Spring naar bijdragen

Instellen Kaartdatum, WGS84 en RD Grid; Hoe werkt dat?


Scrat

Aanbevolen berichten

Ik ben nog redelijk groen in het gebruik van een GPS. Daarom post ik mijn vragen hier.

 

Ik heb mijn GPSMap 60CSx (met Eur. basemap/TOPO NL/CN NT v9) al voor een deel ingesteld. Ten aanzien van het instellen van de juiste Kaartdatum heb ik een paar vragen. Ik heb met de zoekfunctie in dit forum gekeken naar antwoorden op mijn vragen, maar het is mij gewoon niet helemaal duidelijk.

- Ik had aanvankelijk het Positieformaat onder Instellingen op Ned. RD Grid gezet met Kaartdatum op Dutch. Tot ik in enkele posts las, dat dit kennelijk op hddd°.mm.mmm en WGS84 gezet moet worden. Daarom omgezet. Is dit nou de standaardinstelling of de instelling die ik moet gebruiken als ik wil gaan geocachen (om op ongeveer de juiste plek van de cache uit te komen)?

- Ik wil mijn GPS ook gebruiken voor gewoon wandelen/fietsen in Nederland. Moet ik dan de instellingen wel op Ned. RD Grid en Dutch zetten om TOPO NL goed te kunnen gebruiken?

- En welke instellingen moet ik aanhouden als ik in Nederland in mijn auto van CN NT v9 gebruik wil maken? Blijft dat hetzelfde als ik de grens overga (ik wil nl. van West-Europa Noorwegen tot Portugal er op zetten)?

 

Kan iemand mij helpen met deze vragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor 95% van de geocaches is WGS84 het juiste coördinatenstelsel. Voor andere doeleinden kan je het zo laten staan, behalve als je coördinaten uit een andere bron handmatig wilt invoeren. Nadat je hebt ingevoerd en van stelsel wisselt, rekent de GPS ze automatisch om.

bewerkt door silkwood
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor alle duidelijkheid: Het driehoekje zal altijd de juiste positie op de kaart aanwijzen, hoe het datum ook ingesteld staat.

Alleen de bijbehorende getallen verschillen met de notatie en het datum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik het zo zeggen:

Je gebruikt papieren kaarten die een handig RD-raster hebben. Op die kaart kan je punten uitmeten in dat raster. Dat gaat in meters lineair.

Het is dan handig als je GPS ook in RD staat want dan geeft die getallenposities die je makkelijk op de kaart kunt vinden. De 1:25.000 kaart heeft hokjes van 1km .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het maakt voor de plaatsbepaling van de GPS niet uit waar je de instelling op hebt staan.

Handig is het wel dat je de instelling zo zet dat het overeen komt met je papieren kaart.

Buiten de NL topo kaarten met RD, gebruiken de meeste kaarten WGS84.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Peetee unpinned this discussie

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...