Spring naar bijdragen

Hoe Willen Wij Het Spel Spelen?


Odlaniger

Aanbevolen berichten

Toen ik vorige week met Antarctia, ioHpeiH en Diederikus ging geocachen hadden wij het over het eerlijk spelen van het spel. Onze meningen verschilden enigszins, maar overlapten elkaar ook voor een groot deel.

Wanneer heb ik een geocache gevonden?

Als ik alleen op stap ga, eventueel na het oplossen van een puzzel, en de cache vind, al dan niet via waypoints, dan is het vinden mijn verdienste. Maar ik ga zelden alleen op pad. Met meer personen levert iedereen zijn bijdrage, maar er is meestal slechts één medecacher die de cache vindt. Toch log ik hem ook als found.

Ik los soms multi's thuis op en als ik de tocht naar het eindpunt niet interessant vind, dan fiets ik rechtstreeks daarnaar toe, is dat eerlijk? Althans, dat deed ik in het verleden wel eens. Ik heb nog een flinke voorraad zelf berekende eindcoördinaten, maar daar doe ik waarschijnlijk niets meer mee.

In het verleden heb ik wel eens een hint gevraagd, maar dan altijd aan de cache-eigenaar. Het is dan aan hem of hij mij verder wil helpen.

Af en toe los ik een puzzel voor iemand op, wanneer die puzzel volgens mij geen toegevoegde waarde heeft, mag dat?

Hoe eerlijk moet ik zijn in mijn foundlog? Als ik zeg dat ik de multi thuis heb opgelost, dan geef ik een niet wenselijke tip aan anderen. Maar wanneer ik in een log schrijf dat ik de puzzel thuis heb opgelost terwijl dat niet kan, dan voel ik mij een bedrieger. Dan moet ik zeggen dat ik de eindcoördinaten illegaal heb verkregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Van ons vieren is mijn mening vermoedelijk het meest opportunistisch. Alle combinaties die de co, de cache, mijn medecachers en mijzelf recht doen beschouw ik als legitiem.

Ik heb er geen moeite mee een niet gevonden cache als found te loggen als ik weet dat ik de co daar een onwijs plezier mee zou doen. Aan de andere kant zal ik nooit een boomcache als found loggen als ik zelf de boom niet in ben geweest. Ik heb er, moreel gezien, geen enkel probleem mee om direct naar een eindcoördinaat te lopen en een found te loggen. In de praktijk komt dat echter vrijwel nooit voor. Laatst heb ik dat gedaan bij een puzzelcache. Ik heb een broertje dood aan puzzelen achter de computer, en ik had geen zin steeds verder te moeten rijden voor een cache. Ik had van een aantal mooi gelegen puzzelcaches de eindcoördinaten gevraagd en verkregen. Ik vond het niet bevredigend en daarom niet voor regelmatige herhaling vatbaar. Maar het zal vast nog wel eens gebeuren. Uiteraard schrijf ik in het log wel hoe ik aan de coördinaten gekomen ben, als dat een onderdeel is van het beleefde avontuur.

 

In mijn optiek is het belangrijkste kenmerk van valsspelen dat je iemand benadeelt. Aangezien ik mij geen deelnemer voel aan het puntenspel, kan ik dus ook nooit iemand op dat vlak benadelen of bevoordelen. Mezelf incluis. Met direct naar een eindcoördinaat lopen benadeel ik ook niemand, ook al zal de co dat misschien anders beoordelen. Aangezien ik bijvoorkeur de co, de cache, mijn medecachers en mijzelf recht wil doen, zal blijken dat ik de facto meestal eerlijk speel, ongeacht welke opvatting van eerlijkheid er gehanteerd wordt. Ik speel dus meestal eerlijk, maar niet uit principe.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het "vals spelen" ligt de nadruk op het bedriegen en doelbewust benadelen van iets of iemand om tot winst te komen. Dat geldt voor een eenvoudig spelletje tot in het echte leven aan toe en het gebeurt al vanaf de leeftijd van 2 jaar..... Bij het oh zo simpele spelletje geocaching benadeel je niemand, als je dingen doet, die op zijn zachts gezegd misschien niet helemaal de bedoeling lijken te zijn van het spel. Kijk je af en toe op Geoleaks voor een oplossing van een mystery, omdat de co persé wilde bewijzen met een IQ van 180 rond te lopen? So what. Who cares......? Bel je een hulplijntje als je bril scheef staat en je een cache even niet kunt vinden? So what. Who cares....? Heb je via allerlei events een database vol met verkregen coördinaten, zodat je je auto bovenop het eindpunt van een multi kunt plaatsen en je dus niet moe hoeft te worden? So what. Who the hell cares....? Schrijf je een verwrongen logje, omdat je toch een beetje moeite hebt met je daden en er een piepklein zelfbewustzijnszweetdruppeltje op je voorhoofd verschijnt.... So what. Who cares...?. Hoeveel mensen lezen jouw logje überhaupt? Het zijn er maar weinig. Niemand die er verder over nadenkt.

 

Waar het om gaat, is dat je zelf met een goed gevoel over de cachedag naar bed gaat. Heb je jezelf wel eens geconfronteerd met één van bovengenoemde zaken, maar slaap je 's avonds toch snel in met een glimlach rond de mondhoeken, omdat je weer een hoofd vol frisse lucht hebt en sombere gedachten over het leven even naar de achtergrond zijn verschoven, dan zit je goed en hoef je je helemaal geen zorgen te maken om je gedrag. Je hebt immers niemand een gevoel gegeven, waardoor deze persoon níet op dezelfde manier in slaap zou kunnen vallen..... Zodra je echter zelf op een beetje vervelende manier gaat nadenken over hoe je tot een resultaat bent gekomen of dat je er niet helemaal zeker van bent of een ander wel gelukkig zal zijn met jouw behaalde resultaten, dan wordt het allemaal wat minder en wordt het tijd iets steviger te gaan nadenken over je doen en laten tijdens het spelletje geocaching. Ik ken niemand in mijn cachersomgeving met zulke beangstigende gedachten....

 

Het is trouwens wel grappig, dat het iedere keer dezelfden zijn, die {op welk forum dan ook} dit onderwerp aan de kaak stellen, daarbij goed tot uitdrukking brengend, dat de moraliteitsvraag toch vooral bij een ander moet liggen en niet bij hun..... Als dát je overkomt, dan heb je een probleem. Dan drukt de wereldproblematiek te zwaar op je schouders en wordt het de hoogste tijd voor een plekje op de lederen bank van Eva Jinek.... Misschien kun je daar andermans problemen van je af praten..... Od, ik zie je morgenavond om 23.05 uur op de buis, tenzij ik dan al in slaap gevallen ben met die glimlach, die ik zojuist beschreef..... :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heerlijk om weer eens een discussie of de start daarvan te lezen op dit forum.

 

Ik heb nog niet zoveel toe te voegen, behalve misschien dit. Als je naar de eindcoördinaten van een multi loopt, benadeel je vooral jezelf denk ik.

 

Zelf weten. Jammer voor jou :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog niet zoveel toe te voegen, behalve misschien dit. Als je naar de eindcoördinaten van een multi loopt, benadeel je vooral jezelf denk ik.

 

 

Dat ben ik helemaal mee je eens en ik ben dan ook blij, dat wij wat dat betreft niet in de verleiding kunnen komen, want de Fam. Tabak komt nooit op events en ruilt dus ook geen coördinaten uit.... We moeten het helemaal zelf doen, maar ook aan de voorbereiding tot het zoeken van een cache beleven we veel plezier en worden de gedachten verzet! Dat zou niemand zichzelf mogen ontzeggen, maar wij hebben makkelijk praten. Als gepensioneerden is de factor tijd niet ons grootste probleem.... Daar hoeven WIJ niet voor naar Jinek... haha...

Het boeit ons geen seconde, hoe anderen aan hun coördinaten of (noem het) puntjes komen en waarom ze het doen. Wij kennen hun omstandigheden niet en gaan ons daar ook niet in verdiepen. In de beginjaren hier maakte ik mij wel eens druk om Barny en zijn databases, die tot eindcoördinaten leiden van multi's, die op mooie plekjes liggen. Ooit heeft hij toen uitgelegd, waarom hij deed, wat hij deed en nog doet en dat vond en vind ik een respectvolle motivatie! Ik kan daar best nog wel eens een grapje over maken, zoals anderen dat over ons doen maar veroordelen? Nee, dat niet! En dat geldt vermoedelijk ook voor veel anderen, waarvan ik de motivatie niet ken om dingen te doen die ze doen.

De wereld staat in brand en sommigen onder ons maken zich druk of Piet aan de buurvrouw vraagt of haar Jan wellicht puzzeltje X al heeft opgelost, zodat hij even naar het coördinaat kan fietsen om zijn kop na een dag stressvolle arbeid weer leeg te maken.... Hebben we het dan ergens over?

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het spelletje spelen is zoals met veel dingen in het leven en is een kwestie van de betrekkelijkheid ergens van inzien.

Als je pas begint en allemaal nieuwe dingen die je leuk vindt vol enthousiasme omarmt is alles mooi,prachtig enz.

wij vonden vroeger een kokertje of zelfs een nano vinden al een hele belevenis want er waren nog geen grenzen aan je verbeelding waarbij het loggen een beetje bijzaak was.

Na een tijdje werden we selectiever en ga je het verschil zien tussen iets waar veel aandacht en tijd aan is besteed en het bekende gooi en smijt werk en krijg je waardering voor de creativiteit van sommige leggers wat je wil laten blijken in je log.

Dus je gaat op zoek naar deze mooie dingen die de moeite waard zijn.

De volgende stap is het zelf leggen van een cache waarbij je dan ergert aan de dingen die vinders doen die je zelf misschien wel eens gedaan hebt maar op dat moment even vergeet zoals geen log of de bekende vier letters

Weer een stapje verder geniet je van het maken van een creatie met de beperking wat je zou willen en wat je kan.

We zijn nu zover dat we genieten van het uitdenken maken en onderhouden waarbij je elke keer weer een doel hebt om (wat wij vinden) een wandeling in een mooie omgeving te maken.

De logjes waarbij niets over de cache verteld wordt vinden we niet meer belangrijk en op wat voor manier de cache gevonden is interesseert ons ook totaal niet meer, maar als uit de verhalen duidelijk blijkt dat de mensen het naar de zin gehad hebben en genoten hebben van de omgeving en/of de bedenksels dan vinden we het spelletje op wat voor manier ook gespeeld nog steeds genieten.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ben ik helemaal mee je eens en ik ben dan ook blij, dat wij wat dat betreft niet in de verleiding kunnen komen, want de Fam. Tabak komt nooit op events en ruilt dus ook geen coördinaten uit.... We moeten het helemaal zelf doen, maar ook aan de voorbereiding tot het zoeken van een cache beleven we veel plezier en worden de gedachten verzet! Dat zou niemand zichzelf mogen ontzeggen, maar wij hebben makkelijk praten. Als gepensioneerden is de factor tijd niet ons grootste probleem.... Daar hoeven WIJ niet voor naar Jinek... haha...

Het boeit ons geen seconde, hoe anderen aan hun coördinaten of (noem het) puntjes komen en waarom ze het doen. Wij kennen hun omstandigheden niet en gaan ons daar ook niet in verdiepen. In de beginjaren hier maakte ik mij wel eens druk om Barny en zijn databases, die tot eindcoördinaten leiden van multi's, die op mooie plekjes liggen. Ooit heeft hij toen uitgelegd, waarom hij deed, wat hij deed en nog doet en dat vond en vind ik een respectvolle motivatie! Ik kan daar best nog wel eens een grapje over maken, zoals anderen dat over ons doen maar veroordelen? Nee, dat niet! En dat geldt vermoedelijk ook voor veel anderen, waarvan ik de motivatie niet ken om dingen te doen die ze doen.

De wereld staat in brand en sommigen onder ons maken zich druk of Piet aan de buurvrouw vraagt of haar Jan wellicht puzzeltje X al heeft opgelost, zodat hij even naar het coördinaat kan fietsen om zijn kop na een dag stressvolle arbeid weer leeg te maken.... Hebben we het dan ergens over?

Ik sluit me 100% aan bij Team Tabak en voeg nog toe:

 

Het is een HOBBY, waarbij er geen scheidrechter ( of iets degelijks ) aanwezig is. Er is dus geen ‘vreemde’ aanwezig, die jou op je acties beoordeelt. De paar regels die er zijn, kun je veelal naar eigen dunk interpreteren.Zolang je niemand bewust kwaad doet, je ( volgens je eigen idee ) aan de regels houdt, je met een fris hoofd en “…met een goed gevoel over de cachedag naar bed gaat…”, dan voldoe je aan de minimale eisen van deze HOBBY.

Maar let op: datgene wat jij jouw hobby noemt, is alleen mogelijk door de medewerking van een ander. Dus, ondanks dat je ( binnen de regels, bijna ) vrij bent om te doen en te laten wat je wilt: het betreft wel een dienst en verdient dus (eigenlijk wel) een wederdienst.

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve PMT:

Ook op een event, is de beleving voor elk mens persoonlijk. Kikker gaat voor het eerst sinds lange tijd op 28 februari,

gezellig naar een Event :)

 

Wij zullen die dag zeker thuis komen met een glimlach op ons gezicht.

We weten nu al, dat we over dit event nog lang na zullen praten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een HOBBY, waarbij er geen scheidrechter ( of iets degelijks ) aanwezig is.

Zij die menen aan een wedstrijd deel te nemen moeten mij maar zien als een "dood voorwerp", zoals bij het voetballen de scheidsrechter als een dood voorwerp wordt beschouwd. Ook een scheidsrechter maakt wel een een doelpunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de reacties tot nu toe lees ik vooral het vermogen tot relativeren en dat lijkt me gezond. En ik lees dat iedereen op zijn manier plezier wil beleven en geocachen biedt die mogelijkheid op vele manieren.

In de discussie die we een week eerder voerden (zie het begin van #1) heb ik dezelfde vragen gesteld, in feite vragen aan mijzelf en die wilde ik hier delen.

De opmerking van TT: "Het is trouwens wel grappig, dat het iedere keer dezelfden zijn, die {op welk forum dan ook} dit onderwerp aan de kaak stellen, daarbij goed tot uitdrukking brengend, dat de moraliteitsvraag toch vooral bij een ander moet liggen en niet bij hun....." vind ik in dit draadje dan ook niet terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Od, die opmerking kwam bij mij op, omdat je vaak wilt weten van een ander ( niet alleen hier maar bijv. Ook in Barny's Facebook hoekje ) waarom zij dingen doen zoals ze die doen, waarbij je bij voorbaat duidelijk laat blijken, dat een dergelijke manier van cachen niet binnen jouw eigen filosofie past. Leg eens uit waarom je zo geboeid bent in andermans doen en laten op geocaching gebied? Als je de mensheid op zich wilt ontleden en classificeren, dan ga je dat niet redden binnen een draadje op Geocaching.nl ...... :-)

Overigens ging jouw draadje over eerlijk spel in het algemeen. Daar hebben jullie (knarren als jullie zijn) tijdens een gezellig uitje op weg naar een cache over gesproken. Daar ben ik op mijn manier inhoudelijk op ingegaan. Ik vond dat een leuk gegeven...., ook al denken we enigszins verschillend. Helaas nemen ook nu weer anderen het - goedbedoeld overigens - over door over hun voorkeuren wat betreft het cachen of bezoeken van events te beginnen, maar daar gaat het hier niet over. Ik lees die overwegingen met interesse, daar niet van, maar ik vond dit topic juist leuk omdat je over verkregen coördinaten, rechtstreeks lopen naar eindcoördinaten, vragen om hints aan Jan en alleman begon. Kortom, over "een vermeend oneerlijke verkrijging van puntjes". De ethiek achter dit doen en laten interesseerde je blijkbaar. Mij duidelijk wat minder maar desalniettemin zou ik het leuk vinden indien mensen eerlijk op je geplaatste overwegingen en stellingen in zouden gaan. Dan volgt er zonder meer een leuke discussie in een aardig draadje, zolang we elkaar maar niet de maat nemen of de les lezen.... De voorkeuren komen in een ander draadje wel weer aan de orde. Daar ben je het vast wel mee eens!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT:

 

De volgende keer dat we Od zien, zullen we hem uitgebreid testen op diverse vaardigheden.

Daar is een team van diverse keurmeesters voor nodig, natuurlijk

 

P.M. verstuurd aan een geocacher uit 2001 en een veelschrijver, die hopelijk ons team willen versterken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT, het klopt dat ik soms/vaak benieuwd ben naar het cachegedrag van iemand. Dan probeer ik iets te begrijpen. Neem nu Barny die uitgelegd heeft waarom hij op zijn manier caches zoekt. Dan begrijp ik. Maar wanneer ik geen antwoord krijg, dan heb ik de neiging te denken dat het slechts om de puntjes gaat.

 

En inderdaad, ik zou anderen willen vragen te vertellen hoe zij over mijn overwegingen denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT, het klopt dat ik soms/vaak benieuwd ben naar het cachegedrag van iemand. Dan probeer ik iets te begrijpen. Neem nu Barny die uitgelegd heeft waarom hij op zijn manier caches zoekt. Dan begrijp ik. Maar wanneer ik geen antwoord krijg, dan heb ik de neiging te denken dat het slechts om de puntjes gaat.

 

Ik prijs mezelf gelukkig, dat ik niet alles wens te begrijpen. En zeker zaken, die over geocaching gaan vallen daaronder..... Daar valt sowieso weinig te begrijpen..... Wil je het toch Od? Na 7 jonge Bokma's is het je allemaal volstrekt duidelijk.... En de volgende dag weet je gelukkig al niet meer, dat je het ooit begrepen hebt..... Dan is slechts de vraag belangrijk waar de paracetamol ligt! Tenslotte ben je een knar, die ervaart, dat sommige dingen slechter door de maag en de lever verwerkt worden dan 30 jaar geleden.... Wat dat betreft begrijp ik je en hoef je verder niets meer uit te leggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...