Spring naar bijdragen

Wat Doen Jullie Tegen Teken En Hoe Kan Ik Ze Veilig Verwijderen?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik heb dus Lyme. De laatste teek ervaring was vorig zomer in het Robbenoordbos (nabij Wieringen). Ik liep een paadje in en dacht doe maar ff niet, te veel struikgewas. Bleek ik dus drie teken op mn been te hebben, vlak boven de sok. Terug bij de auto met pincet verwijderd. Die daarvoor een of twee jaar eerder tijdens een kanotocht onderweg iets te snel naar de wc (nr 2) in het hoge gras. Op de overnachtingsplek ontdek ik een teek op mn bil. Niemand een pincet mee en alle winkels al gesloten en de volgende morgen was het de lokale sluitings dag. Uit de kroeg niet willen klungellen dus pas de volgende morgen met mn nagels het beest verwijderd (dus ruim binnen 24 uur). Sindsdien heb ik dus altijd een pincet bij de hand. Vroeger wel vaker tekenbeten gehad maar toen was de besmetting (van die teken) nog niet zo groot. De besmetting is dus minimaal dreikwart jaar maar mogelijk wel vijftien jaar of langer.

 

De befaamde rode plek (fase 1) heb ik nooit gehad, die krijgt niet iedereen. Lyme heeft iets van tweehonderd mogelijke verschijnselen die ook weer bij andere ziekten kunnen horen. Ik heb dus gewrichtsklachten in de enkels. Eerst was de diagnose dat mn jicht chronisch zou zijn geworden maar de bloedwaarden wezen daar niet op. Een collega gaf de tip op Lyme te laten testen. Bingo!

 

Nu een antibioticakuur van minimaal dertig dagen. Vanwege die kuur de lever ontzien. Even geen alcohol dus. Geen suiker (candida en andere schimmels), extra veel groente en fruit. Een bakje yogurt voor het aanvullen van de darmflora helpt ook. De Vifits en Yakults die claimen de darmflora aan te vullen staan stijf van de suikers, die eet ik dus echt niet.

bewerkt door bjorri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen middag gekesjt met A, D en I. Hemd in de broek, broekspijpen in de kousen, nergens te lang blijven staan, niet gaan zitten tussen de bosbessen, een fles met deet over me heen spuiten waar zelfs de edelherten van in coma raken, om de vijf minuten mijn kleding controleren en pal naast A lopen, want teken zijn gek op hem. Meer kan ik niet doen, of wel? Graag suggesties.

 

Jawel, genieten.

Man, wat een kramp. Je kunt thuis ook gewoon even een bodycheck doen. Doe ik ook. En gewoon verwijderen wat er zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is balen Bjorri, ik hoop dat je snel weer opknapt.

Ik had vorige herfst ook Lyme, maar gelukkig had ik wel een rode plek dus ik was er eerder bij. Toch ook een paar weken antibiotica geslikt. Ik heb me suf gedacht wanneer ik de beet opgelopen heb. Had er één gezien in mijn knieholte en die eruit laten halen, mogelijk is dat fout gegaan of ik heb er toch nog een over het hoofd gezien. Het valt mij op dat ik soms in eerste instantie geen teek zie en een dag later wel. En dan gewoon midden op m'n arm of zo, zodat ik zeker weet dat ie er gisteren niet zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, genieten.

Man, wat een kramp. Je kunt thuis ook gewoon even een bodycheck doen. Doe ik ook. En gewoon verwijderen wat er zit.

Dat genieten moet je zeker blijven doen.

 

Maar het echt wel zaak om je broekspijpen dicht te knopen e.d. Alleen vertrouwen op een bodychek is iets te kortzichtig. Inderdaad is binnen 20 uur verwijderen in ruim 99% van de gevallen afdoende. Tenzij je er een over het hoofd ziet en pas een dag later ontdekt of het verwijderen wat minder goed lukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Jawel, genieten.

Man, wat een kramp. Je kunt thuis ook gewoon even een bodycheck doen. Doe ik ook. En gewoon verwijderen wat er zit.

 

................

Tenzij je er een over het hoofd ziet en pas een dag later ontdekt of het verwijderen wat minder goed lukt.

 

 

En dan is het nog de vraag of je met een besmette teek te maken hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder te kijken inderdaad.

Maar na een dagje bos is het juist verstandig om je ogen goed te gebruiken.

Ik onderschat het niet maar ik wil ook niet als een angsthaas in de natuur lopen. Tijdens een mooie multi zijn er genoeg andere factoren om in de gaten te houden.

Het is een kwestie van tijd voordat Odlaniger zó in het bos loopt: http://3.bp.blogspot.com/-SxLpSRU5Jnc/UCaiX2IGYGI/AAAAAAAAEwI/SMLV_r7piBY/s1600/imker.jpg

bewerkt door Cachetor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bijna elke keer raak als ik het bos in ga. Zo gauw ik iets oppak loopt er een teek over mijn hand. Ik ben wel gewend goed te checken nu. Vroeger tijdens het bosbessen plukken, toen er nog niets over bekend was, haalde ik wekelijks wel 20 teken van me af. En minimaal 2-3 zaten toen al ingevreten. Gelukkig heb ik geen klachten... althans ik denk dat de huidige klachten van wat anders komen... Zo'n app heeft trouwens geen nut. Teken zitten overal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik dacht bijna dat het 1 april was... Dat wordt een druk Nederland dan, met overal schapen. Wellicht kan iedereen op een schaap door het bos gaan dan. Sommige mensen kun je echt niet serieus nemen. Teken zitten overal. Goed bedekken met kleding en jezelf goed checken. Zoek aub dan eens een middel tegen steekvliegen, ik word werkelijk aangevallen. Toch is dat imkerpak best een goede oplossing. :kissie:

 

bewerkt door Cachetor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een oude vriend van mij werkte bij het groenonderhoud van de gemeente. Tien teken per dag verwijderen was normaal.

Hadden hij en z'n vrouw ook gelijk hun dagelijkse intieme momentje.

Helaas heeft hun huwelijk toch niet stand gehouden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo dadelijk bij BNN: een verslag van een jonge meid die Lyme heeft opgelopen.

Wij hebben gisteren trouwens ook weer één teek gespot. Op onze Merel. Gelukkig direct verwijderd. Via de teken-app word ik er 2 maal per week op gewezen te controleren.

 

 

vrienden van ons vertelden dat teken ook een vorm van hersenvliesontsteking kunnen overbrengen, waar inenting voor mogelijk is. Is iemand daar bekend mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...