Spring naar bijdragen

Cachen Als Tijdverdrijf (Op Verzoek)


Aanbevolen berichten

Vandaag is mijn cache "Wijze Lessen" doorgedrongen tot de top 100 van de Nederlandse ranglijst met Wilsonscores (volgens project-gc.com).
Dat is natuurlijk verheugend. Toch zit er naar mijn gevoel een beetje een vreemd bijsmaakje aan dit succes. Als ik objectief ben dan is de voornaamste oorzaak natuurlijk een enorm gebrek aan concurrentie. Het is heel vreemd dat iemand die nog maar net komt kijken in de cachewereld gelijk al zulke hoge ogen gooit en een kleine 28.000 caches achter zich laat. Natuurlijk is het een geweldige multi (dat zou ik in alle bescheidenheid wel van de daken willen roepen), maar er zijn toch wel een aantal beginnersfouten gemaakt. Die zijn weliswaar zoveel mogelijk gerepareerd, maar bij een volgende multi zal ik een aantal zaken toch anders doen.

Dit geeft aan dat de cachewereld toch wel in een soort kwaliteitscrisis lijkt te verkeren. Ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger was. Van de 161 caches die ik gevonden heb zijn er eigenlijk maar 5 waar ik familie of vrienden mee naar toe zou willen nemen om ze te laten zien wat geocachen is. 44 scoren er een voldoende (een zesje), 67 onvoldoende en 45 vind ik ronduit slecht.

  • 1 uitstekend
  • 4 erg goed
  • 44 voldoende
  • 67 onvoldoende
  • 45 ronduit slecht

De vraag is natuurlijk hoe dat komt. Mensen met meer ervaring wijten dit aan de opkomst van de zogenaamde puntjesjager. In een draadje hier heb ik daar wel eens onderzoek naar gedaan, en toen is mij gebleken dat de zaken toch wel wat genuanceerder liggen. Inmiddels ben ik natuurlijk wat verder, ik heb zelf mijn eerste multi gelegd, en ik heb meer mensen leren kennen in het veld. Hierdoor begint mijn visie toch wel wat te veranderen. Het valt me steeds meer op dat er twee heel verschillende types lijken rond te lopen in de cachewereld. De meerderheid (95% of zo) benadert cachen als een leuk tijdverdrijf, waarbij de caches voornamelijk worden gezien als een soort bewegwijzering tijdens het wandelen/fietsen/autorijden. Voor deze groep doet de vorm en uitvoering van de cache weinig terzake. Een gevleugelde uitdrukking is hier "iedereen cachet op zijn eigen manier". De minderheid, waartoe ik mezelf reken, ziet cachen meer als een avontuur met een zekere romantiek. Waar de cachelegger de cacher probeert te vermaken met een verhaal, een schaterlach en/of educatie.
De wandelaars/fietsers leggen over het algemeen weinig geïnspireerde caches in mijn ogen. Zoals gezegd zijn de caches vaak meer een soort bewegwijzering voor de route. En ach, als het een mooie route is, wil ik dat wel door de vingers zien. Hoewel het naar mijn gevoel niet zoveel met mijn beeld van cachen te maken heeft.

Het lijken echt wel twee verschillende typen. Mijn gesprekken met de wandelaars en fietsers kenmerken zich meestal door wederzijdse nauwlijks verholen verbijstering. Het belangrijkste verschil lijkt wel het tempo te zijn. Mij maakt het niets uit hoe lang ik over een cache doe.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk dat je conclusie klopt als het om de percentages gaat en de twee verschillende groepen. Ik reken mezelf tot beide groepen.

 

Meestal gaat het mij om de wandeling, maak zelf lange routes die me langs verschillende traditionals brengt. Dan gaat het dus niet zo zeer om de kwaliteit van de caches. Gaat me overigens niet om de aantallen, wel om de route. Mijn uitdaging ligt in de lengte van de route, nu nog steeds tussen de 15 en 20 kilometer. Wil dat in de toekomst nog uitbreiden.

 

Andere keren kiezen we voor een mooie multi, waarbij de kwaliteit van de multi of het gebied bepalend voor de keus is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij dit postje komen bij mij twee punten op.

 

1) Dit is alweer de 2e post (Op Verzoek); wie is de persoon die zoiets verzoekt en waarom plaatst die persoon zelf niets?

2) Aangezien je zoals je al aangeeft relatief weinig caches hebt gedaan, waarvan ook nog een bijna 90% in maar 1 provincie vind ik je conclusie wbt kwaliteitscrisis wel heel erg kort door de bocht.

 

Zoals op de volgende link te zien is, is dit natuurlijk de provincie met verreweg de minst favorite points:

 

http://project-gc.com/CacheStats/topnumfp/?country=Netherlands&submit=Filter

bewerkt door brouwertjes
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwaliteit is een subjectief begrip. Wij doen ons best om kwaliteitscaches te maken, naar onze begrippen.van kwaliteit.

Dat er ook andere normen voor kwaliteit worden gehanteerd is hier al meermaals aan de orde gekomen.

Daarnaast wordt vaak de eindcache als maatgevend beschouwd, waarbij een mooie route of een bijzonder verhaal wordt beoordeeld als minder belangrijk.

 

Er zijn zoveel verschijningsvormen en ook vele mogelijkheden om die caches te selecteren die men graag doet. En de keuze kan in de loop der tijd worden aangepast aan de eigen wensen.

Wij zijn blij dat er geen eenheidsworst is. Af en toe een trailtje doen we graag om favo's te verzamelen die we dan weer weg kunnen geven aan caches die boven het maaiveld uitsteken.

En zo hou je alles in stand, ik weet het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me in de statistieken wel vinden. Ik denk ook dat van de 650 caches die ik gevonden heb, hooguit 5% zodanig was, dat ik het als een gemis zou beschouwen wanneer ik deze caches niet bezocht zou hebben. Van de overigen valt nog een aantal in de rubriek wel aardig, maar het grootste deel is volstrekt individueel inwisselbaar. De locaties zijn natuurlijk verschillend, maar niet zodanig dat het niet zien van de ene voortuincache maar het zien van een andere voortuincache voor mij van belang is.

 

Wta dat betreft ben ik al tot de conclusie gekomen dat het selectief cachen op favorietpunten meer plezier geeft dan het cachen op afstand van bv je woonadres. Dat iets relatief dichtbij is, geeft geen enkele garantie dat het ook de moeite waard is om er naar toe te gaan.

 

Ik ben een cacher die het leuk vind om de fiets en wandeltochten een beetje structuur te geven en dat lukt op basis van cache plekken tot dusver heel aardig. Maar wanneer ik echt voor leuke caches ga, maak ik een heel andere indeling, waarbij favorietpunten een grote rol spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat jouw cache boven het maaiveld uitkomt is ons door een aantal mensen hier wel duidelijk gemaakt en als zij het niet deden deed je het zelf wel. Herhaling is het succes van de reclame... Nietwaar? Vervolgens worden mede hobbyisten door jou in hokjes geplaatst, zonder je blijkbaar te realiseren dat mensen ook wel eens verschillende gedachten kunnen hebben over wat zij graag willen doen. Zie het berichtje van Gluppie. Als het allemaal zo zwart/wit gezien zou moeten worden als in jouw "studie" naar voren komt dan was het leven een eenvoudige excercitie tot de dood erop volgt..... Kortom Diederikus, cache lekker volgens jouw studie en laat ons van alles wat er geboden wordt genieten! Dan zijn we allemaal gelukkig.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij dit postje komen bij mij twee punten op.

 

1) Dit is alweer de 2e post (Op Verzoek); wie is de persoon die zoiets verzoekt en waarom plaatst die persoon zelf niets?

2) Aangezien je zoals je al aangeeft relatief weinig caches hebt gedaan, waarvan ook nog een bijna 90% in maar 1 provincie vind ik je conclusie wbt kwaliteitscrisis wel heel erg kort door de bocht.

 

Zoals op de volgende link te zien is, is dit natuurlijk de provincie met verreweg de minst favorite points:

 

http://project-gc.com/CacheStats/topnumfp/?country=Netherlands&submit=Filter

 

 

Diederikus: ik moest ff zoeken voordat ik gevonden had op welk forum je een serieus verhaal gepost had, maar ik heb het gevonden. Misschien kun je toch overwegen om het hier ook te posten, het is een goed verhaal. Waarschijnlijk is niet iedereen het er mee eens, maar zonder meningsverschillen geen discussie, toch? Op dat andere forum heb je nu ook een inspanning geleverd, die door weinig mensen wordt gelezen, dat is ook zonde toch. Als je het verhaal hier post krijg je mijn mening, ik heb daar geen account :-)

 

 

@Diederikus ik ben ook benieuwd naar jouw serieuze bijdrage en ik ben blij dat jij dat on-topic gen mist ;-)

@Brouwertjes, absolute aantallen favorite points per provincie zeggen natuurlijk niets. Het houdt geen rekening met het aantal gelegde caches en het wordt niet omgeslagen per vierkante inwoner. Het tweede deel van mijn betoog is uiteraard subjectief. Daarom stel ik het hier ook ter discussie, dan kan mijn tunnelvisie verwijd worden. Het feit dat mijn cache zomaar tot de bovenste 0,5% toetreedt, kan ik alleen maar wijten aan gebrek aan concurrentie. En dus gebrek aan kwaliteit. Zoals je zelf schrijft heb ik nog maar weinig gevonden. Hoeveel hobbies zijn er waar je bij je eerste actie al tot de bovenste 0,5% hoort? Bij de overige hobbies waarmee ik ervaring heb, zoals schaken, zingen en geologie is dat absoluut ondenkbaar. Daar ben je al een hele peer als je niet meer tot de onderste 0,5% hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Absolute aantallen FP zeggen je misschien helemaal niets, maar datzelfde geldt dan waarschijnlijk voor de Wilson score die je hier als argument aanvoert. Caches van voor het FP tijdperk worden natuurlijk duidelijk benadeeld hier :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

De wandelaars/fietsers leggen over het algemeen weinig geïnspireerde caches in mijn ogen. Zoals gezegd zijn de caches vaak meer een soort bewegwijzering voor de route. En ach, als het een mooie route is, wil ik dat wel door de vingers zien. Hoewel het naar mijn gevoel niet zoveel met mijn beeld van cachen te maken heeft. [/quote: Diederikus]

 

 

 

Maar dan wil ik je toch van harte uitnodigen om eens naar deze wandelcache te kijken . En niet alleen naar kijken, maar ook lopen! :wink2:

 

Overigens dat sommige wandel- en fietscaches vooral een soort bewegwijzering zijn doet voor mij weinig tot geen afbreuk aan de kwaliteit en beleving. Een van de aspecten van geocaching is immers dat je elkaar mooie plekjes laat zien. Maar dat ik soms wandel- en fietscaches tegen kom waar iets bijzonders van gemaakt is dmv de wp's, (educatieve) opdrachten, eindcache, enz. kan ik ook zeker waarderen!

bewerkt door Ringeling
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus weet altijd weer iets interessants aan te zwengelen, althans in mijn ogen.

 

Als ik in de gelegenheid ben ga ik je cache deze zomer zeker eens doen! Maar dat heb ik me al eerder voorgenomen, en het ontbreekt me voornamelijk aan 2x anderhalf uur reistijd ...

 

Maar on topic: sommige mensen hebben meteen bij hun eerste cache de wil en de tijd - en de inspiratie - om er iets bijzonders van te maken. Geocaching is in mijn ogen niet zozeer een kunde die je moet oefenen, vandaar dat je niet zoals bij zingen en schaken lang met de hobby bezig moet zijn om iets aparts te produceren. In wezen is de grondslag heel simpel.

 

Een van de redenen dat er relatief weinig caches met hoge scores zijn, is m.i. dat het leggen van zo'n cache veel tijd kost, zowel qua productie als qua onderhoud. Ten tweede worden zulke caches, omdat ze vaak meer tijd kosten, relatief weinig gelogd. Als legger is het verleidelijk om te besluiten iets eenvoudigs te leggen waarbij je met minder moeite meer bezoekers scoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De conclusies van Diederikus zijn leuk om even door te nemen, maar kunnen onmogelijk serieus genomen worden.

 

Hij gaat alleen van "naakte en feitelijke" logjes uit zondeer zich überhaupt maar een moment in de mens achter de logjes te interesseren. En dat voor iemand die zich juist in de psyche van ons, cachers wil verdiepen.

 

Belangrijk is het dat mensen gaan bewegen en de natuur in gaan. Ik tik dit berichtje vanaf mijn ziekenhuisbed op de hartbewaking..... Tijdens het cachen vorige week donderdag (bij waypoint 3 van de rondje Drimmelen) ging het mis.... Infarct. Achteraf.... Gelukkig niet ernstig. Dinsdag naar de huisarts. Drie kwartier later lag ik aan tig draden aan de monitor in het asz te Dordrecht. Weer 24 uur later was ik gedotterd met een aantal stents..... Dichtgeslibte ader. Nu bijkomen en me niet ergeren, hetgeen ik dus toch doe... hahaha. Hoe dan ook voorlopig even geen caches voor Team Tabak. Maar de interesse blijft. Mag overigens dadelijk weer naar huis.

 

Goed, dit even nebenbei.... Waar ik dus op doel is hoe belangrijk het is dat mensen naar buiten gaan en bewegen. Zeker voor ouderen. Wat een hopeloos gel...ul is het dan om te zeggen dat je dit zo of zo moet doen.... verdorie... fietsen, lopen rennen... Ga er op uit!!!! En of die cache dan in een holle wilg ligt of in een kistje in een bos... Hoe verschrikkelijk onbelangrijk is het en wat zijn we dan onbenullig bezig.

 

Daarbij komt ook nog:

 

Wat is de achtergrond van mensen:

 

Heeft iemand een auto

Kan iemand fietsen (door omstandigheden misschien even niet)

Heeft iemand de financiële mogelijkheden om vanuit een matig cachegebied naar andere gebieden te rijden.

Heeft het gezin ook trek om mee te gaan.

Woont iemand in een bosrijke omgeving of midden in een weiland, of nog erger de Flevopolder.... :-)

 

Ik kan nog veel dingen opnoemen maar de zuster komt zo met kommetjes water en een washandje....

 

Afijn Diederikus, ga jij maar door met je nietszeggende statistiekjes en ontleding van het menselijk ras. Ik geef je één advies. Verspil je tijd niet aan die onzin. Ga er op uit en maak mooie caches zodat anderen ook reden hebben om er op uit te gaan. Dan ben JIJ mijn vriend en mag je zoveel reclame maken voor je cache als dat jij wilt!!!! Ik zal het onderschrijven ook al ben ik er nooit geweest!

 

Misschien tikje emotioneel allemaal, maar dat is de enige manier om mijn verhaal over te brengen! Voor de rest gaat he me redelijk goed!

  • Top! 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT: Dat is even schrikken, toen ik je bericht las.

Gelukkig klink je positief en schrijf je dat het achteraf meeviel ( behoorlijk relativerend). Vanaf deze kant wil ik je heel veel sterkte wensen en een spoedig herstel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...