Spring naar bijdragen

Geoleaks Ervaringen / Mystery's


Barry

Aanbevolen berichten

Vanuit een ander topic hoorde ik deze optie om vooraf te kunnen kijken of een mystery de moeite waard is om op te lossen. Er wordt namelijk niet aangegeven of de cache eindigt in een natuurgebied, parkje of woonwijk. Zou eenvoudig op te lossen zijn door een attribute, mijns inziens.

Toegegeven, ik heb zelf ook vaak moeite met een "mystery". Vaak schijnt de legger een psychisch probleem te hebben (wie niet), maar gebruikt zijn cache voor egostreling, om het de cacher lekker moeilijk te maken! ;)

Achteraf was ik er ook niet opgekomen dat de maker de woordwaarde van de eerste 2 alinea's gedeeld door 3, plus het kwadraat van de gestapeltelde GC code bedoelde. Sommige mysteries kun je simpelweg niet oplossen zonder hulp (van medecachers). Het verbaast mij dan ook niet dat er andere methodes worden ingezet.

Buiten dit aspect, cache je natuurlijk om te mogen genieten van de vindplaats. Wil je eigenlijk wel een mystery oplossen om uiteindelijk letterlijk te belanden in de shit? Of wil je alleen moeite doen voor een leuke mystery die eindigt in de natuur?

Hoe werkt Geoleaks eigenlijk? Je lost daar samen mysteries op of zijn alle coordinaten daar voorhanden? Graag hoor ik ervaringen.

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Geoleaks klinkt als spelbederf. Dat je samen een puzzel oplost lijkt me prima en doe ik ook, maar een oplossing voor iedereen online zetten is "not done"

 

Inderdaad eindigen de meest spannende kronkelige puzzels in een antiklimax als een potje achter een boom bij een hondenkeutel :bangin:

Dat is dan weer jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je na het oplossen van een puzzel het coördinaat op een kaart zet heb je snel genoeg een idee van waar je terecht komt. En verder zou het een hoop (no pun intended) schelen als cachers een beetje eerlijk durven zijn in hun logjes en een hondentoilet niet de hemel in prijzen als "onverwacht mooie locatie" of het klassieke kokertje-onder-steen-achter-paal niet een "verrassende verstopmethode " vinden.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanuit een ander topic hoorde ik deze optie om vooraf te kunnen kijken of een mystery de moeite waard is om op te lossen. Er wordt namelijk niet aangegeven of de cache eindigt in een natuurgebied, parkje of woonwijk. Zou eenvoudig op te lossen zijn door een attribute, mijns inziens.

Een andere optie zou zijn de maximaal toegestane afstand tussen de boguscoördinaten van een mystery en de daadwerkelijke coördinaten van de cache te verlagen van 3 km naar 161 meter. Dan is het niet meer afhankelijk van een co die al af niet bereid is een nieuw attribuut te gebruiken.

 

Met geoleaks heb ik geen ervaring. Wel heb ik ervaren dat het spel gevoelsmatig devalueert als je direct naar het eindcoördinaat loopt. Als ik dan ook nog eens de cache niet kan vinden dan ben ik minder bereid om goed te zoeken. Het vinden van de cache is minder waard geworden. Psychologisch gezien is dat wel interessant.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik het lees moet je bij Geoleaks betalen voor het mee puzzelen:

 

".....Wil je lid worden van GeoLeaks dan kan je je registreren op het forum. Je bent dan Basic Member en hebt beperkte toegang tot het forum.
Dit is ook de eerste stap die je zal moeten doen om verder te komen!

Lees vooraf goed de forumregels even door. Je kan dan alvast meepuzzelen met al die anderen die je al voor zijn gegaan.
Wil je meer en wil je toegang hebben tot een enorme berg aan informatie over opgeloste mysterie caches dan kan je Premium Member worden.

Premium Member worden en toegang krijgen tot alle opgeloste caches!

Via de PayPal button op de website is het mogelijk om een eenmalige donatie van slechts € 30 te doen om Premium Member te worden.
Ter vergelijking: een jaar Premium Member worden bij Geocaching.com kost € 29,99, maar keert ieder jaar weer terug.

De opbrengst gaat naar een goed doel, namelijk een project voor duurzame energie in Indonesie.

Via het doen van een donatie via de PayPal button wordt je account automatisch omgezet naar Premium Member.
Via de PayPal button is het ook mogelijk om te doneren via een creditcard of je eigen bankrekeningnummer.
Je zal dan eerst een PayPal account moeten aanmaken en vervolgens koppelen aan je bankrekeningnummer.
Een creditcard heb je dan niet nodig. Transactiekosten bij het doen van een donatie zijn er niet, het gebruik van PayPal is gratis.

Het langs deze weg Premium Member worden ontslaat je uiteraard niet van je ´plicht´ om aktief mee te helpen met het oplossen van mysterie caches....."

 

Bron: geoleaks.nl

 

 

Beetje duur om er alleen maar achter te willen komen of de cache uiteindelijk op een aardig plekje ligt, dan kun je beter gewoon een mooie boswandeling gaan maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Vaak schijnt de legger een psychisch probleem te hebben (wie niet), maar gebruikt zijn cache voor egostreling, om het de cacher lekker moeilijk te maken! ;)Achteraf was ik er ook niet opgekomen dat de maker de woordwaarde van de eerste 2 alinea's gedeeld door 3, plus het kwadraat van de gestapeltelde GC code bedoelde. Sommige mysteries kun je simpelweg niet oplossen zonder hulp (van medecachers).....

Ja, soms denk ik ook, dat sommige C-O's een kronkel hebben en Mysteries leggen voor hun eigen ego of een eigen 'elite' groepje, die natuurlijk ( snel? ) een bruikbare hint krijgen. Ik heb ooit wel eens een C-O horen vertellen, dat hij de oplossing van een WP 3 keer door een decoder heeft gehaald. Om dit op te lossen moet je dus iedere decoder proberen ( hoeveel zijn er wel niet? ) en dat tig keer herhalen ( in dit geval dus 3 keer ) en hopen dat je iets zinnigs leest.

Ik snap echt niet wat dit met GeoCaching te maken heeft, maar.....>

 

.....Het verbaast mij dan ook niet dat er andere methodes worden ingezet ..... Hoe werkt Geoleaks eigenlijk? Je lost daar samen mysteries op of zijn alle coordinaten daar voorhanden?.....

>.....Geoleaks ga ik niet gebruiken. Ik heb voor dit soort caches een betere oplossing: de Ignore-list. Het is namelijk je eigen keuze om deze caches wel of niet te doen. Gewoon weg met die voor mij vervuilende caches en op deze wijze verdwijnen ze ook uit je Geo-Map ( https://www.geocaching.com/map ). Dan kan je ook makkelijker een mooie wandeling opzoeken. Ik besteed mijn Geo-tijd liever buiten, dan achter een Pc.

 

 

 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het wel enigszins met sommige schrijvers eens, dat bepaalde cache-eigenaren, die mysterycaches plaatsen meer hun eigen ego in het vizier hebben dan het spelplezier van hen, die hun caches willen doen. En ik ben het ook eens, dat de eindcoördinaten van vele opgeloste caches niet de moeite van een bezoek waard waren. Toch vinden we het vaak wel leuk om te proberen de oplossingen van puzzels te vinden. Als je het regelmatig doet, komt er na verloop van tijd ook wel wat routine bovendrijven, waardoor het soms wat makkelijker wordt.... Soms, niet altijd.... Dan hanteren we een volgorde. Eerst melden wij ons bij de cache-eigenaar met wat we op dát moment reeds op papier hebben en we vragen een extra hint. Soms komt er een prima aanwijzing, waarmee je tot een oplossing komt, soms komt er een hint, die de warrigheid in het hoofd van de cache-eigenaar nog eens benadrukt en soms hoor je helemaal niets. In de laatste twee gevallen kijken we of we een logje zien van een ons bekende medecacher. Dat werkt meestal goed en vaak krijg je dan al het eindcoördinaat gemeld, want 80 % van de cachers zijn geen moeilijk doenerige mensen. Wij ook niet trouwens.... Principes zijn mooi, maar het gaat hier wel om een l..ullig spelletje.... Lukt dat ook niet, dan kan Geoleaks een oplossing bieden, omdat daar oplossingen geboden worden door mensen, die het leuk vinden om al puzzelend met elkaar de meest moeilijke opgaven te kraken. Vaak moet er dan toch nog stevig nagedacht worden, want wat voor de eén duidelijk is, vormt voor de ander alsnog een mysterie. Tegenwoordig wordt er een bijdrage gevraagd om het heilige der heiligen te mogen betreden. Voorheen was dit niet zo. Iedereen, die een bijdrage leverde aan oplossingen, werd toegelaten en een eenmaal verkregen titel houd je.

 

Over de psyche achter dit fenomeen en of je er wel of niet gebruik van gaat maken laat ik me niet uit. Dat moet ieder voor zichzelf weten vind ik. Het komt er helemaal op neer hoe serieus je geocaching wilt betrachten en hoe ver je je wilt verdiepen in de egotripperij van een cache-legger. Dat ligt voor iedereen anders. Ik heb bij voorbaat begrip voor alle standpunten, die voorbij gaan komen..... :-)

 

Maar als Team Tabak via een puzzel waar voornamelijk Ma Tabak uren mee bezig is geweest in een voortuin terecht komt of op een plek waar je achteraf de shit van je schoenen moet krabben, dan komt er geheid een rot opmerking in het logje, dat geplaatst gaat worden!!! Daar zijn we dan wel weer heel erg stellig in.... :-) :-)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het wel enigszins met sommige schrijvers eens, dat bepaalde cache-eigenaren, die mysterycaches plaatsen meer hun eigen ego in het vizier hebben dan het spelplezier van hen, die hun caches willen doen.

 

En dat denk ik dus nu net niet. Sommige mensen hebben nu eenmaal vanwege hun werk of hobby ergens veel verstand van en vinden het dan leuk om daar een cache omheen te bouwen, zodat andere mensen die ook op dit punt vaardig zijn, deze puzzel kunnen oplossen. Ik kan me nog een cache herinneren waarbij je op een bepaalde tijd bij een radiomast moest staan, en dan een met oscillator een bepaalde frequentie bekijken. Aan de hand van de waveform kon je dan de coördinaten herleiden. Schitterend toch ? IK kan deze cache dus niet oplossen, maar wat geeft dat, een cache is heden ten dage geen zeldzaamheid meer, dus ik zoek er wel eentje dit ik wel op kan lossen.

Maar het lijkt er op dat de meeste van mening zijn dat als ze een cache niet kunnen doen omdat ze daar niet de expertise of materialen voor hebben, dan het dan opeens heel legitiem is om dan de eindcoordinaten maar op een andere manier in handen te krijgen. Zo cachelegger moet natuurlijk niet zomaar gaan denken dat hij een cache kan neerleggen die niet door iedereen gevonden kan worden. Waar haalt hij, of zij, het lef vandaan !!!!!

bewerkt door Team Tammo
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt natuurlijk ook met een groepje proberen een raadsel op te lossen. Ik vind het soms namelijk wel leuk om een kijkje te krijgen in sommige mysteries en hoop dan altijd dat ik er iets van leer. Dan kan ik een volgende mysterie misschien wel zelf oplossen.

Ik zag een leuk event in Aken (Gruppentherapie) waar men gezamenlijk mysteries met vier of meer sterren probeert op te lossen. Is net even iets te ver weg voor mij, maar ik vond het wel een leuk idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Team Tammo... Zoals gezegd, ik vind ieders standpunt prima, dus ook dat van jou, maar eigenlijk vind ik zulke beroepsgerelateerde puzzels heel weinig met geocaching te maken hebben. Überhaupt hebben vele puzzels weinig met geocaching van doen....Ikzelf ben mijn hele werkzame leven scheepsbevrachter geweest. (Kustvaart en Rijnvaart en ben zelfs één van de laatste beëdigde scheepsbevrachters, want in de tachtiger jaren werd de evenredige vrachtverdeling in de binnenvaart afgeschaft) ) Als er 200 van in dit land waren of nog zijn is het veel. Ik kan een puzzel in elkaar zetten met termen en toestanden, die met dit beroep te maken hebben en waar jij tegenaan staat te kijken met het idee... wat moet ik hier in Godsnaam mee..... Ga ik hierom geocachen? Nee toch. Dat is geen schande waar het jou betreft. Het is niet meer dan normaal.... Is het knap van mij? ... Helemaal niet. Ik ben er 50 jaar geleden bij toeval ingerold en heb daar goed mijn brood mee kunnen verdienen. Ik zal het niet in mijn hoofd halen om jou daarmee lastig te vallen en jou te laten zien hoe goed ik ben op dat gebied..... (Want dat is de opzet bij velen....). Het heeft niets, maar dan ook niets met geocaching te maken. Aan de opgedane kennis, die je verkrijgt door het oplossen van die puzzel heb je helemaal niets, nada.... En kom je dan ook nog (na uiteindelijk de coördinaten verkregen te hebben op een event of waar dan ook) in mijn voortuin uit, dan kun je je helemaal afvragen wat je eigenlijk aan het doen bent....

 

Dat is mijn mening over vele puzzels (niet allemaal, want er zijn ook hele leuke puzzels, waar iedereen wat mee kan) maar daar hoeft niemand het mee eens te zijn... Gelukkig maar!

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vele mysteries zitten zo ingewikkeld in elkaar dat je zo ongeveer Einstein moet heten om ze regulier op te lossen. Heel vaak zie je dan ook in log's zinnetjes als: "hulplijntje gebruikt" of "na een duwtje in de goede richting" etc. Geoleaks is een hulpmiddel voor mensen die een mysterie willen doen maar die zelf (nog) niet kunnen oplossen. Je kan dan gaan bedelen bij de co of bij medecachers maar je kunt ook gewoon dokken en dan de info uit Geoleaks halen. Als je dit bezwaarlijk vindt vanwege de cache ethiek moet je gewoon zelf blijven broeden tot je de oplossing hebt. Maar dat is soms zo goed als onmogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dit bezwaarlijk vindt vanwege de cache ethiek moet je gewoon zelf blijven broeden tot je de oplossing hebt. Maar dat is soms zo goed als onmogelijk.

 

Maar waarom MOET je deze cache dan toch doen ? Als het je niet lukt, wat maakt het uit ? Nogmaals, als er nauwelijks caches zouden zijn, dan kon ik het nog bevatten waarom je deze zou willen vinden, maar je breekt je nek tegenwoordig over die dingen....

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...