Spring naar bijdragen

We Gaan Weer Buiten Spelen


barny

Aanbevolen berichten

In het draadje Chez Diederikus hebben we uitgebreid gefilosofeerd over dit onderwerp. Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat gastvrijheid van de legger een groot goed is. Eenieder mag de cache op zijn eigen manier bereiken. Hoe iemand dat doet, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat ga ik als legger niet lopen betuttelen.

 

Een cache afschermen achter een thuispuzzel heb ik nooit goed begrepen. Waarom zou je zoiets in vredesnaam willen als legger? Ik kan er me helemaal niets bij voorstellen (#MijnFout). Een veldpuzzel is wat anders. Afgelopen zaterdag hebben we ook een aantal veldpuzzels gedaan die ik thuis nooit zou doen. Door de natuur en het gezelschap is zoiets zeer rustgevend en stimulerend. Maar thuis, buiten die context, is daar niets aan. Ik begrijp dus niet waar die leggers van puzzels zich zo druk over maken. Als iemand de eindcoördinaten wil hebben van mijn caches, dan kan hij ze krijgen. Dat staat ook op de site van Wijze Lessen.

 

Er zijn drie situaties denkbaar waarin ik gebruik zou kunnen maken van een database als deze.

 

Wij cachen niet zo vaak, en meestal bezoeken wij maar één cache per dag. Als ik een TB bij mij heb, dan wil ik de cache wel vinden, zodat ik geen moeilijke toeren hoef uit te halen om hem later te droppen. Binnen een paar kilometer van mijn huis vind je geen fatsoenlijke cache waar een TB van enige afmeting in kan. Als ik de coördinaten van de cache die ik loop bij me heb, dan kan ik tenminste altijd de TB droppen. Dan hoeft de TB eigenaar niet te lang te wachten.

 

Een tweede situatie is wanneer ik een cache wil leggen. Het is zeer irritant al die flutpuzzels binnen een straal van 3 km van je toekomstige cache te moeten oplossen om je aan de 161-meter richtlijn te kunnen houden. Het is al moeilijk genoeg een fatsoenlijke geocache te leggen met de huidige cachedichtheid.

 

Een derde situatie doet zich pas recentelijk voor. Mijn vrouw speelt Ingress, en om samen te zijn ga ik met haar mee. Om ondertussen wat te doen te hebben, wil ik wel wat potjes rapen. Als ik dan wat beleef, en ik beleef altijd heel veel, dan kan ik dat ook nog ergens loggen. Om een plek te vinden die Ingress-technisch interessant is, is al lastig genoeg. Dan is het handig dat ik geen puzzels hoef op te lossen of gedwongen word een bepaalde route te lopen.

 

Ik ben dus wel blij met die database. Daardoor kan ik dus inderdaad vaker naar buiten. Ik heb er maar even een kopietje van gemaakt en deze in excel gezet. Je weet nooit hoelang deze zaken online blijven.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

:offtopic: Died: mij heb je ook nóóit horen zeggen dat je zwijgzaam bent...

 

En nog bedankt....dat je me naar de top van het Kootwijkerzand hebt gebracht. En...hoe zwijgzaam je anders ook bent...

Dáár waren in ieder geval getuigen bij.

 

Lang zal hij leven, lang zal hij leven.... HIEP is vandaag alwéér jarig, denk ik... :birthday:

 

Gefeliciteerd :kiss:

 

Liefs van de kikkermeisjes :inlove:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...................................Een tweede situatie is wanneer ik een cache wil leggen. Het is zeer irritant al die flutpuzzels binnen een straal van 3 km van je toekomstige cache te moeten oplossen om je aan de 161-meter richtlijn te kunnen houden. Het is al moeilijk genoeg een fatsoenlijke geocache te leggen met de huidige cachedichtheid..............................................

 

 

 

Tja, je kunt ook gewoon bij de reviewer een coördinaten check aanvragen:

http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=199

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sivota:

Diederikus kan zich in het bijzijn van mensen moeilijk uiten. Gelukkig hebben we meestal een doventolk mee voor de kikkervis dochter

Sommige geocachers hebben een beperking...

 

Ik ga nu echt keihard aan het werk. Zaterdag schijnt Barny op een Event te komen en ik ben aan het knutselen.

Dat gaat lukken Sivota :cool2:

Als ik Willem tegen kom, worden we vast wel weer "vrijwillig"op de foto gezet, vermoed ik :wistling::wistling:

 

Liefs

bewerkt door de kikkers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je kunt ook gewoon bij de reviewer een coördinaten check aanvragen:

http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=199

Daar heb je niet zoveel aan. Altans, niet voor dit probleem. Je krijgt dan te horen DAT er een cache dichtbij een waypoint ligt. Maar niet WAAR die cache dan ligt. Bovendien heb ik begrepen dat de reviewers hier te lande reeds overwerkt zijn. Nu kan ik zelf zoveel mogelijk het voorwerk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, een mysterie kan soms noodzakelijk, nuttig of aangenaam zijn.
Startlicentie om fileleed tegen te gaan, een kwetsbare cache die pas wordt herplaatst na aanmelding of een cache om je thuis in te leven in het verhaal.

De drie situaties die je noemt om de database te gebruiken zal ik niet ervaren. TB's zijn een bijverschijnsel, die hoef je niet uit een cache te halen. Voor de straal van drie kilometer kan je terecht bij de reviewer. En om te kunnen cachen omdat je partner Ingress speelt vind ik vreemd. Jullie zijn samen, maar je bent bang je te vervelen.

En ja, vaker naar buiten? Daar heb je toch geen cache voor nodig? Ik loop dagelijks drie keer een uur met mijn hond zonder te cachen.
Ik raad je een hond aan. En als je hem/haar goed africht, dan vindt hij/zij caches zonder database.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, het antwoord op de vraag "Waarom?" is natuurlijk weer gewoon: "Omdat het kan!"

 

Cachen vind ik leuk (nog steeds na bijna 14 jaar) en verreweg het leukst als je het op je eigen manier doet. Voor mij betekent dat een multi, liefst door een natuurgebied. De mooiste dingen zie je doorgaans onderweg omdat de eindlocatie aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Bijvoorbeeld, een plek die geen problemen kan opleveren voor de natuur. Daarmee sluit je de interessantste plekken bijna per definitie uit.

Als je dit gegeven niet wilt of kunt inzien is het misschien beter als je maar meteen naar de eindcoördinaten loopt. Kun je daarna mopperen op de oninteressante plek!

 

Jammer dat zo'n database nu zo laagdrempelig wordt aangeboden, en dat zelfs gezegd wordt dat het op deze manier geschikt is voor beginnende cachers. En dan maar mopperen dat de nieuwe generatie cachers geen oog meer heeft voor het spel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Aragorn: je hebt gelijk.

Toen we als newbie in Drenthe begonnen met de caches van Malyenki, waren we nog allemaal super enthousiast in het zoeken en vinden van elkaars cachen. Nu zijn we vooral vrienden, en geocachen ook nog weleens met elkaar.

Geocachen is gewoon veranderd. Wij zijn blij, dat we nog met een GPS schat zoeken hebben geleerd en als we mazzel hebben, dan vinden we er ook nog wel eens eentje...

 

Groetjes

van kikkertje :fox:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, het antwoord op de vraag "Waarom?" is natuurlijk weer gewoon: "Omdat het kan!"

 

Cachen vind ik leuk (nog steeds na bijna 14 jaar) en verreweg het leukst als je het op je eigen manier doet. Voor mij betekent dat een multi, liefst door een natuurgebied. De mooiste dingen zie je doorgaans onderweg omdat de eindlocatie aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Bijvoorbeeld, een plek die geen problemen kan opleveren voor de natuur. Daarmee sluit je de interessantste plekken bijna per definitie uit.

Als je dit gegeven niet wilt of kunt inzien is het misschien beter als je maar meteen naar de eindcoördinaten loopt. Kun je daarna mopperen op de oninteressante plek!

 

Jammer dat zo'n database nu zo laagdrempelig wordt aangeboden, en dat zelfs gezegd wordt dat het op deze manier geschikt is voor beginnende cachers. En dan maar mopperen dat de nieuwe generatie cachers geen oog meer heeft voor het spel.

de database heeft tot nu toe nog alleen maar de Eindcoords van Puzzelcache's , en in sommige gevallen moet je daarna nog een multy aflopen om de eindcache te vinden.

 

en laat het misschien nieuw voor je zijn, maar er zijn ook geocachers die fysiek niet in staat zijn een eind door de natuur kunnen banjeren maar wel graag een cache in een mooi gebied willen bezoeken, en er een tocht van maken die zij aankunnen

ook vind ik het heerlijk ontspannend dat op het moment ik aan een multy cache begint, zelf kan bepalen hoe lang het duurt en waar langs ik ga,

ook vind ik het heerlijk ontspannend om niet elke keer me suf te zoeken naar een tag, geplaatst op een onmogelijke plek,

ook vind ik het heerlijk ontspannend om niet elke keer de bouten in het bankje hoef te tellen of erger van complete zinnen daar de woordwaarde van uitrekenen

ook vind ik het heerlijk ontspannend om te weten dat alle veld puzzels kan proberen op te lossen maar als het niet lukt, ik gewoon door kan gaan

 

uiteindelijk gaat geocachen gewoon om het bezoeken van de geocache, dat gebeurt dan ook gewoon,

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, het is voor mij geen verrassing dat niet iedereen een lange tocht door de natuur aan kan. So what, dan mis je dus een categorie caches. Net als mensen die kleurenblind zijn, of slechthorend, hun kinderen in een buggy mee willen nemen, etc. Niet alles kunnen doen betekent soms dingen achterwege moeten laten. Valsspelen lijkt me een slechte oplossing die aan beginnende cachers een verkeerd signaal afgeeft.

Maar, zoals gezegd, het kan dus het gebeurt. Jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, ik begrijp jouw logica, maar die is niet zaligmakend. Ik hou er een andere mening op na.
Mysteries, multy's, traditionals, voor ieder wat wils. Ik zoek de caches die ik leuk vind.
Wil ik een mooie wandeling in het bos maken, dan heb ik daar geen geocache voor nodig. De eindcoördinaten leveren in het beste geval een kistje met een logboekje en ruilspulletjes op. Maar die kunnen niet tippen aan het genoegen van de wandeling.
Daar zit misschien het verschil in tussen ons. Ik hoef niet een geocache te vinden.

Vanaf het moment dat ik de oplossingen van mijn puzzels op geoleaks vond, heb ik geen mysteries meer geplaatst. Maar ook multy's zijn een prooi geworden voor puntenjagers. Het plaatsen van een geocache wordt er niet leuker op.

 

Aragorn, ik denk dat wij elkaar begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, het is voor mij geen verrassing dat niet iedereen een lange tocht door de natuur aan kan. So what, dan mis je dus een categorie caches. Net als mensen die kleurenblind zijn, of slechthorend, hun kinderen in een buggy mee willen nemen, etc. Niet alles kunnen doen betekent soms dingen achterwege moeten laten. Valsspelen lijkt me een slechte oplossing die aan beginnende cachers een verkeerd signaal afgeeft.

Maar, zoals gezegd, het kan dus het gebeurt. Jammer.

wat is valsspelen?

is valsspelen je niet willen of kunnen onderwerpen aan de wil van een of ander persoon?

dat is op het moment je de puzzel niet maakt of niet de woordwaardes willen berekenen, of gewoon geen sommetje maken?

kan je wel valsspelen als er niets van "waarde" aan het behaalde is toegekend, behalve je opgedane ervaring en beleving?

 

geocachen (daar hebben we het even over) gaat toch over het bezoeken van de geocache,

geocachen gaat toch niet over puzzeltjes,

geocachen gaat niet over plekjes of woorden tellen,

geocachen gaat zeker niet over getalletjes optellen

 

verbeter mij als ik het fout heb

 

Barny

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf het moment dat ik de oplossingen van mijn puzzels op geoleaks vond, heb ik geen mysteries meer geplaatst.

Sommigen zullen dat als een aanbeveling voor geoleaks zien. Bij de meeste puzzelcaches beschouwt de legger de aanwezigheid van de puzzel als een excuus om er voor de rest maar met de pet naar te gooien. Iedere cache krijgt de bezoekers die hij verdient. De meeste puzzelcaches vind ik niet waard om te bezoeken. Daar verandert een database met eindcoördinaten niets aan.

 

Maar ook multy's zijn een prooi geworden voor puntenjagers. Het plaatsen van een geocache wordt er niet leuker op.

Dat valt wel mee. De meeste puntenjagers zijn bang in het bos, lijden aan arachnofobia of hebben een hekel aan natte voeten. Af en toe loopt er wel eens een team direct naar de cache. Vaak houden ze dan een leuterverhaal over hoe mooi de route was. Als iemand niet in staat is van mijn creaties te genieten, dan heb ik daar alleen maar medelijden mee. Mijn gastvrijheid als legger sla ik veel hoger aan. Als iemand zo wil cachen dan heeft hij een armoedig bestaan. Zo iemand ga je toch niet ook nog die kleine geneugte van het vinden van een echte geocache ontnemen? Hij heeft al zo weinig vermogen om te genieten!

 

Hun niets voorstellende log verschilt niet van de log van iemand die de cache niet bezoekt, en moet ook als zodanig gezien worden.

 

Leggers doen er goed aan hun verregaande betuttelzucht een beetje in te tomen. Dat is prettiger voor de bezoekers, maar zeer zeker ook voor hen zelf.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, ik begrijp jouw logica, dat is ook niet zo moeilijk, ik ben namelijk niet moeilijk maar die is niet zaligmakend. gelukkig niet, ik zou er niet aan moeten denken Ik hou er een andere mening op na. dat is jou goed recht, iedereen in dit land heeft het recht om verkeerde inzichten te hebben en te houden

Mysteries, multy's, traditionals, voor ieder wat wils. Ik zoek de caches die ik leuk vind. ik ben altijd een positief maar ook nieuwsgierig aagje, dus eigenlijk hoop ik altijd iets leuks te bezoeken

Wil ik een mooie wandeling in het bos maken, dan heb ik daar geen geocache voor nodig. De eindcoördinaten leveren in het beste geval een kistje met een logboekje en ruilspulletjes op. Maar die kunnen niet tippen aan het genoegen van de wandeling. klopt ook helemaal, maar om de verplichte wandeling langs afgekloven WP's te gaan hoeft van mij niet, laat mij me eigen weg maar bepalen

Daar zit misschien het verschil in tussen ons. Ik hoef niet een geocache te vinden. ik hoef ook geen gecache te vinden, maar als ik aan het geocachen ben is de cache wel het kersje op de appelmoes

 

Vanaf het moment dat ik de oplossingen van mijn puzzels op geoleaks vond, heb ik geen mysteries meer geplaatst. plaats je dan nu gewoon tradies of gedraag je je als een verwende kleuter en doet niets omdat jij jou wil niet aan anderen kan opleggen ? Maar ook multy's zijn een prooi geworden voor puntenjagers. Het plaatsen van een geocache wordt er niet leuker op. Onzin, een goed geplaatste geocache met bijvoorbeeld oninteressante DT waarde, meer dan 700 meter van een plek waar je een auto kwijt kan, word niet overlopen door de zogenaamde "puntjes jagers" dus de reden aangeven dat het plaatsen van een geocache niet meer leuk is ligt geheel aan de manier hoe je zelf nadenkt en de cache zelf in elkaar zet

 

Aragorn, ik denk dat wij elkaar begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny: Dat is mooi. Jij denkt Team Aragorn goed te begrijpen.

 

De Kikkers denken Odlaniger en Diederikus, Antarctica en Hiephoi te begrijpen :gossip:

 

Gaan we nu weer lief doen tegen elkaar? :hug:

 

Volgens mij heb ik aanstaande zaterdag een afspraak met Barny... :oops:

 

Liefs van

De Kikkers :inlove:

bewerkt door de kikkers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...