Spring naar bijdragen

Meneer Van Dalen Wacht Niet Meer Op Antwoord


Blade21

Aanbevolen berichten

Misschien dat velen hier dit al lang wisten maar ik ben al weer wat jaartjes geleden naar de lagere school geweest en ik wist het nog niet.

 

Als ik berekeningen maakte dan gebruikte ik altijd het ezelsbruggetje Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord om de rekenvolgorde te bepalen. Hierbij gaat Vermenigvuldigen voor delen en optellen voor aftrekken.

 

In de nieuwe, nou ja nieuw, 1992, rekenregels is vermenigvuldigen gelijk gesteld aan delen en optellen aan aftrekken. De volgorde van opschrijven bepaalt dus de rekenvolgorde.

 

Voor een computer is er geen verschil tussen "delen door 2" en "vermenigvuldigen met 0,5".

Een computer maakt geen verschil tussen:

  • 24 : 2 x 4 =
  • 24 x 0,5 x 4 =

Volgens de oude regel zou de eerste som (24 : 8 =) 3 opleveren en de tweede som zou (12 x 4 =) 48 opleveren. Een computer geeft in beide gevallen de uitkomst 48. Je moet nu dus delen en vermenigvuldigen in de volgorde zoals het in de som staat, tenzij haakjes een andere volgorde afdwingen.

 

Ik wist dit niet. Misschien dat dat voor enigen van jullie ook nog geldt.

 

Meer uitleg vind je hier.

 

http://www.beterrekenen.nl/website/?pag=217#meneervandale

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@Blade21: Bedankt voor de uitleg......

 

......maar, ik :unsure: gebruik tegenwoordig altijd de calculator :wub: op m'n smartphone en hoop dat de C-O :thumbsup: het ook zo heeft gedaan. Op die wijze houden we ons ( hopelijk ) dan allemaal aan dezelfde regels :yes:, welke dat ook mogen zijn en hoe ingewikkeld :cry: de formule ook is.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Blade21: Bedankt voor de uitleg......

 

......maar, ik :unsure: gebruik tegenwoordig altijd de calculator :wub: op m'n smartphone en hoop dat de C-O :thumbsup: het ook zo heeft gedaan. Op die wijze houden we ons ( hopelijk ) dan allemaal aan dezelfde regels :yes:, welke dat ook mogen zijn en hoe ingewikkeld :cry: de formule ook is.

Helaas zit hier een denkfout.

Net zoals verschillende landen verschillende afspraken hebben over de voorrangsregels voor bewerkingen, zoals die in Nederland lange tijd werden vastgelegd middels het ezelsbruggetje van Meneer van Dalen, zo hebben verschillende calculators (al dan niet op smartphones) ook verschillende manieren om om te gaan met de erin voorgeprogrammeerde bewerkingsregels.

Doordat gebruikers afgaan op regels die in apparaten of software zijn vastgelegd, soms zonder dat duidelijk is welke regel het apparaat hanteert wordt juist miscommunicatie in de hand gewekt.

Vanuit mijn werk heb ik dagelijks met rekenapparaten te maken.

Of ze nu uit 1980 stammen of uit 2016, je wilt niet weten hoe vaak het voorkomt dat een gebruiker iets intypt als bv.

"10+10 x 2 =" en het apparaat of de app doodleuk het antwoord 40 genereert, iets dat ook/zelfs in de tijd van Meneer van Dalen een onjuiste uitkomst geweest zou zijn.

Ik zou er daarom liever voor willen pleiten dat cacheleggers en lopers zich op de hoogte stellen van de reeds door de topic-starter gelinkte bewerkingsregels en dat in geval van twijfel een cachelegger de formules zodanig opstelt dat ze geen miscommunicatie kunnen veroorzaken.

Wie dat laatste niet doet en cachers onnodige met een kluitje in het riet stuurt door formules of berekeningswijzen te gebruiken waarvan men door gebrek aan kennis de consequenties niet overziet (hetgeen helaas in de praktijk sporadisch nog wel eens voor komt) mag wat mij betreft op een terechte "Needs Maintenance" rekenen.

Geocaching is m.i. een outdoor-activiteit waarbij best eens wat gerekend mag worden, maar is zeker geen wiskunde-excercitie waarbij men zich in de haren vliegt over complexiteit, syntaxis, bewerkingsvolgorde en wat dies meer zij.

Greetz & happy caching, Bloodwoosj.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...