Spring naar bijdragen

Het Gebruik Van De Hint


Sivota

Aanbevolen berichten

Bij de beoordeling van de caches voor de starterslijst viel het me dit jaar op, dat veel caches geen hint op de pagina hadden.

Verder waren een aantal hints, naar mijn idee (wat) onduidelijk.

Daarom start ik hier een topic over het gebruik van de hint, ook al is het onderwerp (in onderdelen) al verscheidene malen op dit forum besproken.

Een bruikbare hint lijkt mij juist voor een startende cacher erg belangrijk.

Ik heb een paar overwegingen c.q. voorstellen, waardoor ik hoop wat verduidelijking te krijgen, maar ook de CO's aan het denken te zetten.

 

1 - Bij het weglaten van de hint heb ik de volgende gedachte:

Hints zijn versleuteld. De gedachte is dat cachers dan zelf kunnen kiezen of ze de hint gebruiken, of niet.

De cacher die de hint niet wil gebruiken, kan hem niet ontcijferen, de cacher die hulp wil bij het vinden is blij met een goede hint.

Ik zou er voor willen pleiten om eigenlijk altijd een hint te plaatsen

 

2- Bij het maken van de cachepagina staat er o.a. het volgende bij het invulvak "Additional Hints":

"Please keep your hints short, so decoding it on the trail is easier. If you don't have a hint, leave it blank."

Het valt mij op dat wanneer de hint is ontcijferd er nogal eens opmerkingen staan in de trant van:

"lijkt mij niet nodig"en "is overbodig". Dergelijke hints lijken wellicht grappig tijdens het ontwikkelen van de cache, maar tijdens het zoeken roepen ze mogelijk irritatie op.

Dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik zou ervoor willen pleiten om deze opmerkingen achterwege te laten

 

3 -Verder staat er soms in hints: "Haal niet alles overhoop" of "wees voorzichtig met de behuizing"

Dit lijken mij meer aanwijzingen dan hints.

Begrijpelijk als er meerdere keren iets is mis gegaan met je cache, maar komt die boodschap, voor diegenen die pas als laatste de hint ontcijferen, niet wat aan de late kant?

Ik stel daarom voor om deze aanwijzingen op de cachepagina te zetten

 

4 -Ik ga ervan uit dat de hint vooral gebruikt wordt in het veld.

In oudere gps-en kunnen er voor de hint maar een beperkt aantal tekens opgeslagen worden.

Sommige hints bestaan uit veel tekst, waardoor de uiteindelijke hint voor de eindstash niet meer opgeroepen/gelezen kan worden.

Twee zaken vallen mij daarbij op:

a - Hints voor de puzzel. Deze wordt echter in de meeste gevallen niet in het veld opgelost, maar thuis.

Ik stel voor om dergelijke hints versleuteld op de pagina te zetten.

b - Ook hints voor de wayoints nemen veel ruimte in beslag.

Eveneens stel ik voor om de hints voor de waypoints versleuteld op de pagina te zetten

Dan kunnen deze hints korter en in zijn geheel gelezen worden.

 

Kortom:

Ik zou er voor willen pleiten om korte hints te gebruiken die behulpzame informatie geven.

Dat bevordert het plezier van het cachen.

Wat vinden jullie daarvan?

 

Ik zal vragen om jullie reacties te verwerken in de ‘basiswaarden’

Naar mijn idee hoort het daar thuis.

 

Ik hoop dat jullie hierover mee willen denken.

 

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoewel ik geen cache owner ben, wil ik toch graag reageren.

  1. Wanneer er altijd een hint wordt geplaatst, krijg je misschien juist van die hints die geen hint zijn. Ik denk dat geen hint best een optie mag blijven. Ik maak hier uit op dat het dan niet nodig is en de cache makkelijk te vinden moet zijn, zelfs voor een beginner. Als uit de logjes blijkt dat het niet zo is, kan de cache owner overwegen om alsnog een hint te plaatsen. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat het voor beginners toch een steuntje in de rug kan zijn.
  2. Het plaatsen van opmerkingen in plaats van een hint, vind ook ik regelmatig behoorlijk irritant. Zeker als je op een plek moet zoeken waar je "in het zicht" staat en je toch moeite hebt om de cache te lokaliseren. Dus wat mij betreft inderdaad ook niet van dat soort opmerkingen waar een hint zou kunnen staan.
  3. Goede beredenering. Bovendien zijn er mensen die de hint niet lezen en soms is het goed om die ook aan dit soort opmerkingen te herinneren.
  4. Meestal lees ik van te voren de cache beschrijving en weet ik uit ervaring dat in de hint regelmatig zaken staan die je bij het puzzelen kunnen helpen, of onderweg kan gebruiken bij waypoints. Het lijkt mij ook handiger als dit versleuteld bijhet waypoint zou staan. Ik weet niet of dat op zo'n manier kan dat je het ook door een klik op een knop kunt decoderen, want dat vind ik ook wel handig :)

Ik ben ook voorstander van korte hints met echt behulpzame informatie en andere info gewoon op de cache pagina.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik heb best wel eens ben met de dingen die gezegd worden, ben ik er toch meer een voorstander van om dit vrij te laten. Tuurlijk zou het handig zijn als bepaalde dingen op een bepaalde manier worden gedaan, maar ik vind het niet nodig om ook hiervoor weer allerlei richtlijnen vast te gaan leggen. (of basiswaarde of hoe je het dan ook noemt)

 

Wie weet dat mensen dit lezen en het dan meer op deze manier gaan doen en dat zou al mooi zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat hier eens aandacht aan besteed wordt!

Hieronder mijn bescheiden mening:

1 Soms is een hint echt niet nodig. Weglaten dus.

2 De hints moeten kort zijn. een enkel 'pakkend' woord moet voldoende zijn.

3 Opmerkingen zijn geen hints. Die opmerkingen horen dus in de beschrijving thuis. Daar kan je ze zo lang maken als nodig. Soms vraag ik me wel af of die opmerkingen nodig zijn. Sommige zaken zijn vanzelfsprekend. Oftewel "Voorzichtig loggen" hoeft net zo min vermeld te worden als "Bij het zoeken naar de cache dient u uw kleding aan te houden".

4 Zie punt 2. Zo is de hint ook makkelijk in het veld te ontcijferen.

bewerkt door Ellino
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik heb best wel eens ben met de dingen die gezegd worden, ben ik er toch meer een voorstander van om dit vrij te laten. Tuurlijk zou het handig zijn als bepaalde dingen op een bepaalde manier worden gedaan, maar ik vind het niet nodig om ook hiervoor weer allerlei richtlijnen vast te gaan leggen. (of basiswaarde of hoe je het dan ook noemt)

 

Ook ik ben in principe voorstander van zo min mogelijk "regels", maar richtlijnen zijn iets anders. Dit zijn aanwijzingen die mensen kunnen helpen het op een bepaalde manier te doen en geeft dus ook geen verplichting. Als je momenteel de praktijk bekijkt, lijkt het toch dat er best wat cahceleggers baat zouden kunnen hebben bij dit soort richtlijnen. Niet iedereen is in dezelfde mate bewust van hetgeen hij/zei doet of laat. Dan is een steuntje in de rug om erover te kunnen nadenken en er een bewustere keuze in te kunnen maken toch niet verkeerd?

bewerkt door JackHoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) het is een zoekspelletje en als ik een Regular neerleg geen hint nodig mijns inziens, tenzij hij een halve meter in de grond ligt :ph34r:

Bij een nano vind ik een kleien hint wel op zijn plek

2) Ben ik helemaal met je eens dit is de grootste onzin

3) ook met je eens

4) misschien 2 soorten hints een voor de eventuele puzzel en een voor in het veld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de voorgestelde richtlijn 1 (Altijd een hint) ben ik het niet eens. Dat lokt juist uit dat men onnodige hints gaat plaatsen, zoals "Leg de cache voorzichtig terug" of "Kijk goed om je heen" e.d.

Maar met de voorstellen 2 t'm 4 gaarne eens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste hints die ik waarneem zijn geen hints maar aanwijzingen welke bij de cache beschrijvingen horen (soms erg belangrijk ook, en dan ben je als co een behoorlijke onhandig persoon) dsn wel zaken die niet bijdragen aan het vinden (ze bevatten zaken die geen hint zijn, dus extra aanvullende info). Daarom denk ik dat hints juist niet gebruikt moeten worden, maar relevante zaken in de cache pagina moeten worden opgenomen. Het feit dat veel hints niet voldoen, baart me zorgen over de intelligentie van de gemiddelde CO.

 

Edit: typo's verwijderd

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  1. Het verplichtstellen van een hint lijkt me geen goed idee, omdat het zoals al eerder gezegd punt 2 en 3 in de hand werkt.
  2. Eens, ik heb het gevoel dat dit soort opmerkingen juist worden geplaatst omdat men denkt dat een hint verplicht is.
  3. Helemaal mee eens, dat is mosterd na de maaltijd. Als het echt een belangrijke opmerking is, hoort hij in de beschrijving.
  4. Hints voor de puzzels kunnen inderdaad prima gecodeerd in de beschrijving worden gezet. Hiermee kun je dan ook nog eens wat afwisseling inbrengen, door voor een andere dan rot13 codering te kiezen. Voor waypoints hints ben ik ook wel voorstander van opnemen in de beschrijving, maar om en andere reden. Ik ben namelijk tegenstander van het opnemen van meedere gescheiden hints in het hintveld. Deze worden namelijk zowel op de site als op m'n android altijd als geheel gedecodeerd. En het is bijna onvermijdlijk een glimp van de andere hints op te pikken als je alleen de eerste wilt gebruiken. Voor waypoints hints in de beschrijving zou ik wel rot13 gebruiken om decoderen in het veld te vergemakkelijken.

bewerkt door wildenbees
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmm... Bij ons worden veld hints standaard ontcijferd, ofwel door GSAK, ofwel als we een print maken. De eerste paar keer was het nog wel grappig om in het veld de ROT13 te ontcijferen, maar dat weten we nu wel. Eerlijk gezegd gebruiken we in het veld dus altijd de hint (onderweg naar het WP, kijken we al wat de hint is). Dat is onze keuze. Dan is het dus erg fijn dat alle hints (ook van de waypoints) gewoon automatisch ontcijferd op de print staan. Voor puzzels kijken we (thuis) pas naar de hint als het niet lukt om op te lossen. Da's dus net anders.

 

Kijk ik dan naar de voorstellen, dan:

  1. Half mee eens. Veldhint alleen plaatsen als het nodig is om de cache te vinden zonder (1) op te vallen in een dreuzelrijk gebied of (2) schade aan te brengen aan de natuur. Verder mag het natuurlijk altijd, maar dat moet de CO zelf weten.
  2. Niet mee eens. Eerlijk gezegd kunnen wij er wel om lachen als we zo'n "zoek het zelf maar uit" hint lezen.
  3. Helemaal mee eens. Richtlijnen en basisinformatie voor puzzel of wandeling moeten gewoon in de tekst, en dan ook niet versleuteld.
  4. Helemaal niet mee eens. Voor een puzzel is het juist goed om de hint onderin te hebben want dan kunnen we beslissen of we hem willen gebruiken. En als we hem dan willen gebruiken, dan is het 1 druk op de decodeerknop. En de veld hints gebruiken we dus altijd en als ze in de tekst staan, dan dan moeten we dus in het veld weer die ROT13 ontcijferen. Hebben we eigenlijk niet zo'n zin in. Dit voorstel is geschreven vanuit een bepaalde manier van werken. Wij doen het anders (niet beter of minder) en dan vinden we dat voorstel dus erg onhandig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit voorstel is geschreven vanuit een bepaalde manier van werken. Wij doen het anders (niet beter of minder) en dan vinden we dat voorstel dus erg onhandig.

 

 

 

Dat klopt helemaal. Ik heb mezelf, of beter hoe ik het in voorgaande jaren heb opgepikt + de gesprekken die ik hierover met cachers had, als uitgangspunt genomen en...

vervolgens daarom dit discussie-topic met een pleidooi geopend.

Het is ook nadrukkelijk niet de bedoeling om iemand iets te verplichten, wel om uit te wisselen en tot nadenken te stemmen.

Enkele goede zaken zouden we kunnen opnemen in de basiswaarden hier op het forum, maar ik ga geen voorstel voor het feedbackforum van Gc.com schrijven o.i.d.

Ik wil graag lezen hoe er over de hint wordt gedacht en gedaan.

 

Ik vind het verfrissend om te lezen dat sommigen het helemaal anders doen en argumenten aanvoeren waar ikzelf niet aan gedacht had.

 

Leuk, die bijdragen: :D

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het belangrijkste vind ik een goede hint om de natuur te redden. Te vaak zie ik plekken waar in een straal van zeg 10 meter veel natuur vernield is. Een goede hint kan dat voorkomen. Op kwetsbare plekken natuur moet een zinvolle hint verplicht zijn. Met zinvol bedoel ik iets anders dan "denneboom" in een dennenbos. Ik kan me overigens amper voorstellen dat er mensen zijn die de hint niet lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruik van de hint.

 

1- Ik vind het niet altijd nodig om een hint te plaatsen. Bij caches waar geen hint staat is het vaak wel duidelijk waar je moet zijn. Een legger kan zelf beslissen of hij/zij een hint plaatst als uit de logs blijkt dat het moeilijk blijkt te zijn.

Bij de (bij mij) niet zo favoriete 'voortuincaches' wil ik wel een duidelijke hint en een sticker bij het raam (Dat hoort dan wel niet bij de hints, maar dat zou standaard moeten zijn.) om te voorkomen dat we in de tuin van de buren gaan neuzen.

Ik lees net de post van de Twentse Mug: Op een kwetsbaar stuk natuur zou een hint verplicht moeten zijn. Dat vind ik ook. De legger heeft vast de bedoeling om je een mooi stuk Nederland te laten zien, niet om het te vernielen.

 

2-

Ik zou ervoor willen pleiten om deze opmerkingen achterwege te laten.

Vind ik ook. Geen hints: blanco laten. (Dus niet altijd een hint.) Geen onnodige ruis op de pagina.

 

3

Aanwijzingen horen inderdaad op de pagina thuis.

 

4a Goed idee om de hints voor de puzzel te versleutelen op de pagina zelf.

4b Over de hints van de waypoints heb ik geen mening. Ik heb nog geen cache gehad waar hiervoor erg veel hints waren. Voor beiden vind ik wat te zeggen. Ik draai de cache gewoon nog uit op papier, dan wordt het een extra handeling om al de losse hints steeds te ontcijferen.

 

Kortom:

Ik ben er voor om alleen korte hints neer te zetten als ze nodig zijn (zie boven) anders laat je het vakje leeg.

Hints voor de puzzel en aanwijzingen horen op de pagina thuis.

bewerkt door mevrouw Cachetien
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruik van de hint.

 

1- Ik vind het niet altijd nodig om een hint te plaatsen. Bij caches waar geen hint staat is het vaak wel duidelijk waar je moet zijn. Een legger kan zelf beslissen of hij/zij een hint plaatst als uit de logs blijkt dat het moeilijk blijkt te zijn.

Bij de (bij mij) niet zo favoriete 'voortuincaches' wil ik wel een duidelijke hint en een sticker bij het raam (Dat hoort dan wel niet bij de hints, maar dat zou standaard moeten zijn.) om te voorkomen dat we in de tuin van de buren gaan neuzen.

 

Uitstekend punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...