Spring naar bijdragen

Mijn Buren ... Geocachers?


Aanbevolen berichten

In de navigatie balk hierboven is een Member Map button verschenen.

Onder deze knop zit een kaart die de thuislocatie van geocachers laat zien.
De cachers die nu zichtbaar zijn hebben in het verleden home-coordinaten ingevuld in hun forum profiel.

 

Nog niet op de kaart? Je home-coordinaten invullen en daardoor zichtbaar worden op deze kaart is simpel.

Voeg ze toe in je geocaching.nl forum profiel of via de knop "Update Location" achter de knop "Member Map" boven in de forumpagina.
Kies je deze laatste optie dan blijven de coordinaten in je geocaching.nl forum profiel overigens wel leeg.
Let op de juistheid van de coordinaten. Als je goed kijkt zie je namelijk dat geocachers ook fanatieke zeezwemmers zijn ;-)

 

Het fraaie is dat, na het invullen van je coordinaten, er ook een kaartje zichtbaar is in je geocaching.nl forum profiel.

Gesteld op je privacy?... prik het vlaggetje in een grasveld in de buurt.

 

Peetee, opnieuw bedankt voor het uitbreiden van de site code!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het verbaast me dat de home locaties van de leden zonder enige waarschuwing voor iedereen bekend worden gemaakt. Misschien waren deze gegevens al wel openbaar ( via het profiel? ), maar zo duidelijk en openbaar als nu, was het niet.

 

Ook ik weet dat je m.b.v. Google en een beetje zoekwerk, veel informatie van personen kan achterhalen. Dat betekent echter niet dat je informatie van anderen zomaar publiek kan maken. Het was netter geweest om leden te laten kiezen of ze deze optie willen gebruiken en dus zou deze optie standaard uit moeten staan.

Gezien de ….. onlangs bij GC, kan ik niet begrijpen waarom men dit hier nu wel doet ( of is het afschermen moeilijker dan de gegevens openbaar maken ? )

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De posities van de ingetekende forumleden zijn gebaseerd op de informatie die zij zelf in hun openbare forumprofiel hebben geplaatst. Het enige dat nu is veranderd, is dus dat die posities nu op een kaartje zijn ingetekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel voor dat ik m.b.v. google ( = dus openbare informatie ) jouw naam, NAW-gegevens, bank gegevens en .... vindt, zou jij het dan fijn vinden als ik dat 'open en bloot' in een draadje vermeld?

 

Het verbaast me, dat 'men' niet heeft geleerd, wat onlangs bij GC is gebeurd. Ook hier geld, wat kan hoeft niet.

 

En wat is de toegevoegde waarde van dit kaart?

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wens om een member map te hebben kwam uit de community.
Het leek men leuk te kunnen zien wie er zoal in de buurt woont... niets meer, niets minder.

De kaart toont slechts je nickname en positie (die je zelf kan manipuleren) Hoe anoniem kan je zijn?

 

Ondanks alles geen zin om op de kaart te komen? Vul dan niets in of haal je coordinaten weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn profiel staat: "Choosing your home location personalizes the geocaching experience to your area. This information is kept private."

Klopt, ik sta niet op de kaart. Hoe kan ik deze informatie openbaar maken, als ik zou willen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn profiel staat: "Choosing your home location personalizes the geocaching experience to your area. This information is kept private."

Klopt, ik sta niet op de kaart. Hoe kan ik deze informatie openbaar maken, als ik zou willen?

 

Ik vermoed dat dit in je .com profiel staat? Hierboven wordt echter het profiel van dit forum bedoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

......Het leek men leuk te kunnen zien wie er zoal in de buurt woont... niets meer, niets minder.

En daarvoor moet iedereen, die die niet wil, nu zelf actie ondernemen? Dat is de wereld op z'n kop.

 

.... Vul dan niets in of haal je coordinaten weg.

Daar zit de denkfout. Maak dan iets wat men zelf AAN kan zetten, i.p.v. maar te beslissen voor iedereen. Standaard zou deze optie gewoon UIT moeten staan. Dan hoeft niemand actie te ondernemen, als men dit niet wil. Wil je dit wel, dan moet je dit bewust zelf maar aan zetten.

 

Het is als tegenwoordig zo vaak: wij van .... vinden dat .... en als je dat niet bevalt, dan moet je maar reageren en dan pas veranderen we het.

 

Iets ( een bedrijf\...\.... ) wat service verleend, doet het net anders om: Wij hebben .... en als je dat wilt gebruiken, dan mag dat en zo zet je het aan ( en zo zet je het uit.... )

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even iets over de motivatie om met de kaart te komen...

Tot nu was het amper mogelijk om te zien wie je cache buren zijn.

Stel, je woont op Texel en het lijkt je leuk eens met iemand over geocaching te bomen, samen naar een event op het vaste land te reizen of samen een cache te leggen en te onderhouden. Wie weet komt er een event uit voort.

Dat maakt de kaart mogelijk zonder je echte naam / NAW /bankrekeningnummer of wat dan ook prijs te geven.

Wat je ziet is niets meer dan je schuilnaam en home locatie zoals eerder door jezelf is ingevuld. (met een miswijzing die je zelf kan bepalen)
Dit kan onmogelijk een privacy issue zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Dit kan onmogelijk een privacy issue zijn.

 

Daar gaat het me ( niet direct ) ook niet om.

 

 

Wat ik niet wil, is dat iemand anders voor mij maar beslist en daardoor gegevens van MIJ bekend maakt. Zoals ik als zei, maak dan een optie om dit aan/uit ( standaard uit, natuurlijk ) te zetten. Dan beslis IK zelf wel, wat IK met MIJN gegevens wil doen.

 

( Inderdaad ) iedereen weet tegenwoordig, dat je zo min mogelijk gegevens op een website moet zetten. En waarom, omdat de kans dat deze gegevens publiek worden, steeds groter wordt. Dat de betreffende website daar zelf aan mee werkt, is alleen maar erger en creëert achterdocht. Iets waarvan niemand ( ook de betreffende site zelf niet ) beter van wordt.

 

 

Ps. de kaart is ook te gebruiken als je NIET ingelogd bent

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er een selectie gemaakt op basis van activiteit? Of zitten er ook forumleden tussen die ooit in 2004 erg actief waren maar die inmiddels allang naar nieuw zeeland zijn verhuisd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat er weer leuk aan toe. Iemand die even het rood voor de ogen krijgt. Gewoon tot 10 tellen en dan nog een keer alles lezen. Ik heb is op de kaart gekeken en daar was ik niet bekend. Nu wel met een slag om de arm. Want als ik op een naam Google dan weet je binnen de kortste keer waar de persoon woont dus het zal allemaal best loslopen.

 

Anders mobieltje weggooien, internet de deur uitdoen, je abonnement bij UPC o.i.d. opzeggen. Geen Twitter en geen Facebook en al die andere sociale sites. Deur op slot doen en stil afwachten tot, ja tot wat.......

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Diederikus - Klopt, op basis van forum activiteit.

 

@Linkelovers - De optie om het aan/uit te zetten maak je zelf door je coordinaten in te voeren. Voer je ze in dan weet je dat ze in je profiel zichtbaar zijn. Opt-insysteem dus.

Opt-in is de schakelaar die je zelf bediend.

Niet leden, validerende leden en leden met een ban kunnen de kaart niet oproepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er een selectie gemaakt op basis van activiteit? Of zitten er ook forumleden tussen die ooit in 2004 erg actief waren maar die inmiddels allang naar nieuw zeeland zijn verhuisd?

Er is inderdaad een selectie gemaakt. Ik geloof (weet het niet zo uit het hoofd, maar kan het evt. wel nakijken) dat we in de selectie hebben meegenomen: de personen die hun locatiegegevens hebben ingevulld, én de laatste 3 jaar op het forum zijn geweest én in of rond Nederland wonen.

 

We moesten ook wel een selectie maken, want anders hadden 10-20x zoveel icoontjes op de kaart gehad. We hebben dat getest, maar beperkt, omdat de kaart volledig rood kleurde en de site zo traag werd als hele dikke stroop.

 

Maar nogmaals: het enige dat wij gedaan hebben is de door de forumbezoeker via het profiel bekend gemaakte positie op een kaart ingetekend. Verder niets. M.a.w. we hebben niets openbaar gemaakt dat niet al eerder door de forumbezoeker zelf openbaar was gemaakt.

bewerkt door Peetee
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...