Spring naar bijdragen

Batterij Laders


hesselannema

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Beste collega's,

 

Op aanraden van deze thread heb ik mij verleden week ook de Voltcraft IPC-1 aangeschaft.

 

Ik zit met twee vraagjes nog, wellicht kunnen jullie me helpen :

 

1) kreeg ik voor alle 4 de batterijen 1866 mAh te zien.

 

2) Ik krijg echter "000" op de display.

 

Heel vreemde verschijnselen vind ik, maar misschien weten jullie er wel raad mee. Ik hoop iets van jullie te horen.

 

Groetjes,

Jan

1 vreemd zou allemaal verschillend moeten zijn. laad de batterijen eens een discharge cyclus door lopen en stel de laad stroom hoger in (hoger discharge is ook hogere laad stroom)

ps. Stond er Full in display toen je keek ?? anders is lader log aan het laden en is de batterij nog niet vol.

 

2 mAh word berekend door hoeveel er in de batterij word gedowd. voor een goede waarde dient deze voor af tegaan door een discharge.

 

3 voor een optimaal capasitijd dienen batterijen eigenlijk een leadin te hebben (x aantal keer leeg en vol) Ook goed voor zwakke batterijen, om deze in een beter conditie te krijgen. Discharge refresh is de optie waar bij de batterij leeg word getrokken en weer geladen. Dit gebeurt een paar keer achterelkaar. en kan een paar dagen duren.

 

zelf laad ik mijn batterijen met een hoger laad spanning dan de standaard instelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Op internet kwam ik nog wat tips tegen. Betrefende het dagelijks gebruik welke ik jullie niet wil onthouden.

Bron

 

IPC-1 acculader, druppellader = La Cross BC900 = Techno-line BC900.

 

De van IPC-1 van Voltcraft is een veelzijdige, multifunctionele acculader en druppellader voor NiCd en NiMH oplaadbare accu's van het formaat AA en AAA tot een maximale capaciteit van 3000 mAh. Op het internet is wel het nodige te vinden (review, tips en trics, handleiding), maar m.i. ontbrak er een korte en overzichtelijke Nederlandstalige handleiding.

 

Veelzijdig en multifunctioneel

 

 

kan één tot vier accu's laden

AA en AAA formaat kan naast elkaar en tegelijkertijd geladen worden

heeft vier verschillende functies ('mode'):

charge (opladen); domweg accu's opladen die (te) leeg zijn

discharge (ontladen-opladen); eerst ontladen daarna opladen om een eventueel geheugeneffect te wissen

refresh (verversen); meerdere malen ontladen en opladen totdat geen toename in capaciteit meer geregistreerd wordt

test (test); ontladen dan opladen om de capaciteit te meten

deze vier verschillende functies kunnen onafhankelijk van elkaar per batterijvak worden uitgevoerd (zie hieronder bij de verschillende functies).

per functie kan laadstroom (default 200 mA, maximaal 1800 mA) en (indien van toepassing) ontlaadstroom (default 100 mA) ('current') worden ingesteld (zie hieronder bij Opladen);

aan het einde van elk van de vier functies gaat de lader over op druppellading

per batterijvak kan voor een verschillend lcd weergave ('display') worden gekozen (laadstroom in mA, laadtijd in uu:mm, klemvoltage in V, geaccumuleerde capaciteit in mAh)

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

De vier verschillende functies ('mode') van de IPC-1.

 

1. Charge (opladen)

Bedoeld voor accu's die reeds in gebruik zijn.

Dit is de default functie van de ipc-1, dus domweg de accu erin doen en wachten tot het display 'full' aangeeft.

 

advies 1: gebruik functie nr.2 discharge (ontladen-opladen) i.p.v. 'charge', zodat je zeker weet dat je geen last hebt van het geheugen effect.

advies 2: de levensduur van een accu wordt voor een groot deel bepaald hoe je hem in de lader behandelt. Laad je hem snel (de accu wordt dan ook erg warm), dan loopt de levensduur sneller achteruit.

advies 3: heb je een beetje haast met het opladen, gebruik dan deze functie 'charge'

advies 4: heb je grote haast, verhoog dan de laadstroom (default 200 mA) tot het maximum van 1000 mA; binnen 8 seconden na het indrukken van de laatste toets kan met de 'current' toets de gewenste laadstroom worden ingesteld. Doe dit niet te vaak, want het is niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu.

advies 5: heb je hele grote haast, zet dan de accu('s) in vak 1 en/of 4 en laat vak 2 en 3 leeg. Op deze manier kan de laadstroom (default 200 mA) maximaal 1800 mA zijn. Doe dit niet te vaak, want het is niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu.

 

2. Discharge (ontladen-opladen)

Eerst ontladen, daarna opladen om een eventueel geheugen effect te wissen.

De default functie is nr.1 opladen ('charge'). Als je deze functie ('discharge') wilt gebruiken druk, dan binnen acht seconden nadat je de accu(s) erin hebt gedaan gedurende ca. één seconde op de 'mode' toets, door vervolgens herhaald de 'mode' toets in te drukken kun je wisselen tussen de functies 'charge', 'discharge', 'refresh' en 'test'. Om de functiestand van een individuele accu te wijzigen moet eerst de corresponderende nummer-toets worden ingedruk en vervolgens de 'mode' toets.

 

advies 1: gebruik altijd deze functie om op te laden i.v.m. het geheugen effect.

advies 2: heb je haast met het opladen, gebruik dan functie nr.1 charge (opladen) en verhoog eventueel de laadstroom.

advies 3: ook LSD NiMh's hebben onderhoud nodig, dat doe je door ze eens in de drie maanden volledig te laden-ontladen-laden, dan blijven ze ‘wakker’. Bewaar ze daarna in de ijskast.

 

3. Refresh (verversen)

Om lang niet gebruikte accu's tot leven te brengen door meerdere malen te ontladen en te laden totdat geen wijziging meer in de maximale laadcapaciteit wordt gemeten.

De default functie is nr.1 opladen ('charge'). Als je deze functie ('refresh') wilt gebruiken, druk dan binnen acht seconden nadat je de accu(s) erin hebt gedaan gedurende ca. één seconde op de 'mode' toets, door vervolgens herhaald de 'mode' toets in te drukken kun je wisselen tussen de functies 'charge', 'discharge', 'refresh' en 'test'. Om de functiestand van een individuele accu te wijzigen moet eerst de corresponderende nummer-toets worden ingedruk en vervolgens de 'mode' toets.

 

advies: gebruik altijd deze functie als je accu's hebt gekocht, want je weet niet hoelang die al bij de fabrikant - importeur - tussenhandel - winkel hebben gelegen.

voor verse AA's van Eneloop duurt deze functie 3-4 dagen (default laad- en ontlaadstroom).

 

4. Test (test)

Met deze functie wordt de capaciteit van de accu gemeten. Eerst wordt de accu geheel ontladen, daarna opgeladen en vervolgens nog een keer opgeladen. Aan het einde van deze cyclus geeft het display de capaciteit weer volgens de 'minus-delta-V' methode. Deze functie is geschikt om een zwakke broeder in een set accu's er uit te kunnen halen en op deze manier accu's van ongeveer gelijke capaciteit in één set te kunnen gebruiken.

De default functie is nr.1 opladen ('charge'). Als je deze functie ('test') wilt gebruiken, druk dan binnen acht seconden nadat je de accu(s) erin hebt gedaan gedurende ca. één seconde op de 'mode' toets, door vervolgens herhaald de 'mode' toets in te drukken kun je wisselen tussen de functies 'charge', 'discharge', 'refresh' en 'test'. Om de functiestand van een individuele accu te wijzigen moet eerst de corresponderende nummer-toets worden ingedruk en vervolgens de 'mode' toets.

 

advies 1: na verversen en test, doe dan een plakkertje op de accu waarop datum en capaciteit geschreven staan.

advies 2: doe verversen en test 1-2x per jaar, dan kun je zien hoe hard of langzaam de capaciteit achteruit gaat en of het al tijd wordt de accu bij het chemisch afval te parkeren.

deze functie duurt, afhankelijk van accu-leeftijd en -capaciteit, ca. 2-3 dagen (default laad- en ontlaadstroom).

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Er is weer een leuk speeltje op de markt gekomen, waar bij het laad proces zelfs via je smartphone is te volgen.

"skyrc NC2500" http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20&product_id=179 en oa hier te koop http://www.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-eneloop-chargers/skyrc-nc2500.html

Gezien de mogelijk heden is ea te vergelijken met de laders welke http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=17391&p=278578 in dit topic word genoemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...