Spring naar bijdragen

Problemen Voor Onze Gps'en?


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 3 weeks later...

Als de Miep van je TomTom zegt: "na 200 meter recht naar boven" dan weet je dat er iets fout zit.

Geen GPS-signaal

Sinds Zaterdag 31 maart hebben wij de melding ontvangen dat een aantal modellen problemen hebben met het bepalen van de GPS-positie. Momenteel onderzoeken wij de oorzaak en zodra hier meer over bekend is, plaatsen wij hier een bericht. Als je op Update mij klikt onderaan deze pagina, krijg je automatisch bericht.

Van sommige klanten hebben wij vernomen dat een soft reset dit probleem tijdelijk oplost.

bewerkt door Prof. Y. Lupardi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds Zaterdag 31 maart hebben wij de melding ontvangen dat een aantal modellen problemen hebben met het bepalen van de GPS-positie. Momenteel onderzoeken wij de oorzaak en zodra hier meer over bekend is, plaatsen wij hier een bericht. Als je op Update mij klikt onderaan deze pagina, krijg je automatisch bericht.

Van sommige klanten hebben wij vernomen dat een soft reset dit probleem tijdelijk oplost.

 

Diezelfde URL Geen GPS-signaal geeft nu dit als oorzaak:

 

Bijgewerkt 03/04/2012 10:00:

Wij hebben de hoofdoorzaak gevonden waarom sommige van onze producten geen GPS-positie verkrijgen sinds 31 maart.

Het probleem wordt veroorzaakt door een ‘leap year’(schrikkeljaar) bug in de software van de GPS-ontvanger.

Er wordt hard gewerkt aan een permanente oplossing die wij beschikbaar zullen maken op onze website in de vorm van een software fix.

Meer informatie volgt later vandaag.

 

't is dat 't geen 1 april meer is anders zou ik denken aan een geslaagde grap!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn wel net kleine kinderen bij TomTom.

Het is namelijk helemaal niet hun fout hoor.

"(..) bug in software (..) welke wordt geleverd door een derde partij."

 

Hoe zo kleine kinderen??????? Tuurlijk moet software goed gecontroleerd worden en getest maar het blijft natuurlijk wel mensen werk. Enig idee wat er achter een release proces schuil gaat, het LEAP YEAR probleem is 1 van de grootste problemen in de IT en ja het kan tot een bug leiden.... het is wel makkelijk gelijk weer een mening klaar te hebben...bag.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:offtopic:

 

Toch snap ik niet dat dat schrikkeljaar probleem nog steeds een probleem is. Immers: het is bepaald niet zo dat de regelmaat van schrikkeljaren niet aan regels is gebonden of zo. Dus iedere software ontwikkelaar kan hiermee zo nodig rekening houden.

Bovendien wordt de datum en tijd van de gps ontvanger veelal automatisch aangepast aan die van de ontvangen satellietinformatie. Dus waarom een Tomtom er toch last van heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<offtopic>

het LEAP YEAR probleem is 1 van de grootste problemen in de IT

Wat?!? :huh: En ik al mijn tijd maar verdoen aan P vs NP :blink:

 

Maar eh, nee, het rekening houden met schrikkeljaren is geen probleem en ingebouwd in alle momenteel veelgebruikte platforms en programmeertalen, dus is absoluut geen probleem. Elke programmeur die daar een fout in maakt doet echt iets flink fout bij het ontwikkelen van de software, want is blijkbaar bezig met het (verkeerd) nabouwen van ingebouwde functies voor het omgaan met datum en tijd. Zoiets zou je als eerstejaars informaticastudent toch afgeleerd moeten hebben... :rolleyes:

 

Wellicht bedoel je dat het 1 van de meest gemaakte fouten is. Daar heb ik geen kijk op maar dat kan best, helaas is het niet al te best gesteld met "de IT". Grote bedrijven die veel geld verdienen met software ontwikkeling zijn helaas meestal niet degenen die dit het beste kunnen, en dit soort fouten zie je dus inderdaad vaker. Maar dat komt enkel door het inhuren van ongekwalificeerde mensen, en niet doordat het een fundamenteel probleem is. :yes:

</offtopic>

 

En sorry voor de offtopic, maar als iemand zoiets geks over mijn vakgebied gaat zeggen moet ik dat toch even recht zetten. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:offtopic:

 

Toch snap ik niet dat dat schrikkeljaar probleem nog steeds een probleem is. Immers: het is bepaald niet zo dat de regelmaat van schrikkeljaren niet aan regels is gebonden of zo. Dus iedere software ontwikkelaar kan hiermee zo nodig rekening houden.

Bovendien wordt de datum en tijd van de gps ontvanger veelal automatisch aangepast aan die van de ontvangen satellietinformatie. Dus waarom een Tomtom er toch last van heeft?

 

 

Ik had begrepen dat het niet om een schrikkeljaar gaat, maar om een schrikkelseconde. In tegenstelling tot schrikkeljaren, zit er in schrikkelseconden weinig regelmaat. (Op zaterdag 30 juni staat er weer een gepland.) Ik dacht dat de schrikkelseconde informatie niet in de informatie zit die de GPS satellieten verzenden. Als programmeur kun je dan niet veel anders doen dan er een tabel van bijhouden van schrikkelsecondes, die dan af en toe moet worden bijgewerkt als er weer een nieuwe schrikkelseconde nodig is.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eeeh, maar in 1 schrikkelseconde kom ik 2 meter ver. Whats the problem :lol1:

Een kortstondige terugslag bij het vinden van de ftf had ik verwacht, maar na 2 schrikkelseconden is mijn gps weer up to date.

Dit duurt nu al een ruim schrikkelweekend, en lijkt schrikkelreset onafhankelijk en alleen afhankelijk van een schrikkelijke firmware update.

Ik begrijp: tom tom maakt dom dom, maar echt snappen doe ik niet. Blond he :bag:

 

Kan Prof Lupardi hier zijn wijsheid over ons laten schijnen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Draadje kan worden gesloten..... rolleyes.gifrolleyes.gifrolleyes.gif

 

Tom Tom heeft het probleem gevonden en brengt een Fix uit.... http://us.support.to...4/?locale=en_US

 

Nu alvast maar druk maken over het einde van de wereld dat op het programma staat voor dit jaar, tenzij de Maya's ook een probleem hebben met het schrikkeljaar...... Shit het einde van de wereld kan dan zomaar op een andere dag vallen.... Eens kijken wie dat al heeft getest en gefixed heeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die leap-second dan.

We hebben de dag (is een (1) maal ronddraaien van de aarde) opgedeeld in 24/60/60.

Door de getijdewerking zal de aarde langzamer gaan draaien. Door zeestromingen en luchtverdeling draait de aarde soms wat sneller. Maar op de lange duur is er vertraging.

Elke dag een klein beetje sommeert in de loop der tijd. En als het verschil van mijn UTC-tijdklok tot 1 seconde is opgelopen dan schrikkelen we de UCT tijd..

Deviation of day length from SI day (zie grafiek)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Deviation_of_day_length_from_SI_day_.svg

Je ziet dat tot 2000 er geregeld geschrikkeld moest worden maar dat sindsdien het maar heel zelden nodig is geweest. (+1 in 2008 was de laatste keer)

Meer bij http://en.wikipedia.org/wiki/Leap_second

 

Met de GPS hebben we er geen last van. Die werkt in GPS-tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...