hem aanzet en hij vindt de satellieten dan heb ik regelmatig een afwijking van 10 tot wel 17meter. Is dit normaal?

Soms is de afwijking 6 meter maar dit is echter lang niet altijd zo.

 

Als ik een cache wil vinden loop ik op deze manier mooi op de verkeerde plek te zoeken.

 

Wie heeft hier ervaring mee of tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je je GPS aanzet, heb je de eerste seconden/ tientallen seconden de grootste afwijking. Dat stelt zich bij.

 

Het hangt er ook van af waar je bent.

Inderdaad is een metertje of 15 afwijking tussen gebouwen (of in een dicht bos) niet eens heel vreemd, en zes meter zou ik OK vinden.

Als je in het vlakke veld staat met een onbewolkte lucht daarintegen dan is 15 meter wel een forse afwijking.

 

Tip: sta even stil met je GPS en kijk of de afwijking terugloopt. Vaak is dat het geval.

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

Dergelijke nauwkeurigheid had ik met mijn GPS 60 ook.

Met mijn nieuwe GPSr, met gevoeliger chip, is dat wat beter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

 

 

Is inderdaad normaal. Alleen als de gps een open hemel heeft en hij stil ligt zou hij terug moeten lopen tot een meter of 4-5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je GPS ontvanger ontvangt signalen van verschillende satellieten.

Aan de hand van die verschillende signalen bepaalt hij het punt (coordinaat) waar jij je bevindt.

Des te meer signalen hij ontvangt, des te nauwkeuriger het coordinaat (=minder afwijking).

 

Als jij ergens bent waar minder ontvangst mogelijk is (stad=gebouwen, bos=bomen, grot=stenen...) zal het coordinaat minder nauwkeurig zijn (=grotere afwijking).

 

Hij werkt namelijk met LOS (Line Of Sight). Je GPS ontvanger moet de satellieten dus kunnen 'zien', of eigenlijk andersom... de satellieten moeten de ontvanger 'zien'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

Dergelijke nauwkeurigheid had ik met mijn GPS 60 ook.

Met mijn nieuwe GPSr, met gevoeliger chip, is dat wat beter

De GPS60 heeft een minder goede ontvangst dan bijv de GPS60CSX. Daarnaast blijft elke GPS een kleine afwijking houden. Op het moment dat de GPS 3 a 5 mtr aangeeft is het uitstekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

Dergelijke nauwkeurigheid had ik met mijn GPS 60 ook.

Met mijn nieuwe GPSr, met gevoeliger chip, is dat wat beter

De GPS60 heeft een minder goede ontvangst dan bijv de GPS60CSX. Daarnaast blijft elke GPS een kleine afwijking houden. Op het moment dat de GPS 3 a 5 mtr aangeeft is het uitstekend.

Hoe zit het nu eigenlijk met EGNOS (WAAS enabled, maar WAAS is voor noord amerika)

Heeft de GPS60 dit ook? (mijn 60csx heeft het wel)

 

En ik hoor hier verschillende verhalen over. Help het, maakt het niet uit of maakt het de afwijking groter (reflectie)

Moet je hem in het bos uitzetten en in open vlakte aan?

Wie heeft hier echt aan gemeten c.q. ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

Dergelijke nauwkeurigheid had ik met mijn GPS 60 ook.

Met mijn nieuwe GPSr, met gevoeliger chip, is dat wat beter

De GPS60 heeft een minder goede ontvangst dan bijv de GPS60CSX. Daarnaast blijft elke GPS een kleine afwijking houden. Op het moment dat de GPS 3 a 5 mtr aangeeft is het uitstekend.

Hoe zit het nu eigenlijk met EGNOS (WAAS enabled, maar WAAS is voor noord amerika)

Heeft de GPS60 dit ook? (mijn 60csx heeft het wel)

 

En ik hoor hier verschillende verhalen over. Help het, maakt het niet uit of maakt het de afwijking groter (reflectie)

Moet je hem in het bos uitzetten en in open vlakte aan?

Wie heeft hier echt aan gemeten c.q. ervaring mee?

Hier kan je er meer over lezen. Zelf hebben we er geen ervaring mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goh..naja als het klopt ben ik happy hoor.

 

ga vanmiddag in m'n lunchpauze meteen een schat zoeken in sneek. kijken of ik hem kan vinden.

 

 

Laat het even weten! Naast vertrouwen op de GPS- kijk ter plekke (bij de laatste meters) ook goed rond waar een eventuele verstopplek zou kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

Dergelijke nauwkeurigheid had ik met mijn GPS 60 ook.

Met mijn nieuwe GPSr, met gevoeliger chip, is dat wat beter

De GPS60 heeft een minder goede ontvangst dan bijv de GPS60CSX. Daarnaast blijft elke GPS een kleine afwijking houden. Op het moment dat de GPS 3 a 5 mtr aangeeft is het uitstekend.

Hoe zit het nu eigenlijk met EGNOS (WAAS enabled, maar WAAS is voor noord amerika)

Heeft de GPS60 dit ook? (mijn 60csx heeft het wel)

 

En ik hoor hier verschillende verhalen over. Help het, maakt het niet uit of maakt het de afwijking groter (reflectie)

Moet je hem in het bos uitzetten en in open vlakte aan?

Wie heeft hier echt aan gemeten c.q. ervaring mee?

 

EGNOS is op dit moment nog niet betrouwbaar. Officieel zit EGNOS (bijv. Artemis satelliet) nog in testfase. Ik ben eens bij een GPS kernetpunt gaan staan van het Kadaster. Bij uitstekend weer was de afwijking 4 meter met EGNOS enabled. Toen ik deze heb uitgeschakeld was dit 0 tot 1 meter verschil.

 

Bij slechter weer (bewolking, regen) wordt de ontvangst duidelijk minder: Toen had ik ook 4 meter verschil. Dus voorlopig de WAAS mode uitschakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga zometeen om 12 uur broodje bij bakker bart halen en daarna op zoek naar een traditional cache hier ergens om de hoek van m'n kantoor.

 

heb alleen niet m'n eigen gps hier, maar wel een etrex van m'n kantoor.

 

benieuwd of ik hem kan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EGNOS is op dit moment nog niet betrouwbaar. Officieel zit EGNOS (bijv. Artemis satelliet) nog in testfase. Ik ben eens bij een GPS kernetpunt gaan staan van het Kadaster. Bij uitstekend weer was de afwijking 4 meter met EGNOS enabled. Toen ik deze heb uitgeschakeld was dit 0 tot 1 meter verschil.

 

Als ik dit interpreteer lijkt het dus niet veel uit te maken of EGNOS aan of uit staat.

Ik cache al zo'n 4 jaar met EGNOS aan (vast niet altijd goed of aanwezig), maar nooit echt problemen gehad (denk ik). En zo heel veel not founds heb ik ook niet gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...