Spring naar bijdragen

Wat Doen Jullie Tegen Teken En Hoe Kan Ik Ze Veilig Verwijderen?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

Ik gebruik het volgende:

 

Een teek die nog niet vastzit, of of bezig is zich vast te bijten, kun je makkelijk verwijderen door er een stukje duct-tape (dat heeft elke cacher toch zeker in de tas ?!!?!) eroverheen te plakken en weer los te trekken.
De teek blijft dan aan de tape kleven. Tapetje dichtvouwen en de teek kan geen kant meer op.

Ook een teek die al vastzit, wil zo nog wel eens loskomen (als je de tape er opplakt sluit je de zuurstof af, waardoor de teek (soms) loslaat.
Op zo'n 7 van de 10 keer werkt dit bij ons (en we hebben echt al legio teken verwijderd.

 

Een vastzittende teek lepelen we op met een "tick-spoon". Dat gaat op deze manier: http://teekitaway.webklik.nl/page/teekverwijderen

Dit is de lepel die MarcoDomi bedoelt > Tekenlepel te koop bij Bol.
De "koevoet" van Odlaniger werkt volgens hetzelfde principe.

Wij hebben tekentangen en tekenpincetten gehad voor we de tick spoon kochten en geloof me: allemaal gepruts met die dingen.
De lepel / koevoet werkt echt het best, snelst en veiligst. Niks trekken, draaien. Gewoon eruitwippen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij hebben tekentangen en tekenpincetten gehad voor we de tick spoon kochten en geloof me: allemal gepruts met die dingen.

De lepel / koevoet werkt echt het best, snelst en veiligst. Niks trekken, draaien. Gewoon eruitwippen.

I rest my case :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zie je die dingetjes? Ik heb het gevoel dat de viezerikken mij niet lekker vinden.

Dit in tegenstelling tot de steekmug. En daar is dat harkje dan ook weer geschikt voor. Het staat te boek als ruggekrabber, heeft zeven metalen tandjes, die je desgewenst met een tangetje in een ander stand kunt zetten voor nog meer gebruiksgemak, en is uiteraard uitschuifbaar. Zwart handvat en kost ca €1,50.

Je ziet ze dus echt nauwelijks.

Vorig jaar in Duitsland zat ik iedere dag helemaal onder. Mij lusten ze helaas wel (ik ben een zoetekauw, zou dat schelen?).Het lijkt een zwart puntje, precies een mee-etertje inderdaad, maar als je het met ***DE LEPEL*** te lijf gaat, dan zie je dat 't pootjes heeft... IEKS! Het is dat ik ze leerde herkennen, want inderdaad, ik had er nooit een tekenbaby achter vermoed.

 

En dank voor de uitleg! Over de vele gebruiksmogelijkheden van het harkje moet ik me maar eens inlezen. Ik verheug me er nu al op :wink2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een teek die al vastzit, wil zo nog wel eens loskomen (als je de tape er opplakt sluit je de zuurstof af, waardoor de teek (soms) loslaat.

zo'n 7 van de 10 keer werkt dit bij ons (en we hebben echt al legio teken verwijderd.

 

Dat kun je dus beter niet doen! 'n Jaar of 15 geleden werd aangeraden om slaolie op een vastzittende teek te doen, ook dan krijgt-ie geen zuurstof en laat los. Maar de ideeën hierover zijn veranderd, een teek met zuurstofgebrek schijnt geneigd te zijn om juist 'in paniek' zijn maaginhoud in de bloedbaan van de gastheer te brengen en daardoor besmetting met Lyme te veroorzaken.

 

Dus werken ook wij met de koevoet (O'tom), prima dingetje zelfs voor de kleinste teken. Verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken. Wij schuiven overigens het koevoetje onder de teek en draaien hem er dan uit.

 

Edit: in de link die Twin Peaks in zijn post geeft staat dat je een teek vóór het verwijderen vooral niet moet verdoven met alcohol of een brandende sigaret. Dat is dus ook vanwege een mogelijke schrikreactie van de teek, waarbij zijn maaginhoud in jouw bloed terecht komt.

bewerkt door Team Aragorn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt beter een duitse site opzoeken. Daar hebben ze ook onderzoek gedaan naar wasmachines en teken, etc. Die beesten gaan pas na 3 dagen dood onder water. Het is gewoon een klokje, links om eruitdraaien binnen zo kort mogelijke tijd. En bedenk dat ze i nde auto ook nog dagen op je kunnen wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En bedenk dat ze i nde auto ook nog dagen op je kunnen wachten.

En in je sokken... en in je jas... en in je tas...

 

Ik heb vorig jaar van die anti-teken-sokken gekocht, maar dat hielp geen bal. Wel fijne sokken trouwens. Het viel te proberen.

 

Kruidvat heeft goed geprijsde anti-teken-spray, geen idee of het werk.

WerkT.

Of het werkt dus :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag zowaar een tekenles gegeven in de geest van dit topic (n.b. hier komt weer een on-topic reactie).
Het onderwerp van de begrijpend lees-methode Nieuwsbegrip, waarbij onderwerpen uit de actualiteit in een les worden gegoten, ging deze week over teken.
Ik heb natuurlijk mijn tekenlepel gedemonstreerd en alle ouders een mail gestuurd hierover.
En daarnaast ging hun hele weektaak over geocaching. We hebben flink geoefend met ROT 13, letterwaarde, woordwaarde en stapeltellen ;-)
Vlak voor ze wanhopig werden, heb ik ze de app GCC laten zien :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderzoeken ze dode teken ?

 

Ik citeer uit de link:

 

"Onderzoeker Tim Hofmeester van de universiteit in Wageningen is op zoek naar verkeersslachtoffers. Hazen, hermelijnen, marterachtigen, en andere middelgrote zoogdieren. En dan gaat het niet eens zozeer om die slachtoffers zelf, maar vooral om de eventuele teken die op hun lijf zitten."

 

 

<Edit> Ik heb het woordje "neen" weggehaald, want het is inderdaad een goede vraag van Thex. Misschien onderzoeken ze wel dode teken.

bewerkt door Twentse Mug
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...