Spring naar bijdragen

Startershandleiding Van Sgn


Geo-Hoppers

Aanbevolen berichten

Gast JackHoe

Er zijn ook een aantal versies niet gepubliceerd. Maar aangeven de hoeveelste gepubliceerde versie kan wel. Als ik me goed herinner is dit de derde gepubliceerde versie. In de volgende versie erbij zetten dat het de vierde is, lijkt mij niet zo'n probleem.

Het aangeven van een historie van wat er veranderd is, lijkt mij niet zo handig. Dit maakt het bestand na iedere verandering groter. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat de gegeven info in het bestand zo up to date mogelijk is en zo goed mogelijk klopt. Ik hoop dat dit momenteel het geval is, of het nou versie twee, drie of zeven is ;) . En als dat niet zo is, horen we dat graag natuurlijk. Kunnen we er weer een nieuwe versie van maken :D .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoeveelste versie of het is heeft feitelijk geen belang, toch?

 

Voor de duidelijkheid is bijv. "laatst gewijzigd in mei 2011" of versie-mei 2011 (datum in verschillende notaties mogelijk) voldoende om te kunnen zien of de versie die jij eventueel hebt uitgeprint, nog wel de meest actuele is.

 

Zelf zou ik zeggen: niks printen. Gewoon de handleiding digitaal openen via de site: heb je altijd de meest actuele versie onder ogen :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Document ziet er mooi uit. Ik heb het niet helemaal gelezen omdat ik mijzelf niet tot de doelgroep reken.

Ik heb begrepen dat dit document naar iedereen gestuurd wordt die zich voor het eerst registeert.

Misschien is het dan handig om in dat mailtje meteen te vragen wat deze beginner van de handleiding heeft gevonden

(nuttig/niet-nuttig; missen er dingen etc)

Nu reageren eigenlijk alleen maar mensen die toch niet tot de doelgroep behoren.

bewerkt door brouwertjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Complimenten voor zo'n uitgebreide uitleg. Veel aspecten zijn behandeld, en je kan natuurlijk niet alles tot in de puntjes uitleggen. Maar ik heb wel een paar suggesties voor aanvullingen en verduidelijkingen:

 

* Onder 'coordinaten' zou je ook RD kunnen (moeten) noemen, ons Nederlandse coordinatenstelsel, dat toch in diverse caches, niet alleen mysteries, gebruikt wordt. Of gewoon decimale graden Ndd.ddddd Eddd.ddddd, in plaats van minuten. Verder zou ik noemen dat er men het niet zo nauw neemt met de notatie van coordinaten, en dat bijvoorbeeld N51.12.456 niet betekent dat na de punt bij de graden het decimale deel komt, maar de minuten. Kortom, kijk altijd goed wat je (met name bij een mystery) invult, want hoe onlogisch het er ook kan staan, de cache-legger heeft altijd gelijk.

* Ik zou benadrukken dat het een stiekeme hobby is, en dat je eigenlijk onopgemerkt te werk moet gaan. Maar vooral dat daar ook onder valt dat je geen zichtbare sporen van het zoeken achterlaat. Ik zie steeds vaker dat men voor het vinden van het vogelhuisje op ooghoogte of de nepdrol op de boomstronk, de grond rond alle bomen in een straal van 10 meter omwoelt, en dit zo achterlaat alsof er een kudde wilde zwijnen op bezoek is geweest. Gebruik een prikstok of een tentharing, maar geen schoenzolen om te zoeken. OK, een onverlaat op een crossmotor laat ook bandensporen na in het natuurgebied, maar zo zijn wij niet.

* Steeds meer beginnende cachers willen in no-time zelf iets verstoppen. Op zich niets mis mee, maar laat men zich wel afvragen of het iets toe voegt. Ik wil hier geen kruistocht tegen voortuincaches voeren, maar het al te snel plaatsen van minder-dan-gemiddeld-caches, om er maar een neergelegd te hebben, gaat toch ten koste van de kwaliteit, in mijn ogen. Het lijkt me goed iets meer nadruk te leggen op het feit dat je een cache plaatst om anderen een plezier mee te doen. Er zijn richtlijnen -lees: regels-, dat is duidelijk, maar er zijn ook bepaalde 'goede gewoonten'. Een cache legger gaat niet over een nacht ijs; dat is iets dat je zorgvuldig zou moeten doen. Je ziet steeds vaker dat een nieuwe cache die door iemand is neergelegd die er zelf reeds 20 gevonden heeft, 50 meter afwijkt van het gegeven coordinaat, bijvoorbeeld.

* Denk voor wie na je komt: berg alles waterdicht op, netjes verstopt, plak niet het hele nano-rolletje vol met een mega sticker, etc.

 

Juist een handleiding als deze is het uitgelezen instrument om beginnende geocachers met de van oorsprong gangbare geocache-mores bekend te maken. Als niemand het ze vertelt, hoe moeten we het dan weten?

 

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, en iets meer aandacht aan deze puntjes kunnen wijden, in een volgende, ongetwijfeld nog mooiere, editie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • 4 months later...
  • Peetee unpinned this discussie

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...