Spring naar bijdragen

(te grote) afwijking van m'n GPS


yvonneGPS

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Iets noordelijker dan ik woon (in het cache dorado) had ik ooit waas/egnos aanstaan op de gpsmap60CS die ik toen had. En dat ding beweerde in open veld dat de nauwkeurigheid van 5 naar 3 meter ging. In het echt ging de nauwkeurigheid de verkeerde kant op. Maar in het diepe zuiden / Belgie werkt het beter?! Ik had het met goed succes geprobeerd op een event onder de 51 graden noord.

 

Dat verklaart meteen waarom het voor team Gelaen werkt?

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe GPS: de Garmin GPS 60. Een leuk ding met veel opties.

Alleen als ik hem aanzet en hij vindt de satellieten dan heb ik regelmatig een afwijking van 10 tot wel 17meter. Is dit normaal?

Soms is de afwijking 6 meter maar dit is echter lang niet altijd zo.

 

Als ik een cache wil vinden loop ik op deze manier mooi op de verkeerde plek te zoeken.

 

Wie heeft hier ervaring mee of tips?

in de stad (in friesland, dus geen wolkenkrabbers) heb ik ongeveer 14 meter afwijking. in het open veld ongeveer 7 meter.

 

begrijp ik dus goed dat dit volkomen normaal is??

 

Hai, IkbenMamma weer even :dribble:...

 

N.a.v. je andere draadje over het leggen van je eigen cache, vraag ik me trouwens af, hoe je je waypoints hebt gemeten.

Als je zoveel afwijking hebt gehad telkens is het misschien een tip om hem nogmaals over te lopen en nog eens te kijken wat de waarden dan zijn, voordat de cachers tijdens het wandelen zelf ook meteen grote verschillen gaan ervaren. Bovendien is het aan te raden enige tijd op het waypoint te vertoeven, totdat je ziet dat de satelieten (bijna) niet meer verspringen...

 

Je kunt ook middelen, maar hoe dat met jouw GPS werkt, no idea, misschien iemand met zo'n zelfde exemplaar een advies ?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de afwijking betreft zal ik niet veel anders kunnen zeggen dan alle anderen voor mij.

 

het kan ook wel eens helpen om van de verschillende kanten de cache te benaderen, dan zal je ook beter uitkomen.

 

Wellicht is het een optie om de GPS (kompaspijl) te kalibreren. Deze optie zit ergens in het menu. Kan geen kwaad, en misschien werkt het dan ook beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

N.a.v. je andere draadje over het leggen van je eigen cache, vraag ik me trouwens af, hoe je je waypoints hebt gemeten.

Als je zoveel afwijking hebt gehad telkens is het misschien een tip om hem nogmaals over te lopen en nog eens te kijken wat de waarden dan zijn, voordat de cachers tijdens het wandelen zelf ook meteen grote verschillen gaan ervaren. Bovendien is het aan te raden enige tijd op het waypoint te vertoeven, totdat je ziet dat de satelieten (bijna) niet meer verspringen...

 

Je kunt ook middelen, maar hoe dat met jouw GPS werkt, no idea, misschien iemand met zo'n zelfde exemplaar een advies ?!

 

Het is zowieso slim (nodig) om de waypoints verschillende keren uit te peilen, liefst op andere tijdstippen van de dag en de verkregen waarden te middelen. De positie berekening is nl ook afhankelijk van de stand van de satellieten en die veranderd steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij viel die grote afwijking ook al op bij mijn Garmin Etrex Vista HCx. Zelfs als ik stil sta in het begin schiet de positie op mijn Garmin heen en weer om na 5 minuten stabiel te worden.

 

Ik heb daar een heel simpele oplossing voor gevonden die tot nu toe altijd heeft gewerkt: Ik calibreer het compas en de hoogtemeter direct in het begin en als dat klaar is (binnen een halve minuut) is de positie ook stabiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit het nu eigenlijk met EGNOS (WAAS enabled, maar WAAS is voor noord amerika)

Heeft de GPS60 dit ook? (mijn 60csx heeft het wel)

 

En ik hoor hier verschillende verhalen over. Help het, maakt het niet uit of maakt het de afwijking groter (reflectie)

Moet je hem in het bos uitzetten en in open vlakte aan?

Wie heeft hier echt aan gemeten c.q. ervaring mee?

Mijn ervaring is in de bossen: waas aan ->slecht. Hij werkt mi dan met aannames en dat kan je erg op het verkeerde spoor zetten dus heb ik het snel weer uitgezet en gebruik ik het niet meer.

bewerkt door Tornado Bram
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij viel die grote afwijking ook al op bij mijn Garmin Etrex Vista HCx. Zelfs als ik stil sta in het begin schiet de positie op mijn Garmin heen en weer om na 5 minuten stabiel te worden.

 

Ik heb daar een heel simpele oplossing voor gevonden die tot nu toe altijd heeft gewerkt: Ik calibreer het compas en de hoogtemeter direct in het begin en als dat klaar is (binnen een halve minuut) is de positie ook stabiel.

Ik heb ook een Vista HCx. Bij mij hangt het er sterk vanaf hoelang het geleden is dat ik het ding heb uitgezet.

Is dat kort geleden (ik praat dan over minuten), dan is hij weer in enkele seconden stabiel en nauwkeurig.

Is het lang geleden (ik praat dan over dagen), dan duurt het even voor hij een lock heeft op voldoende satellieten en dan kan het soms inderdaad een paar minuten duren voor hij stabiel en nauwkeurig is.

Dit zijn de uitersten van een glijdende schaal.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...