Spring naar bijdragen

Landschap Overijssel Zoekt Geocachers!


De broekies

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik heb daarnet even de link bekeken die De Broekies hebben geplaatst over de informatie bijeenkomst van Landschap Overijssel. Omdat ik helaas op de reservelijst van deze bijeenkomst stond, heb ik dus niet het aanvraagformulier voor het plaatsen van een geocache gekregen. Weet iemand hoe ik hier aan kan komen? Of wordt dit formulier nog online geplaatst?

Kaatje89

 

Dit is al meer dan een jaar geleden al door het Landschap geregeld

 

Staat op de site van Landschap Overijssel onder contact:

 

link

 

hier kun je het reglement ook vinden

 

gr Montebaldo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Montebaldo. Dat klopt en bedankt voor de link. Ik heb even de papieren versie vergeleken met de digitale versie op hun website. Er zitten een paar kleine tekstuele verschillen in namelijk. Maar de digitale versie is inderdaad, qua informatie en richtlijnen identiek en dus even goed te gebruiken. Scheelt mij weer een postzegel :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het bericht (update) over vandaag even gelezen, moet zeggen petje af. Maar gelijk komt de vraag op, waarom kon dat nu pas, was het niet eerder mogelijk om zoiets te regelen???

Dit initiatief is prima, zou veel vaker moeten gebeuren, wie weet komt er dan een steeds beter resultaat uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar gelijk komt de vraag op, waarom kon dat nu pas, was het niet eerder mogelijk om zoiets te regelen???

 

Dit is al meer dan een jaar geleden al door het Landschap geregeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was ook op die meeting, en het enige wat wat mij betreft nog niet optimaal is, is dat de toestemming al dan niet verleend wordt door de locale terreinbeheerder van L.O.

Dat is enerzijds logisch omdat deze het terrein het beste kent, maar aan de andere kant ben je ook afhankelijk van het feit of deze persoon Geocachen ueberhaupt ziet zitten. Op de L.O. meeting in Enschede bleek nl. dat niet alle terreinbeheerders hetzelfde over geocachen denken..... :blush:

Iets meer centraal beleid van de landschapsorganisaties lijkt mij dus welkom.

Maar het was inderdaad een (voor beide partijen :lol: ) leerzame bijeenkomst, daar in Hof Espelo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de L.O. meeting in Enschede bleek nl. dat niet alle terreinbeheerders hetzelfde over geocachen denken..... :blush:

Iets meer centraal beleid van de landschapsorganisaties lijkt mij dus welkom.

Zo gaat het nu ook bij veel andere terreinbeheerders/eigenaren! Afhankelijk van de medewerking van de lokale beheerder.

Maar ook de manier van presenteren en voorbereiding van de geocacher zelf. Ik zou niet alles bij de beheerder/eigenaar neer willen leggen.

Gelukkig ken ik alleen beheerders die het wel zien zitten, anderen vraag ik het gewoon niet :rolleyes:

Maar komt ook een beetje door mijn werk, beetje netwerken voor prive doeleinden helpt daar ook zeker bij.

Laatst weer een dagje boompjes verwijderd midden in Nationaal Park de Wieden samen met de lokale beheerder. Ik voel alweer een kanocache aankomen :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@fastfolkert

 

Je geeft inderdaad zelf al aan dat de locale terreinbeheerder het gebied het beste kent en ook het beste kan beoordelen t.a.v. van een nieuwe geocache. Het is wel zo, dat op het hoofdkantoor het globale beleid van geocachen in hun gebieden bepaald wordt. Het voordeel hiervan is, dat ze geocachen kunnen gebruiken voor het promoten van hun gebieden. Ook komen de toestemmingsaanvragen op het hoofdkantoor binnen indien je het via het aanvraagformulier doet.

-

Overigens meldden ze ons dat het aanvraagformulier zoals die opgesteld was, enkele jaren terug, meer bedoeld was als ontmoedingingsbeleid, omdat ze onbekend waren met geocachen en er negatieve geluiden waren geweest. Ze hebben aangegeven de richtlijnen te gaan versoepelen en dat in overleg meer mogelijk zou zijn.

-

Maar voor toestemming zelf zijn de terreinbeheerders verantwoordelijk. Vandaar dat we ook in februari een presentatie op het hoofdkantoor hebben gegeven aan alle beheerders. Vooraf waren we gewaarschuwd dat er enkelen waren die niets moesten hebben van geocachen. Maar na de betreffende middag waren ze allemaal om en positief over geocachen.

 

Gisteren heeft de beheerder Harrie ons toegesproken en iets verteld over de geschiedenis van het landschap en het gebied. Hij was diegene die niet echt positief stond tegenover geocaching. Hij heeft mij ook uitgelegd waarom. De eerste kennismaking was met geocachers die ergens rechtdoor een terrein liepen waar hij niet blij mee was. De route was opgezet door een commerciële club (zal wel voor een workshop zijn geweest of zo) en met een vriendelijk verzoek aan de cachers om niet meer die route te lopen, kreeg hij als antwoord dat ze dat wel zelf uitmaakten. Zo vertelde Harrie dat ons en sinds die tijd wilde hij er niets van weten.

Maar na de presentatie in februari is hij positief over geocachen en zal ook hij zeker toestemming verlenen van een cache indien het mogelijk is in het gebied.

 

Meest duidelijk voorbeeld was nog wel, dat een geocacher gisteren ruim 2 jaar terug toestemming had gevraagd voor een geocache en die niet kreeg (van Harrie). Gisteren vroeg diezelfde cacher aan hem of zij nu wel toestemming zou krijgen en ik heb begrepen dat zij die krijgt.

 

Kortom, ik denk dat toestemming inderdaad door de beheerder gegeven moet worden, maar dat dit nu voor Landschap Overijssel totaal geen probleem (meer) is.

Ik denk wel dat het goed is, dat je persoonlijk contact zoekt met de beheerder. Zorg dat hij jou kent.

 

- Robert

 

en nu vanmiddag naar Flevo Landschap

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was inderdaad een interessante en leerzame ochtend! En de paaseitjes waren lekker.:dribble: Inmiddels zijn we al in overleg met Harry Koster de terreinbeheerder. De cache ('t Kateekerspieker 4) die we drie jaar geleden maakten en toen afgeketst werd, mag nu misschien wel geplaatst worden! Het is een wandeling van 12 km, op het beginpunt en eindpunt na zonder GPS. We hopen dat de cache binnenkort online kan komen.:beerchug:

bewerkt door De Kolonisten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Inmiddels staat er weer een cacheleggersdag in de planning bij Landschap Overijssel op 21 januari in bezoekerscentrum De Wheem, Oud Avereest 22, in Oud Avereest (Balkbrug). Het betreft het gebied het Reestdal. Dus, woon je in die omgeving en zou je wel eens een cache willen leggen in dat natuurgebied, of heb je vragen aan de natuurbeheerder enz. meld je dan aan via het contactformulier op de website van Landschap Overijssel. Je bent van harte welkom!

-Hemma

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien het grootste deel van de Geocaches in het Overijsselse deel van het Reestdal van ons zijn zullen we proberen die dag aanwezig te zijn. Al hebben we op eigen iniatief al het nodige contact gehad met de lokale beheerder.

 

En omdat Geocachers niets met adressen kunnen, parkeren kan op het coordinaat dat bovenaan de de volgende listing staat: KLIK

bewerkt door Martijn&Martine
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal zeker ook mijn best doen om aanwezig te zijn op die dag.

Ik had op 1 december bij de buren als meteen een post gezet met mijn bedenkingen maar daar hebben ze voorals nog veelzeggend niet op gereageerd.

Het is een beetje omgekeerde wereld aan het worden IPV dat de intentie van de geocacher uitgaat en naar de boswachter gaat, beslist nu de landschapsbeheerder dat er maar even een cacheleggers dag moet komen!

Terwijl de cachers die daar hun cache’s al in die streek hebben liggen en al een goede relatie met de boswachter hadden opgebouwd dus feitelijk die cacheleggerdag compleet overbodig zou maken, de boswachter weet dus zelf wel bij wie hij kan aankloppen als hij een cache-idee had?

 

Ik heb diep respect voor Robert en Hemma voor de energie die ze insteken om de landschapsbeheerders uit te leggen dat geocachers per definitie geen milieu vandalen zijn die zomaar overal doorheen banjeren en ongecontroleerd overal doosjes neer leggen. maar nu heb ik het idee dat ook hun voor het karretje gespannen worden om het landschap Overijssel aan 10 GPSsen te helpen, en wat gaat er met die 10 PGSsen gebeuren?

TWEET

-----------------JessicaWinterLO Jessica Winter

door de buren

Als #de buren ons helpt met caches in Reestdal, regelt recreatieschap voor ons 10 GPS-en. Goed nieuws voor nieuwsgierige wandelaars!--------------

 

Ik las deze tweet al eens, ik heb daar toen ook al vragen en opmerkingen over gesteld maar zelfs Jessica Winter van het Landschap Overijsel heeft niet het simpele fatsoen om daarop te reageren,

Nu zie ik dus de uitwerking van deze tweet, en weer worden geocachers voor het global karretje gespannen om het landschap Overijsel tevreden te stellen,

Is dit het resultaat van de uitstekende contacten die men met het landschap onderhoud, laat men dus niks meer aan de indivuele cacher over?

Worden cache’s nu op afroep geplaatst?

Door het noeste arbeid van de keurig opdravende cacher verdiend de boswachter van het stuk land 10 GPSsen?

Wat word er met die 10 GPSsen gedaan, worden die 10 GPSsen uitgeleend aan de “nieuwsgierige” wandelaar? Zodat de “nieuwsgierige” wandelaar ook die cache’s kan lopen?

Wat doet die “nieuwsgierige” wandelaar bij de cache?

Als hij een cache vind waar zo een mooi glimmertje in zit die wij coins en TB noemen, weet hij wat dat is? Gaat hij zo een glimmertje als goody gebruiken en ruilen voor een speelgoed autotje?

Is dit de kant die we met z’n opgaan door de samenwerking van de landschappen en de buren, de landschappen zeggen dus nu “spring” en de buren springt, zo worden eigendommen van geheel onschuldige mensen die hun kapitaal hebben geïnvesteerd in een glimmertje het slachtoffer van de “samenwerking” tussen de buren en de “landschappen”

 

En nu ook weer publiceert men deze mededeling alleen op deze site, een site die zich wel graag profileert als portaal voor iedere geocacher maar nu deze opgedrongen samenwerking alleen kenbaar maakt via de Global site, de andere geocache site’s links laten liggen wat deze “heugelijke” berichtgeving betreft.

Is dit nu een teken dat door maar genoeg coins en andere hebbedingetjes verlotenrijen deze site nu genoeg bezoekers trekt voor een mooie afvaardiging op te laten draven bij het Landschap Overijsel?

 

Dat zijn zomaar wat vragen wat in mijn opborrelt bij het lezen van die cacheleggers dag, laat ik het hopen dat ik het vout heb maar vooralsnog vrees ik met grote vrezen

 

Barny

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...