Spring naar bijdragen

Eigen Caches Loggen


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik ben nogal een liefhebber van vrijheid. Ik heb ontdekt dat ik mij het meest vrij voel als ik mijzelf realiseer dat een puntje geen enkele waarde voor mij heeft. In dat geval kan ik naar eigen goeddunken een puntje claimen of niet claimen, zonder dat het mij bindt. Als een puntje wel betekenis heeft, hoe weinig ook, dan is er plotseling een wedstrijdelement in het spel geslopen. Dat kan een wedstrijd tegen jezelf zijn, of tegen je familie en vrienden, of tegen het deel van de geocachersgemeenschap dat er ook zo over denkt. En waar een wedstrijdelement is, hoe gemoedelijk ook, volgen onvermijdelijk een aantal andere zaken in het kielzog.

Eén van die zaken is de behoefte aan spelregels. Die zijn er echter (nog) niet. In zo'n geval ontstaat er een (wedstrijd)etiquette, die eigenlijk een soort verkapte spelregels omvatten. Specifiek deze vorm van etiquette (d.i. de wedstrijdetiquette) heeft tot doel om spelbederf tegen te gaan. Want spelbederf is ook iets wat geïntroduceerd wordt met het toevoegen van een wedstrijdelement. Spelbederf is dan het op oneigenlijke wijze verkrijgen van puntjes. De wedstrijdetiquette heeft als doel dit spelbederf tegen te gaan.

Of deze etiquette betekenis voor je heeft bepaal je dus helemaal zelf.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een puntje wel betekenis heeft, hoe weinig ook, dan is er plotseling een wedstrijdelement in het spel geslopen. Dat kan een wedstrijd tegen jezelf zijn, of tegen je familie en vrienden, of tegen het deel van de geocachersgemeenschap dat er ook zo over denkt.

 

Dat is absoluut juist. Maar nu de hamvraag! Ooit heeft er iemand bij Groundspeak op een natte maandagochtend (zoals vandaag) bedacht om een lachebekje te plaatsen achter een logje, waarin aangegeven wordt dat men een cache heeft gevonden. En men heeft verder bedacht die lachebekjes bij elkaar op te tellen. Op dat moment is dus bewust een besluit genomen om er een competitie-element in te stoppen, want het is voor iedereen duidelijk (zelfs voor mensen uit Seattle) dat dit zou gebeuren.

 

Wat zou jij als alternatief hebben kunnen bedenken, gesteld dat jij bij die bewuste vergadering op die natte maandagochtend aanwezig was geweest?

 

Let wel, bij Groundspeak heeft men uiteraard tijdens die vergadering ook besproken, dat een binding tussen cacher en bedrijf geen kwaad zou doen voor wat betreft het toekomstige aantal bankbiljetten in de portemonnee. Dus het alternatief moet ook dát aspect meenemen.

 

Moeilijk Diederikus maar jij als denker en filosoof moet daarop iets kunnen bedenken. Wij horen van je!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach zie het loggen dan gewoon als een soort administratie voor jezelf. Je weet wat je gelopen hebt en wat je er beleefd heb. Bij sommige beleef je bijna niks en dat zeg je voor jezelf even in de log. Want na ruim 3000 fonds weet ik niet meer precies wat waar leuk was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zien we dat ook. Ik blader graag door GSAK, waarbij bij iedere gevonden cache ook een foto staat en dat roept vele goede (en soms minder goede) moment op! Maar laat Diederikus toch maar even denken hoor. Daar hebben we hem op dit forum voor ingehuurd!!! Toch? :-) :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar wil ik best een antwoord op geven. Alleen is dat niet ter zake doende voor dit draadje, dus ik zal dat antwoord in het off topic draadje over voortmodderen proberen te formuleren. Ik denk dat het daar wonderwel op aansluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik het ook even oppakken?

 

Er is niks mis met een gezonde competitie. Die kan het spel zelfs naar een hoger plan brengen. Hoe dat zou kunnen lees je op de pagina http://www.qualitycaching.com/GeoCompetition.aspx (die pagina is zelfs voorzien van een afbeelding van 'eremetaal').

 

Essentieel is het oogmerk van de competitie. En dat is bij GroundSpeak uitsluitend winstmaximalisatie. Toen ik Jeremy in 2005 vroeg welke ontwikkeling hij bij geocaching voorzag, liet hij weten dat het niet de taak van GroundSpeak is om het spel te regelen en te controleren. GroundSpeak en GC.com zijn primair opgericht om aan geocaching te verdienen en Jeremy verklaarde dat hij elke ontwikkeling zal stimuleren die de kassa harder doet rinkelen en de schoorsteen meer doet roken. Dat heeft geleid tot een kaart vol prullen en miljoenen koopgrage prullenrapers die zich gewillig laten opjagen en manipuleren door de afdeling marketing. In plaats van het competitie-element te benutten om geocaching naar een hoger plan te tillen, heeft GroundSpeak het spel puur uit winstbejag verkwanseld en verlaagd tot het niveau van Munzee.

 

Hoe en waarom GroundSpeak en GC.com zijn ontstaan en waar hun beleid op is gericht kun je lezen op: http://www.metacaching.nl/info/keuren.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om terug te keren naar de openingsvraag:

Het kan voorkomen dat iemand een cache vindt, logt en daarna (soms jaren later) diezelfde cache adopteert.

Ook in dat geval heb je iets dat in eerste instantie uitziet als een found-it op je eigen cache.

Dat heeft m.i. niks met punten scoren te maken.

Je hebt die cache gevonden op een moment dat jezelf niet de eigenaar was.

Heb trouwens ook al een keer iemand gezien die na adoptie van een multi bij cachecontrole zijn "nieuw verworven" cache als found-it logde.

Omdat de originele eigenaar niet meer beschikte over alle data en coördinaten en de nieuwe eigenaar de cache zonder enige andere informatie dan anderen ook hadden moest gaan vinden, zo bleek uit zijn log.


Overigens, dit topic staat in het verkeerde forum-onderdeel.

Point-hunting is een andere tak van sport dan het puntjes jagen waar de topicstarter het over heeft.

 

Scherp gezien :-) Tnx! Topic verplaatst. - Geoman -

bewerkt door Geoman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zijn inderdaad omstandigheden, die hier door de vraagsteller denk ik niet bedoeld worden. De logger zal door geen enkel zinnig mens worden veroordeeld. Maar het loggen van een eigen cache is gewoon "not done" en daar wordt door Groundspeak ook middels een richtlijn op gewezen. Het is nauwelijks een discussie waard. Wie dat niet zélf kan bedenken, moet zich melden bij de lokale psycholoog. Die heeft er een inloopuurtje voor ingesteld. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich vind ik de discussie over het competitie-element, en dat ligt aan dit draadje denk ik wel ten grondslag, een heel wezenlijke. Want dat competitie-element ís er nu eenmaal, ik denk zelfs dat dat in een mens is ingebakken. Maar dat kan ik niet met feiten of onderzoek staven (nu in elk geval niet, geen tijd en zin om het uit te zoeken).

 

En dan dat element uitwerken op een manier die het spel en de natuur verbetert, zoals ik zie in de link, dat vind ik een mooi idee. Helaas denk ik dat de ontwikkeling zoals 'ie is, niet terug te draaien is.

Wat wel een simpele aanpassing zou kunnen zijn, is het anders waarderen zoals voorgesteld, maar dan simpeler. Dus fysieke en mentale inspanning om de cache te bereiken "belonen" met meer "puntjes". Voor een lange multi krijg je dan bv 2 punten (of in elk geval meer favo's om uit te delen).

Maar ook dat is natuurlijk dubieus. Er valt altijd mee te sjoemelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik Jeremy in 2005 vroeg welke ontwikkeling hij bij geocaching voorzag, liet hij weten dat het niet de taak van GroundSpeak is om het spel te regelen en te controleren. GroundSpeak en GC.com zijn primair opgericht om aan geocaching te verdienen en Jeremy verklaarde dat hij elke ontwikkeling zal stimuleren die de kassa harder doet rinkelen en de schoorsteen meer doet roken.

Of hij had hij op dat moment te diep in het glaasje gekeken of je interpreteerde zijn woorden verkeerd.

Ik heb in heel mijn werkzame leven nog nooit een CEO dit soort uitspraken horen doen. Zeer ongeloofwaardig.

Dat hij dit denkt weten we allemaal, het is immers een commerciële toko, maar zich zo direct uitspreken..

 

Ik stop het verhaal in de la gelabeld 'Broodje Aap'

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Dus fysieke en mentale inspanning om de cache te bereiken "belonen" met meer "puntjes". Voor een lange multi krijg je dan bv 2 punten (of in elk geval meer favo's om uit te delen).

Maar ook dat is natuurlijk dubieus. Er valt altijd mee te sjoemelen."

 

Waarom zou je dat in vredesnaam willen?

Interessante D/T ratings en caches die populair zijn staan ook goed in de statistieken van cachers voor wie dat belangrijk is.

Er zijn inmiddels dikke databases die uitpuilen van eindcoordinaten van Multicaches, die gretig worden uitgewisseld.

Fluitje van een cent om daar goed gebruik van te maken om al die extra puntjes te verdienen.

Of dacht je dat alleen een enkele zonderling naar de eindcaches van Multies loopt?

 

Wie de moeite neemt om de richtlijnen goed door te lezen weet echt wel wat de intentie ervan is.

Wie de moeite neemt om daarmee te sjoemelen is met name oneerlijk tegenover zichzelf.

 

Borstklopperij over behaalde resultaten neem ik sowieso nooit serieus, een mooi verhaal over , met plezier opgedane, ervaringen wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zien we dat ook. Ik blader graag door GSAK, waarbij bij iedere gevonden cache ook een foto staat en dat roept vele goede (en soms minder goede) moment op! Maar laat Diederikus toch maar even denken hoor. Daar hebben we hem op dit forum voor ingehuurd!!! Toch? :-) :-)

Ik gebruik geen GSAK, maar ik blader ook wel eens terug om nog eens te genieten van mijn caching belevenissen. Het leuke is trouwens, dat ook de DNF's vaak leuke herinneringen oproepen. Voor mij zijn die net zo goed een punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...