Spring naar bijdragen

Forum Moderatie Of Zelf Een Bijdrage Leveren?


Sivota

Aanbevolen berichten

 

Het valt mij op dat er op dit forum nogal achteloos geroepen wordt dat site beheer of modereren kennelijk bestaat uit het schrappen/bannen van (lastige) forum gebruikers.

Ook op facebook lijkt het in sommige groepen een gewoonte te worden om mensen die vervelend gevonden worden er zomaar uit te gooien

Daarbij lijkt de heersende opvatting te zijn dat het dan "gezelliger" wordt.

 

Het schrappen van forumbezoekers is inderdaad nooit een oplossing, en kan ook nooit een doel zijn. Met "gezelligheid" kan ik persoonlijk ook niet zoveel, want in de praktijk leidt dat vaak eerder tot groepsvorming (waarbij mensen eerder uit- dan ingesloten worden) dan tot een forum waarop je met hobbygenoten van gedachten kunt wisselen over zaken die je bezig houden.

 

En dat zou volgens mij een doel van een forum kunnen zijn: een plek waar je over je hobby van gedachten kunt wisselen. Niet meer en niet minder. Met respect voor elkaars achtergrond. En daarmee bedoel ik niet iemands maatschappelijke achtergrond, maar bv. de vraag of iemand een beginnend cacher is met nog een heleboel vragen of dat hij al een gevorderd cacher is. En: of iemand hier voor het eerst op het forum verschijnt en dus nog niemand kent, of dat hij al wel veel bekender is.

Als je vervolgens met elkaar kunt afspreken dat je anderen bejegent zoals je zelf graag door anderen bejegend zou willen worden, dan is moderatie volgens mij niet echt nodig.

 

Wel kan moderatie erg helpen om het forum overzichtelijk te houden, en te voorkomen dat de draadjes gevuld worden met allerlei andere zaken dan waarvoor het forum opgezet is. Dat is volgens mij dan ook de voornaamste taak van veel moderators op allerlei verschillende forums. Als forumbeheerder/-eigenaar wil je dat mensen terugkomen. Daarop is het beheer volgens mij gericht.

 

Verder ben ik met je eens, Sivota, dat geschreven bijdragen vaak anders begrepen worden dan ze bedoeld zijn. Dat zijn zaken waar zowel de schrijvers als de lezers rekening mee kunnen, maar m.i. ook moeten houden.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kennelijk heb ik een dikke kop, want ik was zo stom om hier vorige week te schrijven dat ik 25 km ging fietsen om drie caches op te pakken..... Dat was echt het allerlaatste zetje om dit ooit nog te doen..... :-)

:blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ vriend Barny; geef je mening/adviezen/hulp, maar zonder woorden als "stakkers, prutsers, zielepoten, kneuzen, sukkels" e.d.. Dat maakt het bericht zo respectloos. Als je zo aangesproken wordt, gaat men niet meer naar de inhoud van het bericht kijken, maar haakt men af. En bereik je, zoals eerder gezegd, helemaal niets (of zelfs het tegenovergestelde).

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

[...]

[...]

 

@Triskelle, je hebt natuurlijk gelijk.Hooguit kan er sprake zijn van een ietwat rozige kleur bril, maar ik geloof niet dat daar bij Sivota sprake van is. Wel vind ik het raar, dat je mij er op aanspreekt (terecht), terwijl er in bericht nummer 3 hetzelfde gezegd wordt......

 

 

Sorry, maar ik sprak jou niet aan. Ik protesteerde slechts tegen de tendens waarbij een forumlid wordt aangesproken op de gedragingen van een ander forumlid enkel en alleen omdat er - al dan niet terecht - een zekere mate van amicaliteit tussen beiden wordt verondersteld. Mijn idee is dat mensen handelen als individu en dus ook als zodanig behandeld dienen te worden.

Jouw bijdrage was toevallig de tweede in dit draadje waarmee de tendens wat mij betreft werd bevestigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat er op een forum (tijdelijk) geen moderator is, is opzich helemaal niet zo erg. We zijn immers geen kleine kinderen die altijd hun gelijk willen hebben. Mocht dat wel zo zijn, dan even achter de oren krabben...

 

Op veel fora is er overigens overmoderatie. En ook op facebook worden er veel berichten gewist, zodat je vaak een vertekend beeld hebt van de ware gedachten die er spelen. Toegegeven, een klein beetje moderatie hier voor het ontsporen van draadjes zou soms best mogen...

Juist omdat dit forum vaak door dezelfde mensen bezocht wordt is het volgens mij een kleine moeite om een klein beetje respectvol met elkaar om te gaan. En Peetee, dank voor jouw werk en inzet hier, want ik waardeer dit forum wel degelijk en volgens mij wordt dat te weinig gezegd.

Het fijne aan internetfora vind ik juist dat je informatie relatief eenvoudig terug kunt vinden, door de frontpagina. Probeer op Facebook maar eens iets terug te vinden, als het al niet verwijderd is in de loop van de tijd.

Een forum is toch wat anders dan een facebook-groep. Daar post men dingen en men kan dan direct reageren. Maar een forum heeft in mijn ogen een veel langere houdbaarheid van kennis.

Los daarvan, inmiddels weten we nu wel van elkaar hoe een ander doorgaans reageert. Maar waarom blijven sommigen dan steeds weer wat olie op het vuur gooien? Wees dan ook eens de wijste en zwijg gewoon...

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik bezoek vrij veel geocache events

slechts een enkeling spreekt mij aan op mijn uitlatingen

wel hoor ik achter mijn rug veelvuldig "is dat Barny?"

en mensen met wie ik gewoon sta te praten worden naderhand aangeklampt met de opmerking "zijn jullie soms van de Barny fanclub"

ik heb niet het idee, en de ervaring dat de grootste huilers en kwaadsprekers geïnteresseerd zijn in mensen buiten hun eigen clubje,

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid: Ik heb in mijn oproep een verzoek gedaan aan IEDEREEN.
Terug lezend zie ik nergens dat ik verzocht heb om een uitzondering te maken voor Barny of wie verder dan ook.
Mij oproep betrof de vraag of ieder nog eens naar zijn eigen berichtjes wilde kijken en zich af wilde vragen hoe hij/zij overkwam.
Ik eindig mijn bericht met de vraag wat je zelf zou kunnen doen (of laten) om het forum leuker te maken.

 

Nu had ik hier niet veel ontboezemingen verwacht, maar na lezing van de berichten tot nu toe valt mij wel op dat door enkele actieve gebruikers (opnieuw) met de vinger naar anderen gewezen wordt.
Wat mij betreft is dat gewoon doorgaan op oude voet.

Het zij zo, ik begrijp dan alleen niet zo goed waarom er met regelmaat gemopperd wordt over die "anderen" die het forum kennelijk zo onverteerbaar maken en nieuwe gebruikers wegjagen.
Wat mij betreft krijg je dan gewoon het soort forum waar je zelf wellicht hard aan hebt bijgedragen.

 

Mijn bericht was een poging van mij om iets te doen aan een onprettige sfeer die hier kennelijk wordt ervaren.
Ik draag dit forum een warm hart toe en ik vraag mijzelf dikwijls af hoe ik in het openbaar iets heb neergezet. omdat ik van mijzelf weet dat ik soms scherp kan overkomen.
Ik probeer daarvan te leren

Enfin, misschien vergis ik mij en blijkt straks in andere topics dat de sfeer toch anders kan worden....

 

@Twentse Mug: goed idee, als ik kan dan kom ik zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, interesse heb ik wel. Normaal gesproken alleen voor events in Noord-Holland. Maar als het event niet TE ver is en de dag uitkomt lijkt het me wel leuk en gezellig. Met nadruk op leuk en gezellig, want alleen maar een bijeenkomst om problemen op te lossen, daar neem ik dit spelletje echt niet serieus genoeg voor. Dat moge ondertussen wel duidelijk zijn. Als dat niet wenselijk is, zeg het maar. Geen probleem! Events en caches genoeg om mij wel te vermaken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maak een event pagina en zorg dat er minimaal een trail met een hoop weggooikokers komt,

dan schrijven de kokerstumpers zich wel in en na het uitdelen van de boekjes ben je ze ook meteen weer kwijt

de gezellige mensen blijven dan over

of je organiseert een EZP en je weet zeker dat er alleen dan gezellige mensen komen

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals iedereen schrijft als ik kan dan kom ik ook.


Oeps zie ik me daar toch net onder de

Community Statistieken dat ik een vriend heb BARNY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :clap:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...