Spring naar bijdragen

Het Gebruik Van De Hint


Sivota

Aanbevolen berichten

Het belangrijkste vind ik een goede hint om de natuur te redden. Te vaak zie ik plekken waar in een straal van zeg 10 meter veel natuur vernield is. Een goede hint kan dat voorkomen. Op kwetsbare plekken natuur moet een zinvolle hint verplicht zijn. Met zinvol bedoel ik iets anders dan "denneboom" in een dennenbos. Ik kan me overigens amper voorstellen dat er mensen zijn die de hint niet lezen.

Grappig. Het zijn juist de beheerders die dit totaal geen probleem vinden (wie ik gesproken heb althans). Een beetje de grond omwoelen is geen vernieling van de natuur. Zouden alle wilde zwijnen, herten, etc de natuur uit moeten, want wilde zwijnen woelen alles om en herten maken hazenpaadjes (of doen alleen hazen dat?).

 

Een cache hoort niet op een kwetsbare plek te liggen. Punt.

En daar zorgt de beheerder wel voor. Zo heb ook ik toestemming gevraagd aan beheerder (natuurmonumenten) en samen met hem het bos in met schep in de hand. Ik had al een plek uitgezocht en dat was iets van 5 meter van het pad af. Kon van hem wel een meter of 15. Daarna gaan graven. Hij zei telkens dat het gat wel dieper mocht.

En cachers die de cache kennen, weten dat het flink zoeken is en vooral VEEL prikken, woelen etc. Prima, dat is nu eenmaal onderdeel van die cache, een moeilijkere vindplaats. Slecht voor de natuur? Ben je gek!

 

De hint hebben we later alleen toegevoegd, omdat mensen het wel erg lastig vonden om hem te vinden en vaak naar huis gingen zonder hem gelogd te hebben. Dat vonden we ook weer jammer en hebben een hint toegevoegd. Maar het blijft een lastige. Het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven ;-)

(Dat is mijn mening als cache-eigenaar)

 

Wat wel en wat niet in hint? Ach, de hint is een extra optie die Groundspeak biedt. Je mag er gebruik van maken, maar hoeft niet. Je mag het in de cachebeschrijving zetten, maar hoeft niet. Er zijn al genoeg regels en gelukkig is hier geen regel voor. Laat dat de cache-eigenaar zelf maar bepalen.

Natuurlijk kun je hier een discussie opstarten over wat jij wenselijk of handig vindt. Daar kunnen cache-eigenaren kennis van nemen (of niet).

Maar haal er alsjeblieft geen natuur bij. Want als je een hint nodig hebt, zodat de geocacher niet meer hoeft te zoeken, omdat anders de natuur daar 'kapot' gaat, dan hoort daar geen geocache te liggen. En ik ga er vanuit dat je dan ook geen toestemming krijgt voor die plek.

 

- Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Natuurlijk kun je hier een discussie opstarten over wat jij wenselijk of handig vindt. Daar kunnen cache-eigenaren kennis van nemen (of niet).

- Robert

 

 

Uitwisselen en eventueel leren van elkaar, dat is de bedoeling en gelukkig kan dat ook op een forum.

Soms blijkt dat waardevol en blijft er wat van hangen waar cachers of CO's wat aan hebben toch?

Bedankt voor de bijdrage vanuit jouw optiek :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het grootste deel ben ik het eens

1 Een hint hoeft voor mij niet altijd, maar is wel handig op plaatsen waar je moeilijk onopvallend kan zoeken.

Je kiest inderdaad zlef of je er gebruik van maakt.

2 Mee eens (ook wel eens meegemaakt dat het letterlijk bedoeld was, onder stenen die van renovatie over waren).

3 Mee eens

4 a Mee eens

b Geen voorkeur, kan bij het waypoint, maar onderaan bij de hint is ook geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een reden voor een versleutelde hint: Als je wilt dat de vindkans voor je cache heel hoog is, dan is het wel aardig om extra info in de hint te zetten voor als men iets gemist heeft. Stel je moet op elk WP een getal vinden. In de hint zet je dan bijvoorbeeld het totaal van de gevonden getallen. Als men er dan eentje heeft gemist kunnen ze die uitrekenen en toch voor de cache gaan.

Zo makkelijk hoef je het natuurlijk niet te maken, maar voor bijvoorbeeld onze Pokemons (doelgroep is gezinnen met basisschoolkinderen), willen we graag een "succes verzekerd beleving" bieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ solletjes: Inderdaad zeg en hier heb je het over een bepaalde doelgroep.

In dit geval zet je wat extra's neer omdat het leuk is dat de cache ook gevonden wordt.

Dat doet mij even terugdenken aan de doelgroep van waaruit ik dit topic startte; Startende cachers.

Daarvoor geldt natuurlijk niet dat per cache afstemmen mogelijk is, tenzij je echt een cache voor de beginnende cacher wilt maken.

Maar ik ben nieuwsgierig en vraag mij af; Zetten CO's, met de beginnende cachers voor ogen, ook juist wel eens een hint neer?

 

Wat mij persoonlijk moeilijk kan lijken voor een CO is de bepaling van het nodig zijn van een hint, vanuit de ervaring die je inmiddels zelf al hebt.

Toen men zelf de eerste caches zocht, maakte men toen anders gebruik van de hint?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) De cache plaatser mag helemaal zelf weten of er een hint voor de zoekplaats komt. Daarmee bepaal je de moeilijkheidsgraad van de cache, en dat is iets wat de legger beslist. Als het een drukke plek is, is het redelijk (maar niet verplicht) om wel altijd een hint te geven. Dat maakt ook het verschil tussen de geocacher die wel de cache mag vinden en de geomuggle die niet de cache mag vinden.

2) Opmerkingen als "een hint is niet nodig" en "gewoon goed zoeken" vind ik wel flauw, zeker als je de cache even niet kan vinden. Geen hint willen geven = leeg laten dus.

3) In principe mee eens, maar denk er ook bij na dat als je paperless tradi's gaat cachen, de hint vaak het enige is wat je ziet (behalve de naam van de cache natuurlijk).

De beschrijving is vaak te verhakseld door slecht weergeven van html en bijna altijd te lang om op een klein GPS schermpje goed door te kunnen lezen. Dus een extra opmerking van voorzichtig zijn met de cache helpt wel als het een kwetsbare constructie is.

4) Een oplossing is natuurlijk voor het printen al ontcijferen. Maar voor wie dat niet wil of niet heeft gedaan is er een betere oplossing die al vaak zo wordt gedaan.

[waypoint 2] rvxraobbz

[waypoint 3] baqre oeht

[cache] gjrrfgnzzvt

Wat tussen haakjes staat is ook voor decrypten al te lezen.

Dan weet iemand die bij de cache de hint wil gebruiken echt wel welk deel van het hele gebeuren handmatig moet worden ontcijferd.

Dit kan natuurlijk ook met hints voor [puzzel] en [cache] worden gedaan.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vrees dat ik nog wel een belangrijk aandachtspunt heb.

Voor multi's denk ik dat de genoemde punten best werkzaam zijn. Voor een multi moet je haast wel de beschrijving lezen en kunnen extra aanwijzingen dus inderdaad goed in de beschrijving staan. Daar zou ik persoonlijk ook voor kiezen als cachelegger.

Bij veel traditional caches echter wordt er op een hele andere manier gezocht. Er zijn tegenwoordig aardig wat mensen die alle of erg veel traditionals in de TomTom en/of handheld (Oregon/Dakota of iets anders) hebben staan. De beschrijving worden dan vrij vaak niet gelezen. Het is namelijk lang niet altijd van tevoren duidelijk welke traditional caches aangedaan zullen worden tijdens een cachetripje of werkritje met cache-uitstapje onderweg. Als de cache niet snel genoeg gevonden wordt, wordt de hint gelezen (of wellicht zelfs al voor het zoeken). Pas als laatste redmiddel wordt dan wellicht de cachebeschrijving gelezen, indien aanwezig.

Als belangrijke aanwijzingen voor het vinden, pakken of openen van de cache, die dus eigenlijk in de cachebeschrijving thuis horen, dan niet in de hint staat, dan worden die dus niet gelezen. Helaas heb ik al geregeld gezien dat daardoor caches kapotgemaakt worden.

Voor dit soort gevallen zouden de aanwijzingen in de hint dus wel een uitkomst kunnen bieden.

 

Dus, hoewel ik het eigenlijk helemaal eens ben met het feit dat een hint een korte en zakelijke verduidelijking moet zijn voor het vinden van de cache die je alleen nodig hebt als je de cache niet kunt vinden of het erg lastig is om de cache ongezien te loggen als je niet meteen goed grijpt, kan ik me voorstellen dat het voor sommige traditionals toch goed is om extra info in de hint te zetten.

 

P.S. dacht ik het hele draadje gelezen te hebben voor ik mijn opmerkingen plaatste, blijkt er toch iets soortgelijks in de reactie van Goedweerloper te staan...

bewerkt door eitjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien net een tikkeltje :offtopic:

In het buitenland zie je veel vaker dan hier een spoiler picture. Vooral bij caches waar stealth belangrijk is, zijn die erg handig (en ook in die gevallen van "omgevallen boom" in een bos...). Bij die spoiler pictures kun je als cacher ook zelf kiezen: klik ik 'm aan of niet. Als we op vakantie gaan, print ik ze meestal wel bij de beschrijving uit, omdat er dan van de optie "naderhand nog een keertje terug gaan om nog een keer te zoeken" eigenlijk geen sprake is (wij hebben geen internet op vakantie).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aandacht hieraan schenken is goed, maar regeltjes en verplichtingen, we hebben al zoveel regels! Toch ben ik het bijna met Silvota eens alleen als een hint echt niet nodig is kun je hem leeglaten. Maar als je in een bos of park staat en er staat als voorbeeld onder de wortel van een dikke boom, je hebt een slechte ontvangst, ik kan hem niet vinden, dan denk ik wel eens of de hint wel nuttig is? Veder heeft Sivoto goede punten!! Zal er zelf bij mijn caches ook om denken.

bewerkt door Tornado Bram
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vrees dat ik nog wel een belangrijk aandachtspunt heb.

Voor multi's denk ik dat de genoemde punten best werkzaam zijn. Voor een multi moet je haast wel de beschrijving lezen en kunnen extra aanwijzingen dus inderdaad goed in de beschrijving staan. Daar zou ik persoonlijk ook voor kiezen als cachelegger.

Bij veel traditional caches echter wordt er op een hele andere manier gezocht. Er zijn tegenwoordig aardig wat mensen die alle of erg veel traditionals in de TomTom en/of handheld (Oregon/Dakota of iets anders) hebben staan. De beschrijving worden dan vrij vaak niet gelezen. Het is namelijk lang niet altijd van tevoren duidelijk welke traditional caches aangedaan zullen worden tijdens een cachetripje of werkritje met cache-uitstapje onderweg. Als de cache niet snel genoeg gevonden wordt, wordt de hint gelezen (of wellicht zelfs al voor het zoeken). Pas als laatste redmiddel wordt dan wellicht de cachebeschrijving gelezen, indien aanwezig.

Als belangrijke aanwijzingen voor het vinden, pakken of openen van de cache, die dus eigenlijk in de cachebeschrijving thuis horen, dan niet in de hint staat, dan worden die dus niet gelezen. Helaas heb ik al geregeld gezien dat daardoor caches kapotgemaakt worden.

Voor dit soort gevallen zouden de aanwijzingen in de hint dus wel een uitkomst kunnen bieden.

 

Dus, hoewel ik het eigenlijk helemaal eens ben met het feit dat een hint een korte en zakelijke verduidelijking moet zijn voor het vinden van de cache die je alleen nodig hebt als je de cache niet kunt vinden of het erg lastig is om de cache ongezien te loggen als je niet meteen goed grijpt, kan ik me voorstellen dat het voor sommige traditionals toch goed is om extra info in de hint te zetten.

 

P.S. dacht ik het hele draadje gelezen te hebben voor ik mijn opmerkingen plaatste, blijkt er toch iets soortgelijks in de reactie van Goedweerloper te staan...

 

Een ander argument waar ik nog niet aan had gedacht.

Tja, hoe moet je daar nu mee omgaan?

Ik ben zelf zo naïef om te denken dat je waarschuwingen als "voorzichtig met de behuizing of met de omgeving" al niet op de pagina zou moeten hoeven zetten.

Het spreekt voor mij vanzelf dat je altijd voorzichtig bent.

Ik vind het wel verdrietig om te moeten lezen dat je, als CO de aanwijzing in de hint moet zetten, omdat mensen de pagina niet lezen en er, kennelijk als gevolg hiervan, toch caches vernield worden.

Het roept bij mij de vraag op of je, als CO, de niet lezers van jouw cache pagina wel op deze wijze tegemoet moet komen?

Maar ja, als je caches erdoor in gevaar komen......

Ik zou ook even niet weten hoe je dit anders moet oplossen.

Iemand anders hier een idee over?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de omschrijving zelf zetten dat in de hint staat dat je er voorzichtig mee moet zijn etc.

 

Mensen die de beschrijving wel lezen, weten dan in ieder geval dat ze de hint niet hoeven te ontcijferen.

De daadwerkelijke hint (kort en bondig) zou je dan zelf even kunnen omzetten en in de listing plaatsen.

Als je deze hint ook bij de hints plaatst lijkt het me dat iedereen blij is.

 

De CO: de belangrijke punten komen bij iedereen aan

De thuis hintlezer: hij kan de hint inclusief informatie gewoon via het knopje om laten zetten.

De in het veld hintlezer: hij kan de hint in de listing gebruiken. Kort en bondig, snel om te zetten.

 

De enige die me niet tevreden lijkt op deze manier is de veld hintlezer die de listing niet leest. Maar ja, dat is dan een gevalletje van eigen schuld, dikke bult.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Co's zouden altijd een hint neer moeten zetten en wel om de volgende reden: om de juiste plaats aan te duiden indien het vermoeden bestaat dat een cache is geript. Wel zo fijn om zeker weet dat je op de juiste plek hebt gekeken. Mij gaat het om het vinden en bij voorkeur zonder te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het belangrijkste vind ik een goede hint om de natuur te redden. Te vaak zie ik plekken waar in een straal van zeg 10 meter veel natuur vernield is. Een goede hint kan dat voorkomen. Op kwetsbare plekken natuur moet een zinvolle hint verplicht zijn. Met zinvol bedoel ik iets anders dan "denneboom" in een dennenbos. Ik kan me overigens amper voorstellen dat er mensen zijn die de hint niet lezen.

 

Helemaal mee eens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een multi of mystery vind ik doorgaans dat de cache zelf goed te vinden moet zijn: de uitdaging zit daar in iets anders. (Alleen mensen die een mystery van Geoleaks hebben beplukt krijgen geen hint voor het eindpunt; hebben ze ten minsten iets zelf gedaan :blink: ) Maar de omgeploegde bossen die je tegenwoordig tegenkomt laten zien dat zonder hint het gros van de cachers de kunst van het zoeken niet meer verstaat.

 

Maar hints voor waypoints onderweg moeten altijd in de HINTS sectie op de pagina staan. Dat is waar je ze zoekt, als je op pad bent. Rekening houden met elk mogelijk aantal karakters voor de hinttekst op elk mogelijk apparaat kan niet. Als ik iets mee neem is het de tekst van de hints, en het zou jammer zijn als ik die nou net niet had omdat de hints verspreid over een andere tekst staan (ook al heb ik bij een multi doorgaans de beschrijving wel bij me).

 

Maar goed, richtlijnen zijn leuk, stricte regels gaan me wat ver; Daar zijn er al veel te veel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...