Spring naar bijdragen

Gaat Er Weer Een Stukje Unieke Geocache Historie Teloor?


barny

Aanbevolen berichten

Niet dat het de doelgroep ook maar iets interesseert maar ik wil het toch even kwijt

 

Na dat de wereldwijde langslopende jaarlijks terugkerend bijzonder geocacheevent (Sint en Kerst) vakkundigdoor een enkeling om zeep is geholpen(dat het zonder puntje totaal niet interessant te maken is voor de huidige geokneukels) blijkt het dat het verval nog niet genoeg is geweest en zo dreigt een ander wereldwijde langslopende unieke Nederlandse geocache gebeurtenis door de zelfde desinteresse van de moderne geokneukels om zeept te worden geholpen

 

Het voortbestaan van de jaarlijkse uitgave Dutch Geocoin staat op losse schroeven

 

Nergens anders op de wereld is er zo een lange onderbroken reeks van jaarlijks terugkerende geocoin uitgave geweest als van de Dutch Geocoin 2005 t/m 2017

 

Dit jaar is er een bedroevende verkoopdip te melden dat het maken van zo een unike coin eigenlijk niet meer rendabel is

dat mogen we toch niet toelaten!

 

de kneutergeneratie van vandaag rijden voor een trailtje, geoart of naar een kapot bezochte hoge favo ontwerp makkelijk honderden euro's aan benzine weg, blijven overnachten en spenderen een klein vermogen aan allemaal attributen die ze denken nodig te hebben om een heel simpel spelletje te spelen, maar in werkelijkheid zijn ze kokers aan het graaien op een desolate plek

 

Een paar eurotjes uitgeven aan een jaarlijks terugkerende blijvende fysieke en mooie herinnering, is al te veel gevraagd

Nee, die geokneukels parasiteren liever door het rauzen van coins uit zelfgemaakte voortuin tb gevangenissen, plaatsen tot slot oneindig veel Took it to vervuilende logs op de coin pagina en gooit ze daarna achteloos op een event zodat de meest sneue geokneukels ter aarde ook nog eens als dank de coin eigenaar kunnen spammen met de nietszeggende "gezien op het event" discufferlogs

 

Zelf een cent spenderen om anderen te plezieren komen in al die holle kneukel schedels niet op

het misbruiken van andermans eigendommen en het niet willen begrijpen van de verschillende logtypes is standaard ingebakken lijkt wel

Door al die desinteresse en het niet willen investeren in blijvende herinneringen lopen we dus nu de kans dat er weer een triest einde komt van een historische geocache gebeurtenis

 

Hallo! Moderne generatie maar vooral parasiterende geokneukels bedankt voor jullie desinteresse van een heel simpel spelletje en de Nederlandse historie daarvan.

 

Barny

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ant? voor wie plaats je een mistry cache?

ik mag hopen voor mensen die van puzzelen houden?

en de mensen die van puzzelen houden gaan echt wel jou puzzel kraken

en de mensen die van geocachen houden gaan gewoon geocachen, en die groep mensen help ik dan weer

aangezien dat de database binnen het jaar met 120.000 nieuwe eindcoords is gegroeid zegt genoeg over de behoefte van een site die oprechte geocachers graag helpt

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Barny

Ik heb geen idee hoeveel er gemaakt werden/worden en hoeveel er gekocht werden/worden. En door wie dan?

Tijdens een van de geocoin-ontwerpevents heb ik met grote ogen gekeken naar echte verzamelaars, prachtig om te zien trouwens! Maar niet echt mijn ding. Ik koop af en toe wel eens een coin, ook wel een Dutch Geocoin, maar gewoon omdat ik hem mooi vind en niet voor de traditie. Daar wringt ook de schoen: op reis sturen is kwijtraken en een verzameling aanleggen wil ik eigenlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoorde gisteren een getal van 70 stuks die er verkocht waren, en dan te bedenken dat een mal maken 500 euro kost en omdat je er twee voor nodig heb )(iedere kan 1) zit je alleen daaraan al op de 1000 euro dan nog de tracking nummer en het materiaal en verzend kosten

tel dat maar uit

als je dan bekijkt hoe de mensen met tracebles omgaan (brengen naar events, laten hun kinderen hem houden, gooien ze in onveilige voortuin Tb gevangenissen, oneindig veel took it to logs terwijl de tb of coin niet van hun is en al lang niet meer in hun bezit is, het dumpen, grabben en massaal discufferen op events)zou je kunnen denken dat er genoeg mensen die tb en coins zien leuk vinden en leuk om tegen te komen

het gaan naar GC 40 omdat het een oude cache is, Amsterdam urban bezoeken omdat het een oude cache is tot verre reisen maken enkel allen om een alf ander jasmerchallengs te mogen loggen hun grit of kalender vol te maken, maar een oude geocache history in stand houden waarbij je ook nog iets fysieks in handen krijgt zit er bij die grote groep geo-onnozele niet in

ik snap die beweegredenen gewoon niet

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, je schrijft: ".....en de mensen die van geocachen houden gaan gewoon geocachen, en die groep mensen help ik dan weer"

Een misverstand.

 

Een puzzel kan onderdeel zijn van een cache, of je die nu thuis moet oplossen of in het veld. Ik durf te beweren dat ik van geocachen hou en een puzzel kan daar een leuk onderdeel van zijn. En dan heb ik het niet over flauwekulpuzzels waar geen touw aan vast te knopen is.

Of alle mensen die gebruik maken van jouw database van geocachen houden betwijfel ik. Een groot percentage is het slechts te doen om hun statistieken bij te werken. Of wil je beweren dat kokerrapers van geocachen houden?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zullen ongetwijfeld mensen tussen die totaal geen enkel affiniteit met het spel geocachen hebben, zowel tussen de plaatsers al tussen de bezoekers,

de mensen met een laag zelfwaarde die door net vullen van virtuele ranglijstjes denken iets te zijn of iets te worden hebben allang lijsten met eindcoords en gaan gestrest alle neergegooide zooi af

maar moeten dankzij die onbenullen, daar nu de gewone mensen, de Jannen en Truussen van het geocachen onder lijden?

de Jannen en Truussen die gewoon een cache willen bezoeken die kunnen dankzij die database de cache bezoeken die ze willen en geneten van de omgeving waar zij het liefst zijn

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet dat het.....en de Nederlandse historie daarvan.

Misschien is er een veel simpelere oplossing: misschien vinden de mensen de coin van 2017 gewoon niet mooi genoeg? Smaak is tenslotte persoonlijk.

En omdat er tegenwoordig veel coins 'spontaan' verdwijnen, heeft het geen nut om een coin op reis te sturen. Als je de coin dan ook nog niet heel erg mooi vindt, dan blijft er weinig 'bruikbaars' over.

 

Ik heb dit jaar ook geen Dutch Geocoin gekocht. Die van 2014 ( voorkant, achterkant & zijkant ) vond ik wel erg mooi en heb daarvan gelijk 3 gekocht ( en daarvan 2 als cadeau weggegeven ). Maar van deze 3 gaat ( zover ik weet ) er niet één op reis.

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29 juli 2005 werd er op het enige Nederlandstalige forum destijds (dit forum) een topic geopend met de vraag of er belangstelling was voor een NL geocoin.
In een eerder draadje was de opkomst van het fenomeen geocoin besproken.
Dat waren" Metalen muntjes die inmiddels opdoken in allerlei landen (Amerika, Engeland, Canada, Duitsland, Zuid-Afrika) in verschillende uitvoeringen. In Zuid-Afrika was er al een muntje wat gedeeltelijk van hout is en de Amerikaanse en Engelse munten waren er zelfs in verschillende kleuren".

 

Een zekere moun10bike had zo'n metalen muntje in 2001 als eerste, als FTF prijs, in zijn honderdste cache gedaan en sindsdien was het muntjes maken verder ontwikkeld.
Eerst als metalen munten met een teamnaam erop ,een sig(nature)-item genaamd, dat bij wijze van teken dat men een cache had bezocht in caches werd achter gelaten,
Daarna werden coins ook trackable gemaakt en konden de munten, net als TB's, ook reizen.
De eerste geocoin die voor andere geocachers (publiekelijk) te koop was werd in 2002 in Canada aangeboden.

 

De vraag op het forum was nu of er belangstelling was voor het maken van een Nederlandse Geocoin.
Voorwaarde was dat er minimaal 1500 afgenomen moesten worden.
Dat laatstgenoemde getal klopte niet helemaal, maar was er wel de oorzaak van dat de ontwikkeling van de NL geocoin op het forum serieus werd aangepakt.

 

Was er direct een overweldigende belangstelling voor de geocoin?
Een poll werd geopend en deze werd door de voorstemmers gewonnen met 136 stemmen (dat was iets meer dan 83% van de stemmers).
Ook voor de pakweg 6000 forumgebruikers van dat moment was dit niet echt veel.
Echter, er waren wel meer dan 13 pagina's discussie en ideeën en dus gingen de topicstarters door met dit initiatief.

 

Vervolgens werden er meer topics geopend: Moest de NL geocoin trackable worden, werd de geocoin 25 mm of 40 mm doorsnee en vooral ook: Wat moest erop staan?
De voorgestelde keuzes waren: een leeuw, een molen, de omtrek van Nederland, tulpen, klompen en diverse combinaties van Willem-Alexander, Maxima en Beatrix.
Grote vraag was ook wie de productie en distributie van de geocoin ter hand ging nemen, want het bestuur van stichting geocaching had voor deze eer bedankt.

 

Het bleef daarop allemaal een beetje hangen totdat de initiatiefnemers op het forum, en dan met name Team Simpson, een aparte website opende.
Het promoten van een eigen website was destijds op dit forum niet toegestaan en dat leverde problemen op toen er, via het forum, werd opgeroepen om ontwerpen in te sturen en later om te stemmen.
Toch werden er zo'n dertig ontwerpen ingezonden en op 22 september werden zowel een voorkant als achterkant van de NL geocoin 2005 gekozen.
De Dutch geocoin 2005 werd via een bedrijf in de VS gemaakt, want in Nederland kon dit toen nog niet.

Deze eerste Nederlandse geocoin had op de ene zijde de omtrek van Nederland en op de andere zijde een gravure van de Deltawerken (Ooster-Schelde dam) en kostte 6.50 euro.

De douane en verschepingskosten werden ingeschat en na de distributie van de geocoin bleef er 723 euro over, dat, uiteraard na een volgende stemming op het forum, verdeeld werd over drie goede doelen.

Hoeveel er van deze geocoin gemaakt zijn weet ik niet precies, maar het moeten er minstens 1000 zijn geweest, want het beleid van Groundspeak was destijds dat je bij deze hoeveelheid niet alleen een eigen naam en icoontje mocht aanvragen, maar ook een eigen prefix, d.w.z. een aanpassing in het tracking nummer.

Het trackingnummer van de Dutch geocoins begint sinds het 2005 met de letters NL (al hoeven er al jaren geen minimaal duizend meer worden afgenomen)

 

Sinds deze geocoin in 2005 werd verspreid is de jaarlijkse ontwerpwedstrijd voor de Dutch Geocoin de enige nationale en ook langstlopende wedstrijd ter wereld, waarbij door geocachers zelf ontwerpen mogen worden ingediend

 

 

Nostalgie: Ik heb een hekel aan dat woord, maar het is het wel.
Het zijn inmiddels andere tijden:

Geocoins zijn niet meer ongewoon. Er zijn er veel, evenals allerlei andere trackables.
Het meeste is commercieel van aard, vaak rond thema’s die niets met geocaching te maken hebben en er wordt (echt waar) een vermogen aan uitgegeven.
Alleen niet aan gezamelijke projekten als dit.
Er worden steeds minder geocoins geruild, steeds meer gekocht en met veel winst (door)verkocht.
De pagina's van reizende trackables worden niet meer gelezen, men heeft er geen aardigheid meer in om een leuke opdracht te helpen volbrengen.
Er is een veelvoud aan cachers bij gekomen en die zijn verdeeld over meerdere fora en de sociale media (die overigens t.n.t. wel allemaal werden bediend van informatie over de wedstrijd)
In eerdere jaren lazen de meeste cachers op hetzelfde forum en men kende elkaar.
Het gaat er allemaal onpersoonlijker aan toe, men voelt minder verbondenheid.
Een zelfde ontwikkeling is m.i. te bespeuren wanneer het gaat om elkaar aanwijzingen te geven, beginners te helpen door aan te bieden om samen op pad te gaan, gewoon verbeterpuntjes in een log op de pagina te schrijven, wat gewoon werd opgepakt door de cache eigenaar.
Men kent elkaar niet, het wordt verkeerd opgevat.

 

Er lijkt helaas ook geen gezamenlijke basis meer te zijn om een traditie als deze voort te zetten.

Ik vind het jammer…

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mooi stukje geschiedenis Sivota, dank je wel.

Elkaar kennen kan gemakkelijker in een kleine groep. Ik ben pas veel later ingestapt in het geocachen en dan leer je natuurlijk maar een beperkte groep kennen. In het begin zelfs helemaal niemand. We deden wel de moeite om positieve logjes te schrijven en soms kregen we daar ook een reactie op terug. Ook wel eens een boze reactie trouwens, toen ik per ongeluk een spoiler had geplaatst van een cache die ik niet kon vinden. Het was een vorm die ik nog niet kende, dus ik dacht dat er op de foto niets van belang te zien was.

Het heeft een tijdje geduurd voordat we wisten dat er events waren en we daar ook naartoe gingen.

Dat vond ik een spannende stap. Ik heb gemerkt dat het soms lastig is om in een groep te komen die elkaar al langer kent, andere keren gaat dat heel gemakkelijk. Ligt ook aan mezelf natuurlijk, ik maak niet zo heel gemakkelijk contact. Het hangt dan, denk ik, meer van het toeval af welke groep je leert kennen.

Zo zit het ook met de coins, ook bij toeval ontdekt. Van de NL coin heb ik nog weer later gehoord. Ik vond de bijeenkomsten afgelopen jaar heel interessant. Zoals ik in een eerdere log al zei, ik koop ze als ik ze mooi vind. Het is voor mij geen traditie (helaas?).

Dit jaar heb ik er wel een aangeschaft. Als ik weer op pad kan, zal ik er eens een doel voor bedenken, dan kan hij gaan reizen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... Ik koop af en toe wel eens een coin, ook wel een Dutch Geocoin, maar gewoon omdat ik hem mooi vind en niet voor de traditie. Daar wringt ook de schoen: op reis sturen is kwijtraken en een verzameling aanleggen wil ik eigenlijk niet.

Dat is inderdaad een hele mooie uit 2014. Hij was nog verkrijgbaar, dus ik heb zojuist een bestelling gedaan, inclusief de 2012 Dutch Geocoin. De 2017 versie vind ik persoonlijk niet zo mooi.

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...