Spring naar bijdragen

Geocoins en Travelbugs; Hoe te handelen?


Spok en Okki

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 4 months later...

hallo,

 

ik hoop dat ik hier antwoord krijg op mijn vraag:

ii ben sinds kort aan het ceocachen. en heb de charme van de Travelbugs enof geocoins ontdekt:

maar bij ELK van de geocaches waar -volgens internet- een geocoin zou moeten zitten, klopte het werkelijk in de GC zittende TB's helemaal niet! Vaak helemaal geen TB of geocoin te vinden, of het aantal is echt veeeeel lager.

 

Hoe kan dit? toeval? komt het doordat een TB is meegenomen, maar nog niet is herplaatst in een andere cache? worden ze ineens massal gestolen?

Help1

Ik vindt het namelijk best teleukstellend wanneer je denkt eens eentje te kunen oppikken, en er is niks meet e vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn er die inderdaad zijn meegenomen maar nog gelogd moeten worden.

Er zijn ook sporadisch wel eens mensen die een Tb verplaatsen, maar (nog) niet weten dat en hoe ze dat online moeten loggen.

Dan zijn er nog TB's en coins die per ongeluk online in de verkeerde cache gedropt werden en na een tijdje weer elders opduiken en gelogd worden.

Er zijn er helaas ook nogal wat die al maanden niet meer in een cache zitten, maar wel nog volgens de online inventory in moeten zitten.
Wat je vervolgens vaak ziet is dat wel op de cachepagina gemeld wordt dat de inventory niet klopt.

Wat vaak beter helpt is als je dat als cacher constateert dat je dat niet alleen in je log vermeldt, maar ook op de pagina van de desbetreffende coin/TB.

Daar hoef je het tracking-nummer niet voor te hebben, je kunt nl. gewoon een note schrijven op de TB of coin pagina

Zo krijgt de owner van de reiziger tijdig door dat er iets mis is.

Zowel de owner van de cache alsook de owner van TB/coin kunnen de locactie van de TB of coin aanpassen in "unknown location".

Niet iedereen doet dat.

Vaak heeft het nut om wat geduld te hebben want een redelijk deel van de coins/TBs duikt onverwacht wel ergens weer op.

Maar helaas blijft ook een deel voor eeuwig spoorloos.
Een note voor TB-owner of cache-owner kan dan wel eens helpen zodat de inventory wel weer kloppend gemaakt kan worden.


Neemt niet weg dat het idd wel eens minder leuk kan zijn om te denken dat je een TB op weg kunt helpen terwijl bij de cachebox dan blijkt dat die er helemaal niet in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hoe zit het met het "grabben" van TB? Ik begrijp dat nog niet helemaal. Het lijkt erop dat mensen hem digitaal pakken, terwijl hij er virtueel niet is? En dat er dan wordt gevraagd hem te "retrieven"? Hoe zit dat?

 

Want ik had het net door hoe het werkt, en dan ben ik nu bang dat ik tegen iets aanloop en niet weet wat ik moet doen als ik zoiets tegenkom...

 

Het is heel eenvoudig.

Om e.e.a. makkelijk te lezen: Tb = Tb/Coin/…..

 

- Vind je een Tb in een cache én volgens de website Geocaching.com zit die Tb ook in dié cache: dan retrieven

- Vind je een Tb in een cache én volgens de website GC-com zit die Tb in een andere cache: dan grabben

 

Het kan natuurlijk ook gebeuren, dat een Tb ( volgens de website GC-com ) nog in de handen is van een Geocacher, terwijl de Tb gewoon in een cache ligt. In dit geval moet je even op letten. Het kan namelijk zijn dat de betreffende Geocacher nog geen tijd heeft gehad om de Tb te droppen ( weekendje/weekje op vakantie, vanmorgen de Tb gedropt en nu nog bezig met andere caches,..... ). In dit geval, moet je enkele dagen wachten om de betreffende Geocacher de tijd te geven. Mocht e.e.a. te lang duren ( hoelang: hiervoor is geen richtlijn ) dan kan je: een mailtje sturen of de Tb grabben.

T.z.t. zal het je zelf, vast wel een keer overkomen, dat een Tb uit je ‘handen’ wordt gegrabt . Dán snap je het bovenstaande dilemma: wachten of grabben

 

Ook als in geval 2 (Vind je een Tb in een cache én volgens de website GC-com zit die Tb in een andere cache: dan grabben), is het goed even te wachten met grabben. Het kan zijn dat een cacher hem uit de ene cache gehaald heeft en in een ander gedropt en dat nog niet heeft verwerkt in zijn logs. Ga je te snel grabben, dan ontneem je hem de mogelijkheid om dit goed te loggen en dan klopt ook de afstand die de TB heeft afgelegd niet goed meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, nog een vraag die wel bij dit onderwerp past:

 

Wij hebben kortgeleden een TB op pad gestuurd, en om een goede start te maken hebben we deze in Chicago gedropt. Maar... nu staan er 0 reiskilometers voor deze! Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de kilometers vanaf onze thuisplek rekent?

 

Hij is nu in handen van een cacher, Ik heb bedacht, ik grab de TB, dan plaats en retrieve ik m in een cache die ik zelf in de buurt heb bezocht (met een eerdere datum) maar dan kan ik m niet digitaal teruggeven aan de vinder. Weten jullie een oplossing? Wachten tot ie weer in een cache ligt en dan zoiets doen?

 

Groeten van het vleigtuigteam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, nog een vraag die wel bij dit onderwerp past:

 

Wij hebben kortgeleden een TB op pad gestuurd, en om een goede start te maken hebben we deze in Chicago gedropt. Maar... nu staan er 0 reiskilometers voor deze! Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de kilometers vanaf onze thuisplek rekent?

 

Hij is nu in handen van een cacher, Ik heb bedacht, ik grab de TB, dan plaats en retrieve ik m in een cache die ik zelf in de buurt heb bezocht (met een eerdere datum) maar dan kan ik m niet digitaal teruggeven aan de vinder. Weten jullie een oplossing? Wachten tot ie weer in een cache ligt en dan zoiets doen?

 

Groeten van het vleigtuigteam

 

Haha, ik had hetzelfde. TB mee naar Kreta om daar achter te laten maar vergeten thuis even virtueel te droppen in een cache dichtbij.

Maar het is mij later gelukt toen ik hem weer in handen had. Dus even geduld :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou kunnen proberen om te overleggen met de cacher die hem nu in handen heeft. Hebben wij ook een keer gedaan toen die de coin gegrabbed had voordat wij hem konden loggen in de eerste cache. Het is toen gelukt om hem terug te grabben, virtueel weer in de cache te stoppen en daarna heeft de vinden hem weer virtueel uit de cache gehaald. Zo telden toen ook de eerste kilometers nog mee.

Je moet er wel rekening mee houden dat het soms best lastig is om de gereisde kilometers goed bij de houden. Het gebeurt regelmatig dat coins onderweg gegrabbed worden en iedere keer herstellen is best lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...] Dan moet je wel grabben, uiteraard met een mailtje met uitleg naar de eigenaar. [...]

95% van de cachers vinden dat mailen te veel gedoe is. Powergrabben is veel makkelijker.

Ik heb regelmatig coins/TBs die drie of vier keer achter elkaar gegrabbed worden, heb dus geen idee waar ze zitten. En geen een coin of TB van de 40 die nog nooit gegrabbed was.

Als men vraagd wat de reden voor het grabben was (niet in de cache? van andere cachers gekregen?) is de meest gegeven antwoord: "Ik cache met een smartphone, die heeft geen retrieve-logs, alleen grab-logs." ????

 

Ga aub "retrieve" en "drop" gebruiken en de rest alleen in een noodgeval en nadat je (probeerd heeft) met de eigenaar of de vorige houder van de cache in contact te komen.

De "grab"- functie is helemaal niet nodig - met retrieve en drop is het soms misschien iets meer werk, maar tenminste is dan duidelijk wat met de coin/TB gebeurd is.,

"Disovered" ... als een coin of TB het pech heeft op een event te belanden dan krijg je tot twee weken daarna paginas lang discovered-logs van mensen die op een dag honderden van nummers genoteerd hebben.En dan maar hopen dat je trackable op het event niet "verdwijnd" aka ergens in een duistere hoek vergeten wordt of in een backpack of stiekem in een verzameling belandt.

 

Sinds een jaar of twee koop ik geen coins en TBs meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil graag jullie advies vragen over het volgende.

 

Mijn eerste TB heb ik begin augustus de wereld ingestuurd met als opdracht om naar Kopenhagen te reizen en weer terug. Op 10 augustus is deze door iemand meegenomen uit de cache waar ik 'm in had geplaatst en sindsdien is er niks meer met de betreffende TB gebeurd.... Dezelfde cacher heeft ook een andere TB van mij meegenomen die dag; deze is al wel onderweg en inmiddels in Frankrijk.

 

Ik heb op 28 augustus later een berichtje gestuurd met een (m.i.) vriendelijke vraag of ze al een idee hadden waar ze de TB heen zouden gaan brengen. Als antwoord kreeg ik alleen 'Nope. Geen idee.' Nu zijn we inmiddels weer bijna een maand verder en ligt deze TB dus al ruim anderhalve maand bij deze mensen thuis. Is dit normaal? Ben ik te ongeduldig? Is er nog iets dat ik kan doen..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...