Spring naar bijdragen

Teken ... Opletten Geblazen!


Aanbevolen berichten

Afgelopen week een paar GC-routes gelopen. Daarbij ook door het gras gebanjerd en in het bos beland.

Resultaat 2 teken.

 

Wees gewaarschuwd !

 

Ja, ik had afgelopen dinsdag vermoedelijk ook de eerste beet van dit seizoen weer te pakken. Vermoedelijk, want een teek heb ik niet gezien. Wel de typische rode, jeukende plek op mijn rechterheup. Die moet ik de komende paar weken maar weer even in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als het alleen de beetplek is is dit ok, anders moet je echt even bij de dokter langs.

 

Persoonlijk vind ik de vragenlijst van Oranje Kruis getuigen van een tekort aan kennis en een verkeerde insteek die leidt tot verkeerde conclusies en dus verkeerde aanpak:

Geen ruimte voor toevoeging eigen kommentaar. Daardoor mist men belangrijke info

Geen mogelijkheid voor kontakt

Checken om zoveel tijd heeft zin in zoverre teken ook in je auto zich gaan ophouden, en je een week later nog gebeten wordt. Hier houdt men geen rekening mee. Kan ook in je jas gaan zitten of je rugzak. Is mijn persoonlijke ervaring.

Volgens duits onderzoek de beestjes een wasbeurt wel aan kunnen. Dus is vraag onzinnig ter correcte preventie.

Liggen in de bosjes: wie doet dit behalve militairen ?

Ook zeep komt weer aan de orde. Dit weet iedereen nu toch wel: niet gebruiken.

Onderscheidt volwassen teek/nimf wordt nergens gemaakt.

 

Eigenlijk enige wat telt is:

Vaak en herhaald controleren.

Nimfen is een lastig probleem (die zijn soms te klein om te pakken, pas als ze vol zitten en er bijna afvallen kan je met een tang iets).

Kuur moet langer aanhouden in Nederlands protocol. Zuinigheid is hier geheel verkeerd.

Migrans blijft vaak uit, dus patienten serieuzer nemen, ook bij vage klachten.

Verondersteld wordt een multisysteemaandoening wat nog erger dan erg is. Hierop wordt niet gechecked. Is overigens in normale medische protocol ook niet opgenomen als behandelritme, wat meer van 1 ding per keer utigaat, en 1 oorzaak.

Voorkomen dat infecties in de hersenen of zenuwen gaat zitten is van grootste belang.

 

M.a.w.: gezien omvang en groei: maximaal aanpakken is echt nodig.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

thex, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik mis ook de ruimte voor commentaar en contact bij de lijst.

Maar of je andere opmerkingen hout snijden weet ik niet.

Het is een onderzoek en daar kan men best vragen of mensen voorzorgsmaatregelen nemen die ouderwets, niet meer goed of al bewezen fout zijn. Je zult de mensen de kost moeten geven die niet up to date zijn. Daaruit komt mogelijk nieuw voorlichtingsmateriaal?

En bij in de bosjes liggen denk ik niet alleen aan militairen, maar bijvoorbeeld ook aan spelende kinderen in het bos, scouts etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi regenboog2. je moet wel bedenken dat daaruit aanbevelingen komen. Sommige aanbevelingen kunnen erger zijn dan ze niet hebben. Awarenes is 1 ding, maar gedegen aanpak is een andere. Overigens google eens op multisysteem en op een dochter van organon (ben de naam even kwijt). Gegeven de tv shows waarbij enkele aan de beademing lagen, moet je gewoon hard optreden. In duitsland geven ze intensievere kuren en hebben ze betere checks. Ze kosten niet veel, dus waarom deze aanpak hier. Over tekenpennen, lusjes etc is hier en elders veel gefilosofeerd. Ik heb er enkele, met wisselend succes, maar het harkje wat bedoelt is voor honden en wat je (alleen) bij de dierenwinkel koopt, werkt het beste. Zet je best wel aan het denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik overigens niet wil zeggen is dat men dit niet goed moet onderzoeken, de prijs is immers erg hoog als het fout gaat. Maar gezien de insteek is men niet op de hoogte, en dat gaat het publiek hun niet aanleveren. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat ze niets moeten doen, die Nederlandse negatieve houding wil ik ook niet aannemen. Voorzichtigheid bij deze moeilijke materie waar ook organon moeite mee heeft is echt wel nodig.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo thex

Grappig hoe ik een tekst net iets anders lees dan jij. Ik heb net een andere bril op. Met je toelichting snap jouw kant beter.

Als de lijst zou leiden tot foute aanbevelingen, zou dat een flinke misser zijn.

Ik had eerder gedacht dat het aanleiding zou zijn om de puntjes weer eens extra op de i te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat men van het ons bekende patroon moet afwijken. Hier op deze fora hebben we het terecht over truuken als alcohol, zeep etc. Voors en tegens, zal zo blijven. En dat is ook het gevaar, we komen niet verder dan dat. Dat hoeft een onderzoek nu niet meer te herhalen. Sommige huisartsen hebben ook: migrans niet gezien, niets aan de hand. Maar anno 2015 hoef je hier niet meer naar te vragen. We weten nu best wel dat dit vaak niet voorkomt dan wel niet gezien is. Beter is toe te werken naar een aanpak die van het ergste uitgaat. Met een script die hier bij past. Laten we allemaal hopen dat het niet zo'n gevaar loopt, maar bv wereldreizigster Floortje Dessing is ook via Iran doodziek in Nederlands ziekenhuis terecht gekomen door een teekbeet, terwijl zij beter weet. Het is niet voor niets dat de dochter van Orgenon er zo achter aan gaat (en niet goed lukt, maar bekijk dat eens op 1 van hun filmpjes, is op zich een avondje borrelen en discuseren waart). Ik geef best toe: ik ben bang. Iedere beet = toch grotere kans. Een kans ... maar toch is dit een kans. Ook een fietsende collega van me is gebeten. Naar ziekenhuis gegaan (direct) en direct is de teek verwijderd. Vonden ze ook een prima idee. En dat zegt wel iets. Duur: ja. Maar aan de beademing later is nog duurder, of zoals enkelen onder ons: enige jaren uit de werkroulatie. Zolang men er niet alles van weet en het bere ingewikkeld is: strak in de gaten houden, direct verwijderen, bij signalen maximale kuur (ook al is dit niet leuk) en hierop blijven aandringen. Want als het echt fout gaat ... de prijs blijkt erg hoog te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als geocacher in natuurgebieden loop je een veel groter risico dan de gemiddelde wandelaar of fietser. Af en toe van het pad voor een WP of de cache; banjeren door struikgewas. Op een of andere manier zijn sommige mensen veel aantrekkelijker voor teken dan anderen. Reden dat mr. Aragorn in Nederland zelden meer meegaat op een cachetocht. In Zwitserland, in stenig terrein, voelt hij zich meer op zijn gemak.

Controleren tot je een ons weegt is m.i. het enige dat je kunt doen. Of je kunt natuurlijk alleen nog maar stadscaches gaan zoeken maar dat is niet mijn ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lukt je nooit om te gaan geocachen zonder met grashalmen, hei, dichte begroeiing enz. in aanraking te komen.

Ik was altijd heel voorzichtig en besmeerde mezelf en bespoot ik mijn broek tegen de teken, na thuiskomst douchen alles nakijken en schone kleding aan. Tot op een dag in juni vorig jaar ik na het cachen een dikke rechtervoet en been kreeg, we dachten eerst aan een golfersbeen en toen kwam de pijn, hoofdzakelijk in mijn voet en onderbeen het was niet te harden. De pijn leek er op of ik met mijn voet in de diepvries zat en er niet uit kon, voet en been waren roze rood en heel erg gevoelig, een schoen kan je niet meer aan en van slapen kwam niet veel meer en van lopen nog minder.

Heel het ziekenhuis "afgelopen", men kon niets vinden en een pijnstiller durfde ze mij niet te geven in het begin, toen ik het niet meer zag zitten kreeg ik toch zware pijnstillers en stuurde me in oktober door naar UMC.

Daar vonden ze het borrelia virus, maar omdat ik te lang had gewacht!!! hou ik er blijvende klachten aan over, ik slik nog steeds pijnstillers en het is alsof er een raar ding aan mijn onderbeen hangt.

Toen teekwerende kleding gekocht en daar vertrouw ik nu op en heb spijt dat ik dit niet eerder heb gedaan, wel aan gedacht, maar je weet hoe dat gaat.

Vergeet de honden niet, die zorgen ook voor de verspreiding naar je achtertuin, eenmaal een teek gevonden, dan de fik er in.

En voor ik het vergeet, een rode ring heb ik nooit gezien.

 

Groeten, en toch veel plezier met cachen

 

Jack

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje, dat is een heftig verhaal. Na 6 jaar cachen in ook wel tekenrijke omgevingen het geluk gehad er nog nooit eentje opgepikt te hebben. Wel hebben we altijd lichaamsbedekkende kleding aan (ook overhemd met lange mouwen) en in de zomermaanden hebben we een petje op in het bos. Uiteraard hebben we ook een tekenpen bij ons. Toch zien we het meer als geluk, dan wijsheid, dat we nooit wat opgelopen hebben. Een draadje als dit is dan ook altijd weer nuttig. Jij spreekt over teekwerende kleding. Wat moet ik mij daar precies bij voorstellen en is deze kleding uitsluitend te koop bij speciaalzaken zoals bijv. Bever Sport? Ik zie nu dat Peetee exact op hetzelfde moment met dezelfde vraag komt.... Dat geeft niet.... Dan hoef je maar één antwoord te geven.... :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even terugkomend op je ziekenhuiservaringen: ik heb jaren geleden een keer een gesprek gehad met een natuurbeheerder over zijn ervaringen met teken en tekenbeten.

Hij vertelde me dat hij, als hij bepaalde onverklaarbare klachten had meteen aan de dienstdoende arts vertelde dat hij zich veel in de natuur ophield, en dat er dus wel eens sprake zou kunnen zijn van een tekenbeet. Het is dan aan de arts om te beoordelen of de klachten daarmee verband kunnen houden.

 

Ik houd dat advies nog steeds in ere, al is dat gelukkig nog nooit echt nodig geweest.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kleding die ik nu draag ( en zonder durf ik het bos niet meer in) is besteld bij http://www.teekwerendekleding.nl/ ik heb daarvan een petje,blouse, broek en sokken.

En voor het verwijderen van teken ( die we voorheen al tientallen gehad hebben) een soort van koevoetje in twee maten van het merk O'TOM, gekocht in de dierenspeciaalzaak voor 7 euro.

Het meeste risico loop je voor mijn gevoel in een gebied waar veel grazers rondlopen en natuurlijk muizen, maar hoe je dat kan zien weet ik niet, misschien aan de bomen die het voedsel moeten leveren !

 

Groeten Jack

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jack, die bedoel ik: o'tom (en er zijn look alikes). Mijn ervaring: de teek tenzij hij echt inie-tienie klein is, gaat er makkelijker uit. Niet linksom draaien zoals ik jaren dacht, maar gewoon: recht eruit, en in 1 stap. 2 Groottes zitten in mijn mini ehbo pakket sinds ruim een jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...