Spring naar bijdragen

Betalen Voor Toestemming


Arie vis

Aanbevolen berichten

In ZuidLimburg wel degelijk heel goede ervaring met SBB. Nadat we de boswachter een en ander hadden uitgelegd ging hij zelfs mee naar het plekje om te kijken, we kregen toestemming op papier en hij heeft later ook nog eens gebeld toen vlakbij de cache onderhoud gepleegd (bosjes gesnoeid e.d.) ging worden. Kosten: nul komma nul. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij zijn nu een half jaar bezig om toestemming te krijgen voor een nachtcache in Zoetermeer. De boswachter (van SBB) twijfelt nog steeds. We hebben ervaringen uitgewisseld met diverse plaatsers van vooral nachtcaches en die ervaringen hebben we voorgelegd aan de boswachter. De regels zijn trouwens behoorlijk uiteenlopend. De een mag complete pijpleidingen plaatsen in een bos en wij mogen nog geen reflector op een boom prikken. 'Onze boswachter' heeft de beslissing nu over gelaten aan het regiokantoor, omdat zij vindt dat zij hier zelf niet over kan beslissen.

We zijn benieuwd.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net ook weer toestemming gekregen van een PWN boswachter (team). Van betaling geen sprake. Ik ga de cache binnenkort plaatsen onder zijn toeziend oog. Van een Noord-Hollands Landschap boswachter moet ik nog toestemming krijgen voor het plaatsen van een andere cache. Daar wordt het ook eerst nog in een team besproken. Maar ik kreeg telefonisch wel de opmerking dat zij negatieve ervaring met een andere cachers/cacheleggers hebben gehad, waarbij afspraken niet nagekomen werden (hond toch los mee/niet over de juiste paden gaan/parkeren waar niet toegestaan is e.d.). Daar lag het dus aan de cachers die waarschijnlijk met een rood waas voor de ogen alle waarschuwingen op de cachepagina in de wind slaan (of niet meegeprint hebben) en als dollen op de cache afstormen om hem maar zo snel mogelijk gelogd te krijgen.

Dus ik knijp 'm al een beetje. Door dit soort negatieve ervaringen wordt het de welwillenden niet makkelijk gemaakt.

bewerkt door no-name
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De boswachter (van SBB) twijfelt nog steeds.

 

Wie is dat? (PM me even). Misschien kan ik je helpen; ik ken in die regio wel een boswachter.

 

Check ook even de contacten van degenen die destijds het nachtevent in Zoetermeer hebben georganiseerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Is dit gebruikelijk binnen SBB...

Er is over dit onderwerp een oud draadje. Lees het ter informatie eens door. Meerderen hebben er zinnige dingen in geschreven.

Betalen voor vergunning, Bij SBB in Flevoland

 

Zelf concludeerde ik in dat draadje:

Dus, naar mijn mening, betaal nooit voor een cache. Je verpest het voor anderen, het is onnodig en je krijgt er niets voor terug.

 

Hier sta ik nog steeds achter.

 

Zilvervloot.

 

 

Ik heb dit betoog met belangstelling gelezen, maar kan niet nalaten toch even te reageren.

Wanneer je derden (gemeente/SBB o.i.d.) vraagt om tijd te investeren in onze hobby, dan is het toch hun goed recht om daar (eventueel) een vergoeding voor te vragen. Iedereen die je om medewerking vraagt, staat ergens op een loonlijst en kost dus geld. Wanneer je gebruik maakt van deze persoons' tijd, is er dus iemand of een instantie die kosten maakt vanwege het verzoek van de cacher. Natuurlijk zijn de meeste instanties er ook om "het gepeupel" te dienen, maar nog steeds vind ik dat het niet juist is om "te eisen" dat alles maar voor niks geregeld moet worden.

Daar staat tegenover dat het natuurlijk wel heel sympathiek is van een gemeente/individu/instantie als er geen rekening wordt gestuurd, maar, nogmaals, vind ik dit niet vanzelfsprekend.

(ben zelf trouwens geen ambtenaar :thumbup: )

 

Cobusity

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer je derden (gemeente/SBB o.i.d.) vraagt om tijd te investeren in onze hobby, dan is het toch hun goed recht om daar (eventueel) een vergoeding voor te vragen.

Als je ergens een event organiseert, waarvoor je een vergunning moet hebben, dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen.. Maar toch niet voor toestemming voor het plaatsen van een doosje of een filmkokertje?

Persoonlijk denk ik dat het uitschrijven van vergunningen meestal berust op onbekendheid met het spelletje. Men denkt met een soort van organisatie of evenement te maken te hebben, terwijl daarvan geen sprake is.

En dan is het van belang dat je dat als cacheplaatser goed uitlegt. En dat het vooral geocaching.com is die het belangrijk vindt dat er toestemming van de landeigenaar gevraagd wordt.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer je derden (gemeente/SBB o.i.d.) vraagt om tijd te investeren in onze hobby, dan is het toch hun goed recht om daar (eventueel) een vergoeding voor te vragen. Iedereen die je om medewerking vraagt, staat ergens op een loonlijst en kost dus geld. Wanneer je gebruik maakt van deze persoons' tijd, is er dus iemand of een instantie die kosten maakt vanwege het verzoek van de cacher. Natuurlijk zijn de meeste instanties er ook om "het gepeupel" te dienen, maar nog steeds vind ik dat het niet juist is om "te eisen" dat alles maar voor niks geregeld moet worden.

Daar staat tegenover dat het natuurlijk wel heel sympathiek is van een gemeente/individu/instantie als er geen rekening wordt gestuurd, maar, nogmaals, vind ik dit niet vanzelfsprekend.

(ben zelf trouwens geen ambtenaar :thumbup: )

Cobusity

 

Tja daar wil ik als ambtenaar wel op reageren. Informatie vragen en vooroverleg plegen met een overheidsinstantie/ ambtenaar mag geen geld kosten.

Natuurlijk kost het tijd en dus geld, maar daar zijn we voor. De overheid wordt door ons allemaal betaald, pas wanneer er een officieel document of besluit wordt overhandigd is er de leges-regeling. Daar staat in welk bedrag waar voor betaald moet worden. En telefonische of zelf emailinformatie is nog steeds "gratis"!! Maar ook schriftelijke toestemming hoeft niet altijd geld te kosten, mijn gemeente (Steenwijkerland) rekent niets voor het plaatsen van geocaches en toch krijg je netjes een toestemmingsbriefje (geen besluit). Maar goed dat komt omdat de collega die dat regelt e.e.a. heeft vastgelegd op mijn verzoek :thumbup:. Geldt ook voor het waterschapsgebied in Zuidwest Drenthe waar ik een tijdje heb rondgezwommen :thumbup:

Geldt min of meer ook voor SBB als voormalige overheidsdienst van LNV, mondelinge toestemming mag niets kosten. Schriftelijk kan soms wel, maar hoeft niet. En vraag dat ook in je eerste gesprek, is er ook gelijk duidelijkheid. Pas op voor willekeur en het zou handig zijn als de natuurcoordinator ook dit soort dingen bespreekt met de hoofdkantoren van natuurinstanties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Wij hebben ook bij de gemeente toestemming gevraagd om twee caches te mogen plaatsen. Ze hadden nog nooit van geocaching gehoord, niemand had ook ooit toestemming ervoor gevraagd en ze wilden er graag alles van weten. Ik heb het rustig uitgelegd wat de bedoeling was van onze caches en ze werden erg enthousiast over onze ideeën. :thumbup: Ze gingen informeren of we een cache neer mochten leggen op die specifieke plekken. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat het in de vergadering van burgemeesters en wethouders zou worden besproken, maar even voor die vergadering had de burgemeester al gezegd, dat het in orde was. ;)

Vorige week werd ik gebeld, dat alles dus in orde was. Ik kreeg het nog op papier en moest nog even iemand in de buurt van 1 cacheplek bellen voor de laatste toestemming. Dat heb ik ook gedaan en diegene vond het ook prima.

Gisteren kregen we de vergunningen binnen en er werd bij vermeld, dat dat 60 euro ging kosten (leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag). Best wel schrikken hoor. :eek: Ik had me er helemaal niet over ingelezen en er ook niet over nagedacht. De dames en ik hebben gewoon leuk gebabbeld over geocaching en er is nooit over gesproken, dat het geld zou kosten. Misschien heel naief van mij. :thumbup:

Vanmorgen ben ik nog even naar het gemeentehuis geweest om te praten over die 60 euro, maar ze vinden het de gewoonste zaak van de wereld, dat we dat bedrag moeten betalen. "Er zijn wel hogere bedragen voor zulke vergunningen gevraagd" werd er gezegd. Nu laten we het maar zo en we bedenken maar, dat je iets over moet hebben voor je hobby, maar we houden het wel bij die twee caches. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen ben ik nog even naar het gemeentehuis geweest om te praten over die 60 euro, maar ze vinden het de gewoonste zaak van de wereld, dat we dat bedrag moeten betalen. "Er zijn wel hogere bedragen voor zulke vergunningen gevraagd" werd er gezegd. Nu laten we het maar zo en we bedenken maar, dat je iets over moet hebben voor je hobby, maar we houden het wel bij die twee caches. :thumbup:

 

Vraag eens naar "zulke vergunningen". Want in mijn gemeente betaal je niets, sterker nog: "leg maar neer zolang we er geen last van ondervinden".

Je krijgt een toestemmingsbriefje van de gemeente en dat is het.

Op grond van welk artikel uit de APV is jouw vergunning verleend? Art. ???? van de VNG is gedereguleerd, gebruik gemeentegrond, en wij hebben wandelingen, kleine evenementen etc weggelaten uit de vergunningplicht. Je kan een melding doen en die is kostenloos.

Bovendien hoort bij de aanvraag duidelijk gemaakt te worden of en hoeveel kosten er verbonden zijn aan het document.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Team Professor X:

 

Er staat: "Wij verlenen u op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening vergunning voor het plaatsen van 2 geocaches, waarvan een ........ en een ............. (........... is daar en daar) te .............(de plaats).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Team Professor X:

 

Er staat: "Wij verlenen u op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening vergunning voor het plaatsen van 2 geocaches, waarvan een ........ en een ............. (........... is daar en daar) te .............(de plaats).

 

Heb een paar dagen geleden ook nog toestemming gevraagd bij de gemeente (Dongeradeel). Heb er nog geen reactie op gehad. Het zal mij benieuwen in welke vorm ze dit gaan gieten :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me wel eens af wat een gemeente doet als een kind langs komt met de vraag of hij/zij een stoeptekening mag maken. :thumbup:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>

Gisteren kregen we de vergunningen binnen en er werd bij vermeld, dat dat 60 euro ging kosten (leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag). Best wel schrikken hoor. <knip>

Dit zouden ze van mij kunnen krijgen: link

Zorg je verdorie voor een recreatieve trekpleister in de gemeente, en dan moet JIJ daarvoor dokken. Zijn ze helemaal...

bewerkt door Malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...