Spring naar bijdragen

Teken ... Opletten Geblazen!


Aanbevolen berichten

Misschien interessant voor degenen die kortgeleden zijn gebeten door een teek. Innatoss Laboratories in Oss ontwikkelt een test die binnen 4 weken na een tekenbeet laat zien of iemand geïnfecteerd is. Daarbij zoeken ze deelnemers. Best wel prettig als er even gekeken wordt of je iets hebt opgelopen. Bovendien kijken ze ook naar eerder opgelopen besmettingen.

Het enige wat van je wordt gevraagd is om 3 keer bloed te komen prikken.

Voor informatie:

http://www.innatoss.com/onderzoek/studie-ixodes/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Afgelopen zaterdag gecached in het bos. Hoge schoenen, lange kousen over de broekspijpen, hemd in de broek, hoog gras zoveel mogelijk vermeden, regelmatig gekeken of ik beestjes op mijn kleding zag. Vanwege de warmte blote armen, die ik vaak controleerde. En dat alles omdat ik twee jaren geleden de ziekte van Lyme heb opgelopen. Drie maanden heel ziek van geweest, dat wil ik niet weer meemaken. Of de klachten die ik nu heb er nog het gevolg van zijn weet ik niet.

 

Twee dagen geleden thuis alle kleding in de wasmachine gedaan en gedouchet. Vanochtend, inmiddels twee dagen later, werd ik wakker van jeuk op mijn borst. Met de O' Tom een teek verwijderd. Nu nog steeds jeuk en een rode vlek.

 

Wat heb ik verzuimd?

En een waarschuwing aan andere geocachers. Ik wil geen angst zaaien, maar doe wat je kunt doen om jezelf te wapenen tegen dat tuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat het waard is (want het is nog maar twee maanden):

Maar sinds ik de afgelopen twee en een halve maand bij het cachen een teekwerende broek en dito sokken draag, heb ik geen tekenbeten meer opgelopen. En ik ben al meerdere keren door het hoge riet, het lage struikgewas en hoog gras gebanjerd, en dat wilde ik voor die tijd wel laten omdat het zowat een garantie was op een of meer tekenbeten. Ik liep dan liever een blokje om.

 

Ik weet dat die conclusie mogelijk voorbarig is (en garanties worden al helemaal niet gegeven!), maar de kleding lijkt dus wel degelijk tekenbeten te voorkomen. En dat is mij wel wat waard, want ik heb enkele collega's die de ziekte van Lyme hebben, of hebben gehad, en dat is/was geen pretje.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetee, ik ga kijken waar ik die teekwerende broek kan kopen, want ik wil deze zomer nog wel het bos in.

Blijft de vraag hoe ik ondanks alle voor- en nazorgsmaatregelen toch onaangenaam ben verrast door dat ongedierte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft de vraag hoe ik ondanks alle voor- en nazorgsmaatregelen toch onaangenaam ben verrast door dat ongedierte.

 

Ik denk dat je het nooit helemaal kunt voorkomen, welke maatregelen je ook neemt. Ik heb dat ook wel gehad, dat ik na een dag of twee/drie ineens een teek (bijna altijd een nimf) ontdekte.

 

Je neemt natuurlijk aan dat je de teek tijdens het cachen hebt opgelopen, maar zelfs dat kun je niet zeker weten. Dat kan ook in de buurt zijn gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn gezonde twijfels over teekwerende produkten. Ik begrijp dat je alle mogelijkheden om lyme te voorkomen moet aanpakken, maar toch. Andere jaren loop ik vele tientallen teken op. Dit jaar slechts een kleine vijf. En allemaal zaten ze of op mijn hand of liepen ze vanaf de schoen naar boven. Dat was met een teekwerende kleding absoluut niet te voorkomen.

 

En ik kom nog uit de tijd dat ik vroeger al vele teken ingevreten had zitten en je eerst een grote teug alcohol over het geheel kwakte. Vraag me soms af of ik mijn huidige lichamelijke ongemakken niet aan die periode te danken heb. (Tinnitus, hyperacusis en chronische pijn).

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn gezonde twijfels over teekwerende produkten. Ik begrijp dat je alle mogelijkheden om lyme te voorkomen moet aanpakken, maar toch.

 

Ik snap dat wel. Maar, weet je, ik heb gewoon zo geredeneerd: Deze kleding (broeken, sokken e.d.) worden gedragen door boswachters, vissers en jagers. Die zullen dat niet voor niks doen. Bovendien heb ik er alle belang bij om het aantal tekenbeten zoveel als mogelijk te beperken. En dan probeer ik het gewoon.

 

En wat kan er nou helemaal mis gaan? Hooguit dat de teekwerende werking wat overdreven is, en dan heb je misschien pech gehad. Maar misschien valt dat ook best mee en houdt het in ieder geval een aantal teken tegen. De producent garandeert in elk geval dat je de kleding minstens 80x kunt wassen zonder dat het zijn teekwerende werking verliest.

 

Bovendien, je zult je niet erg snel bekocht voelen. De goedkoopste broek (jeans) kost € 69, die ik heb gekocht heb weliswaar € 128. Als de werking op langere termijn zou tegenvallen, dan houd ik er in elk geval nog een prettig zittende broek aan over.

 

Een enkel nadeeltje (?) kan ik wel melden: enkele kinderen dachten dat ik de boswachter was. :wink2:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar is de teekwerende werking op gebaseerd ? Permitrine, Deet, iets uitwasbaars of giftigs, en wat als ze over de sokken gewoon onder de pijpen door lopen. Wat is er precies zo teekwerend aan, want van hun website wordt mij maar 1 ding duidelijk: ze willen niets vertellen over hoe lang de werkzame stof werkelijk blijft werken. Bovendien hoor je steeds meer geluiden dat teken zich ook niet meer zich zo storen aan dergelijke stoffen. Vallen ze wel eens dood uit je broek ?

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar is de teekwerende werking op gebaseerd ? Permitriel, Deet, iets uitwasbaars of giftigs, en wat als ze over de sokken gewoon onder de pijpen door lopen. Wat is er precies zo teekwerend aan, want van hun website wordt mij maar 1 ding duidelijk: ze willen niets vertellen.

 

Hier lees je meer over de preventieve werking van Zeck-Protec. Maar inderdaad, de precieze werking wordt niet uitgelegd.

 

V.w.b. de sokken: daarom heb ik ook teekwerende sokken gekocht. Dan houden die ze al tegen voordat ze het been bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, rovince heeft het over speciale vorm van permetriel. Uiteindelijk was je dat kapot. Een oudoor broek, de mijne iig is regelmatig zeer vuil en wassen is een must. Maar belangrijker nog: ook je jas zal moeten, en je mouwen (daar zie ik ze nog wel eens lopen). Immers in mijn bil ben ik nog niet gebeten, wel hogerop. Een flinke scheur deet van hoog percentage werkt ook nog wel, maar ... lost plastic op en is reuze ongezond. Dringt de huid in. Ik ben pas overtuiigd als ik mijn spullen thuis uitklopt, en ze dood op de grond zie lopen, of wat ik in jouw geval eens zou doen, een teken even op je broek zetten en kijken wat er gebeurd. Kleine moeite.


De aktieve stof permethrine wordt gebonden in een co-polymeer (voornamelijk acrylaat en silicone elastomeer (poly siloxanen)). Deze combinatie verzekert een perfect evenwicht tussen de duurzaamheid (wasbestendigheid) en de bio activiteit (d.m.v. de silicone elastomeren kan de permethrine geleidelijk en duurzaam naar buiten diffunderen).

Rovince gebuikt geen monomeer in de kleding. Een monomeer techniek zorgt enkel voor de was bestendigheid, maar verhindert een constante beschikbaarheid van de actieve stof permethrine aan de oppervlakte van de coating. Monomeer applicaties zullen wel de juiste hoeveelheid permethrine aangeven, maar missen de noodzakelijke bio disponibiliteit (de permethrine ligt dan ingekapseld, waardoor de insecten er nauwelijks invloed van ondervinden). Gevolg geen werking. De werking wordt uitgedrukt in bio-activiteit van een product.

 

Proefondervindelijk werd 1250 mg/m2 vastgelegd als een ideale hoeveelheid: voldoende om de insecten weg te houden, en niet overdadig zodat de drager problemen ondervindt. Deze limieten werden in de jaren 80 door het US Army bepaald, en zijn sindsdien wereldwijd aanvaard als gangbare standaard. Ook de cut-off waarde werd hier vastgelegd: zodra de onderste limiet van 200 mg wordt bereikt, is het kledingstuk aan vervanging toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een test van de Rovince kleding:

 

 

Praktijkproef Teekwerende Kleding Rovince - 0.37MB
De Commissie Arbeidsomstandigheden van het Bosschap neemt veel initiatieven in de strijd tegen de ziekte van Lyme. De praktijkproef uitgevoerd door Stigas is er een voorbeeld van zo een initiatief. Rovince werd uitvoerig getest. Rovince scoorde een 8,3, met een aantoonbare reductie van het aantal tekenbeten van 98%. Lees hier het volledige testverslag Praktijkproef Teekwerende Kleding Rovince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu maar hopen dat over een aantal jaar niet bekend wordt dat het lopen in kleding, geimpregneerd met insecticides, schadelijk blijkt te zijn voor de volksgezondheid

 

Ja, dat is waar. Dat is waarom ik ook liever geen Deet regelrecht op mijn huid aanbreng.

Maar laten we ook eerlijk zijn: risicoloos leven is er helaas niet bij. Je weet niet wat de toekomst brengt. Maar dat je nu al risico's loopt bij tekenbeten is wel bekend. Het blijft afwegen.

 

Ik heb ook wel eens overwogen om maar te stoppen met cachen. Maar goed, dat vind ik dan ook weer zonde en volgens mij hoeft dat ook niet. Dan pas ik me liever aan aan de omstandigheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben teek, heb 3 maanden de tijd, eindelijk komt karnemelk petee langs. Onwetend als ik klein ben, glip ik langs zijn permethrine sokken, en hap dan toe net onder de navel. OK, geen 3 sterrenmaaltijd, maar ik kan ook niet meer terug en honger moet gestild worden. Toch ? Overigens is karnemelk en yochurt erg goed op de zon verbrande huid.


tegen muggen is hoge dosis vitamine B (enkele weken opbouwen ook weer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...